Ludzie średniowiecza
- Kategoria:
- historia
- Tytuł oryginału:
- Ces gens du Moyen Âge
- Wydawnictwo:
- WAM
- Data wydania:
- 2009-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2009-01-01
- Liczba stron:
- 393
- Czas czytania
- 6 godz. 33 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788375053012
- Tłumacz:
- Aneta Czupa
- Tagi:
- średniowiecze życie w sredniowieczu
Uniwersytety, cystersi, Hanza, statuty Arte della Lana, Summa Tomasza z Akwinu czy katedra w Amiens - to nie całe średniowiecze. Jestem zmęczony słuchaniem tylko o rycerzach, feudalizmie, reformie gregoriańskiej i pańskich posiadłościach.
Człowiek o którym mówię nie jest ani rycerzem, ani mnichem, ani biskupem, ani kimś „wielkim", ani tym bardziej mieszczaninem, kupcem, panem czy kimś wykształconym.
Starałem się prześledzić życie bardzo prostych ludzi, ich codzienne troski i przede wszystkim problemy materialne. Nawet jeśli spróbowałem wgłębić się w sferę ducha i duszy, nie czułem się tam najlepiej z powodu braku zmysłu metafizycznego.
Jestem przekonany, że „ludzie średniowiecza" to my.
Autor
Terenem badawczym historii jest rzeczywistość ludzka, człowiek w społeczeństwie. Wybitny historyk, archiwista, profesor Sorbony Robert Fossier dowodzi, że człowieka wieków średnich i współczesnego czytelnika różnią tylko szczegóły. Ta napisana z polotem monografia zainteresuje nie tylko historyków, ale wszystkich tych, którzy czytają książki dla przyjemności.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 66
- 35
- 15
- 7
- 2
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Dziwnie piszą francuscy historycy. Każdy w innej manierze, a jednak coś ich łączy. To lekkie traktowanie tematu, brak ambicji jego wyczerpania, nieustanne dzielenie się z czytelnikami własnymi spostrzeżeniami, wewnętrznymi komentarzami czy wreszcie potrzeba zaprzeczania utartym stwierdzeniom, bez wskazywania w zamian nowych. Ciągłe podkreślanie swojej roli („uważam, że”, „moim zdaniem”, „nie posiadam kompetencji w tym zakresie”) – niby uczciwie, nie udają obiektywizmu jak polscy publicyści historyczni, ale z drugiej strony czytelnik oczekuje przekazu o faktach, a nie stanu świadomości autora.
Robert Fossier nie należy do szkoły Annales, czyli jego praca nie jest zbiorem cytatów z dzieł z epoki, przede wszystkim francuskich (styl historyków idei). W odróżnieniu od Emanuela LeRoy Ladurie nie tka swojej nici z początkowego chaosu ku znakomitemu zakończeniu. I ogólnie cały czas podkreśla, że wie niewiele, tak jak i my. Na plus należy mu przyznać brak cytatów, odwołań do innych historyków (jak to robią autorzy z Annales) czy bibliografii zajmującej jedną trzecią książki (autorzy anglojęzyczni, przy czym u nich bibliografia też jest wyłącznie anglojęzyczna). Jest to zatem pozycja popularnonaukowa, aczkolwiek nie dla każdego. Pewien poziom wiedzy, szczególnie z historii i nauk humanistycznych, trzeba posiadać, aby nadążyć za autorem i zrozumieć jego tok myślenia.
Robert Fossier koncentruje się na świadomości ludzi średniowiecza. I omawia ja problemowo, a nie chronologicznie. Duże rozdziały dzielą się na małe, a te z kolei na podrozdziały. I te ostatnie są podstawową jednostką dziełą. Bowiem Fossier nie ukrywa, że wiemy niewiele, ale dość, by pewne stereotypy obalić, co mu się skutecznie udaje, bez odwoływania się do autorytetów innych dzieł i ich twórców. Co więcej, w przeciwieństwie do autorów ze szkoły Annales, korzysta ze zdobyczy archeologii oraz nauk przyrodniczych. Ale w każdym z podrozdziałów tak naprawdę czytelnik otrzymuje tylko jeden konkret, wiadomość pozytywną, informację o stosunku ludzi „wieków ciemnych” do danej kwestii. To mało, ale pokazuje potencjał francuskiego historyka. Z tym, że czytelnik ma wrażenie, że po znakomitej próbce autor zamiast pogłębiać temat – zmienia go.
Jednym słowem praca ciekawa, ale niezbyt łatwa do czytania, z niewykorzystanym potencjałem.
Dziwnie piszą francuscy historycy. Każdy w innej manierze, a jednak coś ich łączy. To lekkie traktowanie tematu, brak ambicji jego wyczerpania, nieustanne dzielenie się z czytelnikami własnymi spostrzeżeniami, wewnętrznymi komentarzami czy wreszcie potrzeba zaprzeczania utartym stwierdzeniom, bez wskazywania w zamian nowych. Ciągłe podkreślanie swojej roli („uważam, że”,...
więcej Pokaż mimo toCzytając tę książkę, czułem się trochę jakbym czytał wypracowanie maturalne kogoś, kto nie trafił w temat, ale za wszelką cenę chciałby napisać jak najwięcej. 90% książki to przysłowiowe lanie wody. To trochę jakby chcieć sobie zrobić wycieczkę po Europie, ale wszystkie najciekawsze turystycznie regiony oglądać z odległości kilkudziesięciu kilometrów nie wychodząc z auta. Prosimy kierowcę, żeby podjechał w jakiś ładnie wyglądający region, a on mówi, że nie bo nie zna drogi, a w ogóle to wycieczka byłaby za długa. Tak samo z tą książką, gdy tylko autor zachaczy o jakiś ciekawy temat, zaraz pisze, że nie będzie się rozpisywał bo on się nie zna, a w ogóle nie o tym jest książka. I tak co 2-3 strony. Strasznie irytujące. Nie polecam.
Czytając tę książkę, czułem się trochę jakbym czytał wypracowanie maturalne kogoś, kto nie trafił w temat, ale za wszelką cenę chciałby napisać jak najwięcej. 90% książki to przysłowiowe lanie wody. To trochę jakby chcieć sobie zrobić wycieczkę po Europie, ale wszystkie najciekawsze turystycznie regiony oglądać z odległości kilkudziesięciu kilometrów nie wychodząc z auta....
więcej Pokaż mimo toDużo ogólników i znaków zapytania, irytująco często powtarzane, że dane zagadnienie przekracza kompetencje autora. Plus za oryginalne podejście - świat widziany oczami przeciętnego człowieka.
Dużo ogólników i znaków zapytania, irytująco często powtarzane, że dane zagadnienie przekracza kompetencje autora. Plus za oryginalne podejście - świat widziany oczami przeciętnego człowieka.
Pokaż mimo toAutor przyjął ciekawą formę w swej książce, nie starając się opisywać powszechnie znanych obyczajów rycerskich, dworskich konwenansów, trubadurów, znanych postaci z kręgów władzy czy Kościoła. Główny nacisk położył na przedstawienie życia, sposobu myślenia i zachowania zwykłych ludzi, wykazując w konkluzji, że człowiek średniowieczny, wbrew utartym przesądom, wiele nie różnił się od współczesnego, a w niektórych kwestiach nawet go przewyższał. Fossier pisze o życiu prywatnym, wysiłkach jakie podejmowali ówcześni, wpływie pogody, chorób, stosunku do dzieci, zwierząt itp. Dla kogoś zainteresowanego źródłami sporą wadą książki będzie całkowity brak przypisów, jednakże autor tłumaczy się z tego to już na samym wstępie. Druga wada to zaledwie nikłe odniesienie do metafizyki i uczuć religijnych, ale również i to Fossier wyjaśnia, pisząc, że w takim kontekście źle się czuje i nie potrafiłby dobrze go opisać
Autor przyjął ciekawą formę w swej książce, nie starając się opisywać powszechnie znanych obyczajów rycerskich, dworskich konwenansów, trubadurów, znanych postaci z kręgów władzy czy Kościoła. Główny nacisk położył na przedstawienie życia, sposobu myślenia i zachowania zwykłych ludzi, wykazując w konkluzji, że człowiek średniowieczny, wbrew utartym przesądom, wiele nie...
więcej Pokaż mimo toAutor spogląda na średniowiecze z dystansu, ogólnie opisując życie zewnętrzne i umysłowość ludności z ok. X-XIV w. Niektóre z jego opisów pasują także do innych epok, bowiem celem autora jest pokazanie niezmienności istoty człowieka, ale można w książce znaleźć też kilka szczegółów, głównie z terenów Francji.
Autor spogląda na średniowiecze z dystansu, ogólnie opisując życie zewnętrzne i umysłowość ludności z ok. X-XIV w. Niektóre z jego opisów pasują także do innych epok, bowiem celem autora jest pokazanie niezmienności istoty człowieka, ale można w książce znaleźć też kilka szczegółów, głównie z terenów Francji.
Pokaż mimo to