-
ArtykułyAntti Tuomainen: Tworzę poważne historie, które ukrywam pod absurdalnym humoremAnna Sierant1
-
ArtykułyKsiążka na Dzień Dziecka: znajdź idealny prezent. Przegląd promocjiLubimyCzytać1
-
Artykuły„Zaginiony sztetl”: dalsze dzieje Macondo, a może alternatywna historia Goraja?Remigiusz Koziński2
-
Artykuły„Zależy mi na tym, aby moje książki miały kilka warstw” – wywiad ze Stefanem DardąMarcin Waincetel2
Cytaty z tagiem "orson welles" [2]
[ + Dodaj cytat]
A non-diegetic intrusion. A voice. Female.
‘Every story has to start somewhere.’
Fair enough. No argument with that. It’s a bloody reasonable thing to say. In fact, throughout what follows, the film’s sustained, masterful use of first-person narration obviates the need for potentially protracted scenes in which important character motivation might be revealed visually. Instead the narrator, Old Donna – or, as she’s credited, ‘Donna’ (Gwyneth Paltrow) – simply tells us what subtext, if any, is not revealed by cutaways of signs and newspapers, expository flashbacks and the cast’s often varied facial expressions. If something about a character’s motivation or a particular incident is unclear, don’t worry; Old Donna will explain what’s going on. This is brutally direct filmmaking. And I welcome it.*
* If Orson Welles had had this gift, Citizen Kane might still be remembered today. He could have clarified that weird ending with a simple line of VO, saying something like: 'And that’s when I, Citizen Kane, realised how much I loved sleds'..
Nie możesz kazać w nieskończoność czekać kobiecie, bo pewnego popołudnia uzna, że czekała już wystarczająco długo. (Orson Welles).