-
ArtykułyZawodne pamięci. „Księga luster” E.O. ChiroviciegoBartek Czartoryski1
-
Artykuły„Cud w dolinie Poskoków”, czyli zabawna opowieść o tym, jak kobiety zmieniają światRemigiusz Koziński4
-
ArtykułyUwaga, konkurs! Do wygrania książki „Times New Romans“ Julii Biel!LubimyCzytać8
-
ArtykułyWygraj egzemplarz „Róż i fiołków” Gry Kappel Jensen. Akcja recenzenckaLubimyCzytać2
Cytaty z tagiem "ideologie" [7]
[ + Dodaj cytat]Ideology should more properly be called idiocy: we harbour the suspicion that the “deep beliefs” and “moral passions” associated with Ideologies tend to make people behave like lunatics (or like badly-wired robots) and that strong doses of skepticism and down-to-earth pragmatism appear to be the only factors that have ever produced any relative sanity or relative peace anywhere. We agree that passionate ideology and “deep” belief (i.e. deliberate blindness) indeed makes for political success and has created history as we know it, but that is precisely why we find politics and history so terrible to contemplate.
The function of Theological and Ideological hypnosis is to forget the common sense and follow the robot-program that evades the responsibility of thinking and feeling anew in each unique situation.
Żegluję wątłą łódeczką poprzez sztormy chaosu. Wszyscy ludzie, których znam, przyjmują jakiś system pozwalający wyjaśnić świat, pojąć, co się teraz dzieje, co się z nim dzieje. Wszyscy wszystko rozumieją i wszystko tłumaczą. Jestem jedną osobą na świecie, która nic nie pojmuje, tamci mają klucze albo wytrychy.
Wszystkie te systemy są fałszywe, to znaczy: wszystkie te systemy są, mogą być jedynie obrazami, różnymi sposobami wyobrażania sobie, przedstawiania sobie świata. Świat jest zaś tylko punktem wyjścia tych przedstawień. Wszystkie systemy wychodzą od rzeczywistości, która jest amorficzna, która się oddala. Im bardziej dany system jest doskonały, gładki, przystępny, prawdopodobny, logiczny, spójny, tym bardziej jest nierealny i sztuczny. Wszystkie te systemy są z istoty sztuczne, oddalone od rzeczywistości. Jeśli chcemy, możemy wybrać sobie jeden z nich (obecnie w świecie konkurują ze sobą dwa lub trzy), możemy przyjąć ten obraz czy to wyjaśnienie, które nam najbardziej odpowiada.
Człowiek, który nie jest w stanie uwierzyć, że system wyraża, skrywa, wchłania rzeczywistość, człowiek, który wyrzucił klucze i nie zdobył wytrychu, musi żyć w chaosie. To nie jest ludzka rzeczywistość, nie sposób tak żyć. Żyję w chaosie, żyję, choć tak żyć się nie da.
Rewolucja francuska oficjalnie odrzuciła Boga. Głosi "wolność, równość i braterstwo", a zarazem topi te hasła w potokach krwi.
(...)należał do tych młodych ludzi tamtych czasów, co to potrzebują sprawy, dla której mogą poświęcić życie, kiedy zaś ją znajdą to po prostu poświęcają, kierując się przekonaniem, że tylko życie poświęcone czemuś odeń większemu jest warte przeżycia.
Nikt z nich nie chciał wtedy żyć życia dla życia samego. Tacy byli, wszyscy chcieli żyć dla czegoś większego, wszyscy młodzi bundowcy, kominternowcy, fołkiści, oenerowcy, syjoniści, socjaliści, komuniści, endecy. Każdy chciał żyć dla czegoś.
W atmosferze ciągłego zagrożenia i dręczącego lęku nawet świetne wynalazki i postęp techniczny nie dają ludzkości szczęścia. Tym czego tu zabrakło, jest postęp moralny. Nasz okrutny XX wiek w pełni nam to uświadomił.
Trzy trendy - wiara w rewolucję, nadzieja na przyjście Mesjasza, podporządkowanie technice - ze swoimi ideologiami kryją głęboką obojętność wobec teraźniejszości. Gorzej! Zwalniają nas z obowiązku zachowania się godnie tu i teraz i szacunku do tego, co jeszcze jest.