Każde dziecko może być czytelnikiem. Seria TO SIĘ CZYTA wydawnictwa Dwukropek
Seria TO SIĘ CZYTA powstała, by wspierać dzieci uczące się czytać, mające trudności z czytaniem, niechętnie czytające. Oferuje książki świetne literacko, ciekawe, zabawne, sprawiające przyjemność. To seria, której misją jest pomóc WSZYSTKIM DZIECIOM odkryć pasję do czytania – tak przecież ważną w życiu. Bo, jak dowodzą badania, czytanie książek mocno kształtuje człowieka: jego wiedzę, język, inteligencję emocjonalną, wybory, osiągnięcia w różnych dziedzinach życia.
W dzisiejszych czasach książce nie jest łatwo konkurować z innymi aktywnościami czasu wolnego. Dzieci i młodzież chętniej spędzają czas w internecie, przed konsolą z grami czy telewizorem, niż zatapiając się w lekturze książek. Powodem niekoniecznie są przekonania młodych, że książka to przestarzała, nudna rozrywka, lecz na przykład trudności w czytaniu wynikające ze zmian cywilizacyjnych, wpływających na sposób odbierania informacji i ich przetwarzanie. Współcześnie dzieci mają kłopoty z wyciszeniem się, ze skupieniem na jednej czynności, często się rozpraszają, a przez to gubią wątek opowieści, co sprawia, że historia nie „wciąga”, a lektura nuży i staje się męcząca. Stąd już tylko krok do odrzucenia tej aktywności jako nieinteresującej, nudnej i „nie dla mnie”.
Pokonać trudności w czytaniu
Ryzyko zniechęcenia jest jeszcze większe u dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, takimi jak dysleksja, objawiająca się m. in. trudnościami z różnicowaniem podobnych głosek oraz z wydzieleniem sylab, głosek ze słów i ich syntezą. Dzieci z dysleksją czytają wolniej, z błędami, często bez zrozumienia. Niższa koncentracja uwagi i słabsza pamięć słuchowa powodują trudności w dekodowaniu czytanego tekstu. Dla dzieci, które mają trudności z czytaniem, wysiłek niezbędny do koncentracji może być tak wyczerpujący, że prowadzi do frustracji i zaniechania kolejnych prób sięgania po lekturę.
Wyprawa po supermoce
Mimo tych trudności, wydawnictwo Dwukropek pragnie, aby KAŻDE DZIECKO czytało książki – i uważa, że KAŻDE DZIECKO może być czytelnikiem. Trzeba mu to jednak ułatwić i pomagać w podążaniu czytelniczą drogą. Dlaczego warto? Bo CZYTANIE DAJE SUPERMOCE: zwiększa inteligencję, poszerza słownictwo, rozwija umiejętności emocjonalne, zmniejsza stres, wyrównuje szanse i nierówności społeczne.
Dlatego stworzona została seria TO SIĘ CZYTA. Seria, która ułatwi i uprzyjemni czytanie, zdejmie z niego etykietkę stresującej, nudnej czynności, zaoferuje przyjemność, rozrywkę i czytelniczą przygodę.
Seria TO SIĘ CZYTA pozwala wszystkim dzieciom odkryć radość czytania. Składają się na nią wciągające historie autorstwa nagradzanych pisarek i pisarzy, ożywione ilustracjami uznanych ilustratorów. Książki zaprojektowano z uwzględnieniem specjalistycznych wytycznych, aby wspierać dzieci mające trudności w czytaniu i niechętnie czytające – ułatwiać czytanie w skupieniu i ze zrozumieniem. A także – z przyjemnością!
Świetnie sprawdzą się też jako lektura dla początkujących czytelników.
Co sprawia, że te książki są przyjazne dysleksji i niechętnym czytelnikom?
PROJEKT:
- font przyjazny dla osób z dysleksją (ułatwiający czytanie)
- przejrzysty układ strony (żeby strona nie była „przeładowana”): większe marginesy, większa interlinia, odstępy między akapitami (żeby tekst nie był ściśnięty i nie wyglądał „przytłaczająco”)
- układ tekstu niejustowany, „w chorągiewkę”, co pozwala łatwiej odnaleźć się na stronie (gdzie się właśnie czyta) / nie zgubić się na stronie
- papier nie biały, tylko kremowy (złamana biel), nieco grubszy, mający wyczuwalną strukturę, żeby osoby o nadwrażliwości sensualnej (przede wszystkim wzrokowej) nie czuły dyskomfortu (z powodu zbytniego kontrastu)
- ilustracje stanowiące „przerywniki” w czytaniu i pozwalające lepiej odnaleźć się w książce
HISTORIE:
- wciągające (a nie np. moralizujące), dostosowane do wieku czytelnika, a nie na siłę uproszczone (zinfantylizowane) w związku z trudnościami w czytaniu – wysoki poziom literacki (interesująca, wciągająca fabuła), prostszy poziom językowy
- zredagowane w taki sposób, by tekst był jak najbardziej zrozumiały i przystępny (dobór i długość słów)
- niezbyt długie i podzielone na krótkie rozdziały (czytanie „z odpoczynkiem”), żeby zachęcać do czytania i budować „czytelniczą pewność siebie” (jestem w stanie przeczytać całą książkę!)
- zróżnicowane ze względu na wiek czytelnika: 6–8, 9–12
- korzystamy z ugruntowanej brytyjskiej serii „dyslexic friendly”, ale pragniemy tworzyć rodzime tytuły – napisane specjalnie do tej serii przez polskich autorów.
AUTORZY:
- autorzy i ilustratorzy tworzący w różnych gatunkach i stylach
- znane i popularne nazwiska
- książki stworzone specjalnie do tej serii
Misja wydawnictwa
Właścicielem wydawnictwa Dwukropek jest MAC Edukacja, uznane wydawnictwo edukacyjne od lat obecne na rynku. Grono jego redaktorów we współpracy z nauczycielami i ekspertami stara się przygotować jak najlepsze treści kształcenia na różnych poziomach. To nie tylko podręczniki, lecz także różnego rodzaju publikacje i pomoce wspomagające edukację.
Dwukropek stara się włączać w to działanie – na miarę wydawnictwa literackiego. Stąd w jego ofercie książki stworzone po prostu dla frajdy (np. duże przygodowe serie, zabawne książki ilustrowane), w których jednak „przemycana” jest wiedza o świecie (o miastach, historii, obyczajach…), ale też takie, które można wykorzystać w edukacji, na lekcjach w szkole, bo zaserwowana jest w nich konkretna wiedza w formie przystępnej i atrakcyjnej dla młodego czytelnika.
Seria TO SIĘ CZYTA godzi te dwa wymiary. Wspiera dzieci uczące się czytać, mające trudności z czytaniem, niechętnie czytające. Ale też dokłada starań, by pomóc wszystkim dzieciom odkryć PASJĘ do czytania. To misja wydawnictwa, w którą wszyscy wkładają mnóstwo serca.
Nieprzypadkowo przy tej serii połączono siły z Fundacją Powszechnego Czytania, która od lat propaguje czytanie i wspiera rozwój czytelnictwa. Jedno z jej haseł brzmi: Czytanie zmienia świat na lepszy. Od początku pracy nad tą serią wydawnictwu przyświeca właśnie taka myśl.
Seria TO SIĘ CZYTA debiutuje już 28 sierpnia!
Rozpocznie się dwoma tytułami dla dzieci w przedziale wiekowym 6–8 lat:
Jo Simmons, „Jak czkawka przejęła kontrolę”
Franek ma przed sobą wielki dzień! Egzamin z gry na trąbce, zawody pływackie i wreszcie… spotkanie ze światowej sławy mistrzem robienia na drutach (tak, tak, robienie na drutach to sekretna pasja Franka, jego ukryty talent, ale o tym sza!). I wtedy pojawia się ona – czkawka. Niby zwykła rzecz, niestety tym razem za nic nie chce minąć. Z pomocą Danki, swojej przyjaciółki, Franek próbuje coraz bardziej szalonych sposobów, żeby tylko przestać czkać…! Czy ten dzień zakończy się jedną wielką klapą, czy też Frankowi uda się zmienić porażkę w spektakularny sukces?
Zwariowana i przezabawna historia popularnej autorki, znanej z przewrotnego poczucia humoru.
Chcesz zobaczyć, jak książka wygląda w środku? Kliknij TUTAJ.
Nicola Davies, „Motyle dla dziadka”
Dziadek Józek kochał motyle od zawsze. Kiedyś nic nie sprawiało mu większej radości niż wyprawy w poszukiwaniu kolejnych okazów, wsłuchiwanie się w cichutki trzepot kolorowych skrzydeł i robienie zdjęć do motylej kolekcji. Ale odkąd zmarła babcia, dziadek się zmienił. Nie chce już nigdzie wychodzić, a Benek w żaden sposób nie potrafi wywołać uśmiechu na jego twarzy. Jest tak, jakby dziadek też odchodził. Benkowi pozostaje więc tylko jedno: skoro dziadek Józek nie zamierza więcej szukać motyli, trzeba sprawić, by one przyleciały do niego...
Ciepła i wzruszająca rodzinna opowieść o pasji, relacjach i empatii.
Wkrótce w serii TO SIĘ CZYTA zaproponowane zostaną również tytuły dla nieco starszych odbiorców: 9–12 lat.
Chcesz zobaczyć, jak książka wygląda w środku? Kliknij TUTAJ.
Bo KAŻDE dziecko może być czytelnikiem!
Artykuł sponsorowany
komentarze [5]
Najpierw uznałam pomysł za chwyt marketingowy 'jak nakłonić rodzica żeby kupił dziecku książki z tej serii', ale po dłuższym zastanowieniu, podziwiam inicjatywę i kibicuję w osiągnięciu sukcesu.
Książki przystosowane do młodego czytelnika pod względem redakcyjnym to coś, czego bardzo potrzebują dzieci ciekawe świata. Jeśli chodzi o fabułę tych opowiadań, to muszę zaufać na...
Żadne wodotryski nie pomogą, jak dziecko będzie w domu patrzyło na rodziców siedzących w telefonach.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spamKażde dziecko może być czytelnikiem??? Przy systemie obowiązkowych lektur szkolnych każde dziecko musi być czytelnikiem.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spamPewnie, zakazać lektur, od razu uczyć tylko excela, żeby gładko weszli w tryby kapitalizmu.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spamZapraszamy do dyskusji.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam