Claudio Monteverdi. Życie i twórczość
- Kategoria:
- muzyka
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Archidiecezji Gdańskiej „Stella Maris”
- Data wydania:
- 1993-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 1993-01-01
- Liczba stron:
- 548
- Czas czytania
- 9 godz. 8 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 8385111646
- Tagi:
- muzyka barokowa Monteverdi
Książka „Monteverdi, życie i twórczość” jest rezultatem sześciu z górą lat pracy i studiów nad muzyką tego twórcy. Rozpoczęłam tę pracę jesienią 1982 r. ukończyłam wiosną 1989 r. Początkowo miała to być mała monografia /pisana na zamówienie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego/, jednak w miarę zagłębiania się w materiał praca rozrosła się i stała rozprawą doktorską na Akademii Teologii Katolickiej /w katedrze ks. prof. Jerzego Pikulika/. Powinnam podkreślić z całą mocą, że książka ta jest owocem wielkiej fascynacji muzyką „boskiego Claudia", fascynacji dość dawnej, sięgającej znacznie wcześniej niż regularne analizy jego utworów. Gdzieś chyba w 1973 r. pisząc cykl audycji „Ze skarbnicy muzyki przeszłości” /pierwszy mój cykl poświęcony muzyce dawnej/ usłyszałam po raz pierwszy kilka w miarę stylowych nagrań muzyki Monteverdiego i zostałam dosłownie porażona jej pięknem dźwiękowym i gorącym emocjonalizmem. Potem mój zachwyt dla tej prawdziwie genialnej sztuki zmienił się w pewność, że chcę zajmować się tą twórczością długo i w sposób systematyczny. Wydaje mi się, że ta kolejność była jak najbardziej prawidłowa, muzyka jest fenomenem estetycznym, domeną piękna: dopiero po słuchowym kontakcie z nią może rodzić się pragnienie dotarcia do elementów składowych, chęć zrozumienia struktury, potrzeba /jakże ludzka/ uświadomienia sobie, na czym polega jej wyjątkowość i genialność. Choć wiadomo od dawna, że nie dotrzemy do najgłębszych tajemnic muzyki, trzeba próbować. Moja książka jest więc taką próbą. Nie aspiruję do dania odpowiedzi na wszystkie pytania, nawet te, które sobie stawiałam. Jest też rodzajem hołdu, złożonego wielkiemu twórcy, a także pełnemu godności, wysoce moralnemu człowiekowi. Zagłębiając się w jego teksty teoretyczne i listy starałam się zrozumieć jego sposób myślenia, jego motywacje, powodujące nim imperatywy. Nie po to, by szukać w jego życiu prywatnym prostego wyjaśnienia dla jego dzieł /jest to zabieg tyleż naiwny co zawodny/, lecz by móc pisać o nim, nie o sobie. By nie mieszać tego, co jest obiektywną wiedzą na temat poglądów estetycznych Monteverdiego z tym, co jest moją subiektywną interpretacją jego muzyki, do której każdy autor ma prawo. Wydawało mi się od początku jasne, że muzyki tak głęboko humanistycznej, powiązanej wielorakimi więzami z literaturą tamtej epoki, z jej myślą filozoficzną, ze specyficzną atmosferą rozmiłowanych w sztuce północnych dworów włoskich, nie można traktować jako zjawiska wyabstrahowanego. Starałam się mówić o niej w szerokim kontekście kultury tej niezwykłej epoki, będącej czasami wielkiego przełomu, rodzenia się nowożytnej formacji umysłowej i nowożytnej wrażliwości estetycznej. Jest to pierwsza publikacja polska o Monteverdim i jestem szczęśliwa, że dane mi było wypełnić — przynajmniej w jakiejś mierze - poważną lukę. W dobie rosnącego wciąż zainteresowania muzyką dawną nie może zabraknąć pracy o kompozytorze tej rangi. Natomiast to, że książka moja dotrze do czytelników nieledwie w 350 rocznicę śmierci Monteverdiego /który zmarł29 listopada 1643/, jest tylko szczęśliwym zbiegiem okoliczności, jako że ukończona została ponad cztery lata temu. Choć może w tym zbiegu okoliczności jest też coś z ponad indywidualnej logiki wydarzeń?
[od autorki]
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 16
- 7
- 7
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Trudno nie mieć sentymentu do tej przestarzałej książki (stan badań dawno się zmienił, a od początku książka nie uwzględniała wszystkich wtedy dostępnych, no może nie dla autorki źródeł). Sentyment jedno, ale i szacunek i podziw dla autorki mieć można niewątpliwie. Tylko dlaczego nie wykonano redakcji wznowieniowej?
Trudno nie mieć sentymentu do tej przestarzałej książki (stan badań dawno się zmienił, a od początku książka nie uwzględniała wszystkich wtedy dostępnych, no może nie dla autorki źródeł). Sentyment jedno, ale i szacunek i podziw dla autorki mieć można niewątpliwie. Tylko dlaczego nie wykonano redakcji wznowieniowej?
Pokaż mimo toRadiowa dwójka ukształtowała mnie jako słuchacza muzyki dawnej. Zanim stanąłem na nogi i się usamodzielniłem, przez wiele lat po jej ścieżkach prowadzili mnie redaktorzy muzyczni tego programu. Nawet teraz, kiedy straciłem z nimi kontakt, w czasie słuchania muzyki, wybierania płyt często kieruję się ich głosem.
Ewę Obniską spośród tego znakomitego grona cenię najbardziej. Czytając "Monteverdiego", słyszę jej charakterystyczny głos, rozpoznaję wspaniałą strukturę zdania, dopowiadam intonację. Ogromnej erudycji i wiedzy towarzyszy głębokie zaangażowanie, szczypta ironii, przenikliwość. Jej analiza utworów muzycznych łączy fachowość muzykologa z czułością eseisty. Ta książka to literatura i wyznanie miłości.
Radiowa dwójka ukształtowała mnie jako słuchacza muzyki dawnej. Zanim stanąłem na nogi i się usamodzielniłem, przez wiele lat po jej ścieżkach prowadzili mnie redaktorzy muzyczni tego programu. Nawet teraz, kiedy straciłem z nimi kontakt, w czasie słuchania muzyki, wybierania płyt często kieruję się ich głosem.
więcej Pokaż mimo toEwę Obniską spośród tego znakomitego grona cenię najbardziej....
Ta książka to rarytas na rynku księgarskim i muzycznym w Polsce. Rarytas z kilku powodów. Claudio Monteverdi to wybitny kompozytor muzyki przełomu renesansu i wczesnego baroku, jeden z najwybitniejszych w ogóle.
To jedyna monografia boskiego Claudia w naszym kraju i jedna z niewielu tak kompetentnie napisanych na świecie, więc wielkie brawa dla Ewy Obniskiej. Książka ta to także symbol zapaści na polskim rynku księgarskim. Wydajemy tysiące błahych i niepotrzebnych tytułów, które zalegają magazyny latami. Z tego co pamiętam autorka bardzo długi czas chodziła z rękopisem od wydawnictwa do wydawnictwa, wszędzie odsyłana z kwitkiem. Zrozumienie uzyskała dopiero w "Stella Maris" Wydawnictwie Archidiecezji Gdańskiej (Monteverdi w większości to autor absolutnie cudownej muzyki sakralnej). To wspaniałe, że książka została wydana, ale wielki wstyd dla wszystkich bonzów odpowiedzialnych za kulturę w naszym kraju. Trudno dostępna na rynku księgarskim nawet w momencie wydania (1993 rok),dziś jest prawdziwie białym krukiem.
Radzę przeszukiwać antykwariaty i licytacje internetowe, to pozycja obowiązkowa dla wielbicieli muzyki dawnej, wielbicieli Claudia Monteverdiego i miłośników świetnego pióra Ewy Obniskiej.
Ta książka to rarytas na rynku księgarskim i muzycznym w Polsce. Rarytas z kilku powodów. Claudio Monteverdi to wybitny kompozytor muzyki przełomu renesansu i wczesnego baroku, jeden z najwybitniejszych w ogóle.
więcej Pokaż mimo toTo jedyna monografia boskiego Claudia w naszym kraju i jedna z niewielu tak kompetentnie napisanych na świecie, więc wielkie brawa dla Ewy Obniskiej. Książka ta to...