-
ArtykułyZawodne pamięci. „Księga luster” E.O. ChiroviciegoBartek Czartoryski1
-
Artykuły„Cud w dolinie Poskoków”, czyli zabawna opowieść o tym, jak kobiety zmieniają światRemigiusz Koziński4
-
ArtykułyUwaga, konkurs! Do wygrania książki „Times New Romans“ Julii Biel!LubimyCzytać8
-
ArtykułyWygraj egzemplarz „Róż i fiołków” Gry Kappel Jensen. Akcja recenzenckaLubimyCzytać2
Cytaty z tagiem "bogacenie się" [5]
[ + Dodaj cytat]Bogacenie się nie jest zabawne.
W przeszłości, to znaczy w cywilizacji przedindustrialnej, szybki wzrost bogactwa zawsze wiązał się z jego terytorialnym przemieszczeniem, czyli z jego mniej lub bardziej zalegalizowaną grabieżą. Prowadzenie wojen było jedną z ważnych, by nie rzec, najważniejszą formą szybkiego wzrostu bogactwa jednostki, grupy, księstwa lub państwa.
Wszyscy ci, którzy chcą się szybko wzbogacić, są wielkimi ryzykantami. A ja Ci powiadam, że jeżeli chcesz być bogaty, to żyj długo i powoli zarabiaj. Wszystko inne to tylko słowa.
(...) nie należy skupiać się jedynie na gromadzeniu pieniędzy, ale trzeba uważać na kierowanie rodziną i mieć posiadłości i domy, ponieważ nie zna się odmian losu, które mogą się przydarzyć. (...) I dlatego kupca, który posiada jedynie pieniądze, nazywam igraszką losu, bowiem wydawszy do końca owe pieniądze, co często widzimy, musi chwycić za łopatę. Dlatego kupiec, który ustawicznie zarabia, musi pewną część swego dochodu wyjąć i ulokować w nieruchomościach, ponieważ każdy rozumny człowiek robi wszystko z pewnym celem. Natomiast jeśli twoim celem jest jedynie ciągłe zbieranie grosza do grosza i gdybyś nawet żył tysiąc lat, nie zaprzestaniesz zbierać w nieskończoność, bez innego celu, to uznam Cię za zwierzę i bezrozumnego głupca, a nie człowieka.
Podsumowując całość nauczania Pisma Świętego o bogactwie i bogaceniu, kładzie ono nacisk na trzy aspekty. Po pierwsze, bogactwo musi być osiągane etycznymi środkami. Po drugie, człowiek nie może się dać owładnąć dążeniu do pomnażania bogactwa, bogacenie nie może się stać podstawowym celem jego życia. I wreszcie po trzecie, ponieważ zawsze istnieją ludzie, którzy nie radzą sobie lub nie działają na wolnym rynku, i jest też wiele wymiarów życia społecznego, które rynkowi nie podlegają, podstawowym obowiązkiem bogacących się uczniów Jezusa jest wspieranie tych ludzi i tych dziedzin życia (dzieła charytatywne, edukacja, lecznictwo, kultura i sztuka).