-
Artykuły
Wiosna z książką – kwietniowe premiery, które warto poznać
LubimyCzytać11 -
Artykuły
"Dom bestii" - jak ofiara zamienia się w kata. Akcja recenzencka do nowej książki Katarzyny Bondy!
LubimyCzytać8 -
Artykuły
Umrę, jeśli tego nie polubisz - weź udział w konkursie i wygraj wspomnienia influencerki
LubimyCzytać28 -
Artykuły
Dlaczego poziom czytelnictwa w Polsce nie rośnie? Raport Biblioteki Narodowej
Iza Sadowska151
Narodowe Czytanie 2024: Para prezydencka zachęca do sięgnięcia po „Kordiana” Juliusza Słowackiego
W tym roku Narodowe Czytanie odbędzie się po raz trzynasty. I choć ogólnopolskie wydarzenie zaplanowano na 7 września 2024 roku, to prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda i jego żona, Agata Kornhauser-Duda, właśnie opublikowali film, w którym zapraszają do dołączenia do tej inicjatywy.
Prezydent i Pierwsza Dama inaugurują Narodowe Czytanie w roku 2023, autor zdjęcia: Grzegorz Jakubowski/KPRP, źródło: prezydent.pl
Narodowe Czytanie to akcja społeczna zapoczątkowana w 2012 roku i mająca na celu wspólne czytanie – w Polsce i poza jej granicami – wybranego w danym roku utworu. W 2023 roku para prezydencka czytała w parku Saskim „Nad Niemnem”, jednak wspólna lektura – jak każdego roku – odbywała się również w wielu innych miejscach: szkołach, bibliotekach, instytucjach kultury w całej Polsce. Oczywiście i w tym roku można dołączyć do Narodowego Czytania, więc jeśli macie ochotę zorganizować taką akcję w swoim miejscu pracy czy w swojej miejscowości, możecie wysłać propozycję swojego wydarzenia poprzez ten formularz.
„Żeby znowu poczuć, jak bardzo kanon polskiej literatury wzmacnia i jednoczy wspólnotę Polaków na całym świecie”
A dlaczego w tym roku do wspólnej lektury wybrano „Kordiana”? Prezydent Andrzej Duda w liście zachęcającym do udziału we wspólnym czytaniu dzieła Słowackiego pisał tak:
Chciałbym, aby w trakcie tej wspólnej lektury towarzyszyła nam refleksja nad Polską i polskim losem. Ale też nad aktualnością „Kordiana”. Bo dramat Słowackiego opowiada o walce Polaków z caratem, ale przecież można traktować go również jako opowieść o naszej współczesności. O tym, że wolność i niepodległość wymagają bezinteresownego poświęcenia i ciągłej gotowości do czynu. Że odpowiedzialność, konsekwencja i wola działania prowadzą do zwycięstwa, a niezdecydowanie, strach i złudzenia – do klęski.
Prezydent dodał również, że „Kordian” jest „znakomitym utworem”, który – choć napisany w XIX wieku – nadal pozostaje aktualny i przekonuje, że realizacja „polskich spraw” musi się odbywać z myślą o dobru i rozwoju kraju, opierać się na odwadze i determinacji, a krytyczna analiza „błędów i zaniechań” z przeszłości jest równie ważna, jak inspirowanie się tym, co w polskiej tradycji najważniejsze.

7 sierpnia para prezydencka opublikowała również film zachęcający do wzięcia udziału w tegorocznej edycji Narodowego Czytania. Na jego początku Andrzej Duda recytuje fragment listu wysłanego przez Słowackiego matce. W liście tym wieszcz relacjonował rodzicielce swoją pracę nad „Kordianem”.
Potem Andrzej i Agata Dudowie zwracają się do widzów:
Jak co roku chcemy serdecznie zaprosić wszystkich naszych rodaków w Polsce i za granicą do udziału w tej wyjątkowej akcji. Spotkajmy się podczas wspólnej lektury, żeby odczytać „Kordiana” na nowo, ale też pobyć ze sobą w gronie rodziny, przyjaciół i znajomych. I żeby znowu poczuć, jak bardzo kanon polskiej literatury wzmacnia i jednoczy wspólnotę Polaków na całym świecie.
„Kordian” – w 190. rocznicę publikacji
„Kordian” Juliusza Słowackiego ukazał się w 1834 roku w Paryżu, a został napisany w Szwajcarii. Czytając utwór, poznajemy losy pokolenia polskich konspiratorów – punkt wyjścia stanowi spisek podchorążych mający na celu zamach na cara. W swoim dziele Słowacki odnosi się do powstania listopadowego – jego przyczyn, ale i skutków klęski. Motywom realistycznym towarzyszą w „Kordianie” motywy fantastyczne, a jego kluczowe zagadnienie stanowi kwestia narodowowyzwoleńcza.
Narodowe Czytanie: co czytano w poprzednich edycjach?
Jak wspomniano, „Kordian” to już trzynasta lektura wybrana w ramach Narodowego Czytania. Po jakie tytuły sięgano w poprzednich latach?
- 2012 – „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza
- 2013 – dzieła Aleksandra Fredry
- 2014 – „Trylogia” Henryka Sienkiewicza
- 2015 – „Lalka” Bolesława Prusa
- 2016 – „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza
- 2017 – „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego
- 2018 – „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego (oraz „Antologia niepodległości”, wydana i czytana z okazji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości)
- 2019 – „Nowele polskie” (8 utworów Marii Konopnickiej, Elizy Orzeszkowej, Bolesława Prusa, Brunona Schulza, Władysława Stanisława Reymonta, Stefana Żeromskiego, Henryka Sienkiewicza i Henryka Rzewuskiego)
- 2020 – „Balladyna” Juliusza Słowackiego
- 2021 – „Moralność pani Dulskiej” Gabrieli Zapolskiej
- 2022 – „Ballady i romanse” Adama Mickiewicza
- 2023 – „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej
Braliście kiedyś udział w Narodowym Czytaniu? Zamierzacie to zrobić w tym roku? Czy „Kordian” to jedna z waszych ulubionych lektur?
komentarze [62]
Szkoda że aktualny lokator pałacu prezydenckiego nie jest miłośnikiem czytelnictwa.
I nie prowadzi wzorem niektórych innych znanych polityków aktywnej dyskusji o książkach, rekomendacjach itp.
Mimo jego zaklęć, przyrzeczeń i zapewnień że cały czas się uczy to efektów tych starań nie uzewnętrznia i nie można ich dostrzec.
Bo może jest tak jak zdradził to jeden ze spin-doktorów PiS wspominając "casting prezydencki" 2015 roku:
"...to miał być ktoś z kim mógłby się utożsamić mężczyzna 30-40 letni o średnim wykształceniu, katolik i nie przeintelektualizowany..."
Szkoda że aktualny lokator pałacu prezydenckiego nie jest miłośnikiem czytelnictwa.
I nie prowadzi wzorem niektórych innych znanych polityków aktywnej dyskusji o książkach, rekomendacjach itp.
Mimo jego zaklęć, przyrzeczeń i zapewnień że cały czas się uczy to efektów tych starań nie uzewnętrznia i nie można ich dostrzec.
Bo może jest tak jak zdradził to jeden ze...
Myślałem, że w setną rocznicę otrzymania przez Reymonta nagrody Nobla wybór będzie oczywisty...
Myślałem, że w setną rocznicę otrzymania przez Reymonta nagrody Nobla wybór będzie oczywisty...
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Widzę te tytuły i zastanawiam się czy to nie jest zachęcanie ludzi... do analfabetyzmy wtórnego. To książki, które w gruncie rzeczy są dzisiaj przeżytkiem.
"Kordian"? Na samą myśl mam drgawki. Przeczytałem i wyrzuciłem z pamięci.
Widzę te tytuły i zastanawiam się czy to nie jest zachęcanie ludzi... do analfabetyzmy wtórnego. To książki, które w gruncie rzeczy są dzisiaj przeżytkiem.
"Kordian"? Na samą myśl mam drgawki. Przeczytałem i wyrzuciłem z pamięci.
Nie za bardzo rozumiem inicjatywę polegającą na publicznym czytaniu lektur szkolnych. Taki Obama co jakiś czas publikuje listę przeczytanych książek (abstrahując co to za tytuły) to o wiele lepszy sposób promowania czytelnictwa, niż kolejna publiczna celebracja tytułów po które nikt nie sięga z własnej woli.
Nie za bardzo rozumiem inicjatywę polegającą na publicznym czytaniu lektur szkolnych. Taki Obama co jakiś czas publikuje listę przeczytanych książek (abstrahując co to za tytuły) to o wiele lepszy sposób promowania czytelnictwa, niż kolejna publiczna celebracja tytułów po które nikt nie sięga z własnej woli. ...
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej mniejAkurat ten człowiek to może zacząłby od "Naszej szkapy"?
Akurat ten człowiek to może zacząłby od "Naszej szkapy"?
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spamJako, że obecny prezydent za bardzo ramoty preferuje, ponoć następny ma bardziej awangardowe czytanie zorganizować i wyjdzie do narodu z Witkacym. Na pierwszy ogień ma pójść ponoć dramat w trzech aktach "Janulka, córka Fizdejki".
Jako, że obecny prezydent za bardzo ramoty preferuje, ponoć następny ma bardziej awangardowe czytanie zorganizować i wyjdzie do narodu z Witkacym. Na pierwszy ogień ma pójść ponoć dramat w trzech aktach "Janulka, córka Fizdejki".
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Myslalem, ze na zwienczenie prezydentury, Duda zaproponuje w tym roku cos z Szuchewycza...
Myslalem, ze na zwienczenie prezydentury, Duda zaproponuje w tym roku cos z Szuchewycza...
Idea słuszna, chociaż zawsze wybierane są klasyki, które mało interesują młodzież i za bardzo ich nie zachęcą do czytania
Idea słuszna, chociaż zawsze wybierane są klasyki, które mało interesują młodzież i za bardzo ich nie zachęcą do czytania
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spamO!!! Niezwykła okazja, żeby prezydentowa raz w roku się odezwała.
O!!! Niezwykła okazja, żeby prezydentowa raz w roku się odezwała.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Swoją drogą trochę szkoda, że nie jest dzisiaj jego twórczość w kanonie lektur i szanse w związku z jego komunistyczną przeszłością są na to niewielkie.
Ale myślę, że skoro nie można z tej strony to trzeba próbować z drugiej i ja osobiście uwypukliłbym jego skłonności homoerotyczne, a to dzisiaj atrybut który daje sporo w kulturowo-politycznej przestrzeni będącej ostatnio pod panowaniem władz takim osobom sprzyjającym.
Chodzi oczywiście o twórczość Jarosława Iwaszkiewicza, czyli jego opowiadania, ale też bardzo dobrą powieść historyczną "Czerwone tarcze", czy pierwszy tom 'Sławy chwały", a nawet skoro akcja czytania odbywa się w czasie wakacji to zgrabny dramat "Lato w Nohant".
Swoją drogą trochę szkoda, że nie jest dzisiaj jego twórczość w kanonie lektur i szanse w związku z jego komunistyczną przeszłością są na to niewielkie.
Ale myślę, że skoro nie można z tej strony to trzeba próbować z drugiej i ja osobiście uwypukliłbym jego skłonności homoerotyczne, a to dzisiaj atrybut który daje sporo w kulturowo-politycznej przestrzeni będącej ostatnio...
Co za subtelne nawiązanie literackie p.rezydenta do Kruczkowskiego (Kordian i cham).
Co za subtelne nawiązanie literackie p.rezydenta do Kruczkowskiego (Kordian i cham).
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spamCzekam aż będzie Lem, ale marne szanse, bo widzę na liście same lektury szkolne.
Czekam aż będzie Lem, ale marne szanse, bo widzę na liście same lektury szkolne.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spamZ tego co sprawdziłem, to ,,Cyberiada" jest na liście lektur. W przyszłym roku minie 60. rocznica wydania ,,Cyberiady", zaś za 2 lata 20 rocznica śmierci Lema. Mam nadzieję, iż wezmą to pod uwagę, szczególnie iż Lema jeszcze nie było, a niektórzy (Słowacki, Mickiewicz) się powtarzają.
Z tego co sprawdziłem, to ,,Cyberiada" jest na liście lektur. W przyszłym roku minie 60. rocznica wydania ,,Cyberiady", zaś za 2 lata 20 rocznica śmierci Lema. Mam nadzieję, iż wezmą to pod uwagę, szczególnie iż Lema jeszcze nie było, a niektórzy (Słowacki, Mickiewicz) się powtarzają.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spamStasiul na narodowym czytaniu? Chciałbym to zobaczyć/usłyszeć. To się raczej nie wydarzy... a szkoda.
Stasiul na narodowym czytaniu? Chciałbym to zobaczyć/usłyszeć. To się raczej nie wydarzy... a szkoda.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niby optowałem za Krasińskim, ale nie bardzo rozumiem zarzuty, że ramota, niestrawne, młodzież tego nie kupi.
Szkoła nie jest od tego, żeby ją lubić, czy żeby coś w niej kupować, ale jej zadaniem jest edukacja młodego Polaka.
Przecież 90% małolatów nie cierpi matematyki, fizyki, chemii, ale program szkolny tego nie uwzględnia i wkuwają przebieg zmienności funkcji, zasady mechaniki kwantowej, czy budowę pierwotniaka pantofelka.
Narodowe czytanie jest związane z pojęciem narodu, a chyba okres romantyzmu miał największy wpływ na kształtowanie się tożsamości narodowej Polaków i jest naprawdę specyficznie polski i wyszło, że tym razem Słowacki. To i tak dobrze, że nie Norwid.
Rozumiem, że Grecy mają sobie odpuścić Sofoklesa i Ajschylosa, a Anglicy Szekspira przeznaczyć do recyklingu.
Maria Janion pisała : "Do Europy tak, ale z naszymi zmarłymi", czyli wszystko się zgadza bo Słowacki parę lat już na Wawelu leży.
Niby optowałem za Krasińskim, ale nie bardzo rozumiem zarzuty, że ramota, niestrawne, młodzież tego nie kupi.
Szkoła nie jest od tego, żeby ją lubić, czy żeby coś w niej kupować, ale jej zadaniem jest edukacja młodego Polaka.
Przecież 90% małolatów nie cierpi matematyki, fizyki, chemii, ale program szkolny tego nie uwzględnia i wkuwają przebieg zmienności funkcji, zasady...
Tak z ciekawości zapytam: czemu dobrze, że nie Norwid?
Tak z ciekawości zapytam: czemu dobrze, że nie Norwid?
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spamA dlatego, że gdyby z bogatej spuścizny poety wybrano "Quidam", albo "Garstkę piasku" to prawdopodobnie rozległby się skowyt w narodzie.
A dlatego, że gdyby z bogatej spuścizny poety wybrano "Quidam", albo "Garstkę piasku" to prawdopodobnie rozległby się skowyt w narodzie.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spamFarsa.
Farsa.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Jasny gwint, znowu ramota? Wszyscy wiemy, że Słowacki wielkim poetą był, jak również wieszczem, ale literatura polska nie skończyła się 100-150 lat temu!
Pisze to miłośniczka Prusa, Fredry, Żeromskiego (tak! wiem, że są opinie, że to grafoman...), Zapolskiej i innych dawno nieżywych.
Jasny gwint, znowu ramota? Wszyscy wiemy, że Słowacki wielkim poetą był, jak również wieszczem, ale literatura polska nie skończyła się 100-150 lat temu!
Pisze to miłośniczka Prusa, Fredry, Żeromskiego (tak! wiem, że są opinie, że to grafoman...), Zapolskiej i innych dawno nieżywych.
W/w autorów czytano w latach ubiegłych.
W/w autorów czytano w latach ubiegłych.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spamWiem, ale chodziło mi o to, że jako miłośniczka ramot uważam, ze w Narodowym Czytaniu powinno się nie tylko ramoty propagować :-)
Wiem, ale chodziło mi o to, że jako miłośniczka ramot uważam, ze w Narodowym Czytaniu powinno się nie tylko ramoty propagować :-)
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Jak długo Narodowe Czytanie będzie skupiać się wokół ciężko-topornych lektur wprawiających uczniów w traumę, tak długo będzie to akcja niszowa, głównie (jak myślę) odbywającą się w szkołach.
Jeśli chcemy zachęcić do czytania polskich dzieł, to wypadałoby do tego podejść od strony nieoczywistej, wybierać tytuły rzadziej pojawiające się w kanonie lektur,skupiać się nie tylko na treści, ale również formie, która powinna zachęcać... "Kordian", "Nad Niemnem", czy "Quo Vadis" swoją formą nie zachęcają.
Jak długo Narodowe Czytanie będzie skupiać się wokół ciężko-topornych lektur wprawiających uczniów w traumę, tak długo będzie to akcja niszowa, głównie (jak myślę) odbywającą się w szkołach.
Jeśli chcemy zachęcić do czytania polskich dzieł, to wypadałoby do tego podejść od strony nieoczywistej, wybierać tytuły rzadziej pojawiające się w kanonie lektur,skupiać się nie...
Czy czytali po żydowsku? Czy zgodnie z konspiracją po polsku.
Czy czytali po żydowsku? Czy zgodnie z konspiracją po polsku.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spamNie wiem, czy jest dzisiaj lekturą, ale chyba najbardziej aktualnym dramatem epoki romantyzmu jest ewidentnie "Nieboska komedia" Krasińskiego, chociaż na czele rewolucyjnych mas stanął tym razem Pankracy w spódnicy...przepraszam...Panikraca w spódnicy.
Nie wiem, czy jest dzisiaj lekturą, ale chyba najbardziej aktualnym dramatem epoki romantyzmu jest ewidentnie "Nieboska komedia" Krasińskiego, chociaż na czele rewolucyjnych mas stanął tym razem Pankracy w spódnicy...przepraszam...Panikraca w spódnicy.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niestety, ale wg mnie "Kordian" to nagorszy z dotychczasowych wybór lektury Narodowego Czytania. Choć osobiście jestem fanką Juliusza Słowackiego, ale nie tej książki.
Od lat organizuję w swojej szkole to przedsięwzięcie, więc i tym razem zapewne mnie nie ominie - jakoś nie spodziewam się, żeby tłum koleżanek chciał mnie w tej niewdzięcznej robocie wyręczyć.
Niestety, ale wg mnie "Kordian" to nagorszy z dotychczasowych wybór lektury Narodowego Czytania. Choć osobiście jestem fanką Juliusza Słowackiego, ale nie tej książki.
Od lat organizuję w swojej szkole to przedsięwzięcie, więc i tym razem zapewne mnie nie ominie - jakoś nie spodziewam się, żeby tłum koleżanek chciał mnie w tej niewdzięcznej robocie wyręczyć.
"Kordiana" uważam za jeden z najmniej udanych utworów Słowackiego, ale jeżeli porównywać ten dramat do innych wyborów Narodowego Czytania... myślę, że były gorsze, choćby zeszłoroczne "Nad Niemnem".
"Kordiana" uważam za jeden z najmniej udanych utworów Słowackiego, ale jeżeli porównywać ten dramat do innych wyborów Narodowego Czytania... myślę, że były gorsze, choćby zeszłoroczne "Nad Niemnem".
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spamZależy, jaki typ kto lubi. Dla mnie najgorsza proza ("Nad Niemnem" do niej nie wliczam) będzie lepsza od większości poezji. Ale zarówno te narodowowyzwoleńczo-mesjanistyczno-męczeńskie dzieła, jak i duża część pozytywistycznych mocno się zestarzała. "Nad Niemnem" też, chociaż mi się akurat podobało (dawno; muszę odświeżyć). Za to niedawno przypomniałam sobie "Chłopów", w warstwie językowej przepiękne, ale fabuła... Włos mi się jeży, jak pomyślę, że małolaty ze średnich szkół miałyby to czytać w całości. Nic z tej powieści do nich nie trafi, żaden wątek.
Zależy, jaki typ kto lubi. Dla mnie najgorsza proza ("Nad Niemnem" do niej nie wliczam) będzie lepsza od większości poezji. Ale zarówno te narodowowyzwoleńczo-mesjanistyczno-męczeńskie dzieła, jak i duża część pozytywistycznych mocno się zestarzała. "Nad Niemnem" też, chociaż mi się akurat podobało (dawno; muszę odświeżyć). Za to niedawno przypomniałam sobie "Chłopów", w...
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej mniejO małolatów się nie martw, nie czytają.
O małolatów się nie martw, nie czytają.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spamTyż prawda :-((
Tyż prawda :-((
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spamja "małolata" i czytam :)
ja "małolata" i czytam :)
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spamChlubny wyjątek. 😊
Chlubny wyjątek. 😊
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
@AgaGaga Z poezją większość uczniów ma problem, bo czytania poezji nikt ich nie uczy, w dodatku polskie szkolnictwo nie opiera się na myśleniu, interpretowaniu i analizie, a jedynie na wykuwaniu gotowych schematów "prawidłowego myślenia"... To zabija ciekawość i chęć sięgania po poezję, która już przez samą swoją formę jest jednak trudniejsza od prozy, a wyuczone wzorce upewniają ludzi, że jest to po prostu coś nudnego.
Co do "Nad Niemnem", to zdzierżyć tego nie mogę. Nie uważam tej powieści za dobrą, ani jakkolwiek budującą, o rozwoju intelektualnym nie wspominając. Czy może się to komuś podobać? Jasne, zapewne można w niej dostrzec coś pozytywnego, ale "waga" tej powieści jest (w mojej opinii) wyolbrzymiona.
Jeśli natomiast mówimy o twórzości naszych romantyków, to największym dla mnie problemem jest fakt, że poloniści (a przez to i ich uczniowie) nie mają żadnego przygotowania filozoficznego. Nie da się zrozumieć Mickiewicza bez choćby pobieżnej znajomości Hegla, Schellinga, Schillera, czy Goethego. Jak można zrozumieć twórczość Krasińskiego bez żadnej nawet wzmianki na temat Cieszkowskiego? Jak w ogóle zrozumieć polski romantyzm, kiedy takie nazwiska, jak Cieszkowski, Towiański, czy Trentowski w ogóle się nie pojawiają, natomiast o m.in. Mochnackim, Hoene-Wrońskim, czy Libelcie wzmiankuje się może jednym, dwoma zdaniami?
Potem 99% ludzi po maturze kończy swoją edukację z przekonaniem, że polski romantyzm polega na szabelce przeciw czołgom i majakach o tym, że Polska jest Mesjaszem Narodów...
@AgaGaga Z poezją większość uczniów ma problem, bo czytania poezji nikt ich nie uczy, w dodatku polskie szkolnictwo nie opiera się na myśleniu, interpretowaniu i analizie, a jedynie na wykuwaniu gotowych schematów "prawidłowego myślenia"... To zabija ciekawość i chęć sięgania po poezję, która już przez samą swoją formę jest jednak trudniejsza od prozy, a wyuczone wzorce...
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej mniejZaraz, moment. Ja uczę czytania poezji. Lekcje jej dotyczące prowadzę najchętniej, z ogromną przyjemnością. Co ciekawe, drugie w kolejności moje ulubione są lekcje dotyczące filozofii. Tak więc nie wrzucajmy wszystkich polonistów do jednego worka, bo np. ja nigdy w nim nie siedziałam.
Zaraz, moment. Ja uczę czytania poezji. Lekcje jej dotyczące prowadzę najchętniej, z ogromną przyjemnością. Co ciekawe, drugie w kolejności moje ulubione są lekcje dotyczące filozofii. Tak więc nie wrzucajmy wszystkich polonistów do jednego worka, bo np. ja nigdy w nim nie siedziałam.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam@LetCentryczna zazdraszczam Teoim uczniom. Ja niestety trafiałam na tych z wora @Franciszek Hornowski 😢
@LetCentryczna zazdraszczam Teoim uczniom. Ja niestety trafiałam na tych z wora @Franciszek Hornowski 😢
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam@LetCentryczna Więc jesteś chlubnym wyjątkiem. Jako praktykująca nauczycielka z pewnością dostrzegasz, że taki sposób nauczania nie jest wśród was standardem.
@LetCentryczna Więc jesteś chlubnym wyjątkiem. Jako praktykująca nauczycielka z pewnością dostrzegasz, że taki sposób nauczania nie jest wśród was standardem.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Z tym niestety muszę się zgodzić.
Ale ok, sama też wrzuciłam wszystkich do jednego worka, twierdząc wyżej, że małolaty nie czytają. Mój błąd.
Z tym niestety muszę się zgodzić.
Ale ok, sama też wrzuciłam wszystkich do jednego worka, twierdząc wyżej, że małolaty nie czytają. Mój błąd.
aha
aha
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spamNawet gdybym nie czytał, to nie zamierzam czytać książki wraz z człowiekiem, który potrafi wszystko podpisać, co mu kaczka podyktuje. Mówię jak jest.
Nawet gdybym nie czytał, to nie zamierzam czytać książki wraz z człowiekiem, który potrafi wszystko podpisać, co mu kaczka podyktuje. Mówię jak jest.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spamCo ma piernik do wiatraka?
Co ma piernik do wiatraka?
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam@LetCentryczna tyle samo liter 🤣😂 a tak na poważnie. Jeszcze lekturę zohydzi.
@LetCentryczna tyle samo liter 🤣😂 a tak na poważnie. Jeszcze lekturę zohydzi.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spamBez przesady. Jeśli ktoś ma aż taki wpływ na odbiór dzieła przez czytelnika, świadczy to jedynie o tym, że czytelnik nie jest w stanie odebrać dzieła samodzielnie.
Bez przesady. Jeśli ktoś ma aż taki wpływ na odbiór dzieła przez czytelnika, świadczy to jedynie o tym, że czytelnik nie jest w stanie odebrać dzieła samodzielnie.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spamMoim skromnym i niezwykle stronniczym zdaniem Pan Prezydent celowo podpina się pod kolejnego klasyka żeby nadać sobie powagi i majestatu. Para prezydencka ma u mnie zerowy autorytet więc raczej po raz kolejny nie sięgnę po Kordiana tylko dlatego że Oni to promują.
Moim skromnym i niezwykle stronniczym zdaniem Pan Prezydent celowo podpina się pod kolejnego klasyka żeby nadać sobie powagi i majestatu. Para prezydencka ma u mnie zerowy autorytet więc raczej po raz kolejny nie sięgnę po Kordiana tylko dlatego że Oni to promują.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
@Anachronist, a moim skromnym i niezwykle stronniczym zdaniem - jeśli nie sięgniesz po "Kordiana" tylko dlatego, że poleca go para prezydencka, to... patrz mój poprzedni komentarz.
Nie uważam "Kordiana" za dzieło wybitne (a mam go na świeżo, czytam za każdym razem, gdy przychodzi pora omawiać z uczniami), ale ani nie decyduje o tym prezydent czy jego żona, ani nie umniejsza to wielkości Słowackiego w ogóle.
@Anachronist, a moim skromnym i niezwykle stronniczym zdaniem - jeśli nie sięgniesz po "Kordiana" tylko dlatego, że poleca go para prezydencka, to... patrz mój poprzedni komentarz.
Nie uważam "Kordiana" za dzieło wybitne (a mam go na świeżo, czytam za każdym razem, gdy przychodzi pora omawiać z uczniami), ale ani nie decyduje o tym prezydent czy jego żona, ani nie...
@LetCentryczna jestem w stanie odebrać samodzielnie. Czytałem już ,,Kordiana" pewnie w 2015 roku przed maturą. Jednakże dla mnie narodowe czytanie przez prezydenta to prawie takie coś, jakby ktoś mówił o sztuce nie mając zielonego pojęcia o niej 🤣😂
@LetCentryczna jestem w stanie odebrać samodzielnie. Czytałem już ,,Kordiana" pewnie w 2015 roku przed maturą. Jednakże dla mnie narodowe czytanie przez prezydenta to prawie takie coś, jakby ktoś mówił o sztuce nie mając zielonego pojęcia o niej 🤣😂
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Piernik do wiatraka ma mąkę :-)
Powtarzam po koledze, sama bym w życiu na to nie wpadła...
Piernik do wiatraka ma mąkę :-)
Powtarzam po koledze, sama bym w życiu na to nie wpadła...
Przypominam jedynie, że Narodowe Czytanie jest inicjatywą społeczną z 2012 roku, której powstaniu patronował...no,no,no...tak! Patronował Prezydent Bronisław Komorowski. Owego Czytania idea sprowadzała się do tego, aby książki sytuujące się na półce lektur szkolnych trafiły - przynajmniej raz w roku - do ręki byłych maturzystów. Nic poza tym.
Idea słuszna i nie widzę sensu podpinania pod to przedsięwzięcie swoich politycznych sympatii i osobistych fobii.
A że lektury są nie po to aby je lubić, świadczy vacat na tej liście Remigiusza Mroza.
Przypominam jedynie, że Narodowe Czytanie jest inicjatywą społeczną z 2012 roku, której powstaniu patronował...no,no,no...tak! Patronował Prezydent Bronisław Komorowski. Owego Czytania idea sprowadzała się do tego, aby książki sytuujące się na półce lektur szkolnych trafiły - przynajmniej raz w roku - do ręki byłych maturzystów. Nic poza tym.
Idea słuszna i nie widzę sensu...
Nie tyle chodzi o lubienie, bo wiadomo, że wszystkim nie dogodzisz, ale żeby jednak brać do tej akcji nowszych autorów....
Nie tyle chodzi o lubienie, bo wiadomo, że wszystkim nie dogodzisz, ale żeby jednak brać do tej akcji nowszych autorów....
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spamWielu chciałoby widzieć nowszych autorów. Tyle tylko że to jest właśnie akcja z założenia mająca promować i honorować klasykę, dzieła ważne dla narodowej kultury i dziedzictwa. Po drugie, gdyby chcieć wziąć jakiegoś autora spoza domeny publicznej, a co gorsza żyjącego - to zawsze będą kontrowersje i oskarżenie o promocję i naganianie sprzedaży konkretnemu twórcy czy wydawnictwu.
Wielu chciałoby widzieć nowszych autorów. Tyle tylko że to jest właśnie akcja z założenia mająca promować i honorować klasykę, dzieła ważne dla narodowej kultury i dziedzictwa. Po drugie, gdyby chcieć wziąć jakiegoś autora spoza domeny publicznej, a co gorsza żyjącego - to zawsze będą kontrowersje i oskarżenie o promocję i naganianie sprzedaży konkretnemu twórcy czy...
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej mniej@werblista jaka tam fobia. Mówię tylko, że czegokolwiek się podejmie to kupa śmiechu z tego.
@werblista jaka tam fobia. Mówię tylko, że czegokolwiek się podejmie to kupa śmiechu z tego.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam@werblista dobry pr potrafi tak zrobić że drugi raz wybiorą.
@werblista dobry pr potrafi tak zrobić że drugi raz wybiorą.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
@Bartosz
Szczególnie w stacji TVN i GW, czyli cały czas masz rację.
@Bartosz
Szczególnie w stacji TVN i GW, czyli cały czas masz rację.
@werblista nie tylko tam. Prezydent i zdjęcia jakby krew oddawał. Wszystko by się tylko wybielić. Dla mnie to ohyda. Mówię to Ja. Honorowy.
@werblista nie tylko tam. Prezydent i zdjęcia jakby krew oddawał. Wszystko by się tylko wybielić. Dla mnie to ohyda. Mówię to Ja. Honorowy.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spamChętnie sobie przypomnę, o ile w bibliotece będą inne wersje niż GREGI 😄
Chętnie sobie przypomnę, o ile w bibliotece będą inne wersje niż GREGI 😄
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spamZapraszam do dyskusji.
Zapraszam do dyskusji.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam