Nagroda im. Janusza A. Zajdla: nominacje. Znane nazwiska wśród wyróżnionych

Anna Sierant Anna Sierant
03.04.2025

Ogłoszono listę nominowanych do Nagrody Fandomu Polskiego im. Janusza A. Zajdla za rok 2024. Wyróżniono autorów najlepszych polskich utworów fantastycznych w dwóch kategoriach: Powieść oraz Opowiadanie.

Nagroda im. Janusza A. Zajdla: nominacje. Znane nazwiska wśród wyróżnionych Materiały prasowe Nagrody im. Janusza A. Zajdla

Nagrodę powołno w roku 1984 w Łodzi, podczas spotkania Klubów Miłośników Fantastyki. Pierwszym laureatem wyróżnienia został Janusz A. Zajdel, który jednak zmarł jeszcze przed wręczeniem nagrody. Od roku 1986 wyróżnienie przyznawane przez fanów i fanki gatunku nosi nazwę Nagrody Fandomu Polskiego im. Janusza A. Zajdla. Nagrodę za rok 2023 otrzymali: Agnieszka Hałas za opowiadanie „Świerszcze w soli” (kategoria: Opowiadanie) i Istvan Vizvary za „Lagrange. Listy z Ziemi” (kategoria: Powieść).

Nagroda im. Janusza A. Zajdla: nominacje za rok 2024

Wśród nominowanych za rok 2024 twórców znalazło się niemało znanych nazwisk. Nagrodę za powieść, a konkretnie – za „Rozdroże kruków” – ma szansę otrzymać wielokrotny już jej laureat, Andrzej Sapkowski. Przypomnijmy, że to właśnie ten utwór otrzymał tytuł Książki Roku w Plebiscycie Lubimyczytać w kategorii Fantastyka. Co ciekawe, autorka, która już pięciokrotnie otrzymała Nagrodę im. Janusza Zajdla, czyli Anna Kańtoch, jest w tym roku nominowana w dwóch kategoriach: za powieść „Czeluść” oraz za opowiadanie „Zimne dzieci”. Niejedną Nagrodę Fandomu Polskiego ma już też na swoim koncie Radek Rak, tym razem nominowany za opowiadanie „Lekcje obrony przed nowymi technologiami”. Szansę na wygraną ma również trzykrotna laureatka wyróżnienia Anna Brzezińska, którą tym razem nominowano w kategorii Powieść za „Mgłę”. Lauretka z roku 2021, Magdalena Salik, jest nominowana i teraz – za powieść „Wściek”.

Łukasz Kucharczyk, nominowany w tej edycji za „Wszystkie drogi prowadzą”, nominację otrzymał także w roku 2023, a Olga Nizołek – obecnie nominowana przez fandom za „Dzieci jednej pajęczycy”, nominację otrzymała też już w roku 2021. Z kolei Paula Wanarska miała szansę na zdobycie nagrody w roku 2022, ma ją i tym razem – autorkę nominowano za opowiadanie „Supły”. Nominacja za rok 2024 jest natomiast pierwszą dla Aleksandry Janusz – fani docenili jej opowiadanie „Dlaczego nie ma klanu Kruka”.

Wszystkich nominowanych do Nagrody im. Janusza A. Zajdla prezentujemy również poniżej, z podziałem na kategorie.

Nagroda im. Janusza A. Zajdla za rok 2024 – nominowani. Kategoria: Opowiadanie

  1. „Dlaczego nie ma klanu Kruka”, Aleksandra Janusz, [w:] „Harde bestie”, SQN
  2. „Zimne dzieci”, Anna Kańtoch, [w:] „Frostpunk Antologia”, Znak Literanova
  3. „Lekcje obrony przed nowymi technologiami”, Radek Rak, [w:] „PoznAI przyszłość”, Powergraph
  4. „Supły”, Paula Wanarska, [w:] „Nowa Fantastyka” 504

Nagroda im. Janusza A. Zajdla za rok 2024 – nominowani. Kategoria: Powieści

  1. „Mgła”, Anna Brzezińska, Wydawnictwo Literackie
  2. „Czeluść”, Anna Kańtoch, Wydawnictwo Powergraph
  3. „Wszystkie drogi prowadzą”, Łukasz Kucharczyk, Wydawnictwo IX
  4. „Dzieci jednej pajęczycy”, Olga Niziołek, Wydawnictwo Powergraph
  5. „Wściek”, Magdalena Salik, Wydawnictwo Powergraph
  6. „Rozdroże kruków”, Andrzej Sapkowski, Wydawnictwo SuperNOWA

Czytaliście nominowane tytuły? Który z nich jest waszym faworytem do wygranej w poszczególnych kategoriach?


komentarze [29]

Sortuj:
więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Franciszek Hornowski - awatar
Franciszek Hornowski 11.04.2025 07:44
Czytelnik

"Rozdroże kruków" Sapkowskiego jest bardzo udaną powieścią, ale w mojej opinii na wygraną zasługuje "Mgła" Brzezińskiej... co wydaje się mało prawdopodobne, bo odbiór tej ksiąki był raczej pozbawiony entuzjazmu, a "Zajdel" ma w ostatnich latach problemy odwrotnie proporcjonalne do większości nagród literackich. Szkoda. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Wedrowycz - awatar
Wedrowycz 06.04.2025 15:28
Czytelnik

Z opowiadań przeczytane Supły, z powieści jedynie Rozdroże Kruków. Resztę trza poszukać, niemniej te dwie pozycje po mojemu  mogą wygrać :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
failsafedb - awatar
failsafedb 06.04.2025 09:42
Czytelnik

O, przez przypadek "zaliczyłem" już nominowaną powieść, konkretnie Czeluść Kańtoch. Bardzo mi się podobała, ale… nigdy nie wpadłbym na pomysł aby nominować ją do tej nagrody, chociażby dlatego, że to nie do końca jest fantastyka. Czy aż tak źle jest w polskiej fantastyce, że nominacje dostają pozycje niegatunkowe?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Katrina - awatar
Katrina 07.04.2025 14:29
Czytelniczka

Oczywiście, że to jest fantastyka, to jak najbardziej fantastyczna powieść. Bo fantastyka to nie gatunek, a cała poetyka, która zakłada istnienie jakiegoś rodzaju magii (również rozumianej jako technologia — w przypadku SF). A Anna Kańtoch, jako wieloletnia członkini Śląskiego Klubu Fantastyki, na pewno doskonale zdaje sobie z tego sprawę :D 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
failsafedb - awatar
failsafedb 08.04.2025 11:27
Czytelnik

Tak, jasne, fantasy to pojemna szuflada. Ja wcale nie uważam, że muszą być magowie i smerfy, ale Czeluść jest takim fantasy ledwo-ledwo. To trochę tak jak z literaturą obyczajową - że jak nie wiadomo co to jest, to jest to obyczajówka. Jeśli do nagrody nominowana jest powieść, która jest ledwo-ledwo gatunkowa, to świadczy to jakoś o rynku polskim... lub o kapitule nagrody...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Katrina - awatar
Katrina 08.04.2025 11:53
Czytelniczka

Czeluść to raczej realizm magiczny niż fantasy ;) Niektórzy ją podpinają pod fantasy, ale ja traktuje go raczej jako trochę osobną gałązkę, bo jednak dość znacznie się różni (fantasy buduje światy o klarownych zasadach, realizm magiczny nie). A realizm magiczny akurat jest często przez fandom zauważany (Dwie i pół duszy, Baśń o wężowym sercu) i nie ma w tym nic dziwnego ani...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
failsafedb - awatar
failsafedb 08.04.2025 12:38
Czytelnik

No widzisz, ja do końca nie zgadzam się z tym, że fantastyka to poetyka. Rozumiem o co Ci chodzi i jest to oczywiście całkiem sensowne podejście do tematu, a jednak dla mnie fantasy w szerokim znaczeniu to jednak coś innego niż realizm magiczny, który jest nie gatunkiem a raczej smaczkiem poniekąd stylistycznym. Dzisiaj przy ogromnej dostępności literatury hybrydowej w...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Katrina - awatar
Katrina 08.04.2025 12:46
Czytelniczka

Tyle że fantastyka=/=fantasy. Fantastyka jest dużo szersza, niż fantasy samo w sobie. Fantastyka to każda "historia" (obraz, film, książka), która zawiera element magiczny/element cudu. Konkretne podgatunki zwykle po prosu uściślają, jaki to rodzaj cudowności, jakie są jej zasady, jak głęboko wnika ona w świat przedstawiony. I wcale nie musi być jej dużo, by fantastyka była...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
failsafedb - awatar
failsafedb 08.04.2025 13:06
Czytelnik

Niektórzy ludzie aby uniknąć wątpliwości po prostu starają się definiować rzecz na poziomie podgatunkowych - a to survival horror, a to science-fiction, a to science-fantasy itd. Ja trochę upraszczam, przynajmniej tutaj. Dla mnie fantastyka = fantasy, ale jasne, zdaję sobie sprawę z tego, że da się to definiować inaczej. Zresztą, czy te podziały są wykute w kamieniu? Dla...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
failsafedb - awatar
failsafedb 08.04.2025 13:45
Czytelnik

No dobrze. Przyznaję, że możesz mieć więcej racji niż ja - widzę, że czytasz znacznie, znacznie więcej fantastyki (szeroko rozumianej) niż ja, a Twoje oceny są bardzo w punkt i przemyślane. Więc pozostaje mi uznać - bez żalu - że się znam mniej ;-). Zatem zamiast się mądrzyć rozważę korektę przekonań ;-)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Katrina - awatar
Katrina 08.04.2025 17:43
Czytelniczka

haha, dziękuję za słowa uznania :P Generalnie obecnie masa osób upraszcza temat albo uznaje, że fantastyka=fantasy, ale właśnie akurat tu zupełnie tak nie jest. Istnieją szare strefy w określaniu gatunków, tylko nie tu i nie w tym przypadku. Z tym jest jak z prostokątami i kwadratami. Każde fantasy to fantastyka, nie każda fantastyka to fantasy, ona jest dużo szerszym...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
failsafedb - awatar
failsafedb 08.04.2025 21:05
Czytelnik

Może to kwestia tego, że termin "fantasy" jest wyrazem, który po prostu brzmi jak angielski wariant słowa "fantastyka" - podkreślam: brzmi. Na logikę trudno się domyślić, że to dwa różne terminy. To już trzeba wiedzieć. Ja na swoim poziomie po prostu rozdzielam fantasy od science-fiction, uznając jeszcze przy okazji realizm magiczny i science-fantasy (pomijam już subgatunki...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Katrina - awatar
Katrina 08.04.2025 21:16
Czytelniczka

No jest to trochę zmyłka, bo jakby tłumaczyć 1:1 to fantasy byłoby faktycznie fantastyką. Ale tu warto zwrócić uwagę, że SF to u nas fantastyka naukowa, gdzie fantasy nie jest przecież ani jej podgatunkiem, ani fantasy nie jest podgatunkiem SF - na tym przykładzie moim zdaniem wyraźnie widać, że coś w takim rozumowaniu nie gra :D W ogóle w Polsce na początku pisane i...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
failsafedb - awatar
failsafedb 09.04.2025 10:41
Czytelnik

Taa... rozumiem o co Ci chodzi. Faktycznie, z takiej perspektywy, że mamy "naukowe" sci-fi obok "magicznego" fantasy a jedno i drugie musimy wrzucić do worka nadrzędnego, to ma sens, że ten worek jest fantastyką. Chyba, że uznamy, iż oba gatunki nie wymagają osobnego nadgatunku, ale po prostu są osobnymi gałęziami literatury fiction.

A jeśli jeszcze spojrzymy na gatunki...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Katrina - awatar
Katrina 09.04.2025 13:51
Czytelniczka

Ja sobie to układam w głowie tak, że słowa określające gatunki określają pewne konkretne cechy utworu i niekoniecznie się nawzajem negują. Dla mnie określenie "Fantastyka" opisuje fakt, że w historii istnieje jakiś rodzaj magii/cudu/nierzeczywistości. I główne gatunki, które wychodzą niżej, doprecyzowują, co to takiego jest (fantasy - magia, SF - technologia). Ale mamy też...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
failsafedb - awatar
failsafedb 09.04.2025 16:03
Czytelnik

Tak, ale zarazem kluczem do utworu może być zarówno poziom "fantastyczny" jak i "kryminalny", bo autor przecież może dowolną rzecz uznać za krytyczną dla swojego utworu. SF to także postapo, więc jasne, nie zawsze kosmos.

Expanse to space opera? Nie czytałem, widziałem jedynie część serialu. Serial faktycznie miał skłonność do ciągnięcia się w stylu space oper, ale...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Katrina - awatar
Katrina 09.04.2025 17:14
Czytelniczka

Ja wtedy nierozdzielnie przypinamy obydwie łatki, tego się nie da od siebie wtedy rozdzielić.
Tak, Expanse to mocno space opera. Mamy motyw found family, najlepszy statek, najlepszego pilota, przygody w kosmosie na różnych planetach, elementy militarne (które nie muszą być, ale mogą).       
Rozumiem o co chodzi, tylko to nie jest tak, że tylko książki z pogranicza tam...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Katrina - awatar
Katrina 09.04.2025 17:15
Czytelniczka

*co fandom czytał 
**Ale pisał w sumie też                                                                                      

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Lis Gracki - awatar
Lis 05.04.2025 19:01
Bibliotekarz

Sapek nominowany... zobaczymy co powie głos Ludu  😆

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Adam - awatar
Adam 07.04.2025 12:55
Czytelnik

skoro Kruki dostaja nagrody, czy tez wogole sa nominowane, to jak kiepskie musza byc te pozostale ?  ehhh... 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Aluś Utenos - awatar
Aluś Utenos 07.04.2025 14:03
Czytelnik

"Dunder" Radka Raka jest naprawdę fajny, ale jakoś nie dostał nominacji. Może dlatego, że wydawcą tej książki nie był Powergraph, w przeciwieństwie do "PoznAI przyszłość" z którego słabe opowiadanie tegoż Radka Raka załapało się już na nominację...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Krathor - awatar
Krathor 04.04.2025 07:57
Czytelnik

Niestety od kilku lat Nagroda Zajdla dla mnie to miniona chwała. Kilka ostatnich zwycięskich powieści było słabych, a poziom opowiadań w najlepszym razie słaby. Poza tym mam wrażenie że laureatami zostają najsłabsze pozycje, bez jakiejś cząstki wyjątkowości. Smutne...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Katrina - awatar
Katrina 07.04.2025 14:30
Czytelniczka

jak się nie podoba to zawsze można głosować, Zew Zajdla co roku wzywa :D 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
MarWinc - awatar
MarWinc 03.04.2025 22:30
Czytelnik

Żeby nie było, że w tym roku nie ma czego wybrać z książek nominowanych do "Zajdla", to dam szansę dla "Wścieku", głównie z racji dobrej pamięci "Płomienia" tejże Autorki. A może jeszcze i wypróbowałbym "Dzieci jednej pajęczycy" dla połączenia SF/fantasy i jakiejś wersji dystopii/postapo...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Katrina - awatar
Katrina 07.04.2025 14:41
Czytelniczka

Moim zdaniem w tym roku wybór jest akurat całkiem zacny ;) Wściek mi do końca nie podszedł, ale warsztatowo jest dobry. Dzieci jednej pajęczycy są bardzo ładnie napisane, Czeluść jest też dobra. Mgła pewnie też, ale akurat do mnie treść nie docierała (jak to bywa z Brzezińską). Że Sapek ma nominacje to chyba nikogo nie powinno dziwić, a Kucharczyk to dobra opcja dla osób,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Anna Sierant - awatar
Anna Sierant 03.04.2025 15:00
Redaktor

Zapraszam do dyskusji.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Aleksandra Janusz - awatar
Aleksandra Janusz 03.04.2025 16:15
Autor

Bry,
nomimacja dla Rafała Kosika jest zeszłoroczna. Moje opowiadanie nosi natomiast tytuł "Dlaczego nie ma klanu Kruka". 
Pełną listę można znaleźć na zajdel
art.pl.  Pozdrawiam!                                                              

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Anna Sierant - awatar
Anna Sierant 03.04.2025 21:03
Redaktor

Aaa, tak to jest, jak się korzysta z tegorocznej i zeszłorocznej informacji prasowej jednocześnie. Jeden zaginiony "klan" dodany, Rafał Kosik (tym razem) usunięty. Dziękuję i powodzenia! 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Aleksandra Janusz - awatar
Aleksandra Janusz 03.04.2025 22:11
Autor

Dziękuję!!                                                                             

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się