Rząd bierze się za rynek książki. Będą pieniądze dla pisarzy i tłumaczy?

Konrad Wrzesiński Konrad Wrzesiński
14.02.2025

Będzie lepiej? Szefowa Ministerstwa Kultury Hanna Wróblewska powołała Zespół do spraw pola literackiego. Celem jest wprowadzenie zmian systemowych, które uzdrowią rynek książki. O jego patologiach i potrzebie zmian pisarze mówili od lat.

Rząd bierze się za rynek książki. Będą pieniądze dla pisarzy i tłumaczy? Danuta Matloch/MKiDN (materiały prasowe gov.pl)

Ministerstwo Kultury wprowadza zmiany wspierające literaturę. Na wczorajszej konferencji prasowej szefowa resortu Hanna Wróblewska poinformowała o powołaniu nowego Zespołu do spraw pola literackiego.

– Mam nadzieję, że holistyczne spojrzenie na problemy pozwoli wypracować na podstawie rekomendacji zespołu system zmian, które doprowadzą do poprawy rynku książki oraz wzrostu poziomu czytelnictwa – mówiła ministra kultury.

To odpowiedź na głosy środowiska, które wielokrotnie zwracało uwagę na patologię polskiego rynku książki.

Jacek Dehnel: poniżej skrajnego ubóstwa

O zarobkach pisarzy mówi się ostatnio sporo. „Każdy pisarz musi żebrać”, napisał w grudniu Michał Witkowski, tegoroczny finalista Nagrody Nike i zwycięzca Nike Czytelników. W szeroko komentowanym wpisie na Facebooku pisarz wyliczył, ile kosztuje go napisanie książki. Wyjaśnił też, dlaczego jego zdaniem koszty te muszą ponieść czytelnicy.

Tradycyjnie: jedni się zgadzali, inni sugerowali roszczeniowość. Że „widocznie pan pisarz nie pisze wystarczająco dobrze, skoro nie może się utrzymać”. I że inni dają radę.

To prawda. Niektórzy dają. Ale jest ich garstka. A że być może byłoby ich więcej, gdyby zmienić zasady funkcjonowania rynku książki, wielokrotnie wspominał choćby Jacek Dehnel, prezes Unii Literackiej.

W głośnym wpisie Dehnel wyliczał, że gdyby polski autor miał utrzymywać się z samej twórczości literackiej, żyłby poniżej skrajnego ubóstwa. „Za rok pracy autor dostaje 910 złotych miesięcznie”, pisał wtedy.

Wtórowała mu Małgorzata Halber, która napisała, że wyliczenia Dehnela są i tak łaskawe, a czytelnicy nie mają pojęcia, jak wyglądają stawki na książkowym rynku. Więcej na ten temat przeczytacie w artykule „Państwo nie wiedzą, ile zarabia pisarz w Polsce”. Halber, Dehnel i Miłoszewski apelują o zmiany.

Zbiórka dla Edwarda Pasewicza

Nie mówimy więc o debiutantach. Ale znanych i docenianych twórcach. Głośno jest ostatnio o zrzutce dla Edwarda Pasewicza, finalisty Nike, pisarza czterokrotnie nominowanego do Nagrody Literackiej Gdynia, laureata Literackiej Nagrody Europy Środkowej Angelus.

„Po pierwsze – tak po prostu, po ludzku! Trzeba pomóc Edwardowi! Znalazł się w trudnej sytuacji materialnej, jak wielu artystów w Polsce. Niestety, system nie działa. Tworzenie dzieł literackich nie przynosi wystarczających dochodów, by móc się samodzielnie utrzymać. Edward przez długi czas odmawiał organizacji zbiórki w jego imieniu”, czytamy na stronie zbiórki.

Rzecz nie dotyczy zresztą tylko pisarzy. O konieczności systemowych zmian wspominali też wydawcy. Zwłaszcza ci mniejsi. Zwracali uwagę na rolę dystrybutorów, którzy – jako monopoliści – mogą dowolnie zmieniać cenę książki. Nie tylko. Mówili tłumacze. Mówili publicyści.

Kilka tygodni temu o odgórnym wsparciu i inicjatywach systemowych mówił ze sceny odbierający Paszport „Polityki” Jul Łyskawa.

I znów: można machnąć ręką. Oddać wszystko niewidzialnej ręce rynku, uznając, że jest sprawiedliwy. Można też choćby podyskutować o zmianach. I najwyraźniej tą drogą postanowiło pójść ministerstwo.

Zespół do spraw pola literackiego

Sytuację ma zmienić powołany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zespół.

– Głosu środowisk literackich słuchamy bardzo uważnie. Wiele dyskusji przeprowadziliśmy na WspółKongresie Kultury, ważne głosy pojawiały się również po nim. Dziś mogę przedstawić państwu konkretne działania, które jako Ministerstwo podejmujemy w porozumieniu ze środowiskiem. Powołuję Zespół do spraw pola literackiego, który będzie pracował nad systemowymi rozwiązaniami w obszarze literatury – mówiła na wczorajszej konferencji Hanna Wróblewska.

Zespół do spraw pola literackiego, jak poinformowano, składa się z grona reprezentantów środowiska działających w obszarze rynku książki, reprezentujących różne środowiska i grupy, którzy zaangażowani byli w rozmowy o rynku.

W jego skład wchodzą:

  • Agata Diduszko-Zyglewska – przewodnicząca, MKiDN
  • Edyta Wiśniowska – sekretarz, MKiDN
  • Grzegorz Jankowicz – Instytut Książki
  • Magdalena Hajduk-Dębowska – Polska Izba Książki
  • Jacek Dehnel – Unia Literacka
  • Rafał Lisowski – Stowarzyszenie Tłumaczy Literatury
  • Jerzy Woźniakiewicz – Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, dyrektor Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie
  • Łukasz Zych – Stowarzyszenie Księgarzy Polskich.

– Z naszego punktu widzenia najważniejszymi są te osoby, które bardzo aktywnie działały w ramach WspółKongresu Kultury – i które są przedstawicielami różnych stron, które składają się na pełen obraz środowiska rynku książki i środowiska czytelniczego – mówiła szefowa resortu kultury.

I dodała:

Widzą państwo, że mamy tutaj różne segmenty pola literackiego. Mamy tych, którzy piszą, tych, którzy dystrybuują, tych, którzy wydają, i tych, którzy czuwają, jak dyrektor Instytut Książki Grzegorz Jankowicz. (...) Spodziewam się po zespole bardzo ciężkiej pracy, oni po mnie spodziewają się skuteczności. Mam nadzieję, że spełnimy wzajemnie swoje oczekiwania. Zwłaszcza że bardzo często głosy, które płyną do nas z rynku, są sprzeczne.

Posiedzenia Zespołu mają odbywać się co miesiąc.

Prawie 5 milionów na czytelnictwo

Na konferencji poinformowano też o starcie Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 3.0 (odpowiedzialnego za wspieranie czytelnictwa i biblioteki) i utworzeniu programu „Inne Tradycje”.

Towarzyszył będzie mu program pomostowy dla humanistycznych czasopism naukowych, kierowany przez Instytut Książki. Obejmie wsparcie:

  • wydawców wartościowych publikacji o mniejszym potencjale komercyjnym
  • serii poetyckich, w tym tłumaczeń na język polski i antologii poetyckich
  • serii książek o literaturze, obejmujących publikacje z zakresu krytyki literackiej, filozofii literatury, opracowania filologiczne, eseistyczne czy biograficzne
  • serii popularyzujących literaturę, dzienniki, pamiętniki, poradniki, słowniki i publikacje przeglądowe
  • humanistycznych czasopism o charakterze naukowym.

Jego budżet to 3,3 mln zł rocznie, a łączny nakład publikacji ma wynieść ponad 160 tys. egzemplarzy i 150 publikacji online.

Jednocześnie ogłoszono wyniki naboru do Programu „Czasopisma 2025” – wspierającego czasopisma kulturalne o istotnym znaczeniu społecznym. „Obejmuje tytuły o profilu artystycznym i literackim, prezentujące różne dziedziny twórczości oraz rozwijające wokół nich dyskurs krytyczny”, poinformowało ministerstwo.

W 2025 roku środki zostały przyznane 51 projektom. Łączny budżet projektu to 4 846 705 złotych.

Na konferencji ogłoszono też prekonsultacje do trzeciej edycji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa na lata 2026–30. Jak poinformowała Wróblewska, w poprzednich edycjach programu (od 2016 roku) na wsparcie czytelnictwa przeznaczono 1,8 mld zł.


komentarze [124]

Sortuj:
więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
pochłaniacz - awatar
pochłaniacz 20.02.2025 22:09
Czytelniczka

Może to brutalnie zabrzmi, ale jeżeli nie mogą utrzymać się z pisania, to czas na znalezienie "uczciwej" pracy zarobkowej, która pomoże opłacić rachunki i napełnić żołądek. Pisać i wydawać można hobbystycznie (przyszła na myśl D. Brzezińska, która z powodzeniem łączy karierę akademicką z pisaniem kryminałów). Ostatnio artyści często zakładają konta na patronite  - sądzę że...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
saa-saa- - awatar
saa-saa- 19.02.2025 10:06
Czytelnik

"Trzeba pomóc Edwardowi! Znalazł się w trudnej sytuacji materialnej, jak wielu artystów w Polsce. Niestety, system nie działa."
Sorry, jak to system nie działa? Przecież jest pomoc społeczna dla ludzi o małych dochodach. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Tomasz Zet - awatar
Tomasz 18.02.2025 14:12
Czytelnik

Kłania się Mosolit z Mistrza i Małgorzaty, upaństwowieni pisarze z legitymacją służbową będą walczyć o apanaże systemowe :) a jak pytał Behemot czy takich Dostojewski I Puszkin też musiał mieć legitymację by być literatem? Kto będzie oceniał za co przysługuje już legitymacja literata - za sam debiut, pierwszą nagrodę (jaką) czy za liczbę czytelników? I tak większość dziś...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
apacz55 - awatar
apacz55 18.02.2025 14:06
Czytelnik

Szanowna redakcjo. Szkoda, że w komentarzach nie ma łapki w dół. Czasem jest tak, że Czytelnik nie ma ochoty polemizować z lisami, kunami i innymi tchórzofretkami ale łapką w dół mógłby wyrazić swoją dezaprobatę do poczynań w/w menażerii.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Allmighty Eternally - awatar
Allmighty Eternally 18.02.2025 12:45
Czytelnik

którzy pisarze i którzy tłumacze?                                                                                     

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Krzemien - awatar
Krzemien 18.02.2025 13:49
Czytelnik

Oczywiście, że dla NASZYCH, bo jak dadzą TAMTYM to wtedy jest cenzura, propaganda i zażynanie kultury, ale NAM jak dadzą to wszystko super!!!

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Ktosia - awatar
Ktosia 24.02.2025 19:25
Czytelniczka

Zarzynanie, a poza tym święta racja.                                                                   

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Jadwigowiga - awatar
Jadwigowiga 01.01.2026 09:38
Czytelnik

To chyba oczywiste, że jedyni słuszni. Jedyni wierni ustalonej narracji.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Wiktor Orzeł - awatar
Wiktor 18.02.2025 12:16
Autor

kochani, nie ma co się oszukiwać, i tak 
wszystko będzie niedobrze

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
 wszystko będzie niedobrze
apacz55 - awatar
apacz55 18.02.2025 10:10
Czytelnik

"Polacy to jedni z największych ignorantów w UE. Najnowsze badanie Eurobarometru" Artykuł w Wyborcza.pl. Dlaczego warto czytać książki ze zrozumieniem ? Na to pytanie odpowiedzi udzielać powinni: rodzice dzieciom, nauczyciele uczniom, ministerswo obywatelom. Koszt 0 zł.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 18.02.2025 13:23
Bibliotekarz

Artykuły z Gazeta.pl he he, bardzo rzetelne źródło informacji. Bardzo  😂

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
werblista - awatar
werblista 18.02.2025 09:59
Czytelnik

Oddanie świata (światka) literackiego w wyłączne  władanie rynku jest głupim posunięciem. Owszem produkcje fastfoodów, bielizny (niekoniecznie damskiej), protez zębowych może w ten sposób się odbywać, ale książki...?

Rynek działa w sposób mało skomplikowany. Produkcja, marketing, kolportaż, odbiorca. I tutaj w zasadzie liczy się tylko ilość. Jeżeli ktoś jest monopolistą...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
apacz55 - awatar
apacz55 18.02.2025 11:56
Czytelnik

Tak, to właściwe słowo - wyplówki. Podzielam Twój pogląd, tylko nie potrafiłem go nazwać. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 18.02.2025 13:33
Bibliotekarz

Wybacz, rozbawiłeś mnie  😁  Twierdzisz, że w interesie wydawców jest... wydawanie tego czego ludzie nie czytają? Wydawnictwo jest przedsiębiorstwem, którego celem jest zysk. ZYSK. Jasne, że chcieliby też ideowo zapoznawać czytelnika z tym co (według nich) jest dobre i wartościowe. Jednak ostatecznie wydanie książki to inwestycja, która musi wyjść co najmniej na zero.

Nie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
werblista - awatar
werblista 18.02.2025 18:03
Czytelnik

@Lis Gracki
Piszesz: "Niech ludzie decydują" i masz rację. Tylko, że partyjniacy to też ludzie i co więcej reprezentują innych ludzi. Może to nie jest mechanizm idealny i stwarzający jakieś ryzyko, ale nawet w komunie (którą nieźle pamiętam) poezje Różewicza, opowiadania Iwaszkiewicza wydawano przeważnie w nakładach n razy 10000. Wiem, nie było konkurencji, ale Lech...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Lis Gracki - awatar
Lis 18.02.2025 21:37
Bibliotekarz

Doskonale wiesz kogo mam na myśli pisząc "ludzie". Partyjniacy reprezentują swoją partię a wyborcy, oszukani ich obietnicami, tylko legitymizują ich władze. Są takim ręcznikiem, którym ten i owa wcierają sobie buźkę przed kamerami. Wystarczy popatrzeć co obiecywali, jak biegali po lasach z telefonami, by pokazać ile to drzew się wycina itp. itd. A dzisiaj?

Nie, rządzą nami...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
werblista - awatar
werblista 19.02.2025 08:36
Czytelnik

Sytuacja, czyli marność nad marnościami i wszystko marność, w tej branży jest wypadkową wielu przyczyn.
Żyjemy w świecie kultury obrazkowej, czego symbolem jest YT, czyli coraz mniej osób czyta książki. Coraz więcej za to pisze. Są nawet specjalne kursy pisania, czyli coś takiego jak kurs spawacza gazowego, czy kurs szydełkowania ściegiem ażurowym. Chwalił się obecnością na...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Lis Gracki - awatar
Lis 19.02.2025 09:51
Bibliotekarz

Wszystko to wiem :) W Szczecinie na US już od kilku lat prowadzone są studia "pisarskie" :) Co ciekawe wykładowcy mówią studentom wprost: nigdy żadnej nagrody nie dostaną, nie ma takiego zawodu jak pisarz... ogólnie zniechęcają. A jeśli ktoś chce pisać doktorat to albo o gender albo popkulturze.

Chociaż studenci na tym kierunku, są fajni i kreatywni.

Państwo dosypując...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Ktosia - awatar
Ktosia 24.02.2025 19:38
Czytelniczka

Bo my się strasznie napinamy, słysząc słowo "pisarz". W świecie anglosaskim pisarz to ten, który pisze. I tyle. Wcale nie musi pisać dobrze. Może pisać co mu ślina na język przyniesie. I nie musi się to nikomu podobać.  Może być beznadziejne, ale spełniać jakąś grafomańską potrzebę.

A z innej beczki - można ćwiczyć pisanie, by jak najprecyzyjniej wyrażać własne myśli. W...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Lis Gracki - awatar
Lis 24.02.2025 20:51
Bibliotekarz

U mnie pisali różne rzeczy  😁 Na przykład opowiadanko z wykorzystaniem komputerka Gahana Wilsona, steampunk albo cyberpunk, opowiadania o czarach, inkwizycji i czarownicach albo o wampirach  😎

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Ktosia - awatar
Ktosia 24.02.2025 21:59
Czytelniczka

Toż to brzmi niczym pyszna zabawa. Zzieleniałam z zazdrości;)                                                                                     

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 24.02.2025 22:25
Bibliotekarz

😄 Chcesz spróbować sił w pisaniu?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Ktosia - awatar
Ktosia 24.02.2025 22:31
Czytelniczka

A cóżeś  Waćpan myślał? Że ja tu bezinteresownie zazdrość wyrażam?;) Tylko poproszę o mikro wyzwanie, żeby mego mikro talentu nie przytłoczyło, mospanie;)                                                                                     

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Patmol - awatar
Patmol 17.02.2025 13:38
Czytelnik

A wiecie, że zamiast książek można czytać ustawy. Mnóstwo ich jest-niektóre są serio ciekawe i dobrze napisane - np polecam kodeks cywilny.  Na długo starczy.  Szczególnie jak się od razu czyta komentarze i orzecznictwo.
Potem "prawo ochrony środowiska" czy "ustawa o odpadach", to już nie jest taka dobra literatura jak kodeks cywilny. Ale i tak lepsza, bardziej ciekawa,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Lis Gracki - awatar
Lis 24.02.2025 22:26
Bibliotekarz

Można też czytać etykiety na środkach czystości. Przyjemne z pożytecznym.

Rozumiem intencję... ale dziękuję.

W Polsce ustawy, KC czy KK nie mają znaczenia, bo wszystko jest kwestią interpretacji. Demokracja to fasada.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
AgaGaga - awatar
AgaGaga 17.02.2025 11:37
Czytelniczka

"Pole literackie"?? Ależ ze mnie dyletantka, w życiu nie słyszałam tego określenia.
Mam nadzieję, że "mniejszy potencjał komercyjny" będzie oznaczał tłumaczenia z języków i krajów "niszowych". Czyli każdego oprócz angielskiego, francuskiego, japońskiego i hiszpańskiego. Mam uczucie, że te cztery języki są obecnie dominujące. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Aguirre - awatar
Aguirre 17.02.2025 20:09
Bibliotekarz

@AgaGaga Zgadzam się z Tobą, to moje marzenia. Z tym, że dominujący jest wyłącznie angielski. Z pozostałych języków UE wydaje się (oczywiście z wyjątkami) u nas to, czego przekład został dofinansowany przez tamtejsze Instytuty Kultury (Goethego, Cervantesa etc.)  bądź inne tego typu instytucje (sprawdzone na książkach francuskich, niemieckich, hiszpańskich, duńskich,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Neil - awatar
Neil 17.02.2025 11:06
Czytelnik

Jak to czytam to mi się zbiera na wymioty. Taki Mark Twain pracował jako drukarz, Mickiewicz wykładał na uniwersytecie w Kownie, a Conan Doyle był lekarzem. Wielu wielkich pisarzy zamiast wierzyć, że pieniążki dobra wróżka przynosi, szło do roboty, a pisało po godzinach, a ci ,,wielcy artyści" którym nawet nie przyszło do głowy by zarobić parę groszy, głodowało na własne...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Nonoutor - awatar
Nonoutor 17.02.2025 08:52
Czytelnik

Szumne frazesy. Każda taka pomóc interwencjonistyczna to 90% PR polityków, ludzi skupionych się wokół zysków danej branży, a reszta to być może jakiś procent uczciwych, chcących coś naprawdę zmienić. 
Państwo, jako społeczeństwo nie dostrzega faktu, że książka już nie jest czymś wybitnym. Nie jest ani dobrem luksusowym (choć pewnie parę wydawnictw skupią się na takim...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Lis Gracki - awatar
Lis 17.02.2025 11:17
Bibliotekarz

Tylko dodam: nie ma takiego zawodu jak "pisarz" w wykazie zawodów.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Rossellinique - awatar
Rossellinique 16.02.2025 23:09
Czytelniczka

Jedyny efekt jaki tego będzie to, że książki ponownie zdrożeją, więc kupujmy póki jeszcze te ceny aż tak nie szokują. 
Czytelnictwo można zwiększyć poprzez zachęty, a nie promowanie jakichś niszowych rzeczy, cóż, ci którzy się tym interesują już to robią, z reszty może niewielka ilość wykaże zainteresowanie.
  
W szkołach gdy chodziłam były nagrody dla tych którzy najwięcej...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
pochłaniacz - awatar
pochłaniacz 20.02.2025 21:35
Czytelniczka

Pamiętam, że brałam kiedyś udział w takim konkursie w bibliotece. Dostałam Krecika w twardej oprawie - mam go do tej pory 😊. Albo nagrody książkowe na koniec roku szkolnego. W większości są to lektury (tytuły często już przerobione na polaku) lub przypadkowo wybrane albumy, których nikt nie tknie. Osobiście muszę przyznać, że miałam szczęście, bo zawsze dostałam coś...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Rossellinique - awatar
Rossellinique 21.02.2025 23:01
Czytelniczka

@pochłaniacz wow ale super książki! No, ja niestety właśnie dostawałam jakieś średnie pozycje, u na popularne były jakieś tomiki poezji, albumy, lub książki typu "100 ciekawostek o". Nie miały jednak te książki wówczas na mnie wpływu, bo czytać lubiłam tak po prostu, a że przy okazji wygrywałam w ilości przeczytanych w szkole to był to dodatek, tak samo z nagrodami za...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Jędrek2499 - awatar
Jędrek2499 16.02.2025 20:25
Czytelnik

"(...)Towarzyszył będzie mu program pomostowy dla humanistycznych czasopism naukowych, kierowany przez Instytut Książki. Obejmie wsparcie: wydawców wartościowych publikacji o mniejszym potencjale komercyjnym serii poetyckich, w tym tłumaczeń na język polski i antologii poetyckich serii książek o literaturze, obejmujących publikacje z zakresu krytyki literackiej, filozofii...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Krzemien - awatar
Krzemien 16.02.2025 19:25
Czytelnik

Popieram, o ile pieniążki dostaniemy MY, a nie ONI !!!                                                                                    

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Patmol - awatar
Patmol 16.02.2025 17:30
Czytelnik

Tyle dobrych książek jest juz napisanych. Obiektywnie patrząc, gdyby przez kolejne 10 lat  żaden polski pisarz niczego nie napisał - to by nie był to żaden problem. A jaka oszczędność papieru.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Rafał Stefaniak - awatar
Rafał 16.02.2025 13:10
Czytelnik

Chcemy, jako czytelnicy, mieć rynek dobrych książek, a zarazem osobom piszącym odmawia się w sumie wszystkiego: pomoc państwa? Źle. Ubezpieczenie? Źle. Dotacje i stypendia? Też źle. 
A zarazem utyskiwania że drogo, że nic nowego, że ciągle te same twarze. 
Powinien być status zawodu twórcy, tak by móc sobie założyć na to działalność, móc odprowadzać składki i starać się o...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Lis Gracki - awatar
Lis 16.02.2025 15:50
Bibliotekarz

Rafał, dlaczego państwo... a właściwie społeczeństwo, bo państwo nie ma swoich pieniędzy, ma utrzymywać pisarzy czy artystów... tylko dlatego, że ci chcą zajmować się czymś co nie przynosi im dochodu? Dlaczego?

Dlaczego reszta społeczeństwa musi się sama utrzymywać, dopinać budżety a jacyś wybrańcy mogą sobie pisać książkę przez dwa lata i mieć zagwarantowane utrzymanie....

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Rafał Stefaniak - awatar
Rafał 16.02.2025 16:22
Czytelnik

Widzisz Lisie, może dlatego że reprezentują szeroko pojętą kulturę w naszym kraju i jeśli nie chcemy oddać kultury big techom pokroju Netfliksa czy Amazon, gdzie liczy się ilość a nie jakość, to powinniśmy ich wspierać, natomiast kultura jest istotnym elementem naszej tożsamości. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 16.02.2025 17:11
Bibliotekarz

Odwołanie się do ogólników "szeroko pojęta kultura" i straszenie Netfliksem. Wybacz ale to są mega słabe argumenty. Dlaczego twórcy, których dorobek jest prawdziwym elementem naszej tożsamości pisali i jednocześnie pracowali? Sienkiewicz, Prus, Konopnicka, Mickiewicz, Słowacki, Matejko. Dlaczego tak wybitni artyści, twórcy kultury polskiej mogli tworzyć i jednocześnie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Rafał Stefaniak - awatar
Rafał 16.02.2025 18:03
Czytelnik

To jak rozumiem twórczość takiego chociażby Pilcha, Lema, Miłosza czy z nowszych Dehnela, Tokarczuk czy Szostaka nie jest elementem naszej tożsamości? Co uważasz za "prawdziwy element naszej tożsamości", tylko i wyłącznie paplaninę w martyrologiczno-patriotycznym sosie? Czy osoba broniąca "prawdziwej tożsamości" nie powinno podpisywać się prawdziwą tożsamością? Śmieszne...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Lis Gracki - awatar
Lis 16.02.2025 18:23
Bibliotekarz

Zbierz 1000 losowo wybranych Polaków i zapytaj ich o jakichś autorów. Poważnie uważasz, że wspomną Lema? Ja tam c=go czytam i lubię, dlatego zdaję sobie sprawę, że absolutnie NIE jest częścią naszej tożsamości kulturowej. Malo kto go czyta i jeszzce mniej rozumie.

Tokarczuk? No doprawdy, ona zaistniała w świadomości społecznej zupełnie niedawno.

Zerknij może na topkę...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Krzemien - awatar
Krzemien 16.02.2025 19:13
Czytelnik

Odmawia ubezpieczeń? Jest zakaz dobrowolnego ubezpieczenia czy co? A na działalności to nawet i tak trzeba mieć.                                                                                     

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 16.02.2025 19:22
Bibliotekarz

Dokładnie, każdy twórca może otworzyć JDG  😈

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Rafał Stefaniak - awatar
Rafał 16.02.2025 20:26
Czytelnik

Naturalnie że tworzą, natomiast kultura jest czymś co ciągle się rozwija, czymś co cały czas się zmienia. Nie można utknąć na wymienionych nazwiskach i jak tylko trafimy na coś niezbyt wygodnego to stwierdzić "E nie, ten wszarz nie będzie mi kultury tworzył".

A co do Sienkiewicza, Mickiewicza i innych wymienionych - różnica pomiędzy znajomością a czytelnictwem jest...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Lis Gracki - awatar
Lis 16.02.2025 23:06
Bibliotekarz

A nie, nie, mój drogi. Czym innym jest "kultura" a czym inna "tożsamość kulturowa". Mówiłeś o tym drugim, by płynnie przejście do pierwszego. To, że coś jest wytworem kultury, a tym samym jej częścią, nie koniecznie oznacza, że stanie się elementem "tożsamości kulturowej. Owa tożsamość jest czymś powszechnym i wspólnym, spajającym nas jako naród. Mimo, że książki Dehnela są...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Krzysiek Czyżowski - awatar
Krzysiek 17.02.2025 08:17
Czytelnik

Szanowny Panie Rafale, mam nadzieję że oczywistym jest, że nie chcę Pana obrazić, ale... mam nieodparte wrażenie, że czytam wpis stworzony przez jakiś ChatGPT. począwszy od określenia "osoba pisząca" skończywszy na odwołaniu do "tożsamości narodowej". Gdyby pokusił się Pan na użycie "wstawania z kolan" byłby to propagandowy manifest polityczny, z  którym trudno się...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
werblista - awatar
werblista 18.02.2025 09:24
Czytelnik

@Rafał
Raczej zgadzam się, ale jak mawiała moja nauczycielka z matmy: Cyryl jak Cyryl, tylko te metody.
Również uważam, że jest parę rzeczy istotnych dla prawidłowego funkcjonowania społeczeństwa, które nie mogą być poddane pod "osąd" procedur rynkowych, gdzie rynek dzisiaj to tak naprawdę reguły gry dyktowane przez kilku monopolistów i miernikiem książki nie jest jej...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Lis Gracki - awatar
Lis 18.02.2025 09:48
Bibliotekarz

No cóż, najłatwiej wydaje się nie swoje pieniądze, na czyjeś potrzeby. Zawsze okazuje się, że rządy najchętniej "dofinansowują". Zwolennicy będą klaskać a opozycja narzekać. Potem wybory, chop siup zmiana i rozliczenia... i nowe dofinansowania.

Zobaczycie, wydadzą pieniądze i więcej o tym programie nie usłyszycie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
werblista - awatar
werblista 18.02.2025 10:29
Czytelnik

Problem nie musi być rozwiązany tylko i wyłącznie przez kasę. Może być stworzony jakiś mechanizm. Zresztą każde działanie - nawet to rynkowe - związane jest z kosztem, ale też nie każdy zysk musi przekładać się na kasę. Może zyskiem być mądrzejsze, bardziej krytycznie wobec rzeczywistości i ceniące swoją podmiotowość społeczeństwo, a nie traktowane przez wydawców jak...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Lis Gracki - awatar
Lis 18.02.2025 10:53
Bibliotekarz

Aaaa co do oferty PIWu się zgodzę, bardzo lubię ich serię "Rodowody cywilizacji", w której wydali wiele cennych pozycji.

Widzisz, rządzący najchętniej "rozwiązują problemy" przez sypanie pieniędzy, bo tak jest łatwiej. Nie zajmą się realnym rozwiązaniem problemów... bo to jest trudne. Ciężko zwalczyć zmowę dystrybutorów, którzy wymuszają olbrzymie rabaty.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
werblista - awatar
werblista 18.02.2025 11:34
Czytelnik

@WojanaSuckipil 
Przeciwieństwem społeczeństwa jest jednostka i chyba widać jak kończy się projekt,  w którym na piedestale stawiana jest jednostka.
Projekt ten to oczywiście cały świat zachodni, bo ci którzy pojmują rzeczywistość jako wyzwanie dla wspólnoty mają się raczej dobrze. Ci drudzy to oczywiście Azja i świat arabski.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
jamesk - awatar
jamesk 16.02.2025 08:44
Czytelnik

Czyli albo dołożenie z budżetu pieniędzy (czyli my się dorzucimy) albo wydawcy, dystrybucja będzie zmuszona podnieść ceny (czzyli my zapłacimy więcej).                                                                                     

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Dziadoszan - awatar
Dziadoszan 16.02.2025 08:05
Czytelniczka

Nie ma to, jak regulacje i interwencjonizm państwa.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Jędrek2499 - awatar
Jędrek2499 15.02.2025 21:47
Czytelnik

Kupuję 70-80 książek rocznie, lecz nowych może z 2, 3 - reszta używane z allegro. Teraz ukazuje się tyle chłamu, że na nowości nie ma sensu się rzucać, poza tym stosik książek czekających w kolejce do przeczytania i tak jest coraz wyższy. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
mzimu - awatar
mzimu 15.02.2025 20:10
Czytelnik

Nie będzie lepiej, nie może być, bo w Polsce czytelnictwo leży. Kto w ogóle u nas czyta jeszcze powieści? Jak to ujął kiedyś Ziemkiewicz: żeby w Polsce wyżyć z pisania, trzeba pisać tak dobrze jak Sapkowski, albo tak źle jak Ziemiański...                                                                             

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Telamon - awatar
Telamon 16.02.2025 00:37
Czytelnik

Ziemiański pisze dobrze. Sam Ziemkiewicz bierze w łapę od pisowców. ;)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Gothabella - awatar
Gothabella 16.02.2025 12:15
Czytelniczka

A Sapkowski żyje czy żył kiedykolwiek z pisania? Lata temu napisał jedną bardzo popularną w Europie Środkowej serię i jedną docenianą przez fanów trylogię historyczną, czasem coś dorzuci do tego niewysokiego stosiku ale to raz na lata, z czego tu "żyć"? Może się mylę, ale mam wrażenie że ziomek traktuje to zajęcie raczej hobystycznie. A rynek się znajdzie na dobrych i złych...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Telamon - awatar
Telamon 16.02.2025 13:01
Czytelnik

Andrzej tylko za miesiąc sprzedawania swej ostatniej książki dostał 1,5mln PLN. ;) 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Rafał Stefaniak - awatar
Rafał 16.02.2025 13:06
Czytelnik

Ziemkiewicz, który z dość dobrego pisarza sci-fi poszedł w stronę bazującej na podstawowych instynktach publicystyki. Żaden autorytet.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 16.02.2025 16:03
Bibliotekarz

@Telamon jak niby Ziemkiewicz bierze pieniądze od pisowców?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Gothabella - awatar
Gothabella 16.02.2025 17:55
Czytelniczka

@Telamon teraz zarobił, jak jest po siedemdziesiątce i jego książki stały się jeszcze bardziej popularne dzięki grom i serialowi, ale przez większość swojego życia przy tak małej częstotliwości wydawniczej chyba nie miał szans się utrzymać z pisania - zgaduję, nie wiem. O stan finansów pana Andrzeja obecnie nie obawiam się w rzeczy samej, na pewno nie narzeka na stan konta

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Telamon - awatar
Telamon 16.02.2025 18:21
Czytelnik

Mówimy o Rafale Ziemkiewiczu? 
Mam kilkudniową przerwę od polityki. Wszystko można sobie wyszukać w necie. Ziemkiewicza, z powodu propagandy po linii PiSu, prześwietlano już lata temu. Reklamy od Spółek Skarbu Państwa, dotacje dla fundacji, w której zarządzie zasiada Rafał. Jest tego więcej. 

On nie różni się niczym od Tokarczuk.

Natomiast Sapkowski otrzymywał miliony...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Gothabella - awatar
Gothabella 16.02.2025 18:35
Czytelniczka

@Telamon , otrzymał miliony za serię o Wiedźminie na początku lat 90.? Mocno wątpię. Właśnie o to mi chodzi, Sapkowski świetnie zarabia, ale tak naprawdę nie dzięki pisaniu stricte, bo on prawie nie pisze de facto. Zarabia głównie na tym, że produkty oparte na jego pomysłach przynoszą olbrzymie pieniądze od nie-czytelników, i też dzięki temu teraz dostaje wielką gażę za...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Lis Gracki - awatar
Lis 16.02.2025 18:42
Bibliotekarz

@Telamon to "bierze" czy "brał"?  😁

Za rzadów PiS sędziowie brali, nauczyciele, policjanci, urzędnicy... no wszyscy na państwowych posadach lub pracując w spółkach skarbu państwa, brali pieniądze od PiSu. Tak jak teraz biorą od Koalicji :)

Kurde, chyba nawet ja biorę. I te pisoskie też brałem  😂

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Telamon - awatar
Telamon 16.02.2025 18:55
Czytelnik

Myślę, że jednak istnieje pewna różnica między otrzymywaniem pensji (czy nawet specjalnego dodatku), a milionowymi transferami na podstawione fundację Ziemkiewicza. :P 
A to, że chwilowo musi sobie radzić bez tego... kluczem jest "chwilowo". :P Teraz żrą propagandziści PO. Do następnych wyborów. 


Co do Sapkowskiego - no właśnie... kluczem jest tu jakość. Problem polskiej...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Lis Gracki - awatar
Lis 16.02.2025 19:29
Bibliotekarz

Aaa to takie branie. No cóż, to jest obok Krystyny Jandy:

https://www.fakt.pl/plotki/pis-o-jandzie-dostala-ponad-milion-zl-za-naszych-rzadow/xk61rkz

Pieniądze generalnie nie śmierdzą i nie ważne czy są "pisoskie" czy "peowskie", każdy chętnie wyciąga po nie rączkę - bo mu się należą :)

Prawda jest taka, że każda władza traktuje pieniądze publiczne jak swoje i hojnie jest...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Telamon - awatar
Telamon 16.02.2025 19:52
Czytelnik

Mnie też. ;) Zasadniczo przytoczyłem tą kwestię tylko ze względu na nazwisko Ziemkiewicza, którego lubię za całokształt twórczości. Nie lubię jak zawodowy propagandysta deprecjonuje "normalnych" autorów.
Inaczej bym nie tykał bo mam przerwę od polityki (krajowej i międzynarodowej) od 13 do 20-stego lutego. :) Przynajmniej próbuję mieć.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 16.02.2025 23:11
Bibliotekarz

Jakoś nie mogłem przebrnąć przez Pieprzony los kataryniarza. Czytałem tylko  Hrebor Cudak. Skarby Stolinów i to było takie sobie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
 Pieprzony los kataryniarza  Hrebor Cudak. Skarby Stolinów
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
paolo - awatar
paolo 15.02.2025 15:31
Czytelnik

To lepiej się niech nie bierze, bo jak się za coś te komuchy biorą, to partolą. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Aka - awatar
Aka 15.02.2025 15:35
Czytelniczka

Dlaczego nazywasz ich komuchami?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Dziadoszan - awatar
Dziadoszan 16.02.2025 08:07
Czytelniczka

Oj tam, oj tam... Aka, nie wiesz, że wszyscy są komuchami?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Aka - awatar
Aka 16.02.2025 10:22
Czytelniczka

Komuch to wyznawca komunizmu, to sobie poczytaj (choćby na wikipedii) to się okaże że nie ma u nas ani jednego.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
paolo - awatar
paolo 16.02.2025 11:27
Czytelnik

Są komuchy w PO , PiSie i innych lewicach.                                                                                     

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
rad - awatar
rad 15.02.2025 14:44
Czytelnik

Jak dla mnie, żadnych dotacji. Będzie, jak za PZPR. Chwalisz "żąnt", dostajesz dotacje. Będzie wykwit pseudo pisarzy. Dobry pisarz, nie potrzebuje gratów rządowych.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
werblista - awatar
werblista 15.02.2025 14:03
Czytelnik

Zawsze to jakaś próba zmiany, chociaż po tym jak poeta, niejaki Jaś Kapela dostał rządową dotację na pisanie strof lirycznych na temat aborcji to obawiam się, że może być rożnie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Dominik - awatar
Dominik 15.02.2025 11:51
Czytelnik

Hmm... Rządowe regulacje, komisje, a debiutanci jak byli, tak będą pozostawieni samym sobie... No, chyba że wywodzą się już z tak zwanych "środowisk" - punkty za pochodzenie i poglądy muszą być.                                                                                     

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
failsafedb - awatar
failsafedb 15.02.2025 10:18
Czytelnik

Politycy będą coś uzdrawiali. Po drodze zginie trochę milionów złotych, wybuduje się parę willi, aktywiści pewnych ideologii pójdą mocno do przodu obłowieni państwowymi zasobami… a literatura utknie w tym punkcie, w którym jest obecnie, tyle że pewnie książki będą droższe.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Magda - awatar
Magda 15.02.2025 06:22
Czytelnik

Czuję lekką manipulację - pomijam już clickbaitowy charakter tytułu, jakby miały zaraz wprowadzone mocne regulacje na rynku książki - ale domyślam się, że chodzi o nakręcenie klikalności i wyświetleń. Dlaczego manipulacja? Otoż na stronie MKiDN jest mowa o całej liczbie programów i inicjatyw mających przysłużyć się czytelnictwu w Polsce. Z artykułu natomiast można odnieść...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Konrad Wrzesiński - awatar
Konrad Wrzesiński 15.02.2025 08:37
Redaktor

Oczywiście: na czym się skupią--czas pokaże, ale obecność J. Dehnela w zespole raczej nieprzypadkowa

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Magda - awatar
Magda 15.02.2025 14:13
Czytelnik

Z jednej strony tak, może to być jakaś podpowiedź, z drugiej- na ile takie zespoły i inne ciała doradcze mają faktycznie przełożenie na prawodawstwo, na ile ich głos jest brany pod uwagę. Ale to już chyba wątek na inną dyskusję  😉                                                                                     

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Thomas Anderson - awatar
Thomas 15.02.2025 02:43
Czytelnik

Prawdziwi z nich marksiści kulturowi. Szkoda, że ludzie tak mało wiedzą o otaczającej ich rzeczywistości i co tak naprawdę wyprawia się naokoło. Gdyby wiedzieli, to w żadnym razie nie wspierali, a raczej nie popierali by wspierania zdrowych biznesów który jest w rękach silnych, mocnych ludzi, gdyż tacy sobie zawsze poradzą. A wtedy pieniądze  byłyby lokowane w gospodarce z...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Virgo13 - awatar
Virgo13 15.02.2025 00:31
Czytelnik

Czyli przy obecnej władzy Tokarczuk za zasługi stanie się milionerką, a reszta dalej będzie żarła tynk  😍.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
ReaderX - awatar
ReaderX 14.02.2025 21:59
Czytelnik

Niestety ale jestem jednak sceptycznie nastawiony do zaangażowania wszelkiej maści "polityków" w kwestie wspierania czytelnictwa. Nie szukam tutaj absolutnie teorii spiskowych, daleko mi też do "hejtu".  Mój sceptycyzm wynika ze słowa "rząd bierze się". Jasne, jasne, wsparcie finansowe, pomosty, rozwój jakże pięknie to brzmi. PR-owo? Majstersztyk.  Tylko czy faktycznie za...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
failsafedb - awatar
failsafedb 15.02.2025 10:21
Czytelnik

Tak, manipulacja VATem to chyba jedyna sensowna opcja. Drugą może być jeszcze redukcja podatku dochodowego od przychodów z tytułu pisarstwa, przynajmniej do pewnego progu - powiedzmy rzędu 100-150 000 rocznie. A że pokusa dawania swoim będzie to jasna sprawa, po to się tam robi programy by było z czego ulewać. I to akurat dotyczy każdej opcji politycznej - ci dają Tokarczuk...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Lis Gracki - awatar
Lis 15.02.2025 12:35
Bibliotekarz

Tokarczuk nie na AI dają, co to za legenda? :)

Obniżenie VATu na książki do 0% obniży ceny chwilowo. Zaraz ceny się wyrównają i zarobi dystrybutor.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się