rozwiń zwiń

Kolejne 22 książki zakazane w amerykańskich szkołach. W tym „Opowieść podręcznej”

Konrad Wrzesiński Konrad Wrzesiński
12.05.2022

Rada szkolna w południowo-zachodnim Idaho na stałe zakazała 22 popularnych książek w bibliotekach dystryktu, w tym „Opowieści podręcznej” Margaret Atwood i „Chłopca z latawcem” Khaleda Hosseiniego. To kolejny przykład trafiania na listę lektur zakazanych w amerykańskich szkołach książek dotyczących rasy, seksualności czy tożsamości płciowej.

Kolejne 22 książki zakazane w amerykańskich szkołach. W tym „Opowieść podręcznej” Unsplash/Umid Akbarov

Rada szkoły w położonym w Idaho mieście Nampa przeprowadziła w poniedziałek głosowanie nad usunięciem z bibliotek ponad 20 książek (część źródeł mówi o 22 pozycjach, inne – o 23) po tym, jak pojawiły się oskarżenia, że zawierają one pornografię. Zarzuty pojawiły się pomimo stanowiska Common Sense Media, organizacji zapewniającej opinie dotyczące odpowiednich lektur dla konkretnych grup wiekowych, według której niektóre książki zawierały niewiele treści erotycznych lub nie zawierały ich wcale.

Głosowanie zarządu zakończyło proces oceny, który był prowadzony przez komitety okręgowe, w skład których wchodzili rodzice i personel. W wyniku decyzji, która, jak na ironię, zdaje się przypominać mechanizmy świata opisanego przez Margaret Atwood, w bibliotekach szkolnych podległych radzie „na zawsze” zakazano m.in. „Opowieści podręcznej”, „Najbardziej niebieskiego oka” Toni Morrison, „Chłopca z latawcem” Khaleda Hosseiniego, a także książki „Leah gubi rytm” autorstwa Becky Albertalli, która zawiera postacie LGBTQ+, „Speak” Laurie Halse Anderson i niewydanej w Polsce pozycji „It’s Perfectly Normal: Changing Bodies, Growing Up, Sex, and Sexual Health”, która uczy dzieci o okresie dojrzewania.

„Wolałbym, żeby mój 6-letni wnuk zaczął jutro palić papierosy”

Co ciekawe, książki usunięto z bibliotek jeszcze przed zakończeniem procesu ich oceny. Tracey Pearson, cytowany przez „Idaho Statesman” członek zarządu, podkreślił, że czekanie uznano za zbyt ryzykowne. Pearson powiedział:

Myślę, że jest to zbyt długi proces. Nie mogliśmy pozwolić, by dziecko doznało traumy na całe życie lub eksperymentowało z czymś, co przeczytało… to po prostu bardzo destrukcyjne i przerażające.

Według urzędników American Library Association, National Coalition Against Censorship (NCAC) oraz innych organizacji stojących w obronie wolności wypowiedzi w ciągu ostatniego roku próby zakazania książek osiągnęły poziom „niespotykany od dziesięcioleci” (więcej na ten temat pisałem TUTAJ). Rzecz sięga jednak dalej.

Niektóre stanowe ciała ustawodawcze kierowane przez republikanów coraz częściej atakowały również same biblioteki. Na początku tego roku Izba Reprezentantów w Idaho uchwaliła ustawę, która nakładałaby kary na bibliotekarzy za rozpowszechnianie rzekomych materiałów pornograficznych wśród dzieci. Ustawa upadła w Senacie.

W tym miejscu warto wspomnieć też choćby stanowisko republikanina Bruce’a Skauga, który powiedział: „Wolałbym, aby mój 6-letni wnuk zaczął jutro palić papierosy, niż by choć raz zobaczył te rzeczy w bibliotece publicznej”.

„W książce jest jakiś szorstki, nieprzyjemny język”

Próby narzucania cenzury rozpoczynają się od lokalnych społeczności – w tym choćby rady szkolnej z Tennessee, która zakazała czytania w podległych jej szkołach „Mausa” Arta Spiegelmana – a kończą, jak wspomniałem powyżej, na inicjatywach ogólnostanowych.

Jak pisałem w lutym, w przypadku nagrodzonego Pulitzerem komiksu opowiadającego o Holokauście, w którym autor usiłuje wyrazić niewyrażalne: największe ludobójstwo w historii ludzkości, za jakie do dziś uznaje się Zagładę Żydów, zarząd McMinn County School w Tennessee postanowił usunąć książkę ze spisu lektur ze względu na zawarte w niej przekleństwa czy sceny nagości.

„W książce jest jakiś szorstki, nieprzyjemny język” – powiedział Lee Parkison, dyrektor szkół w hrabstwie McMinn, którego wypowiedź, zgodnie z protokołem spotkania, przytaczał „The New York Times”. W pozycji, która powszechnie uważana jest za jeden z najważniejszych komiksów wszech czasów, oprócz przekleństw rada szkoły ze stanu Tennessee doszukała się również wizerunku nagiej kobiety. Jako że „Maus” zawiera liczne odniesienia autobiograficzne, jest to martwe ciało matki Spiegelmana, która odebrała sobie życie w 1968 roku, w wieku 56 lat.

źródło: Idaho Statesman, New York Times


komentarze [87]

Sortuj:
więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Markus84 - awatar
Markus84 23.09.2023 22:00
Czytelnik

Rok 1984 w wydaniu amerykańskim

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 15.05.2022 22:03
Czytelnik

p.s. a tutaj jeszcze aktualna ciekawostka...

może ktoś oglądał denny, jak zwykle, konkurs Eurowizji i zdziwił się, że ukraińskie jury nie przyznało nawet jednego jedynego punktu dla Polski i to mimo, że Ukraińcy (jako publiczność) dali Polakowi aż 12 punktów!

ukraińska jurorka opublikowała swoją kartę do głosowania i okazało się, że przyznała Polsce 10 punktów - niestety...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Mac - awatar
Mac 16.05.2022 00:44
Czytelnik

1. Jak to ma się do newsa?
2. Kogoś jeszcze obchodzi Eurowizja? Ludziom nawet memów nie chce się na jej temat robić. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 16.05.2022 00:54
Czytelnik

2. tym razem ludzi obchodziła - z opisanych przeze mnie przyczyn

1. ma się do niusa, ma, choć nie bezpośrednio - proponuję poćwiczyć wyobraźnię i intelekt, to będzie dodatkowa korzyść, no i może odpowiesz sobie samodzielnie na zadane przez siebie pytanie - a wówczas satysfakcja, jak sądzę, gwarantowana! ;P

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Mac - awatar
Mac 16.05.2022 01:10
Czytelnik

Są ludzie, których interesują godziny wypróżniania się Dody.
Dziękuję za jakże przydatną radę, ale może najpierw sam się do niej zastosuj. Albo odstaw to co tam bierzesz. Dobrej nocy. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 16.05.2022 01:34
Czytelnik

No, jeśli interesują Cię "godziny wypróżniania się Dody", to przecież ja Cię od tego nie odwodzę - masz prawo do swojego hobby... :D

Odstawiać niczego nie będę, bo to co biorę, bardzo dobrze mi robi i mój internista mi zaleca. :) Zamiast zazdrościć, to też poproś o poradę, tylko może raczej u psychiatry... bo mam wrażenie, że jakieś dobre prochy mogłyby Ci poprawić...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 15.05.2022 21:36
Czytelnik

Czytajmy, czytajmy - czytanie dobra rzecz! Ale nie zapominajcie też o sztukach plastycznych...

https://twitter.com/RATM111111/status/1525355275175313409

😂

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Marcin Fryncko - awatar
Marcin Fryncko 15.05.2022 21:17
Czytelnik

Oszołomstwo i szaleństwo, zakazywać książek. Chore. Dobrze że to tylko w szkołach.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Jerico - awatar
Jerico 16.05.2022 13:42
Czytelnik

Od małych rzeczy się zaczyna. A potem jak się ludzie przyzwyczają i przestaną zauważać to pójdzie już z górki.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Marcin Fryncko - awatar
Marcin Fryncko 15.02.2024 10:35
Czytelnik

To też prawda. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Wiesia - awatar
Wiesia 15.05.2022 20:59
Czytelniczka

Świetna wiadomość, że istnieje jeszcze taki stan, gdzie rodzice maja wpływ na to co znajduje się w szkolnych bibliotekach👏 Sukces! 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 15.05.2022 20:33
Bibliotekarz



Jeee! Ile komentarzy! Jaka aktywność! I wszystko o czymś co się dzieje za oceanem... daleko... daleko... w Baśniogrodzie. Ale ile potu i krwi w komentarzach... przyspieszone bicie serce. Mi się już kukurydza skończyła.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Mac - awatar
Mac 16.05.2022 00:40
Czytelnik

Przy obecnym klimacie politycznym możemy mieć (w zasadzie już mamy) podobne problemy. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Mirek - awatar
Mirek 15.05.2022 10:28
Czytelnik

Wiele osób w komentarzach mówi, żeby nie przesadzać, bo przecież to nie "zakaz", jak ktoś chce to może iść do księgarni i kupić. Nie zgadzam się z tym. Jakiekolwiek ograniczenie dostępu do książek dla mnie jest złe. Motywy, jakie by nie były, religijne, polityczne, nie mają znaczenia. Żyjemy w czasach, w których fakty umarły. Każdy, przekazując informacje, lubimyczytac.pl...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Ola - awatar
Ola 15.05.2022 08:01
Czytelniczka

Ciekawe ile z tych tytułów zostało przeczytane przez autorytatywnie wypowiadających się członków Rad . Śmiem twierdzić, że niewiele przez niewielu. A wypowiedź dotyczącą palenia papierosów przez 6-latków uważam, za conajmniej mało przemyślaną. Ja chyba wolałabym żeby mój 6-latek przeczytał trudną lekturę, niż zaczął palić papierosy. Pominę kwestię zrozumienia, ale o...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Mac - awatar
Mac 15.05.2022 00:59
Czytelnik

Jak jestem przeciwnikiem cenzury, tak dzieciom jednak powinno się dawkować treści. Sama sprawa jest dość niejasna, bo nie znamy wielu informacji (trafnie wymienione przez komentujących). Za chwilę zrobi się (bądź już jest) z tego sprawa polityczna, bo już się zaznacza jakie poglądy mieli zamieszani w to ludzie. Najśmieszniejsze jest to, że obie strony uważają się za...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Cleopatrapl - awatar
Cleopatrapl 15.05.2022 09:06
Czytelniczka

@Mac 
Od pewnego czasu zastanawiam się nad cenzurą lewicową i prawicową. Jedni zakazują czytania konkretnych książek, a drudzy nakazują, co ma się w książce znajdować, czym niejednokrotnie zabijają twórczość artystyczną. Ja osobiście uważam, że niech sobie każdy  pisze co chce i jak chce. Książki o tematyce kontrowersyjnej mogą być dodatkowo oznaczone. Przykładowo książki,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Rilen - awatar
Rilen 15.05.2022 16:45
Czytelniczka

oczywiście, że dzieciom powinno sie dawkowac tresc, a raczej przekazywac informacje dopasowane do ich wieku. A to nie oznacza usuwania z tego np ksiązek o feminizmie, poznawaniu siebie, edukacji seksualnej, czy choćby Maus, która jest inspirowana historia, co republikanie tak sobie sukcesywnie powoli robią.  I to nie stanie sie sprawa polityczną, to jest nią od początku,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Mac - awatar
Mac 15.05.2022 17:42
Czytelnik

@Rilen Od wyznaczania kategorii wiekowych są specjaliści, którzy ustalają sugerowany wiek odbiorcy. Jednak koniec końców to od rodziców zależy co udostępnią własnym dzieciom. W grach wideo takie kategorie obowiązują od lat, ale niedoinformowani rodzicie albo zakazują za dużo, albo w ogóle nie kontrolują lub nawet świadomie dopuszczają nieodpowiednie treści dzieciom (kiedyś...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Rilen - awatar
Rilen 15.05.2022 18:25
Czytelniczka

@Mac hm ale w jaki sposob sie boją tknac osoby trans? bo  moze o czyms nie słyszałam, a cos sie stało? rozumiem krytyke gdy ktos odpierodli cos tak po prostu bo wtedy to sie kazdemy nalezy krytyka. 
Ale no ja sie spotkałam jedynie  z hejtem na osoby trans ze wymyslaja, mówienie do nich deadnamem itd.  

ogólnie ludzie nie ogarniaja ze przede wszystkim to powinni zajac sie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Cleopatrapl - awatar
Cleopatrapl 15.05.2022 18:47
Czytelniczka

@Rilen 
Chodzi o to, że przykładowo w szkole jest dwustu uczni. Rodzice wysuwają projekt, że książka x jest nieodpowiednia i chcą ją usunąć ze szkolnej biblioteki. Przeprowadzają głosowanie i większość rodziców decyduje, żeby ją usunąć i ty to uważasz za cenzurę? Dobrze cie zrozumiałam? Jeśli demokracja ci nie pasuje, to jaki masz pomysł? Czym zastąpić głosowanie? Myśle, że...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Rilen - awatar
Rilen 15.05.2022 21:23
Czytelniczka

@Cleopatrapl przede wszystkim odpowiednie organizacje, które zajmą się sprawdzeniem takich książek czy powinny być w szkole, a nie rodzice i personel szkoły. Zostało wycofane te 20 książek i nie sądzę, żeby ci rodzice i personel (wszyscy co do jednego!) je wszystkie przeczytali znając życie usłyszeli femiznim oraz lgbt oraz edukacja seksualna i od razu uznali, że zło....

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Cleopatrapl - awatar
Cleopatrapl 15.05.2022 21:49
Czytelniczka

@Rilen 
Czytając o skandalach we wszelkiej maści instytucji trudno mieć do nich zaufanie. Obejrzyj sobie film „Niewygodna prawda” i potem wypowiedz się na temat takiego ONZ. I większość tych organizacji o ile nie wszystkie mają trupy w szafie. Większość rodziców podejmuje decyzje w interesie swoich dzieci, a politycy robią to dla kasy i władzy. 
Co do ekspertów to też...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Mac - awatar
Mac 16.05.2022 00:09
Czytelnik

@Rilen Choćby kontrowersje w sporcie, gdzie przeciętny (czasami zwyczajnie słaby) męski zawodnik zmienia płeć, startuje jako kobieta i wygrywa wszystkie zawody. Kobiety są wkurzone, ale boją się postawić, bo zaraz będą wyzwane od transfobów (podobnie jak Rowling, choć w nieco innym kontekście). I to jest problem, bo o ile należy takie osoby wspierać, to pewne środowiska...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Mac - awatar
Mac 16.05.2022 00:20
Czytelnik

@Cleopatrapl W grach wideo takie oznaczenia są już od dawna. Tzn. jest ogólne ograniczenie wiekowe, a z tyłu okładki są wyszczególnione ostrzeżenia takie jak przemoc, seks, wulgaryzm, hazard. Czasami jest to pomocne, czasami niepotrzebne. Jeśli gra jest 18 , to nie wydaje mi się, aby takie wyszczególnienie było potrzebne. Przemoc w grze 12 ? To jaka jest ta przemoc? Jeszcze...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Cleopatrapl - awatar
Cleopatrapl 16.05.2022 17:36
Czytelniczka

@Mac 
Teraz jak przeczytałam twoją wypowiedź, to dostrzegłam wady tego pomysłu. Mogłoby to wprowadzić niepotrzebny zamęt, a i tak ludzie byliby niezadowoleni. Nie uważam jednak, że jeśli ktoś ma uprzedzenia i np. Nie lubi kościoła, to wciskanie mu książek i filmów z katolicką propagandą go nastawi pozytywnie do katolicyzmu. Myśle, że odniesie to odwrotny skutek od...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Mac - awatar
Mac 16.05.2022 23:11
Czytelnik

@Cleopatrapl Właśnie o tym pisałem o uprzedzeniach. Nawet pisząc w swoim imieniu, jeśli zobaczyłbym książkę ze znakiem krzyża, to pewnie bym jej nie tknął, a zdarzyć się może, że to akurat wartościowa pozycja. Z tęczą byłbym pewnie obojętny. 
Co do wychowania dzieci, to rodzice mają trudny orzech do zgryzienia pod względem światopoglądowym, zwłaszcza jeśli sami nie mają...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
KamilJakiśtam - awatar
KamilJakiśtam 14.05.2022 20:31
Czytelnik

Afera strugana z... Ci, którzy teraz się oburzają, zapewne chętnie poparliby
usunięcie ze szkolnych komputerów brutalnych gier czy instalację
oprogramowania blokującego dostęp do stron pornograficznych. Czyli
ogólnie jest zgoda, że należy utrudniać dzieciom dostęp do treści, które
mogą mieć negatywny wpływ na ich rozwój. Rada szkoły uznała, że te
właśnie książki...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Dotka02 - awatar
Dotka02 14.05.2022 19:25
Czytelnik

Całe szczęście są w innych stanach. Podobnie z aborcją: w niektórych stanach można usuwać do 9 miesiąca, podobnie jak w Rosji:) Całe szczęście!

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Rilen - awatar
Rilen 15.05.2022 16:32
Czytelniczka

do 9 miesiąca?, w którym stanie takie cuda się dzieją?bo jestem pewna, że w żadnym kraju tak nie ma na życzenie, a jeśli to tylko w sytuacji zagrożenia życia  :)  proszę głupot nie opowiadać 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Cleopatrapl - awatar
Cleopatrapl 28.07.2022 19:04
Czytelniczka

@Rilen w Kalifornii np. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Lis Gracki - awatar
Lis 14.05.2022 12:37
Bibliotekarz

To już jest nudne... czy rozumiecie różnicę między "zakazać" a "usunąć z biblioteki"? Nie? Zatem prostym językiem: książki te będą niedostępne w szkolnej bibliotece. Masz je w domu? Czytaj sobie do woli. Masz je w księgarni? Sprzedawaj bez problemu. Nie wiem jak ktoś przyniesie jedną z tych książek i będzie ostentacyjnie czytał w szkole... 

Poza tym... "Opowieść...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
nordvargr - awatar
nordvargr 15.05.2022 12:09
Czytelnik

Czego wymagasz od czytelników na portalu o książkach? Rozumienia czytanej treści? Czy od redaktorów portalu wymyślania nie-clickbajtowego tytułu, który nie kłamie w swej treści?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Jerico - awatar
Jerico 15.05.2022 12:56
Czytelnik

Co do czytania ze zrozumieniem:
"Według urzędników American Library Association, National Coalition Against Censorship (NCAC) oraz innych organizacji stojących w obronie wolności wypowiedzi w ciągu ostatniego roku próby zakazania książek osiągnęły poziom „niespotykany od dziesięcioleci” [...]
Na początku tego roku Izba Reprezentantów w Idaho uchwaliła ustawę, która...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
nordvargr - awatar
nordvargr 15.05.2022 13:23
Czytelnik

Według urzędników American Library Association, National Coalition Against Censorship (NCAC) oraz innych organizacji stojących w obronie wolności wypowiedzi w ciągu ostatniego roku próby zakazania książek osiągnęły poziom „niespotykany od dziesięcioleci 
Słuchaj, teraz każdy może być "działacz", to świetny interes, granty itd. Dobry sposób na życie. Ciekawe, czy efekty...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Jerico - awatar
Jerico 15.05.2022 14:16
Czytelnik

No właśnie, kto określa, co jest materiałem pornograficznym, a co nie? Prosty przykład: dla jednego akt jest sztuką, dla innego wulgarną golizną i pornografią. Ale tutaj mowa o książkach. Nie wypowiem się o pozycjach, których nie czytałem, ale Opowieść podręcznej w moim przekonaniu żadnym sposobem się na pornografię nie kwalifikuje, stąd poje podkreślenie w cytacie słowa...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
nordvargr - awatar
nordvargr 15.05.2022 17:50
Czytelnik

Czy to dobrze czy źle, każdy sam musi ocenić. Osobiście stoję na stanowisku, że taka klasyfikacja jest dobra, gdy pełni właśnie tę rolę informacyjną. Ale każdy odpowiada za siebie, więc zobaczyłeś ostrzeżenie, uznałeś, że możesz je zignorować - w porządku, tylko pamiętaj, że właśnie wziąłeś odpowiedzialność za własne działania i nie przychodź później ze skargą.  
No właśnie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Jerico - awatar
Jerico 16.05.2022 13:39
Czytelnik

"No właśnie dlatego wszelkie kodeksy określają kogoś jako osobę niepełnoletnią, czyli niedorosłą - w przeciwieństwie do dorosłej, która ma "pełnię zdolności do czynienia czynności prawnych". Trudno więc oczekiwać, że weźmie ona odpowiedzialność za swój czyn."
Ja nie pokładam ślepej wiary w jakiekolwiek kodeksy. Czym jest ta granica 18 lat, jak nie umowną wartością, która...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Lis Gracki - awatar
Lis 16.05.2022 13:51
Bibliotekarz

@Jerico wesz, masz dużo racji. Jednak zastanawiają podwójne standardy "oświeconej części ludzkości". Seksualizacja małych dzieci jak na przykład zabieranie ich do homobarów czy robienie z nich dragKids jest w porządku... ale udział w polowaniu z rodzicami już nie. Oglądanie nagości i seksu: tak, przemoc: nie.

Jakiś czas temu widziałem fotki z jakiejś galerii gdzie dzieci w...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
nordvargr - awatar
nordvargr 16.05.2022 16:12
Czytelnik

@Jerico właściwie wiedziałem, że wspomnisz o tej "magicznej" dacie ukończenia 18 lat. Sporów i łez nad tym jest zawsze sporo. Naprawdę nie chodzi o to, kto jest dojrzały, ale kiedy zgodnie z prawem, uzyskuje tą pełnię praw do czynienia czynności prawnych, więc w świetle prawa odpowiada za siebie i swoje decyzje/czyny (niektórzy "dorośli", też takiego prawa nie maja, z...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
nordvargr - awatar
nordvargr 16.05.2022 16:48
Czytelnik

@Jerico Tak jeszcze kontując myśl (brak możliwości edycji postów jest naprawdę drażniący), to że ustawodawca dopuszcza (raczej na zasadzie wyjątku niż normy) współżycie dorosłego z nieletnim w jakimś wieku, wcale nie oznacza, że reszta nieletnich nie ma prawa do ochrony przed takimi treściami. Żadnej jawnej sprzeczności tu nie ma.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Bosy_Antek - awatar
Bosy_Antek 14.05.2022 10:51
Autor

U nas Gombrowicz poleciał. Tym chętniej go omówię z moimi uczniami.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 14.05.2022 12:57
Bibliotekarz

Co znaczy, że "poleciał"? Został usunięty z listy lektur obowiązkowych? Dodatkowych? Czy to znaczy, że został ZAKAZANY?  😈

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Bosy_Antek - awatar
Bosy_Antek 14.05.2022 18:33
Autor

Poleciał to znaczy, że został usunięty z wymagań egzaminacyjnych na maturze 2023. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Anna-Maria - awatar
Anna-Maria 14.05.2022 18:46
Czytelniczka

Ale w 2025 wróci, więc aktualna klasa I LO będzie musiała przeczytać Gombrowicza. I bardzo dobrze. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Bosy_Antek - awatar
Bosy_Antek 14.05.2022 18:52
Autor

Oczywiście, że dobrze. Gorzej, że z wymagań egzaminacyjnych nie wyleciało 3/4 literatury staropolskiej.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Anna-Maria - awatar
Anna-Maria 14.05.2022 19:22
Czytelniczka

Też nad tym ubolewam. Pierwszoklasiści usypiani są nieznośnymi dla nich "Kazaniami" Skargi, publicystyką oświeceniową, czy Modrzewskim. Natychmiast o tym zapominają i zniechęcają się do czytania. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
nordvargr - awatar
nordvargr 15.05.2022 12:11
Czytelnik

Jakbym był uczniem, to bym Ci powiedział - a omawiaj sobie, mnie to nie obowiązuje i na maturze mi się nie przyda, wiec pogadaj do ściany, idę na fejsbuka  😈

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 15.05.2022 20:14
Bibliotekarz

@nordvargr w punkt  😈

@Bosy_Antek czyli nie został zakazany... kamień spadł mi z serca. Myślałem, że Kononowicz doszedł do władzy i wszystko zakazał.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Bosy_Antek - awatar
Bosy_Antek 16.05.2022 07:01
Autor

Na szczęście mam mądrzejszych uczniów niż obywatel norcośtam. 
 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 16.05.2022 10:04
Bibliotekarz

@Bosy_Antek jak to nauczyciel, przeświadczony, że jego uczniowie świadczą o nim... przecież nie powiesz, że jesteś kiepskim nauczycielem  😈 I absolutnie wszyscy są pilni i sumienni, chłoną twe słowa i piszą wiersze. No weź... co my nigdy do szkoły nie chodziliśmy?  😇

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
nordvargr - awatar
nordvargr 16.05.2022 15:18
Czytelnik

@Bosy_Antek oglądając różne "matura to bzdura" to ja raczej śmiem wątpić. Nie zakładał bym się nawet, czy Ty jesteś mądrzejszy ode mnie, skoro trudność Ci sprawia napisanie mojego nicka, a przecież wykształcony nauczyciel języka polskiego  😂

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Xis Fujimoto - awatar
Xis Fujimoto 13.05.2022 20:56
Bibliotekarka

Dobry plan jak zachęcić dzieci do przeczytania tych książek. Wszak zakazany owoc smakuje najlepiej. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
jagusia - awatar
jagusia 13.05.2022 20:34
Bibliotekarka

Przecież wystarczy wprowadzić ograniczenia wieku. 
Mieszkam za Odrą i wiem, że moja córka nie przeczyta książki nieodpowiedniej dla jej wieku, chyba, że sobie kupi  😂 
W szkolnej bibliotece nie ma książek, które zawierają pornografię. Natomiast w publicznej przy wypożyczaniu sprawdzany jest wiek. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Karolina - awatar
Karolina 13.05.2022 15:16
Czytelnik

🤦🤦🤦🤦 Co za idioci! Bo 6 letnie dziecko przeczyta i będzie w stanie zrozumieć "Opowieść podręcznej".🤷🤷🤷 Na razie zakazali, dobrze, że nie zaczęli palić na stosie tych książek jak jeden ksiadz w Gdańsku.😉 Banda prawicowych oszołomów i średniowiecznych inkwizytorów. Żeby tylko coś takiego nie przyszło do głowy ministrowi Czarnkowi.😉

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
SOO - awatar
SOO 13.05.2022 15:54
Czytelniczka

Nie kracz! 😲😂

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
nordvargr - awatar
nordvargr 15.05.2022 12:13
Czytelnik

Banda prawicowych oszołomów i średniowiecznych inkwizytorów.
Jeszcze! Dochodzę  😂  

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Jeremy_LK Lk - awatar
Jeremy_LK Lk 13.05.2022 08:17
Czytelnik

Zakazywanie książek ma sens. Mam wrażenie, że dzięki takim zabiegom więcej ludzi je przeczyta ;) 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Telemasz - awatar
Telemasz 13.05.2022 10:33
Czytelnik

Bo to pic. Gdy się gra na seria, to trzeba działać jak np. nadwiślańska bezpieka, bez rozgłosu blokująca strony kontestujące aktualnie promowaną wizję rzeczywistości. I nikt już tam niczego nie przeczyta.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Kassandra - awatar
Kassandra 12.05.2022 23:40
Czytelniczka

Po prostu tresują kolejnych otumanionych wyrobników.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Trzykropek - - awatar
Trzykropek - 12.05.2022 19:26
Czytelnik

"Pod jego okiem" właśnie pomału się urzeczywistnia... 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Paulina - awatar
Paulina 13.05.2022 20:49
Czytelniczka

O tym samym pomyślałam po przeczytaniu artykułu. Czytałam "Opowieść podręcznej", aktualnie kończę oglądać serial i jestem w szoku do czego TAKA władza może doprowadzić... Obyśmy ( kobiety i ich mężczyźni również) nigdy w życiu tego nie doświadczyli 😥

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Trzykropek - - awatar
Trzykropek - 14.05.2022 17:54
Czytelnik

Ja tę książkę M. Atwood czytałem jeszcze pod koniec zeszłego wieku będąc w szkole średniej zresztą i wtedy wydała mi się bardzo "fiction", a tu taka niespodzianka.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Sea_Of_Darkness - awatar
Sea_Of_Darkness 12.05.2022 18:25
Czytelniczka

Zastanawiam się nad kilkoma rzeczami. Po pierwsze, w jakich szkołach zakazano tych książek? Podstawowych czy wszystkich? Po drugie, czy dziecko chcąc przeczytać "zakazaną" książkę jest w stanie ją kupić bądź wypożyczyć w zwykłej bibliotece, czy może zakaz ten obejmuje wszelkie dostępne źródła książek? Po trzecie, czy faktycznie jest takie zainteresowanie tymi książkami...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Silver097 - awatar
Silver097 12.05.2022 20:14
Czytelniczka

Zgadzam się z tym, że najpierw należałoby wiedzieć, w jakich szkołach zostały te książki zakazane. Sama nie czytałam wszystkich wymienionych książek, ale z częścią z nich się zapoznałam i moim zdaniem, na szkołę podstawową to trochę za wcześnie, żeby sięgać po np. "Opowieść podręcznej", ale na późniejszych etapach wręcz przeciwnie. Poza tym to też zależy od samej młodzieży,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Lis Gracki - awatar
Lis 14.05.2022 12:55
Bibliotekarz

1. W artykułach piszą "classroom libraries" i nie jest sprecyzowane w jakich szkołach, ale decyzję podjęła "School Board" dystryktu Nampa. Doczytując w wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Board_of_education chodzi o PUBLICZNE szkoły podstawowe (piramry) i średnie (secondary). Nie dotyczy szkół prywatnych.

Książki nie są "zakazane" tylko WYCOFANE, tak jak po 89 wycofywało...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
SOO - awatar
SOO 12.05.2022 17:50
Czytelniczka

Po co myśleć? Po co czuć? Po co być? 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 12.05.2022 17:24
Czytelnik

Rządy Bidena i macie  😈

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
agata - awatar
agata 12.05.2022 18:27
Czytelniczka

Przypominam, że Idaho to stan, w którym wygrywają republikanie, a nie demokraci :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
joly_fh - awatar
joly_fh 13.05.2022 13:23
Bibliotekarka

Skąd, na pewno wina Tuska  😂

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Trzykropek - - awatar
Trzykropek - 13.05.2022 19:26
Czytelnik

Słaba ta prowokacja...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Mac - awatar
Mac 15.05.2022 00:43
Czytelnik

Ty jak już coś napiszesz, to klękajcie narody...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Jerico - awatar
Jerico 12.05.2022 15:07
Czytelnik

"Nie mogliśmy pozwolić, by dziecko doznało traumy na całe życie"
"Wolałbym, aby mój 6-letni wnuk zaczął jutro palić papierosy, niż by choć raz zobaczył te rzeczy w bibliotece publicznej"
Ja tam w młodości dużo książek teoretycznie nieodpowiednich dla mojego wieku czytałem i jakoś traumy nie doznałem,  a nawet udało mi się wyrosnąć na w miarę normalnego człowieka.

"Nie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Armand_Duval - awatar
Armand_Duval 12.05.2022 14:06
Czytelnik

Prawaki zbanują książki o LPG, lewaki scancelują Rowling, a normalny człowiek patrzy na to wszystko z boku i zastanawia się w jak coraz bardziej popierdolonym świecie przyszło mu żyć.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Kulizz - awatar
Kulizz 12.05.2022 18:23
Czytelnik

Harrego z polskiej listy lektur usunęli prawacy. więc przykład taki sobie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Armand_Duval - awatar
Armand_Duval 12.05.2022 19:03
Czytelnik

A o Polakach napisałem, w którym miejscu?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
joly_fh - awatar
joly_fh 13.05.2022 13:26
Bibliotekarka

A może zacznijmy od tego, by ludzi nie dzielić i nie wyzywać od "prawaków" i "lewaków". Stąd już prosta droga do karaluchów i elementu, który trzeba wyeliminować. W takim świecie "przyszło nam życ'. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Armand_Duval - awatar
Armand_Duval 13.05.2022 13:53
Czytelnik

Płatek śniegu czy wiecznie dyskryminowany biały, heteroseksualny katolik?  😀

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Mac - awatar
Mac 15.05.2022 00:51
Czytelnik

@joly_fh Tylko często prawaki są świadomi swojego prawactwa, tak samo jak lewaki lewactwa. A pewnych ludzi oraz zjawiska trzeba czasami nazwać. Jedna strona uważa się za lepszą od drugiej i prowadzi z nią wojnę. Nie ma nic złego mieć określone poglądy. Problem polega na tym, że ludzie wchodzą w zbyt duże skrajności, stąd tyle prawaków i lewaków (nie mylić z prawicą i...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Rilen - awatar
Rilen 15.05.2022 17:00
Czytelniczka

LPG? a to takie popularne sa ksiazki o produkcie rafinacji ropy, nie wiedziałam, człowiek sie całe życie uczy. A nie czekaj czyżby normlany człowiek nie umiał normalnie LGBT napisać tylko trzeba hehe jakies tam losowe literki :D 
Popierdolone w tym świecie jest to, że ludzie nie mogą sobie normalnie żyć, bo im sie prawa zabiera, albo wręcz ich nie daje, bo jakieś typy...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Jerico - awatar
Jerico 15.05.2022 19:14
Czytelnik

"czyżby normlany człowiek nie umiał normalnie LGBT napisać"
Tylko, żeby oni sami się potrafili zdecydować. Najpierw było LGBT, potem LGBT , LGBTQ, LGBTQ , LGBTQI , LGBTQIA .

I jak tu człowiek, który w tym nie siedzi i pilnie nie śledzi tematu ma się w tym połapać? A spróbuj się pomylić i nie użyć obowiązującego w danym tygodniu skrótowca, to na pewno oznacza, że ich...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Mac - awatar
Mac 16.05.2022 00:27
Czytelnik

@Jerico Och, już nie przesadzaj. Napiszesz LGBT, to każdy wie o co chodzi i nikt normalny się nie oburzy. LPG jest nawet zabawne, ale zazwyczaj ma na celu obrażeniu tej grupy. Z drugiej strony zależy kogo się ma na myśli, bo nie każdy gej, lesbijka etc. utożsamia się z tym ruchem, więc można mieć na myśli właśnie ten ruch (który czasami zachowuje się jak LPG) albo po prostu...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Konrad Wrzesiński - awatar
Konrad Wrzesiński 12.05.2022 13:30
Redaktor

Zapraszam do dyskusji.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam