Więzienie za wypożyczenie młodemu czytelnikowi nieodpowiedniej książki? Kontrowersyjna ustawa w USA

LubimyCzytać LubimyCzytać
20.01.2020

Nieodpowiednie do wieku, kontrowersyjne, z seksualnym zabarwieniem. Za wypożyczenie takich książek biblioteki mają być karane wstrzymaniem dotacji, a bibliotekarze – nawet więzieniem. Proponowana w Missouri ustawa o dotkliwych karach dla bibliotekarzy wzbudziła szereg kontrowersji w Stanach Zjednoczonych.

Więzienie za wypożyczenie młodemu czytelnikowi nieodpowiedniej książki? Kontrowersyjna ustawa w USA

Ben Baker, prawnik z Partii Republikanów z Missouri, apeluje o to, by zaostrzyć prawo dotyczące bibliotek. Proponuje, by w jego stanie powstały komitety składające się z rodziców. Wybrane osoby miałyby stać na straży tego, by w bibliotekach publicznych dzieciom i młodzieży były wypożyczane odpowiednie książki.

Rada rodziców w bibliotece?

W razie zastrzeżeń zgłoszonych przez rodziców odbywałyby się spotkania z zarządami bibliotek, które miałyby na celu sprawdzenie, czy nieletni mają dostęp do nieodpowiednich tytułów. W przypadku odmowy usunięcia wskazanych tytułów zostałyby wstrzymane dotacje finansowe dla danej biblioteki. A co w przypadku, gdy z taką decyzją nie zgodziliby się sami bibliotekarze? Mogliby zostać posądzeni o wykroczenie i ukarani grzywną w wysokości 500 dolarów, a w skrajnych przypadkach – karą pozbawienia wolności do 1 roku.

– Chodzi o to, że chcę móc zabrać moje dzieci do biblioteki i mieć pewność, że przebywają w bezpiecznym otoczeniu i nikt nie pokaże im materiału, który jest dla nich nieodpowiedni – mówił polityk w wywiadzie dla lokalnej stacji Koam News. – Niestety w stanie Missouri są biblioteki, które to robią. I to jest duży problem.

Książki na cenzurowanym

Na temat pomysłu Bena Bakera krytycznie wypowiedziało się wiele osób, w tym członkowie stowarzyszenia bibliotek stanowych (The Missouri Library Association) oraz krajowych (American Library Association). Ich zdaniem wprowadzenie takiej ustawy skutkowałoby de facto zaprowadzeniem cenzury. W stanie Missouri w ostatnich latach kontrowersje wzbudzały już takie książki, jak „Rzeźnia numer pięć” Kurta Vonneguta czy „Absolutnie prawdziwy pamiętnik” Shermana Alexiego – słodko-gorzka opowieść o dojrzewaniu młodego Indianina.

Nasza organizacja będzie zawsze protestować przeciw cenzurze i próbie zawłaszczenia wolności w wyborze lektury, dlatego też przeciwstawiamy się wprowadzeniu tego aktu prawnego – zapowiedziała szefowa Missouri Library Association, Cynthia Dudenhoffer.

James Tager z PEN America, organizacji działającej na rzecz obrony wolności słowa poprzez rozwój literatury i praw człowieka, w oświadczeniu opublikowanym przez „The Washington Post” nazwał całą sytuację „szokująco jawną próbą wprowadzenia zakazu książek”.

Fakt, że bibliotekarz mógłby trafić do więzienia za postępowanie zgodnie z własnym sumieniem i odmowę zablokowania dostępu do książek młodszym czytelnikom, mówi nam wiele o stosowności tego aktu prawnego w demokratycznym społeczeństwie – dodał.

Dziewczynka czytająca książkę

Kto decyduje o książkach dla dzieci?

Ben Baker zarzeka się, że nie chciał wprowadzenia cenzury, a jego celem było jedynie uniemożliwienie młodzieży i dzieciom dostępu do nieodpowiednich książek, które mogłyby być zgromadzone np. w niedostępnej dla nich części biblioteki. Polityk uważa, że decyzję o przyporządkowaniu danej książki do kategorii wiekowej podejmują dziś wydawcy i autorzy, a powinni – rodzice. Jego zdaniem pieniądze podatników nie powinny być wydawane na coś, co nie jest przez nich akceptowane.

Carrie Cline, dyrektorka biblioteki w Neosho w hrabstwie Newton, uważa, że opiekunowie dzieci powinni potraktować temat nieodpowiedniej książki jako pretekst do rozmowy.

Jeśli nie mamy problemu z tym, że nasze dzieci same wybierają książki z półek, to jest to sprawa pomiędzy nami a naszą rodziną – zaznacza. – Myślę, że jeśli wybrały coś, co naszym zdaniem jest nieodpowiednie, to jest to doskonały moment na wyjaśnienie im, dlaczego nasza rodzina się temu sprzeciwia i z jakich powodów uważamy, że takiej książki nie należy czytać.


komentarze [130]

Sortuj:
więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Chris3z8 - awatar
Chris3z8 31.01.2020 15:12
Czytelnik

Im niech lepiej zabronią opowiadać kocopoły!

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Chris3z8 - awatar
Chris3z8 31.01.2020 15:10
Czytelnik

Im niech lepiej zabronią opowiadać kocopoły!

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Chris3z8 - awatar
Chris3z8 31.01.2020 15:09
Czytelnik

Im niech lepiej zabronią opowiadać kocopoły!

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Airain - awatar
Airain 31.01.2020 14:26
Czytelniczka

Mnie się podoba samo stwierdzenie, że karać chcą za książki "nieodpowiednie do wieku". To znaczy że za wypożyczenie ośmiolatkowi "Krytyki czystego rozumu" albo "Rozprawy o metodzie" takoż do pierdla będą wysyłać?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Artur Bogdan - awatar
Artur Bogdan 25.01.2020 21:30
Czytelnik

Zaostrzenie kar za wypożyczanie niektórych książek dzieciom nie jest cenzurą. Do tematu - więzienie to przesada.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Łukasz - awatar
Łukasz 25.01.2020 10:29
Czytelnik

To w Stanach ludzie chodzą do bibliotek?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 25.01.2020 13:28
Czytelnik

Dobre pytanie

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Radek - awatar
Radek 24.01.2020 20:21
Czytelnik

A w przyszłości zacznijmy palić nieodpowiednie książki!
Jak się rozejrzą po podręcznikach historii to znajdą naród który ma know-how w tej materii.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Fidel-F2 - awatar
Fidel-F2 24.01.2020 15:50
Czytelnik

Ciekawe kiedy ktoś zaproponuje karanie za udostępnianie biblii dzieciom i młodzieży. Wszak pozycja ta spełnia wszelkie "normy", pornografia, przemoc, morderstwa, ludobójstwa, dzieciobójstwa i chyba wszelkie inne -bójstwa, pochwała rozmaitych karygodnych zachowań. Póki nie rozwiążą tego "wewnętrznego" problemu, mogę jedynie splunąć na tego typu inicjatywy.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 23.01.2020 20:10
Czytelnik

Nie zgadzam się z treścią,by książki Blanki ( bardzo fajne ) to było regularne porno.Nawet nie wiem,czy polscy pisarze piszą takie książki.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 24.01.2020 07:35
Czytelnik

Mnie to się podobała,ta książka.I z chęcią bym przeczytał tom czwarty.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 24.01.2020 12:48
Czytelnik

Nie tylko młodzież,na swym przykładzie 40 plus też.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
jatymyoni - awatar
jatymyoni 24.01.2020 15:35
Bibliotekarz

Jeżeli Blanka jest podobna do Grey'a to to jest porno i to na niskim poziomie. Można to nazwać literaturą erotyczną, ale choćby na poziom jej, nie nadaje się dla młodych ludzi.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 24.01.2020 15:57
Czytelnik

Przyznam oglądam filmy XXX.Z tego co wiem,to młodzi ludzie.Raczej nie czytają takiej literatury.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
jasberin - awatar
jasberin 23.01.2020 16:26
Czytelniczka

Moja przyjaciółka jest psychologiem dziecięcym od jakichś 20 lat; spotkała nawet ośmiolatków uzależnionych od oglądania pornografii, ale jeszcze nie spotkała dziecka czy nastolatka uzależnionego od literatury erotycznej...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 23.01.2020 18:31
Czytelnik

Może chodzą do innej

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
jasberin - awatar
jasberin 23.01.2020 21:42
Czytelniczka

Tak musi być;)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
tsantsara - awatar
tsantsara 23.01.2020 15:27
Bibliotekarz

Po prostu wszystkie książki w kategoriach <18 (czyli od 6, od 12, od 14 lat itp - w książkach dla dzieci takie zalecenia powinny być drukowane na okładkach), a zwłaszcza te +18 czy może +16 powinny być kategoryzowane jako nie nadające się dla młodzieży. Prawodawca i handel książkami lub wydawcy muszą wreszcie odrobić lekcję i stworzyć bazę dostępnych w handlu książek...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 23.01.2020 18:32
Czytelnik

Świnia i Folk,te dwie książki.Maja oznaczenie 18+

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
senoreugenio - awatar
senoreugenio 23.01.2020 14:15
Czytelnik

Jeśli umożliwienie dziecku nabycia alkoholu lub pornografii jest karalne, to jak najbardziej udostępnienie mu książki o np treściach pornograficznych (de Sade, czy te blankowe wypociny) również winno być. Nie ma tu dla mnie znaczenia, czy dzieciak próbuje wypożyczyć płytę DVD (czy jak kiedyś kasetę VHS) z pornograficzną zawartością w wypożyczalni, czy książkę o takiej...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
RAFWOLO9027 - awatar
RAFWOLO9027 22.01.2020 19:33
Czytelnik

hm ktoś tu uczy się od naszych polityków ta ustawa to przyniesie odwrotny skutek od zamierzonego większość z tych pozycji ma lub będzie miało wersję elektroniczną o smart-fonach na których to można czytać oraz internecie w którym to się znajdzie już chyba nikomu nie trzeba mówić i dodajmy do tego smak owocu zakazanego narkotyki nielegalne nie ma problemu z ich zdobyciem...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 22.01.2020 19:33
Czytelnik

Czy ja też muszę udowadniać ile mam lat i jak to zrobić ?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Bosy_Antek - awatar
Bosy_Antek 22.01.2020 12:56
Autor

Przypominam, że dzieciom i młodzieży też nie pokazujemy treści 18+. Nic dziwnego. Gdy raz zajrzałem przez ramię, co czytała pewna gimnazjalistka, trafiłem na zdanie: "Książę został zgwałcony podwójnie - oralnie i analnie". Miło, prawda?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 22.01.2020 12:13
Czytelnik

Podobno nikt w Polsce pornoli nie ogląda,podobno

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Regalia_Lenzi - awatar
Regalia_Lenzi 23.01.2020 10:39
Bibliotekarka

Mamy samych przykładnych obywateli ;-)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
AnaRea - awatar
AnaRea 22.01.2020 10:23
Czytelniczka

Spotkałam w swoim życiu bibliotekarzy, którzy za punkt honoru postawili sobie strzeżenie dzieci przed "nieodpowiednią treścią" książek, choć jakoś nie potrafili określić, czym dokładnie ta "nieodpowiednia treść" miałaby być i żadna ustawa nie była im do tego potrzebna. Cieszę się, że byłam już wtedy dorosła i mnie to nie dotyczyło.
W dzieciństwie miałam szczęście do...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
jatymyoni - awatar
jatymyoni 22.01.2020 18:04
Bibliotekarz

Moje dziecko w pewnym okresie swojego życia, pod koniec podstawówki czytało tylko romansidła. Do tej pory czytałam wszystko co ona, ale odpadłam. Babcia kupiła jej nawet jakąś książkę, którą chciała. Uwagę moją zwróciła jej przyjaciółka, która na wczasach chowała tą książkę przed rodzicami. Zainteresowałam się, ale to był pornol, uśmiałam się z Babci za udane zakupy i z...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Anka Markova - awatar
Anka Markova 22.01.2020 09:53
Czytelniczka

Tylko czekać kiedy u nas rząd podłapie temat... :O

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
tsantsara - awatar
tsantsara 22.01.2020 10:32
Bibliotekarz

Już podłapał. Była ostatnio mowa o ograniczeniu dostępu dzieci do pornografii. Rozległ się wrzask w internecie - "katotaliban"! Tylko czekać na marsze protestacyjne onanistów...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
tsantsara - awatar
tsantsara 23.01.2020 08:08
Bibliotekarz

Ograniczenia w dostępie dla dzieci, ale dzieci przecież nie protestują...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
jasberin - awatar
jasberin 23.01.2020 14:49
Czytelniczka

@tsantsara A mogę spytać, co to był za projekt? Wrzucisz linka?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
tsantsara - awatar
tsantsara 23.01.2020 14:59
Bibliotekarz

Oliwo, cały internet jest tego pełen... np. https://www.infor.pl/prawo/nowosci-prawne/3580736,Ograniczenie-dostepu-dzieci-do-pornografii-uchwalenie-przepisow-mozliwe-w-I-polroczu-2020-r.html

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
jasberin - awatar
jasberin 23.01.2020 16:19
Czytelniczka

Dzięki. Szczerze mówiąc, pierwsze słyszę o jakimś frenetycznym sprzeciwie wobec tego projektu. Może za rzadko zaglądam do internetów;) Internet na pewno "był pełen" sprzeciwu wobec innego projektu ustawy, Fundacji PRO-Prawo do życia, tego który był głosowany w październiku.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 23.01.2020 20:08
Czytelnik

Czy za każdym razem dorosły człowiek,będzie musiał pokazywać dowód osobisty ?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
jasberin - awatar
jasberin 23.01.2020 21:58
Czytelniczka

@czytamcałyczas
Najnowszy pomysł jest taki, żeby ministerstwo wydawało chętnym specjalne "klucze dostępu" do stron pornograficznych (chętni w jakiś sposób będą musieli udowodnić, że są pełnoletni). https://www.computerworld.pl/news/Pornografia-reglamentowana-Rzad-chce-wydawac-klucze-dostepu,418014.html

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 24.01.2020 07:37
Czytelnik

Mój kolega 51 lat,jak mówi.Dla niego pornosy,oraz polskie komedie.To najlepsze filmy

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
tsantsara - awatar
tsantsara 24.01.2020 07:37
Bibliotekarz

...ale jeśli rodzice nie mają pojęcia jak ją założyć?
To niech poproszą o pomoc swe dzieci...:))

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
jasberin - awatar
jasberin 24.01.2020 08:37
Czytelniczka

@Renax Minister ma za dwa-trzy miesiące przedstawić rozwiązania "anonimowe i niestygmatyzujące". Czyli pożyjemy, zobaczymy.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 24.01.2020 12:45
Czytelnik

A czy nie ma w Polsce, rzeczy wazniejszej niż porno.Chocby ceny rosną .A 500 plus to dziś ma mało wartość.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 21.01.2020 18:14
Czytelnik

Co robić z taką sytuacją,w domu jest horror ekstremalny.I małe dzieci ? I wtedy co robić

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Aguniolek - awatar
Aguniolek 21.01.2020 20:26
Czytelniczka

czytamycałyczas Należy zawiadomić Opiekę Społeczną,a jak ta się ociąga, to zawiadomić Policję i jeśli było się świadkiem, to nie bać się zeznawać,aby te dzieci nigdy nie wróciły w ręce oprawców!

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 21.01.2020 20:27
Czytelnik

Może zrobić rady osiedlowe

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Aguniolek - awatar
Aguniolek 21.01.2020 20:42
Czytelniczka

czytamcałyczas A co One poradzą? Dzieci to nie cieknący dach,czy zaniedbany trawnik... Od tego jest Opieka Społeczna i za to pobiera pieniądze.
Jeśli wiesz,że dzieje się coś złego w danym momencie,to dzwoń natychmiast na Policje, Oni muszą zająć się sprawą od razu i z każdego wezwania musi być sporządzony protokół, a to pomaga w sprawie odebrania patologicznej rodzinie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 21.01.2020 20:52
Czytelnik

Czasem zabranie dzieci jest słuszne.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Aguniolek - awatar
Aguniolek 21.01.2020 21:59
Czytelniczka

Niestety tak....

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
MikaNeko - awatar
MikaNeko 21.01.2020 18:11
Czytelniczka

A rodziców dających dzieciom dostęp do 'nieodpowiednich' książek też chcą karać? Bo też są tacy! Miałam szczęście zostać wychowana przez rodziców, którzy nie tylko zaprowadzili 7-letnią mnie do biblioteki publicznej, nigdy nie zgłaszali obiekcji do wybieranych przeze mnie tytułów, to w dodatku jak po kilku latach w bibliotece dziecięcej nie było już dla mnie nic ciekawego, ...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Aguniolek - awatar
Aguniolek 21.01.2020 21:58
Czytelniczka

Mądrzy rodzice nie popadają w paranoję...
Moje dziecko od 1 klasy podstawówki czytało "Indiana Jonsa" i lekkie fantasy,gdyż bajeczki czytał już samodzielnie jak miał 4latka. A jak był IV klasie,to już nam książki podkradał i po kryjomu czytał.
Oczywiście rodzice się szybko zorientowali i ostrzejsze treści nagle musiały "wyparować" z biblioteczki.
Ciesze się,iż czytał,to co...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
jatymyoni - awatar
jatymyoni 22.01.2020 17:55
Bibliotekarz

Też nigdy nie miałam żadnych ograniczeń w doborze lektur. Natomiast z powiązaniem ortografii z czytanymi książkami to bym się spierała. Miałam koleżankę, która nie czytała, ale nigdy nie robiła błędów. Ja czytałam od dziecka bardzo dużo książek i zawsze miałam problemy z ortografią.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 22.01.2020 20:14
Czytelnik

A ja mam z tym problem.Nie rozumiem interpunkcji.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
jagusia - awatar
jagusia 21.01.2020 16:30
Bibliotekarka

w kraju za Odrą dziecko poniżej 16 roku życia nie wypożyczy "nieodpowiedniej" książki bo przy skanowaniu karty bibliotecznej po prostu system ją odrzuci. Także przeczyta sobie np. Trylogię czasu K. Gier ale cyklu Oblicza śmierci J. D. Robb już nie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Regalia_Lenzi - awatar
Regalia_Lenzi 22.01.2020 09:08
Bibliotekarka

Serio? Gdzie tak jest? Znaczy, to dla mnie brzmi tak dziwnie, że aż nierealnie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
tsantsara - awatar
tsantsara 22.01.2020 10:07
Bibliotekarz

Czyżby już wszystkie książki miały w Niemczech określone granice dostępności zgodnie z wiekiem, dla jakiego są dopuszczone? Podobnie jak filmy?
Patrzę w sieci: Jeszcze w latach 60ych nie było to w Niemczech określone. Dziś aktualne listy publikacji z ograniczeniami (często się zmieniają - tytuły są dodawane i wykreślane) można znaleźć w państwowej komisji...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
jagusia - awatar
jagusia 22.01.2020 15:14
Bibliotekarka

Wszystko co w bibliotece: książki, filmy, gry ma granicę wieku. W dziale dla dzieci na grzbietach książek jest zaznaczony wiek od jakiego polecają książkę.
Od 16 r.ż. uważają młodzież za "dorosłych" którzy głosować nie mogą ale za swoje czyny odpowiadają. Także każdą literaturę mogą czytać i papierosy kupować.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Dawid Kucfir - awatar
Dawid Kucfir 22.01.2020 17:25
Czytelnik

W bibliotekach często są zapisane całe rodziny. Dziecko może przyjść oddać książkę czy cokolwiek innego rodzica czy starszego rodzeństwa i wypożyczyć coś następnego. W ten sposób ma dostęp. Nawet i oddawać nie musi bo na poszczególnych kontach mogą być limity ilościowe np 5 książek/sztuk, jeśli ktoś może korzystać z innych jeszcze kont to podaje następne, z którego może...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
jagusia - awatar
jagusia 23.01.2020 14:47
Bibliotekarka

Może i niefajne ale nie wyobrażam sobie, że moja córka w wieku 13 - 14 lat czyta Geniusz zbrodni

Czyli jedyne wyjście to zakosić mamie kartę biblioteczną 😉 i wypożyczyć książkę w samoobsługowym automacie w centralnej bibliotece bo w filiach trzeba do lady podejść i się nie uda.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
MaciekWroc - awatar
MaciekWroc 21.01.2020 16:20
Czytelnik

Pan Baker powinien przyjechać do Polski. Zrobiłby karierę w PiS.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Dawid Kucfir - awatar
Dawid Kucfir 21.01.2020 12:04
Czytelnik

Takie pomysły absolutnie nie powinny dziwić. Nie powinny dziwić nawet pomysły na karę śmierci czy tortur za taką "przewinę" dla osób wypożyczających czy dystrybuujących dane materiały/środki. Dla kogo takie pomysły są charakterystyczne? Dla osób ukierunkowanych prawicowo oraz religijnie. Dla na przykład Kenta Howinda czy Teda Haggarda czy naszego Mirosława Salwowskiego taki...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Verbal - awatar
Verbal 21.01.2020 13:00
Czytelnik

W tym przypadku to rzeczywiście tradycjonalistyczny konserwatysta związany z kościołem zielonoświątkowców i misją Ozark ( ci goście od "speaking in tongues"). Ale pokusa ograniczania dostępu do książki istnieje od zawsze- tam gdzie gdzie władza dąży do autorytaryzmu i budowania społeczeństwa silnie hierarchicznego. Mogą to być tak samo komuniści agrarni na ten przykład.
...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 21.01.2020 10:33
Czytelnik

A czy można być za duży na pewne książki ?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
jatymyoni - awatar
jatymyoni 21.01.2020 11:04
Bibliotekarz

Jeżeli nic nowego nie wnoszą do twojego życia, nudzą Cię, to nie dla ciebie. Z książek się z czasem wyrasta. Nie sprawia przyjemności ich czytanie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Regalia_Lenzi - awatar
Regalia_Lenzi 21.01.2020 11:05
Bibliotekarka

Można, patrząc na mój przykład :)

Zaczynałam czytać pewną trylogię przeznaczoną dla młodzieży mając coś 20 lat. Wspaniała, niesamowita i ogólnie wszystko "naj". Rok temu skończyłam trzeci tom i stwierdzam, że jestem już chyba za stara. Z ledwością dotrwałam do końca.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Rocinka - awatar
Rocinka 21.01.2020 12:36
Czytelniczka

Moim zdaniem nie :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 21.01.2020 17:54
Czytelnik

A czytanie.Dla czytania ,? Dobre czy źle.Czytam książkę,by po prostu poczytać . Książka nic nie wnosi w moje życie,nic moje życie nie zmienia.Ale jest fajna i ja czytam.Potem gdy skończę . Myślę po co czytałem,sam nie wiem.Ale podoba mi się.Mam nadzieję że każdy zrozumiał ,o co mi chodzi.Bo prościej nie umiem.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
jatymyoni - awatar
jatymyoni 21.01.2020 18:10
Bibliotekarz

Myślę, że dużo wnosi do Twojego życia, głównie radość i przyjemność z czytania. Wnosi też dużo wiedzy, interesujesz się Wikingami, historią rycerstwa, wielkimi bitwami. Wnosi też inne spojrzenie na świat i ludzi, przez poznawanie różnych bohaterów. Wybierając właśnie tą, a nie inną książkę, wiesz dlaczego ją wybierasz. Zastanów się co byś stracił, jakby zakazano Ci czytać...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 21.01.2020 18:12
Czytelnik

Nie wiem,ale mnie to przestraszyło.Cieszy mnie ,że zrozumiał każdy

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
meerkat - awatar
meerkat 21.01.2020 10:25
Czytelnik

Ach, przypomniała mi się Mildred Lewis Rutherford i jej próby cenzurowania książek pod kątem tego, jak przedstawiano w nich wojnę secesyjną... Każdy ruch ideologiczny zawsze zaczynał od palenia lub usuwania książek "nieprawomyślnych", bojąc się pluralizmu poglądów.
Ten pomysł też ma niby służyć ochronie dzieci przed seksualizacją, ale skończyłoby się na usuwaniu też książek...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
ewafra - awatar
ewafra 21.01.2020 09:43
Czytelniczka

Każdy może wysunąć propozycję zmian prawnych, przedstawić swój pomysł, zaapelować do polityków i społeczeństwa o jego rozpatrzenie, ale to nie oznacza, że taka ustawa rzeczywiście zostanie uchwalona. Nie ma się czym, aż tak podniecać. Facet coś wymyślił, rzucił w eter i być może na tym koniec. Nikt nawet nie będzie rozpatrywał. Takich dziwnych pomysłów pojawia się w...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
tsantsara - awatar
tsantsara 22.01.2020 10:25
Bibliotekarz

O ile bibliotekarz nie jest kimś przypadkowym, to wie, co wypożycza. A co ze sprzedawcami książek? Nie widziałem w księgarniach działów książki dla dorosłych, a tam już nawet żadni księgarze nie pracują, tylko zwykli sprzedawcy...Jeśli rodzicowi coś nie pasuje, może zwrócić uwagę bibliotekarzowi, ale karanie to bzdura. I to w kraju, gdzie 100 tys. dzieciaków zabiera...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Verbal - awatar
Verbal 21.01.2020 09:23
Czytelnik

Baker chce żeby dostęp do niektórych książek regulowały "rady rodziców" - tu jest problem.
Innymi słowy jakieś małe gremium o niepewnej kompetencji intelektualnej ma decydować w której książce dawka odniesień do płciowości jest dopuszczalna i ( uwaga!) uzasadniona wartością literacką. Wystarczy trochę dewotów i "Imienia Róży" nie będzie można wypożyczyć przed ukończeniem 21...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
veinylover - awatar
veinylover 20.01.2020 23:48
Czytelnik

Jak zwykle dajecie się wypuszczać przez marksistów z tego portalu. Zobaczcie, jak oni to zatytułowali:
"Więzienie za wypożyczenie młodemu czytelnikowi nieodpowiedniej książki? Kontrowersyjna ustawa w USA". I to Was tu ściągnęło, prawda? Marksistowskie kłamstwo i manipulacja. To taka sama prawda, jak "prawda" o naszych sądach, "prawda" promowana na zewnątrz naszego państwa...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Rocinka - awatar
Rocinka 21.01.2020 09:47
Czytelniczka

Co do pornografii oraz śmieci typu "Zniszcz ten dziennik" zgadzam się w zupełności. Nie mieszałabym jednak do tego Marksa - święć Panie nad jego duszą ;)- o przepraszam, zapomniałam, że on raczej nie miał duszy.
W kwestii cenzury w takiej formie jestem zdecydowanie przeciw - od tego są rodzice w domu, żeby wpoić swoim pociechom kręgosłup moralny, bo tylko wyposażone w taki...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Nesihonsu - awatar
Nesihonsu 21.01.2020 09:59
Czytelniczka

No co ty, marksiści to dopiero byli pruderyjni. Pewnie jesteś za młody żeby pamiętać PRL ale pierwszą scenA erotyczną w literaturze popularnej udało mi się przeczytać dopiero po transformacji ustrojowej (to był Sfinks Mastertona) i aż się zdziwiłam że tak można.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Verbal - awatar
Verbal 21.01.2020 10:07
Czytelnik

Marksizm i marksiści wszędzie :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
jasberin - awatar
jasberin 21.01.2020 10:23
Czytelniczka

Nie znacie się, marksistom można zarzucić dowolnie wszystko;) Sąsiadka chodzi do wróżki, sąsiad ogląda porno, ich dzieciak nie mówi "dzień dobry", wszystko to wina marksistów. Kiedyś był szatan, dziś jest Marks i Adorno.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Verbal - awatar
Verbal 21.01.2020 10:31
Czytelnik

Oczywiście, że marksistom można zarzucić wszystko :)
Ale najważniejsze, że marksistów można wszędzie znaleźć. Fakultatywnie mogą to być neomarksiści kulturowi co na jedno wychodzi generalnie- przy zastrzeżeniu, że neomarksista kulturowy jest gorszy od marksisty właściwego bo się maskuje.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
jatymyoni - awatar
jatymyoni 21.01.2020 10:57
Bibliotekarz

A czym jest piętnowanie nauczycieli akademickich za wypowiadanie swoich poglądów? Ponoć na uczelniach powinien istnieć pluralizm.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Airain - awatar
Airain 31.01.2020 14:17
Czytelniczka

@Nesihonsu, ale było jeszcze Raz w roku w Skiroławkach i naród czytał zachłannie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Oli - awatar
Oli 20.01.2020 23:08
Czytelniczka

Poison City #1
Od razu mi się skojarzyło xD

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
 Poison City #1
Elizabeth - awatar
Elizabeth 20.01.2020 22:30
Czytelniczka

Z ręką na sercu pragnę stwierdzić, że władze U.S.A. obrażają inteligencje dzieci. No ale co ja tam wiedzieć, najwidoczniej dla polityków legalizowanie broni jest mniej niebezpieczne niż książka w bibliotece.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam