Noblistka Swiatłana Aleksijewicz zakłada wydawnictwo tylko dla kobiet

LubimyCzytać
13.01.2020

Dysproporcja pomiędzy liczbą książek napisanych przez mężczyzn i kobiety jest przyczyną, dla której Swiatłana Aleksijewicz postanowiła wpłynąć na rynek książki. Noblistka zapowiedziała stworzenie wydawnictwa, w którym publikować będą mogły wyłącznie pisarki.

Noblistka Swiatłana Aleksijewicz zakłada wydawnictwo tylko dla kobiet

Wydawnictwo tylko dla kobiet

W artykule opublikowanym w tygodniku „Nasza Niwa” (jednej z ostatnich gazet wydawanych w języku białoruskim) Swiatłana Aleksijewicz przyznała, że planuje założyć wydawnictwo. Pisarka dostrzega nierówność w proporcjach między liczbą książek napisanych przez pisarzy, a tymi, które piszą pisarki. Angażując się w powstanie domu wydawniczego wspierającego pracę kobiet ma nadzieję, że ośmieli tym samym inne pisarki i zachęci je do częstszego sięgania po pióro.

Mężczyźni są wszędzie, a utworów kobiet wydaje się bardzo mało – stwierdza noblistka.

Aleksijewicz przyznaje, że o założeniu własnego wydawnictwa myślała przez ostatnie pół roku. W planach wydawniczych ma wydanie nowych utworów białoruskich twórczyń, takich jak Eva Veznavets i Tatyana Skorkina. Wydawnictwo powstanie już za kilka miesięcy. Na razie jeszcze nie wiadomo, jaką będzie nosiło nazwę.

Reklama

Olga Tokarczuk także wspiera kobiety

Także polska noblistka planują aktywnie zaangażować się w działalność – nie tylko kulturalną, lecz także związaną z prawami kobiet. Olga Tokarczuk zakłada we Wrocławiu fundację, która będzie działać na rzecz równego traktowania oraz wsparcia rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. Pisarka na fundację przekazuje 350 tysięcy złotych.

– Celem fundacji jest wspieranie oraz promocja kultury i sztuki polskiej i światowej w Polsce i za granicą. Wspieranie szeroko pojętej ochrony środowiska, praw człowieka, swobód obywatelskich, przeciwdziałanie dyskryminacji, wspieranie praw kobiet oraz promocja i wspieranie wszechstronnego rozwoju regionu dolnośląskiego – mówiła Olga Tokarczuk.

Jednym z punktów statutowych nowo powstającej organizacji ma być „działalność wspierająca udział kobiet w życiu publicznym i kulturalnym, w tym wspieranie badań naukowych nad feminizmem”. Innym – „działalność upowszechniająca ochronę wolności i praw człowieka związanej w szczególności z promowaniem wolności słowa, swobodnej wypowiedzi, myśli i idei oraz równego traktowania oraz przeciwdziałaniem dyskryminacji ze względu na m.in. tożsamość, orientację seksualną i płeć”.

Fot. otwierająca: MAREK LASYK/REPORTER

Reklama

komentarze [103]

Sortuj:
Dodaj wypowiedź

Aby napisać wypowiedź musisz być zalogowany.

2479
4
13.01.2020 16:19

Zapraszamy do dyskusji.


859
115
13.01.2020 16:43

Jawna Dyskryminacja.


3771
3533
13.01.2020 17:17

Zgadzam się


Dodaj odpowiedź

Aby napisać wypowiedź musisz być zalogowany.

1266
156
13.01.2020 16:49

Ja byłbym za tym aby założyć wydawnictwo gdzie będą mogli publikować tylko i wyłącznie analfabeci, bo jak do tej pory, jest to w wydawnictwach najbardziej dyskryminowana grupa ludzi.


558
0
13.01.2020 18:03

Albo od razu pójść na całość i zabronić pisania w języku innym niż jidysz. :D


Dodaj odpowiedź

Aby napisać wypowiedź musisz być zalogowany.

288
66
13.01.2020 16:53

Podobno kobiety walczą o równouprawnienie. I słusznie. Ale jak chcą być na równi z mężczyznami to po co im wydawnictwo tylko dla nich? I proszę mi nie zarzucać, że się czepiam i kobietom jast trudniej. Nie w naszym kręgu kulturowym.


1674
213
13.01.2020 18:27

Madom, Rosja to inna kultura.


288
66
13.01.2020 19:35

Chyba Białoruś


1674
213
13.01.2020 21:12

Białoruś i Ukraina tym bardziej...


288
66
13.01.2020 21:27

Myślę że ta narody obraziłyby się na takie stwierdzenie.


1674
213
13.01.2020 22:15

Dla mnie dominuje tam obyczajowość wschodnia, a nie zachodnia. W Polsce przez kilka lat pobytu w Unii dążyliśmy do obyczajowości zachodniej. Nie bardzo się to udało a teraz się cofamy. Trudno porównać narody ze wschodu i zachodu Europy jako "nasz krąg kulturowy", bo kultury i obyczaje są inne.


288
66
13.01.2020 22:30

Są inne ale dla mnie są blisko naszej kultury.


Dodaj odpowiedź

Aby napisać wypowiedź musisz być zalogowany.

3771
3533
13.01.2020 17:20

Ja proponuję wydawnictwo,tylko dla rudowłosych o imieniu Zygmunt.Urodzonych w Toruniu.W roku 1958.To jest durnota,a potem się dziwią.Ze się z feministek śmieją.Wydawnictwo ma być dla kobiet i mężczyzn.Jednoczesnie


558
0
13.01.2020 17:59

"To wcale nie jest seksizm i dyskryminacja, uprzywilejowywany biały, heteroseksualny mężczyzno..." za 3,2,1:


1674
213
13.01.2020 18:09

Być może w Rosji, na Ukrainie i Białorusi kobiety są bardziej dyskryminowane niż u nas i Europie zachodniej. To jednak inny krąg kulturowy i inna obyczajowość...


10935
374
15.01.2020 08:13

Owszem, inny krąg kulturowy, ale jeśli chodzi o równouprawnienie wobec pracy (tzn. gdzie kobieta może pracować - na traktorze, w hucie, jako mechanik, inżynier itp.) to przecież akurat to ten krąg kulturowy należał do tych najbardziej przodujących na świecie... Więc jeśli chodzi o dyskryminację, to raczej chyba tylko w takich dziedzinach jak wojsko, polityka, stanowiska...

więcej

1674
213
15.01.2020 09:24

Mnie chodziło bardziej o obyczajowość, niż prawo. Ale może pisarek jest mniej? Nie wiem, bo na literaturze białoruskiej się nie znam.


Dodaj odpowiedź

Aby napisać wypowiedź musisz być zalogowany.

2801
580
13.01.2020 19:42

XDDD


903
31
13.01.2020 20:05

Jeśli chodzi o wydawnictwo, które planuje założyć Swiatłana Aleksijewicz to wg mnie nie warto się na razie zbytnio wypowiadać na ten temat. Artykuł jest bardzo, bardzo ogólnikowy i trudno jednoznacznie ocenić, czego pragnie noblistka. Jej ideą jest pomoc pisarkom, ale czy to oznacza, że żaden pisarz nie może liczyć na...

więcej

1405
274
13.01.2020 20:37

Pomyślałem że zmierzę się z białoruskim z moją nędzną ruszczyzną, czymu nie? Niestety artykuł jest za paywallem, a to już dla mnie za dużo ;-)

https://m.nn.by/articles/244150/


1129
228
14.01.2020 11:00

Bardzo rozsądna wypowiedź. U Polsce, przy wydawaniu antologii poezji kobiecej też był ścisk czterech liter. A okazało się, że panowie tam byli - tyle, że z wierszami o kobiecości.


Dodaj odpowiedź

Aby napisać wypowiedź musisz być zalogowany.

6691
344
13.01.2020 21:12

Tak, panowie przedmówcy, w Polsce wcale nie ma dyskryminacji kobiet.

1. Moja mama przepracowała całe swoje życie zawodowe w męskim zawodzie. Wykonując dokładnie tę samą pracę, co mężczyźni, zarabiała 2/3 tego, co oni. Nawiasem mówiąc praca nie wiązała się z użyciem siły fizycznej.
2. Podczas każdej rozmowy o pracę byłam pytana, czy mam męża i dzieci. Was też o to pytają?
...

więcej

502
62
13.01.2020 21:41

Ja w pewnym okresie pracowałem w układzie gdzie byłem przełożonym kilku kobiet. Ja organizowałem ich prace i odpowiadałem za ich błędy przed swoimi przełożonymi. Mimo takiego podziału ról to one miały wyższą stawkę godzinową, czy to daje mi podstawy do ogłoszenia iż w Polsce mężczyźni są dyskryminowani??
Chłopaki, którzy byli moimi podwładnymi mieli już niższą stawkę niż moja.


6691
344
13.01.2020 22:39

W Twoim przypadku to była jawna niesprawiedliwość. Nie wiem czy płeć miała coś do rzeczy, czy po prostu tzw. widełki czyli stawki na różnych stanowiskach zależne od: stażu pracy czy innych czynników.

W przypadku mojej mamy, która przepracowała CAŁE życie zawodowe na DOKŁADNIE TYM SAMYM STANOWISKU pracy, co faceci, z którymi przepracowała wiele lat nie można potraktować...

więcej

107
70
13.01.2020 23:38

@Róza_Bzowa

Nie twierdzę, że dyskryminacja nie jest spotykana, ale...

ad punktu 2. Jakby to powiedzieć... w trakcie rozmowy o pracę NIE WOLNO pytać o takie rzeczy jak posiadanie męża czy dzieci. To jest w Polsce zabronione zgodnie z rygorem prawnym. Więc .... no dziwna sprawa, że Cię o to pytają podczas "każdej" rozmowy o pracę.

ad punkt 3. Podany przykład naprawdę nie...

więcej

1266
156
14.01.2020 00:11

O dzieci w każdej pracy mnie pytano, bo był dodatkowy bon na święta albo jakieś paczki dla dzieciaków. Ale o męża rzeczywiście nikt mnie nie pytał, to podejrzane.

Ja mam takie pytanie czy nie uważasz, że przejawem dyskryminacji jest to, że w wyborach na miss Polski nie mogą brać udziału mężczyźni, bo ja akurat nie. A czy już takową zauważyłabyś jakby mogły brać udział...

więcej

1129
228
14.01.2020 00:33

Mnie pytali dość często. Co więcej, kiedy powiedziałam raz, że nie mam męża, rekruter zapytał czy mam chłopaka;) Łatwo domyślić się dlaczego: ślub, dziecko, przerwa w pracy.


502
62
14.01.2020 05:15

Ale czy zapytanie o to jest dyskryminacją?

Kiedy podjąłem swoją pierwszą pracę, było to w nowo-otwartym markecie, już po tygodniu od podpisania umowy dwie z dziewczyn zatrudnionych równo ze mną przyniosły zwolnienia lekarskie bo były w trzecim miesiącu ciąży.

Obie wykorzystały pełnie świadczeń i odeszły z pracy blokując przez ten czas etaty. To była sieć więc sobie...

więcej

3771
3533
14.01.2020 08:16

Mi się nie podoba jak pytają się.Czy masz dzieci.Czy planujesz.O dziwo,nie pytają tylko kobiet.
Jeżeli ,odpowie się nie planuję dzieci.Szybko,rozmowa jest nie przyjemna.I nie tylko dla kobiet.


1129
228
14.01.2020 10:51

Tak, takie pytanie jest dyskryminacją i jest nielegalne. Bo wymusza konkretną odpowiedź i stawia groźbę: jak zajdziesz w ciążę, to Cię nie zatrudnimy.

Z tym blokowaniem etatów, to też bardziej histeria niż prawda. Przede wszystkim, ciężarną kobietę utrzymuje w zasadzie ZUS. Moi rodzice prowadzą małą firmę i nigdy ciąża pracownicy nie była problemem - dostawali wtedy...

więcej

1405
274
14.01.2020 11:12

Obie wykorzystały pełnie świadczeń i odeszły z pracy blokując przez ten czas etaty.

Ale zasiłek macierzyński płaci ZUS, chorobowy zresztą też, jeśli postanowiły "przeczekać" do porodu na zwolnieniu.

Jeśli firma nie zatrudnia 20 osób, to ZUS płaci bezpośrednio, a jeśli więcej niż 20 (tak pewnie było w przypadku marketu), firma potrąca to sobie z comiesięcznych składek.

...

więcej

2801
580
14.01.2020 15:39

"Moja mama przepracowała całe swoje życie zawodowe w męskim zawodzie. Wykonując dokładnie tę samą pracę, co mężczyźni, zarabiała 2/3 tego, co oni."
Kobiety są statystycznie bardziej ugodowe, więc pewnie twoja mama po prostu nie umiała wynegocjować wyższej płacy. Nie zdziwiłbym się jakby nawet nie próbowała.

"Podczas każdej rozmowy o pracę byłam pytana, czy mam męża i...

więcej

445
39
15.01.2020 00:30

"To, że nie zostałaś potraktowana jak wyjątkowy płatek śniegu"

No istotnie, to, że kobieta widzi niedoróbkę, zwraca na nią uwagę i chciałaby, aby wyjaśnienia były skierowane do niej (jako osoby, która podniosła temat) a nie przypadkowego kolesia stojącego obok, świadczy o tym, że domaga się traktowania jako "wyjątkowy płatek śniegu".

Serio, mniej byś się ośmieszył...

więcej

439
48
15.01.2020 07:48

1) Wiek emerytalny kobiet: 60 lat a mężczyzn 65 podczas gdy średnia życia wynosi około 74 lata faceci i 82 lata kobiety. Przykro to mówić ale ustawodawcy dają kobiecie pożyć 22 lata a mężczyźnie 9 lat. Czy to czasem nie zakrawa o jakąś formę dyskryminacji? W każdym razie jeśli kobiety są ofiarami dyskryminacji przez niższe pensje (a de facto SĄ) to Panowie są krzywdzeni...

więcej

2801
580
15.01.2020 12:26

"No istotnie, to, że kobieta widzi niedoróbkę, zwraca na nią uwagę i chciałaby, aby wyjaśnienia były skierowane do niej (jako osoby, która podniosła temat) a nie przypadkowego kolesia stojącego obok, świadczy o tym, że domaga się traktowania jako "wyjątkowy płatek śniegu"."
Jak nie radzisz sobie z kontekstami wypowiedzi to może lepiej się nie produkuj.

"Serio, mniej byś...

więcej

1129
228
15.01.2020 15:35

Z ciekawości: jest jakaś kobieta, której nie uważasz za płatek śniegu?

I czy jest to kobieta z odpowiednio niskim potencjałem intelektualnym, skoro do wysokiego ta płeć może mieć tylko "pretensje"?


1129
228
15.01.2020 15:40

Mateusz - wiek emerytalny to rzeczywiście kontrowersyjna sprawa, myślę, że zostanie niedługo zrównany.

Ale ciekawe jest to, skąd się wzięła ta różnica: bynajmniej nie żeby kobietom było tak fajnie. Chodziło o to, żeby kobiety po 60. zostawały "babcią na pełny etat". W ten sposób młode matki miały szybciej wracać do pracy, a wiadomo, że z młodego pracownika, obojętnie...

więcej

2801
580
15.01.2020 15:55

"Z ciekawości: jest jakaś kobieta, której nie uważasz za płatek śniegu?"
Z ciekawości. Jak pokrętną logikę trzeba stosować, by zadać tak głupie pytanie?

"I czy jest to kobieta z odpowiednio niskim potencjałem intelektualnym, skoro do wysokiego ta płeć może mieć tylko "pretensje"?"
Naucz się czytać ze zrozumieniem xD

"Z tym blokowaniem etatów, to też bardziej histeria niż...

więcej

1129
228
15.01.2020 16:04

Myślę, że też by Ci się przydało, skoro nie wyłapujesz sarkazmu;) Choć po użytkowaniu terminu "rynek matrymonialny" można się było domyślić, że rozmowa jest bezowocna.

Dla pozostałych: terminu "dyskryminacja" nie można używać w kontekście czegoś, co nie jest w 100 proc. wolutywne. Choćby dlatego, że to mechanizm społeczny.


1129
228
15.01.2020 16:06

"Sama sobie przeczysz. Skoro trzeba załatwiać dofinansowanie to W ZASADZIE ciężarną utrzymuje pracodawca, o ile nie zmarnuje czasu na pieporologię, by odzyskać część zrabowanych mu przez państwo pieniędzy i by okraść innych. Super alternatywa. Bądź okradziony lub sam stań się złodziejem."

Wybitny poziom czytania ze zrozumieniem.

Ciężarną pracownicę utrzymuje ZUS - bez...

więcej

2801
580
15.01.2020 16:10

"Myślę, że też by Ci się przydało, skoro nie wyłapujesz sarkazmu"
O KURDE, KTOŚ WSKAZAŁ, ŻE MÓJ SARKAZM BYŁ GŁUPI, A KIEDYŚ GDZIEŚ SŁYSZAŁAM ALBO UROIŁO MI SIĘ SAMO W GŁOWIE, ŻE W OGÓLE NIE POWINNO SIĘ ODPOWIADAĆ NA CZYJŚ SARKAZM. KTOŚ W INTERNECIE ZŁAMAŁ ZASADĘ, KTÓRĄ SAMA ZMYŚLIŁAM, WIĘC PEWNIE NIE ZROZUMIAŁ MOJEGO WYRAFINOWANEGO ŻARTU XDD

"Choć po użytkowaniu terminu...

więcej

2801
580
15.01.2020 16:17

"Wybitny poziom czytania ze zrozumieniem.
Ciężarną pracownicę utrzymuje ZUS - bez żadnej papierkologii.
Przykład stażystki to przykład obejścia problemu szkolenia nowego pracownika."
Ale ja nie pisałem nic o stażystce, więc co ty zmyślasz? Użyłaś słowa "dofinansowanie" zaraz po stwierdzeniu o utrzymywaniu z ZUS-u. Można było to odebrać dokładnie tak, jak to odebrałem. Ale...

więcej

1129
228
15.01.2020 16:25

Jak to sobie można wszystko na swoje odwrócić. Jakoś nikt poza Tobą w tym wątku tak nie zrozumiał. Wybacz, strasznie mi żal tych biednych, oszukanych, wielkich firm, które najpierw pobrały sobie trochę moich dotacji.

Jak widzę, też nie zatrudniasz - więc zostanę przy opinii tych, którzy zatrudniają. A żeby uciąć już te histeryczne, emocjonalne, personalne zarzuty o...

więcej

2801
580
15.01.2020 16:30

"Jak to sobie można wszystko na swoje odwrócić. Jakoś nikt poza Tobą w tym wątku tak nie zrozumiał."
Not an argument.

"Wybacz, strasznie mi żal tych biednych, oszukanych, wielkich firm, które najpierw pobrały sobie trochę moich dotacji."
Znowu zmyślasz. Nie masz za grosz wstydu?

"A żeby uciąć już te histeryczne, emocjonalne, personalne zarzuty o urojenia i brak...

więcej

445
39
15.01.2020 19:28

"Co do długości życia"

Jeszcze można dodać, że średni dłuższy okres życia kobiet to stosunkowo niedawny wynalazek. Mężczyznom groziło ekstra ryzyko śmierci tylko jak ich inne chłopy zaganiały na wojnę (a raczej nie zaganiano wszystkich), kobietom podskakiwało zasadniczo z każdą ciążą.


445
39
15.01.2020 19:33

"Jak nie radzisz sobie z kontekstami wypowiedzi to może lepiej się nie produkuj."

Akurat z kontekstami wypowiedzi gimbolibków radzę sobie nadzwyczaj dobrze, częstokroć lepiej niż oni sami.

Natomiast istotnie, produkować się z nimi na poważnie w dyskusji nie warto, bo to strata czasu.


6691
344
15.01.2020 23:39

@Antagonista Esklaważu:

Ad. 1.
Mama próbowała negocjować. Efekt był żaden. Pracowało tam jeszcze kilka kobiet i wszystkie miały niższą płacę.

Ad. 2.
Pytanie to jest zabronione podczas rozmowy o pracę.
Odpowiadając innej osobie, sugerującej niejasno, że to coś po mojej stronie - nie.
Nawyki, nie czytanie przepisów, uprzedzenie?
Wielkość miasta i jak wyżej?
Buractwo?

Nie...

więcej

107
70
16.01.2020 01:40

@Róża_Bzowa

ad. 2
No to miałaś wyjątkowy niefart z tym pytaniem. W firmach profesjonalnie obsługiwanych HRowo takie pytanie nie padnie. Na 95%. No ale oczywiście ja zdaję sobie sprawę z tego, że świat niekoniecznie działa wg. ustalonych reguł.

ad.3
No trudno jest mi, oczywiście, odnieść się do konkretnego przykładu jaki doświadczyłaś. Oczywiście nie wykluczam, że było to...

więcej

1405
274
16.01.2020 10:33

@Mateusz Ale przecież rządy Platformy zrównały wiek emerytalny obu płci (i przy okazji podniosły do 67 lat, jako że długość życia Polaków się wydłuża).

https://www.infor.pl/prawo/emerytury/podwyzszenie-wieku-emerytalnego/306376,67-lat-nowy-wiek-emerytalny-przyjety-przez-Sejm.html

- masz tam coś takiego:

Prezes PiS Jarosław Kaczyński zapowiedział, że jeżeli reforma...

więcej

2801
580
16.01.2020 17:20

"Akurat z kontekstami wypowiedzi gimbolibków radzę sobie nadzwyczaj dobrze, częstokroć lepiej niż oni sami."
O kurde, dopiero się skapnąłem. Ty jesteś Julia Karolina Griegoriewna! To tłumaczy tę bucowatość i nieradzenie sobie z nieposiadaniem racji. Jesteś moją ulubioną niemądrą babą z internetu, pozdrawiam.

@Róża_Bzowa
"nie można tego potraktować inaczej niż...

więcej

445
39
16.01.2020 18:04

" by nie było prawdziwej dyskryminacji"

Ładne podsumowanie, dlaczego ta rozmowa jest bez sensu. Po prostu dla niektórych, jak państwo komuś nie rzuca ewidentnych kłód pod nogi, to innymi kłodami w ogóle nie trzeba się przejmować. Inne formy dyskryminacji nie są prawdziwe i w ogóle po co chcieć coś zmieniać. O co w ogóle chodzi, przecież wystarczy się udopornić (na hejt, na...

więcej

2801
580
16.01.2020 18:14

"Inne formy dyskryminacji nie są prawdziwe i w ogóle po co chcieć coś zmieniać."
No jak chcesz rozmemłać to słowo, to możesz nazywać dyskryminacją wszystko, również wybieranie jednego męża/żony, a nie więcej. Tylko po co?

"a chłopcy zawsze będą chłopcami"
Nie była mowa o "chłopcach", a o ludziach. Rozumiem, że dla ciebie zakresy tych zbiorów są równe?

"A potem jest...

więcej

445
39
16.01.2020 18:32

A chłopcy to nie ludzie? Znakomicie to pasuje w kontekście historii OPki i wielu historii kobiet. Hej, nie ma co narzekać, że ktoś gwiżdże na kobietę na ulicy, czy rzuca obleśne komentarze, przecież chłopcy zawsze będą chłopcami, po prostu się udopornijcie!

" jak chcesz rozmemłać to słowo"

Zarzut brzmi uroczo biorąc pod uwagę, w jaki sposób użyłeś słowa 'przemoc'.


2801
580
16.01.2020 18:52

"A chłopcy to nie ludzie?"
A wynika to z mojej wypowiedzi? Zawieranie się w zbiorze nie oznacza z automatu posiadania równych zakresów obu zbiorów.

"Hej, nie ma co narzekać, że ktoś gwiżdże na kobietę na ulicy, czy rzuca obleśne komentarze"
No bo nie ma, lol.

"Zarzut brzmi uroczo biorąc pod uwagę, w jaki sposób użyłeś słowa 'przemoc'."
Oho, to za niepłacenie podatków czy...

więcej

445
39
16.01.2020 19:00

^ Powyższe dowodzi słuszności postawionej przeze mnie wcześniej tezy, że nie ma sensu nawet próbować się z wami dogadywać po dobroci XD


Dodaj odpowiedź

Aby napisać wypowiedź musisz być zalogowany.

zgłoś błąd