Polskie nowele lekturą Narodowego Czytania 2019

LubimyCzytać LubimyCzytać
14.03.2019

Para prezydencka wybrała osiem nowel, które będą lekturą tegorocznej, 8. edycji Narodowego Czytania. Wśród wybranych autorów znaleźli się między innymi: Bolesław Prus, Władysław Stanisław Reymont i Eliza Orzeszkowa.

Polskie nowele lekturą Narodowego Czytania 2019

Prezydent Andrzej Duda z małżonką dokonali wyboru tytułów z ponad stu propozycji przesłanych do Kancelarii Prezydenta. „To klasyka polskiej noweli i taki właśnie tytuł będzie miała tegoroczna edycja Narodowego Czytania” – podkreśla prezydent, zachęcając do udziału w tegorocznej edycji Narodowego Czytania. Agata Kornhauser-Duda dodaje, że utwory reprezentują różne epoki i style – od romantyzmu po dwudziestolecie międzywojenne – „ale łączy je to, co najważniejsze: są na trwale wpisane w historię polskiej literatury”.

Na mocy decyzji pary prezydenckiej lekturami Narodowego Czytania 2019 będą: „Dobra pani” Elizy Orzeszkowej, „Dym” Marii Konopnickiej, „Katarynka” Bolesława Prusa, „Mój ojciec wstępuje do strażaków” (ze zbioru „Sanatorium pod Klepsydrą”) Brunona Schulza, „Orka” Władysława Stanisława Reymonta, „Rozdziobią nas kruki, wrony...” Stefana Żeromskiego, „Sachem” Henryka Sienkiewicza oraz „Sawa” (z cyklu „Pamiątki Soplicy”) Henryka Rzewuskiego.

Akcja Narodowe Czytanie organizowana jest przez prezydenta RP od 2012 roku. Została zainicjowana wspólną lekturą „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. W 2013 roku w całej Polsce odbyło się czytanie dzieł Aleksandra Fredry, podczas następnej edycji przeczytano „Trylogię” Henryka Sienkiewicza, w 2015 roku „Lalkę” Bolesława Prusa; w 2016 – „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza, a w 2017 roku lekturą Narodowego Czytania było „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego. W zeszłym roku wybór pary prezydenckiej padł na „Przedwiośnie”, z którego usunięto część tekstu i poddano uwspółcześnieniu.


komentarze [80]

Sortuj:
więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Airain - awatar
Airain 18.03.2019 14:51
Czytelniczka

Pożywką dla lektury "narodowej" jest jak widać wiek XIX, z małymi wycieczkami w początki XX. A potem już tylko pustka i szakale wyją...

Z drugiej strony, czasem takie "po prostu" przeczytanie po latach tekstu czytanego kiedyś z musu - bo był lekturą - może być ożywcze. Sama mam takie doświadczenia: np. kilka lat po maturze, przetrzepując biblioteczkę z lektur, które miałam...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Ela91 - awatar
Ela91 26.03.2019 09:05
Bibliotekarz

To presja otoczenia. Często widoczna w liceum. Jest jeden uczeń który mówi matura to bzdura i tak łapie każdy. Jest jeden wagarowicz któremu się upiekło i ich skala się zwiększa. Jest jedna osoba nie lubiąca czytać i nagle nie lubi lektur więcej osób - to jest widoczne już od podstawówki... Albo ktoś odkrywa, że za przeczytane wypracowanie dostaje lepsze oceny niż po...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Bosy_Antek - awatar
Bosy_Antek 17.03.2019 21:42
Autor

Bardzo dobry wybór. Wbrew pozorom, to są dobre i najczęściej wcale nie archaiczne kawałki. Schulz, Żeromski, Prus, Sienkiewicz... Klasa.

Ktoś się krzywi? Proszę, można Mroza czy Bondę czytać. Do nabycia na każdej polskiej poczcie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Ela91 - awatar
Ela91 17.03.2019 18:42
Bibliotekarz

Ciekawy wybór, pomimo, że lubię czytać - nawet lektury, to nie czytałam owych pozycji wydawniczych. Chętnie po nie sięgnę...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
holly25 - awatar
holly25 17.03.2019 14:24
Czytelniczka

a ja tam sobie chętnie po te nowelki sięgnę ;)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Raisa - awatar
Raisa 17.03.2019 07:44
Czytelniczka

A mnie się wydaje, że Narodowe Czytanie w zamyśle miało być właśnie promocją KLASYKI, a nie czytelnictwa jako takiego (co pokazuje tradycja tego projektu - był czas przywyknąć). I mnie to pasuje. Jak często ta klasyka ma szansę pojawić się w szerszej świadomości? Nic się nie stanie, jeśli będzie miała swój jeden dzień w roku.
Btw moje dotychczasowe doświadczenie zawodowe...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Piotr-Pietia - awatar
Piotr-Pietia 18.03.2019 09:27
Czytelnik

. Jak często ta klasyka ma szansę pojawić się w szerszej świadomości?
Śmiem twierdzić, że bardzo często - w szkole jest wałkowana na wszystkie sposoby. Cytuje się ją podczas wszelkich akademii "ku czci", w albumach historycznych i pamiątkowych i różnych inskrypcjach.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Raisa - awatar
Raisa 18.03.2019 20:54
Czytelniczka

Wybrane utwory w większości nie są ujęte w szkolnym programie.
Przez szerszą świadomość rozumiem sytuację, w której się o czymś szerzej mówi, nie albumy historyczne, które - choć może się mylę - wydają mi się dość niszowe.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
onika - awatar
onika 16.03.2019 00:36
Czytelniczka

A czytając te nowele będziemy klęczeć na grochu i obowiązkowo założymy włosiennicę - co by jednych do końca zniechęcić do sięgania po klasykę, a innym pomóc w skuteczniejszym umartwianiu się ku chwale ojczyzny...chociaż, taka "Dobra pani" może być potraktowana jako przytyk do pewnej pani minister..., "Dym" może skłonić do zastanowienia się nad fatalną sytuacją polskiego...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
onika - awatar
onika 16.03.2019 19:44
Czytelniczka

Tylko nie wiem, z czego ten popiół pozyskamy, bo to przecież byle jaki popiół być nie może - krypty w Wawelu się wymiecie, albo coś...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 15.03.2019 16:26
Czytelnik

Ja bym chciał coś o Wędrowyczu.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 16.03.2019 09:38
Czytelnik

Nie wiem,wiem.Tylko to.Że dziś zamawiam sobie Zły Las.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
brzanka - awatar
brzanka 20.03.2019 12:47
Bibliotekarka | Oficjalna recenzentka

Zły las to najnowszy tom opowiadań bezjakubowych Zły Las

@filozof - czekam na Twoją opinię, bo się strasznie waham, czy sięgnąć po "Zły Las". Ostatni tom opowiadań tak średnio mi się podobał. No ale uwielbiam doktora Skórzewskiego :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
 Zły Las
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Fidel-F2 - awatar
Fidel-F2 15.03.2019 10:40
Czytelnik

Swoją drogą, zastanawia mnie, skąd kuriozalna koncepcja zachęcania kogokolwiek do czytania? Po co i na co? Pomijając głupkowatość metody.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
vandenesse - awatar
vandenesse 15.03.2019 15:12
Bibliotekarka

To fakt - ta metoda jest jednym z największych żenujących pomysłów na promocję czytelnictwa... jeszcze chwała instytucjom, które starają się "robić" koło tego coś jeszcze ale uważam, że jak biblioteka czy ośrodek kultury ma zamiar zaprosić wielkich tego świata, czyli np burmistrza/sołtysa/etc. żeby czytali te nieszczęsne fragmenty (albo dukali) a w ramach widowni mają...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Beata - awatar
Beata 15.03.2019 16:10
Czytelnik

Żeby politykom utrudnić manipulowanie ludźmi - to tak w ogóle. A w tym konkretnym przypadku, to po prostu SPISEG. No bo przecież polityk nie będzie przeciwko sobie społeczeństwa edukował, prawdaż. Obawiam się, że tegoroczny dobór lektur tę hipotezę ostatecznie potwierdza. :P

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Piotr-Pietia - awatar
Piotr-Pietia 15.03.2019 09:41
Czytelnik

Drodzy państwo, z całym szacunkiem, ale to wszystko są piękne, tylko że ramoty - niech będzie, że klasyki. One nie odpowiadają na potrzeby i wyzwania jakie stoją przed współczesnym człowiekiem. Czy ludzie chodzą teraz do kina na "Przeminęło z wiatrem", albo na klasyczne filmy Bergmanna? Czy w serialach zatrzymaliśmy się na "Czterech pancernych i psie" (nb. nie znoszę tego...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
tsantsara - awatar
tsantsara 15.03.2019 11:51
Bibliotekarz

Zły przykład. Akurat na Bergmanna ja bym do kina chętnie poszedł, tylko nikt tego nie gra - czasem tylko jakiś DKF się obudzi...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Piotr-Pietia - awatar
Piotr-Pietia 15.03.2019 14:17
Czytelnik

Radzę poszukać w przepastnych trzewiach Internetu :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
tsantsara - awatar
tsantsara 15.03.2019 14:53
Bibliotekarz

Ale w internecie to ja mogę obejrzeć wszystko. lecz to nie to samo! Gdy dziś z góry robi się filmy pod komputer czy telewizor, to stare filmy robione były dla kina - nie przypadkiem z pięknym kadrem i atmosferą. To są spektakle, co ma dla mnie w odbiorze znaczenie. Współczesna produkcja z góry przeznaczona dla prywatnej telewizji czy indywidualnego odbioru, gdzie tło czy...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
jatymyoni - awatar
jatymyoni 15.03.2019 20:53
Bibliotekarz

Czasami można zobaczyć na kanale Filmbox Arthause

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Wisienka - awatar
Wisienka 15.03.2019 08:43
Czytelniczka

Takim wyborem raczej nie zachęcą do czytania, nikogo.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
tsantsara - awatar
tsantsara 15.03.2019 08:34
Bibliotekarz

Czy nowela jest przypisana w polskiej literaturze do pozytywizmu lub generalnie do XIX wieku? Przecież to było 100-200 lat temu! Całe szczęście, że jest tu jeszcze Schulz - specyficzny, ale najbardziej współczesny z tego monotonnego zestawu...
A mogli tam się znaleźć Krasicki, Przerwa-Tetmajer, Herling-Grudziński, Hłasko, Krall, Stasiuk, Łysiak, Szaniawski, Mrożek,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
tree - awatar
tree 14.03.2019 23:09
Bibliotekarka

Ciekawe czy znów zrobią korektę, tak jak rok temu zmasakrowali Przedwiośnie

ekhm...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
 Przedwiośnie
tree - awatar
tree 15.03.2019 08:55
Bibliotekarka

Osobiście, od czasów licealnych - zaprzeszłych bo zeszłowiecznych - jestem absolutną "fanką" Żeromskiego. Przedwiośnie przeczytałam jednym tchem, urzeczona i zachwycona, czym zadziwiłam klasę ale nie nauczycielkę, która wiedziała, że w bibliotece szkolnej wyrabiam normę czytelniczą za całą klasę :)
To co w zeszłym roku zrobiono Przedwiośniu oburzyło mnie tak okrutnie, że do...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Zuba - awatar
Zuba 15.03.2019 09:05
Czytelniczka

Obawiam się, że można je zredukować do długości tweetów, a potem emotek.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Zuba - awatar
Zuba 18.03.2019 11:09
Czytelniczka

Jak zdefiniować klasykę, ile jej trzeba poznać i jaką szkodę odniesiemy, jeśli jej nie poznamy?

Jak zdefiniować granice uprzyjemniania życia uczniom? Wydaje mi się, że ich życie w kontekście styczności z literaturą w szkole jest wystarczająco nieprzyjemne.

I wreszcie, czy nieprzyjemne oznacza wartościowe?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Mateusz Cioch - awatar
Mateusz Cioch 14.03.2019 20:45
Czytelnik

Mnie to ani ziębi, ani grzeje, bo ani lektury, ani naród specjalnie mnie nie interesują.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
annamagdalena - awatar
annamagdalena 14.03.2019 20:37
Czytelniczka

Zgadzam się że wszystkimi przedmówcami. Słabiutkie to i mizerne, że rok w rok serwuje się nam przewidywalne do bólu wybory! Ważna to i piękna literatura, owszem. I trzeba ją znać, to też prawda. Ale czy naprawdę ktoś wierzy, że promocja czytelnictwa może odbywać się za pomocą lektury "Dymu"??? Tyluż młodych, doskonałych polskich autorów! Jest w czym wybierać! Współcześni,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
jatymyoni - awatar
jatymyoni 14.03.2019 20:26
Bibliotekarz

Ja mam marzenie, żeby wreszcie było czytane coś, co nie jest lekturą szkolną. Niestety, kiedy robi się ankietę, to dużo ludzi wskazuje na lektury, bo tylko to zna. Może jednak coś powojennego, przecież mamy naprawdę dobrych pisarzy i ciekawe dzieła. Coś co by zachęciło do czytania, coś nowego. Te wybory nie zachęcają do czytanie, ponieważ w większości wszyscy je znamy. Nuda.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
allison - awatar
allison 14.03.2019 19:51
Czytelniczka

A ja bardzo bym chciała, by nasze narodowe czytanie przestało sprowadzać się do narodowej martyrologii.

Poza tym może warto sięgnąć nie tylko po prozę, ale i poezję? Tak, wiem, wiem, że był czytany "Pan Tadeusz", ale to - mimo wierszowej formy - narodowy epos.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
wiesia - awatar
wiesia 14.03.2019 18:27
Czytelniczka

Czy to muszą być lektury szkolne?! Znów ci sami autorzy, te same ciężkie tematy, Schulz chyba faktycznie, jak pisze MadziajaPalinka, trafił na listę przypadkiem.
Jestem mocno rozczarowana.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MadziajaPalinka - awatar
MadziajaPalinka 14.03.2019 18:10
Czytelnik

Po raz kolejny te same, omówione na milion sposobów nazwiska, dodatkowo dla wielu koszmary z lat szkolnych. Zero chęci by spojrzeć na współczesną literaturę, jakże aktualną.
Narodowe czytanie to według pary prezydenckiej czytanie skoncentrowane na literaturze czasu zaborów, przywołujące ducha Polski - Chrystusa Narodów. Okrutnie to smutne i Schulz znalazł się na tej liście...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Raisa - awatar
Raisa 17.03.2019 07:16
Czytelniczka

4 nowele są pozytywistyczne, 2 młodopolskie (przy czym są bardziej naturalistyczne niż te pozytywistyczne właśnie), 1 z XX-lecia i tylko 1 z romantyzmu, przy czym "Pamiątki Soplicy" nawiązują bardziej do barokowych "Pamiętników" Paska. Gdzie jest w nich ten mesjanizm - pozostaje dla mnie zagadką.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MadziajaPalinka - awatar
MadziajaPalinka 17.03.2019 21:25
Czytelnik

Pragnę zauważyć, że nie napisałam ani słowa o mesjanizmie, aczkolwiek powinnam dodać cudzysłów w odpowiednim miejscu by takowych skojarzeń nie wywoływać.
Gorąco popieram ideę promowania krótkiej formy ale krótka forma to nie tylko czasy zamierzchłe. O ile ciekawiej byłoby zobaczyć w zestawieniu nowele Ksawerego Pruszyńskiego czy Stanisława Lema.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Raisa - awatar
Raisa 17.03.2019 22:15
Czytelniczka

"przywołujące ducha Polski - Chrystusa Narodów" - to jest właśnie to, co określamy jako mesjanizm :)
Osobiście nie chciałabym zobaczyć w zestawieniu Lema, a np. Stefana Grabińskiego (chociaż to też chyba zamierzchła przeszłość), a zamiast Schulza, którego nie lubię, wybrałabym świetne "Grzechy dzieciństwa". Wiadomo, że każdy ma jakieś swoje typy, ale z jakiegoś powodu...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Piotr-Pietia - awatar
Piotr-Pietia 18.03.2019 09:21
Czytelnik

@Raisa w swojej pierwszej odpowiedzi dokładnie wyłuszcza Pani to co napisała @MadziajaPalinka w zdaniu: "czytanie skoncentrowane na literaturze czasu zaborów".
Wszyscy wiemy, jaka literatura jest przecież promowana w tej akcji. To że jest tam też Schulz, nie czyni z tej listy współczesnej literatury.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MadziajaPalinka - awatar
MadziajaPalinka 18.03.2019 12:41
Czytelnik

@Raisa
[Prosze wybaczyc brak polskich znakow]
Potraktowalabym temat mesjanizmu nieco szerzej, niemniej jednak przyznaje Pani racje. Koncepcje mesjanistyczne sa przestarzale i w epoce rosnacych w sile ruchow narodowych i radykalizacji, nie wydaje mi sie by lektury glosno traktujacej o moralnej supremacji Polakow byly rozsadnym wyborem. Jako spoleczenstwo powinnismy jednak...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Raisa - awatar
Raisa 18.03.2019 21:26
Czytelniczka

W dużym uproszczeniu mesjanizm pomagał Polakom (niektórym, nie będę tu zarzucała Słowackiemu popierania tej idei) przetrwać początkowy okres zaborów, nie służył do ekspansji terytorialnej itp.

Wybrane w tej edycji Narodowego Czytania (jak i w poprzednich, wszak ewentualnie "Dziady" wciąż przed nami) utwory o "propagowanie mesjanizmu" w żaden sposób oskarżone zostać nie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
MadziajaPalinka - awatar
MadziajaPalinka 18.03.2019 21:46
Czytelnik

Idea Narodowego Czytania w każdym klimacie politycznym będzie trzymać się bezpiecznych ram. Na temat Prusa, Sienkiewicza i Orzeszkowej napisano już prawdopodobnie wszystko i obawiam się, że by móc zaproponować zmiany w tym programie potrzebna jest zmiana pokoleniowa. Być może jeszcze na nią za wcześnie.
Mimo różnicy opinii, jestem ogromnie wdzięczna za kulturalną wymianę zdań.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Raisa - awatar
Raisa 18.03.2019 23:25
Czytelniczka

Również bardzo mi miło podyskutować nieoczekiwanie o mesjanizmie w internetach. Paradoksalnie to dosyć ożywcze.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Ambrose - awatar
Ambrose 14.03.2019 17:57
Bibliotekarz

Mnie marzył się jakiś burzyciel formy pokroju Witkaca czy Gombro, ale uważam, że pochylenie się nad krótszą formą to także b. dobry wybór. Generalnie bardzo podoba mi się tego typu promowanie czytelnictwa - czytanie samo w sobie zamiast pustosłowia czy szumnych, kolorowych a i niekiedy...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
allison - awatar
allison 14.03.2019 19:49
Czytelniczka

Gombrowicz i Witkacy to na pewno nie przy obecnej ekipie rządzącej:)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
LubimyCzytać - awatar
LubimyCzytać 14.03.2019 13:33
Administrator

Zapraszamy do dyskusji.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam