rozwińzwiń

Podstawy Filozofii dla uczniów i studentów

Okładka książki Podstawy Filozofii dla uczniów i studentów Dariusz Kubok, Andrzej Jan Noras, Krzysztof Wieczorek, Mariusz Wojewoda
Okładka książki Podstawy Filozofii dla uczniów i studentów
Dariusz KubokAndrzej Jan Noras Wydawnictwo: Videograf filozofia, etyka
352 str. 5 godz. 52 min.
Kategoria:
filozofia, etyka
Wydawnictwo:
Videograf
Data wydania:
2012-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2012-01-01
Liczba stron:
352
Czas czytania
5 godz. 52 min.
Język:
polski
ISBN:
9788378354673
Średnia ocen

5,8 5,8 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
5,8 / 10
59 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
146
53

Na półkach:

Jako podstawy filozofii to lektura jest mocno zaawansowana, dla uczniów szkół będzie nie do przejścia, dla studentów kierunków humanistycznych może to być jakaś opcja, najbardziej to się chyba sprawdzi jako przypomnienie czy szybki przegląd przez najważniejsze kierunki filozofii dla studentów filozofii.
Tematyka książki bardzo szeroka natomiast objętość fizyczna dość mała do tego autorzy operują pojęciami które dla laika mogą być całkiem niezrozumiałe, do tego cała masa nazwisk filozofów.

Jako podstawy filozofii to lektura jest mocno zaawansowana, dla uczniów szkół będzie nie do przejścia, dla studentów kierunków humanistycznych może to być jakaś opcja, najbardziej to się chyba sprawdzi jako przypomnienie czy szybki przegląd przez najważniejsze kierunki filozofii dla studentów filozofii.
Tematyka książki bardzo szeroka natomiast objętość fizyczna dość mała...

więcej Pokaż mimo to

avatar
275
222

Na półkach:

Mało porywające wprowadzenie do filozofii.

Autorzy wychodzą z założenia, "że świat nie jest przypadkową, bezsensowną zbieraniną pojedynczych rzeczy, tylko uporządkowaną jednością realnego bytu, w której obowiązują ścisłe, obiektywne i regularne prawa".

Bliższy im jest zatem obiektywistyczny model poznania (od konstruktywistycznego),co oczywiście znajduje odzwierciedlenie w doborze treści i rozłożeniu akcentów.

Część pierwsza podręcznika zajmuje się kwestiami metodologicznymi i definicyjnymi (czym filozofia jest, jaka jest jej rola w kulturze, co stanowi jej przedmiot etc.),kolejne części (od drugiej do piątej) to typowy przegląd nurtów i koncepcji filozoficznych na przestrzeni epok (starożytność, średniowiecze, nowożytność, współczesność).

Cały wykład jest stosunkowo przejrzysty, ale pozbawiony błysku, czegoś, co porwałoby czytelnika. Można rzec, że taka już natura wszelkich propedeutyk, choć to niekoniecznie prawda. Znamy przecież autorów, którzy swoimi kompendiami potrafili rozbudzić pasję do filozofowania (Bocheński, Kołakowski, Ajdukiewicz).

Twórcom niniejszej publikacji ta sztuka raczej się nie udała.

Mało porywające wprowadzenie do filozofii.

Autorzy wychodzą z założenia, "że świat nie jest przypadkową, bezsensowną zbieraniną pojedynczych rzeczy, tylko uporządkowaną jednością realnego bytu, w której obowiązują ścisłe, obiektywne i regularne prawa".

Bliższy im jest zatem obiektywistyczny model poznania (od konstruktywistycznego),co oczywiście znajduje...

więcej Pokaż mimo to

avatar
179
176

Na półkach:

Fine but not great. Wiecie, no słuchacie książkę, niby jest cool, ale w sumie nic się nie zapamiętało. Oczywiście człowiek powinien mieć świadomość, że słuchanie publikacji naukowych to nie jest właściwa droga i o wiele łatwiej przyswaja się wiedzę czytając normalnie i notując. Jednak myślę że każdą dziedzinę wiedzy można w taki sposób ująć, aby również po przełożeniu na audiobooka było to czytelne i w miarę pomagało w zrozumieinu tematu.

Fine but not great. Wiecie, no słuchacie książkę, niby jest cool, ale w sumie nic się nie zapamiętało. Oczywiście człowiek powinien mieć świadomość, że słuchanie publikacji naukowych to nie jest właściwa droga i o wiele łatwiej przyswaja się wiedzę czytając normalnie i notując. Jednak myślę że każdą dziedzinę wiedzy można w taki sposób ująć, aby również po przełożeniu na...

więcej Pokaż mimo to

avatar
579
248

Na półkach: ,

KRZYSZTOF WIECZOREK:

"Wierzymy głęboko (choć nie jest to teza naukowa, ale filozoficzna),że świat realny jest zintegrowaną całością, w której obowiązują stałe, niezmienne prawa, wszędzie i zawsze takie same. Dążymy do tego, by również nauka zbliżała się do ideału methesis universalis, to znaczy, aby poszczególne dyscypliny były uzupełniającymi się fragmentami jednolitej, zwartej i logicznie powiązanej wizji rzeczywistości" (26).

"Współcześni naukowcy podkreślają (choć nie jest to jeszcze naukowo dowiedziona teza) organiczny związek między teoriami naukowymi, także w naukach dedukcyjnych, a strukturą świata realnego. Umysł ludzki sam jest bowiem częścią rzeczywistości, zatem jego wytwory - świadomie lub nie - do owej rzeczywistości nawiązują" (28).

"Jesteśmy przekonani (choć źródło owej pewności jest gdzieś głęboko ukryte, nie potrafimy go zatem jednoznacznie wskazać),że świat nie jest przypadkową, bezsensowną zbieraniną pojedynczych rzeczy, tylko uporządkowaną jednością realnego bytu, w której obowiązują ścisłe, obiektywne i regularne prawa" (38).

"Dopiero po upływie z górą półtora tysiąca lat nazwa 'metafizyka' zaczęła budzić pewne nieporozumienia. Wiązało się to z nadmiernym eksponowaniem jednej z możliwych interpretacji utrwalonego w niej greckiego związku frazeologicznego. Chodziło o odczytanie terminu ta meta ta fizyka jako: to, co ponad fizyką, w znaczeniu: to, co nadprzyrodzone. Zadania tak pojętej metafizyki zaczęto kojarzyć z zagłębianiem się w mroczne, niedostępne rozumowi rejony zaświatów. Było to jednym z elementów ogólniejszego procesu przemian w europejskiej kulturze filozoficznej. [...] Nowego określenia jako pierwszy użył [...] Johannes Clauberg (1622-1665). Posłużył się nim Christian Wolff (1679-1754),autor licznych podręczników z różnych dziedzin filozofii, twórca programu metafizyki szkolnej" (42-43).

"Włodzimierz Lenin pisał: 'materia jest filozoficzną kategorią, służącą do oznaczenia obiektywnej rzeczywistości, która dana jest człowiekowi we wrażeniach, którą nasze wrażenia kopiują, fotografują, odzwierciedlają, a która istnieje niezależnie od nich'" (59).

DARIUSZ KUBOK

racjonalizm humanistyczny

"Często w literaturze przeciwstawia się sobie Heraklita i Parmenidesa z Elei, twierdząc, że zajmowali oni biegunowo odmienne stanowiska. Wydaje się jednak, że heraklitejska koncepcja logosu bliska jest koncepcji prawdy, którą wyłożył Parmenides" (106).

"Parmenides nie musi być traktowany jako przedstawiciel monizmu, tzn. twierdzenia, że istnieje tylko jeden, jedyny byt" (109). (?)

"Każda idea, będąc niepodzielną, niezmienną, wieczną i jedną (cechy bytu-prawdy Parmenidesa),jest relacyjnie odniesiona do rzeczy, które w niej uczestniczą, przez co u Platona jest jeden świat relacji idee-rzeczy, a nie - jako często się to błędnie przyjmuje - dwa niezależne od siebie światy" (121).

"Idee są poznawalne rozumowo, w przeciwieństwie do rzeczy zmysłowych, które dane są naszym zmysłom" (122). (?)

"Arystoteles wprowadził pojęcie materii pierwszej, która jest czysto nieokreślonym podłożem rzeczy, czystą możnością i jako taka nie istnieje nigdzie sama, lecz zawsze spotykamy ją w powiązaniu z odpowiednia formą" (127).

"Człowiek jest duszą z przygodną materią ciała. Powinien on powrócić [...] do źródła, z którego wyszedł. Powrót w sensie poznawczym jest jednak możliwy tylko z poziomu Umysłu, który stanowi granicę poznawalności. Niemożliwe jest dyskursywne poznanie Jedna-Dobra; ono może być dane jedynie w ekstazie, w kontemplacji, która jest całkowitym zjednoczeniem" (137).

MARIUSZ WOJEWODA:

"W filozofii greckiej nieskończoność była synonimem niedoskonałości. Dla Greka materia pierwsza, tworzywo świata, które nie ma jeszcze określonej formy, jest nieskończona (nie jest ograniczona przez formę substancjalną) i dlatego jest niedoskonała" (151).

"Filozofowie greccy nie posługiwali się pojęciem 'osoba'. Wyraz 'prosopon (w tłumaczeniu łacińskim: persona) w języku greckim oznaczał maskę teatralną i nie stosowano go w filozofii" (155).

ANDRZEJ NORAS:

"Hiatus irrationalis, irracjonalny rozziew między światem myśli a światem ciał, jaki głosi Kartezjusz, miał w historii tylko jednego poprzednika. Przed Kartezjuszem tylko Platon głosił tak radykalną odrębność dwóch światów" (209). (?)

"Berkeley jest myślicielem, który stał się sławny dlatego, że przeczył istnieniu materii" (219).

"Filozofia Hobbesa jest materialistyczna, gdyż nie bierze on pod uwagę innych przedmiotów niż ciała" (223).

"Kant dochodzi do przekonania, że nie świat tworzy rezultat naszego poznania, ale odwrotnie: umysł wybiega ku rzeczywistości i konstruuje ją w schematy myślowe. Na tym polega istota przewrotu kopernikańskiego Kanta, tzn. poznanie jest możliwe dzięki twórczości podmiotu. Wynika z tego, że nasze poznanie nie jest czymś, co polega jedynie na przyjmowaniu treści z zewnątrz, ale jest tworzeniem przedmiotu poznania. [...] Podmiot nie jest przeciwstawieniem przedmiotu, lecz jego warunkiem" (233).

o Fichtem:

"Samopoznanie nie jest ostatecznym celem naszych wysiłków intelektualnych, gdyż poznając istotę naszego ja, uświadamiamy sobie, że istniejemy nie po to, by poznawać, lecz po to, by działać, by realizować naszą istotę" (239).

"Fichte, będąc filozofem wolności, próbuje rozwiązać problem wolności, co ujawnia trudność z rozwiązaniem problemu bytu. W zasadzie można przyjąć, iż Fichte akcentuje przede wszystkim wolność" (241).

"Potrzebą filozofii jest przezwyciężenie podziału między bytem i jego podziałem (przeciwieństwem) - w świecie zjawiskowym znajdujemy przeciwieństwa, sprzeczności (często pozorne),zaś filozofia (umysł) dąży do przezwyciężenia rozdartej harmonii" (244).

"Marks nie był filozofem. [...] Roszczenia marksizmu to tego, by być po prostu filozofią są nieuprawomocnione, gdyż jest on jedynie kolejnym 'izmem'" (258, 260).

"Schopenhauer był przekonany, że należy uznać doświadczenie za jedyne źródło wiedzy i pokusić się o stworzenie metafizyki uzasadnionej empirycznie" (262).

KRZYSZTOF WIECZOREK:

"Wierzymy głęboko (choć nie jest to teza naukowa, ale filozoficzna),że świat realny jest zintegrowaną całością, w której obowiązują stałe, niezmienne prawa, wszędzie i zawsze takie same. Dążymy do tego, by również nauka zbliżała się do ideału methesis universalis, to znaczy, aby poszczególne dyscypliny były uzupełniającymi się fragmentami jednolitej,...

więcej Pokaż mimo to

avatar
239
62

Na półkach:

Aż dziw bierze, że można napisać podręcznik na trzech poziomach zaawansowania jednocześnie

Aż dziw bierze, że można napisać podręcznik na trzech poziomach zaawansowania jednocześnie

Pokaż mimo to

avatar
268
233

Na półkach:

Lektura trudna. Jeżeli nie jesteś studentem filozofii to czytać trzeba przy kompie lub smartfonie sprawdzając co raz,co autor miał na myśli. Ogólnie warto, ale w audiobooku odpada.

Lektura trudna. Jeżeli nie jesteś studentem filozofii to czytać trzeba przy kompie lub smartfonie sprawdzając co raz,co autor miał na myśli. Ogólnie warto, ale w audiobooku odpada.

Pokaż mimo to

avatar
77
10

Na półkach:

Książka określa filozoficzne ramy spisanej myśli człowieka na przestrzeni wieków. Niestety treść szczegółowa poszła nie w kierunku merytorycznym, jakiego w duchu oczekiwałam, a w kierunku klasyfikacji przedstawicieli nurtów. Rzeczywiście to podstawy podstaw, jednocześnie wartościowa baza wyjściowa do rozszerzenia własnego światopoglądu.

Książka określa filozoficzne ramy spisanej myśli człowieka na przestrzeni wieków. Niestety treść szczegółowa poszła nie w kierunku merytorycznym, jakiego w duchu oczekiwałam, a w kierunku klasyfikacji przedstawicieli nurtów. Rzeczywiście to podstawy podstaw, jednocześnie wartościowa baza wyjściowa do rozszerzenia własnego światopoglądu.

Pokaż mimo to

avatar
93
6

Na półkach: ,

W porównaniu z Tatarkiewiczem, a nawet Anzenbacherem, słaba, laik mało z niej zrozumie, nie wyjaśnia się podstawowych terminów, co powinno być w takiej pracy kluczowe.

W porównaniu z Tatarkiewiczem, a nawet Anzenbacherem, słaba, laik mało z niej zrozumie, nie wyjaśnia się podstawowych terminów, co powinno być w takiej pracy kluczowe.

Pokaż mimo to

avatar
941
941

Na półkach:

Przegląd myśli ludzkiej od najdawniejszych czasów do współczesności.
Zarówno zaletą, jak i wadą podręcznika jest brak dokonywania głębszych ocen skutków pewnych prądów i myśli. Zaletą - bo zawsze istnieje ryzyko dokonania oceny, która przyniesie więcej szkody, niż pożytku. Wadą - bo istnieją prądy myślowe, które takowej oceny się wręcz domagają. Jeśli przyjmiemy nawet optymistycznie, że celem filozofii nigdy nie była zbrodnia, to istnieją filozofowie, którzy do zbrodni doprowadzili, choćby niechcący, albo może tylko przysłużyli się jej. Książka kończy się krótkim zreferowaniem współczesnej myśli neomarksistowskiej szkoły frankfurckiej i teorii krytycznej, która zdominowała świat nas otaczający i która musi doprowadzić do zbrodni. Gdyby autorzy byli zdolni do zgłębienia tego problemu dla młodego czytelnika i przedstawienia go w jaskrawości, mogliby zrobić dobrą robotę. Skutkiem działania tej szkoły jest w praktycznym życiu społecznym cała antykultura prowadząca do zaniku wszelkich więzi społecznych, zdolności do pracy i uzyskiwania kwalifikacji potrzebnych do tworzenia dóbr użytecznych, a w konsekwencji do powstania kasty niewolników uzależnionych od marksistów żyjących na koszt tychże niewolników. Marksistów, którzy w przyszłości obejmą władzę duchową zastępując duchowieństwo po wcześniejszym usunięciu konkurencji w postaci przedstawicieli jakichkolwiek religii. Wówczas władza duchowa połączona z władzą administracyjną stworzy władzę totalitarną.
Natomiast niewolników do pracy zmusi się przemocą.
Dla mnie niewykorzystanie okazji do wyjawienia ukrytych celów neomarksizmu jest doprawdy przygnębiające.

Przegląd myśli ludzkiej od najdawniejszych czasów do współczesności.
Zarówno zaletą, jak i wadą podręcznika jest brak dokonywania głębszych ocen skutków pewnych prądów i myśli. Zaletą - bo zawsze istnieje ryzyko dokonania oceny, która przyniesie więcej szkody, niż pożytku. Wadą - bo istnieją prądy myślowe, które takowej oceny się wręcz domagają. Jeśli przyjmiemy nawet...

więcej Pokaż mimo to

avatar
752
208

Na półkach: ,

Książka ,,Podstawy filozofii dla uczniów i studentów” zapewnia starannie dobrane informacje i dostarcza je czytelnikowi w najatrakcyjniejszej formie. Praktyczny, rzetelnie napisany podręcznik powinien znaleźć się w biblioteczce każdego ucznia i studenta, który pragnie wzbogacić swoją wiedzę filozoficzną i rozwinąć krytyczne myślenie w odniesieniu do otaczającego nas świata.

Struktura podręcznika jest przejrzysta. Składa się na nią pięć działów. Część pierwsza wprowadza czytelnika w przedmiot, metodę i problematykę filozofii, jej rolę w kulturze europejskiej, w pojęcie myślenia, teorię poznania, filozofię człowieka itd. Część druga omawia filozofię starożytną wraz z kluczowymi dla niej postaciami. W następnym dziale autorzy przechodzą do filozofii średniowiecza, charakteryzują kulturę oraz przejawiające się wówczas tendencje, a także powstające szkoły. Ostatnie dwie części dotyczą filozofii nowożytnej i filozofii XX wieku.

Jedną z niewątpliwych wartości omawianego dzieła jest przemyślany, merytoryczny wykład, podnoszący walory dydaktyczne tekstu. Zestawienie faktów, pojęć i postaci jest czytelne, łatwe do przyswojenia. Chociaż nad tym podręcznikiem pracowali czterej autorzy, całość zachowała zdumiewającą jednolitość. Jest potężnym źródłem wiedzy, opracowanym w sposób ułatwiający jej przyswajanie. Zachęca do samodzielnego poszukiwania odpowiedzi na pytania filozoficzne. Czego chcieć więcej od dobrego podręcznika?

literanna.pl

Książka ,,Podstawy filozofii dla uczniów i studentów” zapewnia starannie dobrane informacje i dostarcza je czytelnikowi w najatrakcyjniejszej formie. Praktyczny, rzetelnie napisany podręcznik powinien znaleźć się w biblioteczce każdego ucznia i studenta, który pragnie wzbogacić swoją wiedzę filozoficzną i rozwinąć krytyczne myślenie w odniesieniu do otaczającego nas...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Przeczytane
    81
  • Chcę przeczytać
    57
  • Posiadam
    21
  • Filozofia
    11
  • Teraz czytam
    9
  • 2019
    3
  • Audiobook
    2
  • Dla nauczyciela
    1
  • Filozofia-religia-etyka
    1
  • Myślenie/Autonomia/Percepcja/Kognitywistyka/Swiadomość/Samoświadomość
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Podstawy Filozofii dla uczniów i studentów


Podobne książki

Przeczytaj także