rozwiń zwiń

Matura 2024 z języka polskiego. Jakie były lektury?

Konrad Wrzesiński Konrad Wrzesiński
08.05.2024

Matura z języka polskiego nie należała do najtrudniejszych. Tak przynajmniej wynika z ocen internautów i samych maturzystów, od których zaroiło się w sieci. Wiemy już, jakie lektury pojawiły się na egzaminie i jakie były tematy wypracowań. Sprawdźcie, czy zdalibyście tegoroczną maturę.

Matura 2024 z języka polskiego. Jakie były lektury? Unseen Studio on Unsplash

Wtorkowy egzamin maturalny z języka polskiego rozpoczął się o godzinie 9, a już niespełna godzinę później w internecie można było znaleźć pierwsze skany arkuszy. Lwia część komentujących jest zgodna – matura była wyjątkowo łatwa. Nie brakowało opinii, że część zadań pasowałaby raczej na egzamin ósmoklasisty.

Podobnego zdania są maturzyści. Zdecydowana większość podkreśla, że egzamin z polskiego był bardzo przyjemnym początkiem sezonu maturalnego. A zatem: o co pytano? Znajomość których lektur była niezbędna, by zdać tegoroczną maturę?

Matura z polskiego – jakie były tematy?

Klasycznie najwięcej punktów można było zdobyć za rozprawkę. „Bunt i konsekwencje dla człowieka” oraz „Jak relacja z drugą osobą kształtuje człowieka?” – z tymi tematami tegoroczni maturzyści musieli zmierzyć się w swoich wypracowaniach. Mieli za zadanie odwołać się do jednej z lektur obowiązkowych, a także do innego utworu literackiego (mógł być to również utwór poetycki) i wybranych kontekstów (między innymi:  historycznoliterackiego, literackiego, biograficznego, kulturowego, historycznego, biblijnego, religijnego, mitologicznego, filozoficznego, egzystencjalnego, politycznego, społecznego).

Maturzyści musieli ponadto odpowiedzieć na pytania związane z „Mitologią” Jana Parandowskiego oraz „Trenem X” Jana Kochanowskiego. Na maturze pojawiły się również fragmenty „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza, „Potopu” Henryka Sienkiewicza, „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego, a także plakat do przedstawienia „Kordiana” według Juliusza Słowackiego.

Uczniów pytano choćby o symbolikę złotego rogu w „Weselu”. Bazując na fragmencie utworu „Na probostwie w Wyszkowie” Żeromskiego, maturzyści mieli skupić się na ocenie Rzeczpospolitej tuż po odzyskaniu niepodległości i zestawić ją z „Przedwiośniem”.

Matura 2024 – arkusz

Cały egzamin maturalny z języka polskiego znajdziecie poniżej.

Lektury maturalne w Lubimyczytać

Temat lektur szkolnych od dawna polaryzuje społeczeństwo. Jedni widzieliby wśród nich więcej młodszych pozycji, lepiej trafiających we wrażliwość współczesnych uczniów. Inni nie zgadzają się z pomysłem usuwania z listy lektur tytułów uznawanych za klasyczne.

Rzecz dzieli też użytkowników i użytkowniczki naszego serwisu. Wzmożoną dyskusję wywołał choćby ostatni tekst o zmianach w podstawie programowej, w ramach której z listy lektur znikną niektóre utwory Sienkiewicza, Żeromskiego czy Jana Pawła II. Pojawi się za to choćby Olga Tokarczuk.

Sytuacja przedstawia się podobnie w przypadku recenzji klasycznych powieści. Tak o Sienkiewiczowskim „Potopie” pisze AliceAna, która oceniła go na 10 gwiazdek:

Niezwykle się cieszę, że miałam szansę przeczytać „Potop”, gdyby nie to, że jest lekturą, nie wiem, czy bym po nią sięgnęła kiedykolwiek. Ale przeczytałam całość i po prostu przepadłam. Wciągnęłam się niezwykle. Uwielbiam fabułę, wielowymiarowych bohaterów i w ogóle wszystko. Przemiana Kmicica jest świetna, ma ona podstawy i trwa jakiś czas; dużo lepiej wyszła Sienkiewiczowi przemiana Kmicica niż przemiana Marka Winicjusza z „Quo Vadis”. Autor fantastycznie pokazuje, jak wyglądało polskie społeczeństwo, wskazuje wady i zalety, nie jest jednostronny w swojej opinii. Język też jest bardzo dobry i w miarę współczesny, nie miałam dużych problemów z jego zrozumieniem. Przez cały czas czytania miałam wrażenie, jakbym oglądała film, tak wyraźne to dla mnie było. Jestem pewna, że jeszcze przeczytam resztę pozycji z trylogii. Polecam wszystkim, a szczególnie uczniom, którzy mają ją jako lekturę. Wiem, że obszerność może przerażać, ale naprawdę warto.

Tak zaś pisze Ewa, dla której „Potop” wart był dwóch gwiazdek:

Pamiętam, że w liceum przeczytałam cały „Potop” tylko po to, żeby z czystym sumieniem móc go krytykować, w myśl zasady, że jeśli się nie zna tematu, to raczej nie powinno się tego krytykować. Mogę z całą stanowczością więc dzisiaj stwierdzić – znam, czytałam i uważam całą trylogię Sienkiewicza za szkodliwą. Autor jest moim zdaniem odpowiedzialny za stworzenie niezliczonych ilości mitów narodowych, które Polacy powielają po dzisiejsze czasy. Wstyd, że te książki nadal są w kanonie lektur szkolnych. Daję dwie gwiazdeczki za wartość sentymentalną, jaką mają niektórzy ludzie do tego dzieła. Dostrzegam też wartość kreślenia przez Sienkiewicza bohaterów, świat przedstawiony jest spójny, a motywy bohaterów i ich przemiany wiarygodne. Dla mnie to jednak stanowczo za mało. Nie rozumiem fenomenu tego pisarza.

Przypadki można by mnożyć. Podobnie jest z „Weselem”, które też pojawiło się na tegorocznej maturze, czy z „Kordianem”, przy którym liczba wystawionych jedynek dwukrotnie przerasta liczbę dziesiątek.

Jak to jest z tymi lekturami? Lista lektur – i w konsekwencji zadania maturalne – wymaga małego przemeblowania? Czy może pozycja klasyki powinna pozostać nienaruszalna? Tradycyjnie czekam na wasze komentarze.

Tagi i tematy


komentarze [22]

Sortuj:
więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Marian - awatar
Marian 09.05.2024 15:19
Czytelnik

Brak rodziny Monet i pani Pizgacz to karygodne niedopatrzenie ministry Barbarii Nowackiej 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Diabeł_Z_Caroc - awatar
Diabeł_Z_Caroc 10.05.2024 13:08
Czytelnik

Będzie w kanonie rozszerzonym, do rozprawki o degrengoladzie rynku wydawniczego 💩

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Limanniel - awatar
Limanniel 09.05.2024 12:22
Czytelnik

Co rok to samo. Lament społeczeństwa jak to matura nie jest prosta... przy czym ile z tych osób rzeczywiście dałoby radę ją teraz napisać? Pamiętajcie, że ludzie nie potrafią rzetelnie określać swoich umiejętności. Ponadto, ktoś zapomina, o kluczu oceniania. W którego wcale nie tak łatwo się wstrzelić. Sama doskonale pamiętam jak na jednej z matur próbnych, w jednym zadaniu...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Brak - awatar
Brak 10.05.2024 08:25
Czytelnik

Matury są proste. W szczególności matura z angielskiego, czy z matematyki. I to jest smutne. Bo jaką ma wartość np. 100% z matury podstawowej, jeśli zdobędzie je i uczeń czwórkowy i uczeń szóstkowy? Matury powinny być poziomujące, pozwalające dostać się na studia w zależności od wiedzy, a nie od czynników losowych.

Jedynie matura z polskiego jest o tyle trudna, że...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Gorg - awatar
Gorg 09.05.2024 07:52
Czytelnik

Usuwać klasykę czy wybranych autorów źle mi się historycznie kojarzy. Poza tym każda "władza" ma swoich klasyków. Ważne
żeby czytać dużo i zachować różnorodność (zarówno jak chodzi o
światopogląd jak i epoki literackie).  „Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży
chowanie” J. Zamoyski. Dla mnie Potop jest nietykalny 😀

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
saa-saa- - awatar
saa-saa- 09.05.2024 09:15
Czytelnik

@Gorg 
W pełni popieram.
Moze wyda się to wam idiotyczne (w sensie porównania) ale niedawno oglądałem film o Bachu. No wiecie, klasyka na maksa. Wypowiadają się współcześni - no bo to film - i każdy wali, ze nie było lepszego kompozytora, jeden, ze rozpoczyna dzień od przegrania kilku kawałków z Das wohltemperierte Klavier, inny, ze Bach to był piaty ewangelista, jakaś...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Icaara - awatar
Icaara 08.05.2024 22:14
Czytelniczka

Popieram rękami i nogami odchudzenie kanonu lektur i wprowadzenie literatury współczesnej. Gdy byłam w liceum najnowszymi pozycjami była literatura wojenna Gombrowicz. Nie twierdzę, że mamy zapominać o przeszłości. Można zapoznać się z fragmentami dzieł Moliera czy Sienkiewicza. Świat jednak zmienia się coraz szybciej. Obecnie mamy zupełnie inne rozterki niż taki Werter.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Aka - awatar
Aka 09.05.2024 08:43
Czytelniczka

@Icaara 
Akurat takie rozterki mają na pewno wszyscy współcześni samobójcy, żyć czy nie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
saa-saa- - awatar
saa-saa- 08.05.2024 20:59
Czytelnik

Co jest błędem ortograficznym? Ministra czy ministerka? Co jest błędem znaczeniowym? Kobieta czy osoba z macicą? Kocham polską edukację! 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Anachronist - awatar
Anachronist 08.05.2024 19:26
Czytelniczka

Matura z polskiego? Śmiechu warte. Nic dziwnego że świadectwo maturalne to obecnie mało znaczący papierek. Co ja mówię: większość dyplomów polskich uczelni to mało znaczące papierki. I nawet dyplomy MBA, jak się niedawno okazało, też potrafią w polskiej rzeczywistości zdewaluować swoją wartość. I do czego to prowadzi? Żeby się nie denerwować nie będę odpowiadać na to smutne...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
twujstary8 - awatar
twujstary8 08.05.2024 18:31
Czytelnik

Jak na to patrzę to aż szkoda że mam za sobą

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Aschawi - awatar
Aschawi 08.05.2024 17:23
Czytelniczka

Teraz nie zdać matury to naprawdę trzeba byc wyjatkową miernotą 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Limanniel - awatar
Limanniel 09.05.2024 12:15
Czytelnik

Nie mierz wszystkich swoją miarą. Poza tym Ci co zawsze twierdzą tak jak Ty, pewnie nawet by nie napisali matury na 50%.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Ewwwa - awatar
Ewwwa 09.05.2024 16:36
Czytelnik

Ale teraz, żeby zdać maturę, wystarczy 30% :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Limanniel - awatar
Limanniel 09.05.2024 16:42
Czytelnik

Tak, wiem o tym. Chodzi mi o to, że ludzie gadają o tym "jakie to teraz łatwe są matury", a sami niewiele by pewnie na miejscu tych maturzystów napisali. No przynajmniej w kwestii merytorycznej. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Aschawi - awatar
Aschawi 09.05.2024 18:41
Czytelniczka

@Limanniel  oj,chyba trudno było zdać  😂 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Limanniel - awatar
Limanniel 10.05.2024 07:19
Czytelnik

@Aschawi Tobie? Ale rozumiem się udało czy jednak nie? :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
bARTosz - awatar
bARTosz 08.05.2024 14:10
Czytelnik

Nawet za łatwa. Ja chętnie zacytuję moją polonistkę: Trzeba czytać lektury, bo ich czytanie, wyraźnie się nie opłaca! 
Miałem numerek 24. Prosi do odpowiedzi kogoś, wszyscy nie mają już nieprzygotowania, z wyjątkiem mnie, bo Ja zawsze przygotowany. 1. Pała 2. pała (...) 24. Bartek? Bartek napewno wie!  Daj mi tę przyjemność i porozmawiaj ze mną. Zapraszam do tablicy. 

Oj...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Adam - awatar
Adam 09.05.2024 16:46
Czytelnik

Ogólnie to w tym, jak i tamtym roku była łatwiejsza i obejmowała mniejszy materiał  w ramach rekompensaty za zdalne nauczanie podczas pandemii, a od następnego już ma być o trudniejsza i z całego materiału. ale ile z tego wyjdzie, to zobaczymy. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Sea_Of_Darkness - awatar
Sea_Of_Darkness 08.05.2024 13:50
Czytelniczka

Ułatwili maturzystom zadanie, jeszcze nie tak dawno trzeba było napisać rozprawkę na podstawie jednej narzuconej lektury, a nie kilku lektur do wyboru. Ale nie zazdroszczę, bo chociaż zdać zdałam, to ponownie przechodzić przez maturę, nawet jeśli prostszą, nie chciałabym.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Konrad Wrzesiński - awatar
Konrad Wrzesiński 08.05.2024 12:30
Redaktor

Zapraszam do dyskusji.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Ewwwa - awatar
Ewwwa 09.05.2024 16:51
Czytelnik

Cóż, mam wrażenie, że teraz wszystko się ułatwia. Za czasów mojej babci maturę zdawało się ze WSZYSTKICH przedmiotów, no, może oprócz gimnastyki ;). Moja mama zdawała już tylko z pięciu przedmiotów, a ja miałam jedynie trzy. 
To na temat matur. Natomiast jeśli chodzi o kanon lektur, gdyby nie było wśród nich klasyki, to kto by się zdobył na przeczytanie np. Iliady i Odysei...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się