Barbie jako ikona kultury

Okładka książki Barbie jako ikona kultury
Mary F. Rogers Wydawnictwo: Muza Seria: Spectrum popularnonaukowa
243 str. 4 godz. 3 min.
Kategoria:
popularnonaukowa
Seria:
Spectrum
Tytuł oryginału:
Barbie culture
Wydawnictwo:
Muza
Data wydania:
2003-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2003-01-01
Liczba stron:
243
Czas czytania
4 godz. 3 min.
Język:
polski
ISBN:
8373193634
Tłumacz:
Ewa Klekot
Tagi:
barbie ikona lalka antropologia społeczna kultura masowa
Dodaj do pakietu
Dodaj do pakietu
Średnia ocen

                6,5 6,5 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Reklama
Reklama

Podobne książki

Reklama
Tania Książka
bestsellery TaniaKsiazka.pl

Oceny

Średnia ocen
6,5 / 10
66 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
14555
1962

Na półkach: , ,

Lalka Barbie to najbardziej rozpoznawalna lalka świata. Nic dziwnego, że interesuje socjologów z perspektywy popularnonaukowej. Mary Rogers, uznając ją za kulturowy artefakt, rzetelnie bada jej ikoniczny wymiar. Co symbolizuje ta lalka i w jaki sposób jest ucieleśnieniem epoki konsjumpcjonizmu można się dowiedzieć z poszczególnych rozdziałów. Autorka odwołuje się do najważniejszych dwudziestowiecznych teorii kultury, m.in. Rolanda Barthesa. Próbuje dowieśc, iż ikony kultury to najniższy wspólny mianownik kultury masowej. Nie możńa zapomniec, że :ikony kultury są tym, co czynią z nich ludzie uwikłani we własną rzeczywistość.”
W kolejnych rozdziałach czytelnik zapoznaje się z historią marki, kreacją wizerunku Barbie, zmianami, jakie zachodziły w lalkach na przestrzeni kilkudziesięciu lat, dowiaduje się o negatywnych skojarzeniach z Barbie, głównie o zarzutach uprzedmiotowienia kobiecości. Lalka Barbie ma wielorakie znaczenie, jest wyznacznikiem statusu, przedmiotem pożądania, a zawodowi kolekcjonerzy Barbie mają z tytułu swojej pasji zbieractwa duże majątki. Niszowe wydania lalek i akcesoriów ciesza się dużą popularnością i stanowią nie lada okazję, a nawet lokatę kapitału.
Autorka przedstawia socjologiczne implikacje posiadania Barbie, opisuje wpływ tej lalki nie tylko na najmłodszych konsumentów, ale i dorosłych, którzy dopiero jako jednostki niezależne finansowo niejako rekompensują sobie pozbawione Barbie dzieciństwo.
Pod obstrzałem dociekań autorki znalazła się przesadnie akcentowana kobiecość i wygląd fizyczny u Barbie, jej pochodzenie etniczne , wiek i przewidywane zajęcia, idea lalki jako przedstawicielki WASP-ów, zagadnienia takie jak (hetero)seksualność lalki czy świadome sterowanie rynkiem i manipulacja konsumpcyjnością dzieci i młodzieży. Kopalnia wiadomośći o infantylizacji społeczeństwa, o marketingu przemysłu zabawkarskiego, o powierzchownych wartościach, kórym hołduje amerykańskie społeczeństwo, czego odbiciem jest właśnie sztuczność i plastyczność Barbie per se. Ta lektura uświadomiła mi jak kształtuje się proces tworzenia ikony przez korporację, jak koncerny sterują pragnieniami przeciętnego konsumenta, jak rozbudzają pragnienia. Obsesja na temat własnego ciała i poprawiania wizerunku, plastyczność ludzkiego ciała, upowszechnienie operacji plastycznych to pokłosie „wynalazku” Barbie. Rzetelna, wciągająca, intrygująca lektura odsłaniająca wymiar fizyczny i psychologiczny tego symbolu. Niektóre treści zadziwią czytelnika, dużo tu ciekawostek i faktów z życia Barbie więc esej ten jest kompletnym studium przedmiotu i zasługuje na naszą uwagę.

Lalka Barbie to najbardziej rozpoznawalna lalka świata. Nic dziwnego, że interesuje socjologów z perspektywy popularnonaukowej. Mary Rogers, uznając ją za kulturowy artefakt, rzetelnie bada jej ikoniczny wymiar. Co symbolizuje ta lalka i w jaki sposób jest ucieleśnieniem epoki konsjumpcjonizmu można się dowiedzieć z poszczególnych rozdziałów. Autorka odwołuje się do...

więcej Pokaż mimo to

avatar
208
144

Na półkach: ,

Doskonale przygotowana książka! Jeżeli interesują Cię zagadnienia z pogranicza psychologii obrazu ciała i socjologii, to będziesz zadowolony z tej lektury.

Barbie jest tu ujęta dosłownie jako symbol. Do rozstrzygnięcia pozostaje kwestia co było pierwsze: Barbie jako efekt zmian obyczajowych, czy zmiana chociażby ideału ciała kobiety na skutek powstania Barbie? Zdanie trzeba wyrobić sobie samemu.

Doskonale przygotowana książka! Jeżeli interesują Cię zagadnienia z pogranicza psychologii obrazu ciała i socjologii, to będziesz zadowolony z tej lektury.

Barbie jest tu ujęta dosłownie jako symbol. Do rozstrzygnięcia pozostaje kwestia co było pierwsze: Barbie jako efekt zmian obyczajowych, czy zmiana chociażby ideału ciała kobiety na skutek powstania Barbie? Zdanie...

więcej Pokaż mimo to

avatar
296
22

Na półkach:

Po przeczytaniu tej książki przekonałam się, że Barbie - tak jak człowiek - ma wiele różnych twarzy. Dla jednych jest ukochaną zabawką, przyjaciółką, wzorem do naśladowania, u innych zaś - wzbudza pogardę, wstręt czy wręcz nienawiść. Jest zbyt idealna, by istniała, a jednak pomimo tego cieszy się niesamowitą popularnością. Barbie ma fanki i fanów w każdym wieku - uwielbiają ją małe dziewczynki, jak i dojrzałe kobiety.

W erze konsumpcjonizmu lalka ta nabywa nowego znaczenia - staje się symbolem podążania za pięknem kobiecym, za idealną sylwetką i nienaganną fryzurą. I mimo tego, że autorka zwraca uwagę na to, że w prawdziwym świecie Barbie nie mogłaby przetrwać, ponieważ jej proporcje wykluczają nawet utrzymanie się na nogach i normalne funkcjonowanie, to i tak stała się niedoścignionym wzorem dla wielu kobiet na całym świecie. Po pojawieniu się Barbie rozpoczął się istny pościg w dorównywaniu jej. Operacje plastyczne modyfikujące ciało coraz częściej opierają się na proporcjach lalki, która ma niewyobrażalnie długie nogi, szczupłą jak osa talię i mocno zaakcentowane biodra i piersi. I żeby w tym wszystkim nie oszaleć, musimy pamiętać, że jednak jest to TYLKO lalka, coś nieistniejącego i nie warto stawać się jej kolejnym żywym egzemplarzem.

Po przeczytaniu tej książki przekonałam się, że Barbie - tak jak człowiek - ma wiele różnych twarzy. Dla jednych jest ukochaną zabawką, przyjaciółką, wzorem do naśladowania, u innych zaś - wzbudza pogardę, wstręt czy wręcz nienawiść. Jest zbyt idealna, by istniała, a jednak pomimo tego cieszy się niesamowitą popularnością. Barbie ma fanki i fanów w każdym wieku - uwielbiają...

więcej Pokaż mimo to

Reklama
avatar
656
2

Na półkach: ,

Na pozór banalny temat ukazany w pełni profesjonalnie, rzetelnie, a przede wszystkim wciągająco. Barbie została tu ukazana z wielu punktów widzenia, autorka zwraca uwagę na fakty, których na pierwszy rzut oka nie powiązalibyśmy z plastikową zabawką. Przeczytałam jednym tchem.

Na pozór banalny temat ukazany w pełni profesjonalnie, rzetelnie, a przede wszystkim wciągająco. Barbie została tu ukazana z wielu punktów widzenia, autorka zwraca uwagę na fakty, których na pierwszy rzut oka nie powiązalibyśmy z plastikową zabawką. Przeczytałam jednym tchem.

Pokaż mimo to

avatar
236
198

Na półkach:

Mam wrażenie, że książka (wbrew tezie samej autorki) powoli staje się nieaktualna. Barbie jest obecna, ale w dużo mniejszym stopniu niż jeszcze 10 lat temu. Jej niepodzielne panowanie zostaje powoli wyparte przez tablet i smartfon.

Mam wrażenie, że książka (wbrew tezie samej autorki) powoli staje się nieaktualna. Barbie jest obecna, ale w dużo mniejszym stopniu niż jeszcze 10 lat temu. Jej niepodzielne panowanie zostaje powoli wyparte przez tablet i smartfon.

Pokaż mimo to

avatar
152
127

Na półkach: ,

Mi osobiście bardzo się podobała... ciekawe spojrzenie na Amerykę i na fenomen znanej laleczki. Szczerze, muszę wyznać, że nie sadziłem iż tak wiele może znaczyć Barbie w życiu ludzi. Ale cóż, dla mnie tyle znaczy Agatha christie:))))

Mi osobiście bardzo się podobała... ciekawe spojrzenie na Amerykę i na fenomen znanej laleczki. Szczerze, muszę wyznać, że nie sadziłem iż tak wiele może znaczyć Barbie w życiu ludzi. Ale cóż, dla mnie tyle znaczy Agatha christie:))))

Pokaż mimo to

avatar
252
53

Na półkach:

Zaczęłam bez przekonania, uznałam że może być ciekawie. Dobra przedmowa to 80% sukcesu w księgarni. Niestety tu sukces się kończy, każdy kolejny etap to zapętlenie tego co już było. Może nie na mój poziom? Może nie akurat dla mnie? Lepiej odłożyć.

Zaczęłam bez przekonania, uznałam że może być ciekawie. Dobra przedmowa to 80% sukcesu w księgarni. Niestety tu sukces się kończy, każdy kolejny etap to zapętlenie tego co już było. Może nie na mój poziom? Może nie akurat dla mnie? Lepiej odłożyć.

Pokaż mimo to


Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Barbie jako ikona kultury


Reklama

Ciekawostki historyczne

zgłoś błąd