Być jak Kopenhaga. Duński przepis na miasto szczęśliwe
- Kategoria:
- nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
- Seria:
- Miasto szczęśliwe
- Tytuł oryginału:
- Copenhagenize: The Definitive Guide to Global Bicycle Urbanism
- Wydawnictwo:
- Wysoki Zamek
- Data wydania:
- 2019-05-20
- Data 1. wyd. pol.:
- 2019-05-20
- Liczba stron:
- 280
- Czas czytania
- 4 godz. 40 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788395038761
- Tłumacz:
- Weronika Mincer
- Tagi:
- Dania Duńczycy Kopenhaga Skandynawia kraje nordyckie rower rowery urbanistyka planowanie przestrzenne obyczajowość mentalność
Jak wygląda miasto skrojone na ludzką miarę? To takie, w którym wszyscy mieszkańcy – dzieci, dorośli i seniorzy, bogaci i biedni, niezależnie od ich stanu zdrowia, będą czuli się jak u siebie – przede wszystkim bezpiecznie. Jak sprawić by miasta zbliżyły się przynajmniej do tego ideału? Zdaniem autora „Być jak Kopenhaga”, Mikaela Colville-Andersena, to rower może znów uczynić nasze miasta przyjaznymi do życia: „Fakt, że dziewiętnastowieczny wynalazek może rozwiązać skomplikowane problemy XXI w. to czysta poezja”. I właśnie Kopenhaga, w której mieszka i której zmiany obserwuje i wspiera autor, wydaje się być wzorcem miasta przyjaznego – m.in. dzięki swej rowerowej infrastrukturze, która stała się marką duńskiej stolicy.
„Być jak Kopenhaga” to książka o rowerach, ale też pochwała życia miejskiego. Jak wskazuje autor, opowiada ona o tym, „jak w mieście przemieszczać dużo ludzi z miejsca na miejsce i jak skutecznie przywrócić rowerom status szanowanego, akceptowanego i dostępnego środka transportu, a do tego jeszcze na tej inwestycji zarobić”.
Colville-Andersen nie jest akademickim teoretykiem. Jak sam podkreśla, jeździł rowerem służbowo po 65 miastach, pedałując bez wysiłku i często zmagając się z dramatycznie złym asfaltem. Dziś swoim doświadczeniem dzieli się z włodarzami miast całego świata i z ich mieszkańcami. Przekonuje, że komfortowe dla wszystkich i zielone miasto to żadna utopia.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 204
- 92
- 19
- 12
- 6
- 5
- 4
- 3
- 3
- 2
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Być jak Kopenhaga. Duński przepis na miasto szczęśliwe
Dodaj cytat
OPINIE i DYSKUSJE
Autor zwraca uwagę na ważne problemy współczesnych miast. Pokazuje możliwości zmian, "dobre praktyki", ale chwilami wydaje się, że gloryfikując pewne rozwiązania ociera się o radykalizm, a to może być niebezpieczne.
Autor zwraca uwagę na ważne problemy współczesnych miast. Pokazuje możliwości zmian, "dobre praktyki", ale chwilami wydaje się, że gloryfikując pewne rozwiązania ociera się o radykalizm, a to może być niebezpieczne.
Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo toCiekawa lektura ale niebywale radykalne podejście autora. Na tyle jednostronne, że irytujące. Mimo wielu ciekawych aspektów odnoszących się do urbanistyki i projektowania miasta przyjaznego rowerzystom, raziła mnie narracja. Autor, moim zdaniem, używa przemocowego języka. Wszystko co jest w opozycji do jego zdania jest złe a ludzie, którzy nie realizują zadań według jego zamysłu są idiotami. Nie zgadzam się z tezą, że rowerzyści powinni być na pierwszym planie. Miasto jest dla wszystkich, a jeśli już trzeba wskazać głównego beneficjenta, to powinien być to pieszy. Warto przeczytać ale uważam, że należy przepuścić tą książkę przez filtr racjonalnego podejścia do miasta jako przestrzeni przyjaznej wszystkim.
Ciekawa lektura ale niebywale radykalne podejście autora. Na tyle jednostronne, że irytujące. Mimo wielu ciekawych aspektów odnoszących się do urbanistyki i projektowania miasta przyjaznego rowerzystom, raziła mnie narracja. Autor, moim zdaniem, używa przemocowego języka. Wszystko co jest w opozycji do jego zdania jest złe a ludzie, którzy nie realizują zadań według jego...
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toKsiążka nieudana. Tak, jak nieudana musi być każda książka z tezą o wyższości świąt bożego narodzenia nad świętami wielkiejnocy. Autor nagina fakty, jest niemerytoryczny, ślepy na kontrargumenty. Denerwujący jest brak kompetencji wiedzy o mieście, jego urbanistyce, przestrzeni, rozplanowaniu. Dodam jeszcze jedno zdania o tym, że jest źle i koślawo przetłumaczona. Nie jest dobre nazwać mieszkańców stolicy Danii kopenhażanami. Lepiej zamiast czytania tej książki wsiąść na rower.
Książka nieudana. Tak, jak nieudana musi być każda książka z tezą o wyższości świąt bożego narodzenia nad świętami wielkiejnocy. Autor nagina fakty, jest niemerytoryczny, ślepy na kontrargumenty. Denerwujący jest brak kompetencji wiedzy o mieście, jego urbanistyce, przestrzeni, rozplanowaniu. Dodam jeszcze jedno zdania o tym, że jest źle i koślawo przetłumaczona. Nie jest...
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toRadykalna idea wprowadzenia rowerów do życia. Łatwa w czytaniu, wręcz wciągająca, ale nie dla każdego. Szczególnie nie dla fanatyków aut i świętej przepustowości
Radykalna idea wprowadzenia rowerów do życia. Łatwa w czytaniu, wręcz wciągająca, ale nie dla każdego. Szczególnie nie dla fanatyków aut i świętej przepustowości
Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo toTaka ładna książeczka. Przyjemnie ją wziąć do ręki, uwodzi ładnym papierem i takimiż ilustracjami. Tak wygląda wzorcowe kuszenie przez szatana.
Będzie się czepiał, na pewno będzie się czepiał.
No pewnie, że będzie. Ważne, z jakich pozycji. Otóż bowiem, w przeciwieństwie do Autora, ewidentnego apostoła jednej, jedynej wiary, zatem zaprzysięgłego wroga każdej innej, uważam, że „zrównoważony rozwój” powinien mieć na względzie wyznawców różnych religii.
Konkretnie chodzi o to, że bywam na zmianę pieszym i kierowcą samochodu, a rowerem pokonywałem dzielnie miasto, gdy Mikaelowi nie śniło się jeszcze, że będzie urbanistą. Choć nie ma co ukrywać, że moje serce bije dla motoryzacji, to dostrzegam potrzebę i konieczność współżycia różnych środków transportu w miejskiej tkance. I nie mam nic przeciwko rowerzystom.
Tymczasem Mikael Colville-Andersen jest ekstremalnie wrogi wobec samochodów (skutery i motory pomija wzgardliwym milczeniem) i zupełnie nie tai, że stanem oczekiwanym i jedynym słusznym jest pozbycie się puszek na czterech kołach z miast, a jakby się dało, to w ogóle z powierzchni ziemi.
Patrząc z tej perspektywy „Być jak Kopenhaga” pełni rolę zaawansowanego podręcznika inżynierii społecznej (tak, nie inżynierii drogowej, a społecznej) dającego instrukcje do wprowadzenia w życie jedynie słusznej wizji.
Dlatego autor przechodzi z gracją nad wewnętrznymi sprzecznościami doktryny, wykazuje moralność Kalego, z lubością przytacza dowody anegdotyczne, wyśmiewa inne stanowiska. Umiarkowanie nachalnie, na ogół elegancko, czasem mu się tylko wypsnie coś, co odsłania gębę w miejscu uprzejmie uśmiechniętej twarzy.
A ja miałem zabawę, obserwując przejawy niespójności, pokryte płomiennym credo o remedium na problemy ludzkości. Przykłady?
Autor kompletnie lekceważy uwarunkowania kulturowe. Kopenhaga wyprodukowała najlepsze rozwiązania na świecie i basta. Nieważne, że Dania jest bogata i syta. Nieważne, że ten typ demokracji (zresztą fałszywej, różnice są, tylko skrzętnie ukrywane) poza Skandynawią nie funkcjonuje, nieważne, że ludzi na innych kontynentach i w innych państwach napędza inna aksjologia, że inaczej ustalane są hierarchie społeczne, choćby strojem, że styl i tempo życia nie pozwala na zakupy pięć razy w tygodniu, bo hurtowe zakupy mają też konkretny wymiar ekonomiczny. Zachłanność tego rowerowego marksizmu nie zna granic.
Po drugiej stronie duńskiej hygge, szwedzkiego lagom czy norweskiego A kose seg, z pozoru niezwykle atrakcyjnych, rozciąga się wypracowana mozolnie sfera tłumienia indywidualności, równania do średniej, nie gorsza, niż w wizji polskiego piekła, tłumaczona niegdyś walką z szatańskimi podszeptami, dziś – dobrostanem całej społeczności.
Gdy ustalanie maksymalnej prędkości dla samochodów odbywa się grupowo, to znaczy za pomocą obśmianej zasady osiemdziesiątego piątego centyla (nie większa, niż ta, z jaką jedzie 85% kierowców),to jest głupie. Kiedy ścieżki rowerowe wyznacza się na podstawie grupowych zachowań rowerzystów, to jest śmiałe i mądre.
Fajny jest język, zakłamujący, jak u myśliwych, w którym na przykład „uspokojenie ruchu” w rzeczywistości oznacza faktycznie odstrzelenie kierowców, któż bowiem chciałby poruszać się samochodem z prędkością pieszego?
Wielce pouczający wydaje się wykaz wrogów „cywilizacji dwóch kółek”. A to dlatego, że autor z nieukrywaną nienawiścią opowiada o „sektach” wewnątrz ruchu rowerowego. Motoryzacja? Wiadomo, niekwestionowany target dla dział i rakiet. Ale sam wkracza w sekciarskie klimaty, dodając:
a) autorów i propagatorów innych rozwiązań dla rowerów
b) rowerzystów rekreacyjnych, a zwłaszcza sportowych
b) pojazdy wspomagane silnikami elektrycznymi
c) kaski (tu akurat słusznie!)
b) architektów i urbanistów (aspekt artystyczny uważa za nieistotny, liczy się czysty utylitaryzm i czysta funkcjonalność).
O Chinach, w swoim czasie bicyklowym królestwie, gdzie wszyscy przesiedli się na skutery i do samochodów, a wypożyczalnie miejskich rowerów poniosły spektakularną klęskę – ani słowa.
Gdzieś roztopiły się hulajnogi i deski z silnikami.
Takich perełek w książce jest sporo.
Czy zatem czytać?
Tak, jak najbardziej. Zmiany w „sposobie użytkowania” miast są nieuniknione. Ciasne śródmieścia nie pomieszczą więcej samochodów. Kto je kocha, dla kogo są koroną wygody i wolności, będzie musiał odpuścić, wynieść się dalej od ścisłej zabudowy. A może przyzwyczaić do dwóch kółek.
Więc warto się przygotować.
Poza tym warto się uczyć. Jak robić rewolucję. Sztandary mogą się zmieniać, metody na rewolucyjną zmianę pozostają takie same, tylko się unowocześniają w zależności od zmiennego technologicznie świata.
Mnie się już nie chce, ale może młodsi skorzystają?
Ale – niezależnie od ideologicznego sosu – książkę czyta się z ciekawością, zawiera też sporo ciekawych obserwacji, sporo anegdot i całkiem interesujących liczb.
Ciekawe tylko, co się stanie, gdy i na rowery zabraknie miejsca.
Monocykle? Deskorolka dla każdego? Przyszłość może zgotować niejedną niespodziankę...
Taka ładna książeczka. Przyjemnie ją wziąć do ręki, uwodzi ładnym papierem i takimiż ilustracjami. Tak wygląda wzorcowe kuszenie przez szatana.
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toBędzie się czepiał, na pewno będzie się czepiał.
No pewnie, że będzie. Ważne, z jakich pozycji. Otóż bowiem, w przeciwieństwie do Autora, ewidentnego apostoła jednej, jedynej wiary, zatem zaprzysięgłego wroga każdej innej, uważam,...
Świetna książka i świetny podręcznik. Must-read dla każdego fachowca - planisty, drogowca, architekta, urzędnika! Gdyby każdy z nich tę książkę przeczytał, nasze miasta byłyby o niebo lepsze. A dla nas to świetna zachęta to przesiadki na rower w codziennych dojazdach, nie tylko na okazjonalne wycieczki:)
Świetna książka i świetny podręcznik. Must-read dla każdego fachowca - planisty, drogowca, architekta, urzędnika! Gdyby każdy z nich tę książkę przeczytał, nasze miasta byłyby o niebo lepsze. A dla nas to świetna zachęta to przesiadki na rower w codziennych dojazdach, nie tylko na okazjonalne wycieczki:)
Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to"... przekonał mnie do jeżdżenia rowerem zimą, do jeżdżenia w sukience, do jeżdżenia w pantoflach, i nie obchodzi mnie, co inni mówią."
"... przekonał mnie do jeżdżenia rowerem zimą, do jeżdżenia w sukience, do jeżdżenia w pantoflach, i nie obchodzi mnie, co inni mówią."
Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to