Stan czytelnictwa w Polsce w 2018 roku

LubimyCzytać LubimyCzytać
25.03.2019

Biblioteka Narodowa opublikowała raport czytelnictwa za miniony rok. Jak się okazuje, nie ma większych zmian, a główne wskaźniki pozostają takie same co w roku 2017. Czytanie przynajmniej jednej książki w ciągu roku zadeklarowało 37% respondentów.

Stan czytelnictwa w Polsce w 2018 roku

Choć w 2017 roku deklaracje o przeczytaniu minimum jednej książki złożyło 38% pytanych, różnicę jednego punktu procentowego można złożyć na karb błędu statystycznego (który dla próby o liczebności 2 tys. obserwacji wynosi 2%). Bez zmian jest też liczba osób deklarujących czytanie 7 i więcej książek rocznie: 9%. Wyraźne spadki czytelnictwa odnotowano w latach 2004–2008, zaś obecnie poziom jest stabilny (choć nie najlepszy). Dlaczego nie rośnie zainteresowanie czytaniem? Autorzy raportu wskazują na kilka przyczyn, m.in. popularyzację rozrywki cyfrowej i dostęp do innych źródeł dzięki nowoczesnym technologiom komunikacji.

Kto lubi czytać?

Badanie przeprowadzono na ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej 2076 respondentów w wieku co najmniej 15 lat oraz na celowej próbie 1660 czytelników książek. W będącym jego wynikiem raporcie „Stan czytelnictwa w Polsce” poddano analizie to, czy lubimy czytać. W młodszych grupach wiekowych znajdziemy mniejszy odsetek osób deklarujących, że bardzo lubią czytanie książek – zarówno wśród mężczyzn, jak i kobiet, które w starszych grupach wiekowych wyraźnie przewyższają mężczyzn pod tym względem.

Coraz częściej kupujemy

Co ciekawe, w ubiegłym roku respondenci częściej decydowali się kupić daną książkę. Można na tej podstawie stwierdzić, że nawyki czytelnicze ulegają zmianie i stopniowo rośnie znaczenie nowości wydawniczych. Aktywni czytelnicy wolą kupić pozycję, która dopiero co miała premierę, niż czekać na jej pożyczenie od znajomych. Jak zaznaczają autorzy badania, udział książek wypożyczonych z biblioteki publicznej lub ofiarowanych w prezencie utrzymał się na poziomie z 2017 roku, wzrósł nieco udział książek wypożyczonych z bibliotek szkolnych.

Ważne są rekomendacje innych czytelników

Kto nam doradza, po jaką książkę sięgnąć? Badani zgodnie wskazywali, że najbardziej polegają na opinii znajomych i rodziny oraz własnych kompetencjach czytelniczych. Nabywcy książek zaznaczali, że najważniejsze dla nich jest własne zdanie, w dalszej kolejności znajomych i rodziny. Opinie na temat książek zamieszczane w internecie interesują przede wszystkim osoby do 39. roku życia – starsi czytelnicy polegają na zdaniu księgarzy i bibliotekarzy, co może być związane z możliwością bezpośredniego kontaktu i rozmowy.

Czytelnicy sięgają po e-książki

Respondenci z ogólnopolskiej grupy dość rzadko przyznawali, że czytają e-booki. Jednak już ci z grupy celowej, która także uczestniczyła w badaniu, twierdzili, że coraz chętniej wybierają książki na nośnikach cyfrowych. Fakt korzystania z elektronicznych nośników tekstu co najmniej kilka razy w ciągu ostatniego roku zadeklarowało aż 41% badanych.

Pełen raport Biblioteki Narodowej „Stan czytelnictwa w Polsce” autorstwa Izabeli Koryś i Romana Chymkowskiego znajdziecie tutaj. Badanie zrealizowała w terenie firma Kantar Public.

Tagi i tematy


komentarze [116]

Sortuj:
więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
MayKasahara - awatar
MayKasahara 27.03.2019 17:45
Oficjalny recenzent

@PirateShip - tu nie chodzi o to, że ktokolwiek jest lepszy czy gorszy, tylko o pewną dbałość o rozwój intelektualny społeczeństwa. Badania wykazują, że czytanie powoduje trwałe zmiany w mózgu. To się przekłada na wszystko - na wykształcenie, ilość specjalistów, świadomość społeczną, na preferencje wyborcze.

Większość ludzi nie czyta, bo w ich otoczeniu po prostu nie było...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Almara - awatar
Almara 27.03.2019 19:10
Czytelnik

Tak, ale rozwijają też gry komputerowe, gra na instrumencie, matematyka. Każdy czynnik, który stanowi rodzaj jakiegoś problemu dla mózgu, zmusza go do aktywności, tym samym wpływając na niego pozytywnie. Lecz nie widać kampanii zachęcających do spędzenia czasu z ciekawą grą strategiczną, czy też statystyk badających, ile równań różniczkowych wykonał każdy Polak w ciągu roku...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
MayKasahara - awatar
MayKasahara 27.03.2019 23:44
Oficjalny recenzent

@Almara - masz absolutną rację, że rozwijać się intelektualnie można na wiele sposobów i czytanie jest tylko jednym z nich. Absolutnie nie twierdzę, że np. nauka gry na pianinie czy programowanie to zajęcia mniej wartościowe, po prostu skupiłam się wyłącznie na temacie czytania.

Sama w żaden sposób nie fetyszyzuję czytania - czytam dużo, bo lubię, bo wymaga tego ode mnie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
MayKasahara - awatar
MayKasahara 28.03.2019 00:25
Oficjalny recenzent

@Pirate_Ship

Wybacz, ale chociaż powołujesz się na wypowiedź Almary, to jednak Twoja niesie za sobą zupełnie inne przesłanie. I podczas gdy stanowisko Almary jest mi dość bliskie, to z tym, co Ty piszesz, absolutnie zgodzić się nie mogę.

Jestem przeciwna dzieleniu i ocenianiu ludzi, każdemu staram się okazywać szacunek, jednak nigdy nie przyklasnę stwierdzeniu, że każda...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
MayKasahara - awatar
MayKasahara 28.03.2019 15:52
Oficjalny recenzent

@Pirate_Ship

Ty jesteś za tym, by w imię jakiegoś źle rozumianego "szacunku" udawać, że wszystkie formy rozrywki są tak samo wartościowe, czym w ogóle chciałbyś uczynić bezzasadną wszelką krytykę np. literacką czy filmową. Tymczasem wystarczy merytorycznie krytykować dzieło, a nie człowieka.

Masz rację, nie dogadamy się i nie ma sensu kontynuuować tej polemiki,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
mLipok - awatar
mLipok 28.03.2019 22:43
Czytelnik

Nawet czytając poradniki nie można mówić że czytający jest mniej intelektualnie rozwinięty.
Moja żona skończyła studia, jest bardzo inteligentną osobą, a szycie to jej pasja .... właśnie kilka dni temu otrzymała wyniki egzaminu czeladniczego.
I wiecie co jestem z niej dumny.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
megiddovl - awatar
megiddovl 27.03.2019 09:57
Bibliotekarz

Można w gronie swoich najbliższych propagować czytelnictwo. Mam całkiem pokaźną biblioteczkę, jednakże nie trzymam tych książek tylko dla siebie, powyżej 20 jest w ciągłym obiegu. Zarówno wśród rodziny, jak i bliższych i dalszych znajomych. Każdy znajdzie u mnie coś dla siebie, a nieraz sam uznaję, że dana książka na pewno spodoba się danej osobie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Airain - awatar
Airain 26.03.2019 18:37
Czytelniczka

Czyli: 62% nie czyta nic, plus ok. 17% (średnia z tabelki) czyta 1-2 książki rocznie, co też żadnym "czytelnictwem" nie jest - nikt nie pyta, co to są za książki, może poradnik kroju i szycia albo książka kucharska.

Czyli jakieś 80% społeczeństwa żyje sobie szczęśliwie bez potrzeby czytania.

Z drugiej strony, ilość też nie przechodzi automatycznie w jakość: może lepiej...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
mLipok - awatar
mLipok 28.03.2019 22:19
Czytelnik

Moja żona czyta poradniki kroju i szycia.
Przez ostatnie 2 lata kilkanaście takich pozycji.
Do tego poradniki o wychowaniu dzieci.
Do tego poradniki żywieniowe.
I ostatnio np.. Tatuażysta z Auschwitz.

Ps.
Co ja czytam widać w mojej historii.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Airain - awatar
Airain 29.03.2019 12:59
Czytelniczka

@mLipok - nie jest moją intencją obrażać osoby czytające poradniki, czy sugerować, że to jakaś gorsza lektura, zwłaszcza że sama to robię.

Po prostu usiłuję sobie wyobrazić osobę deklarującą przeczytanie jednej książki rocznie. Jest to ktoś zasadniczo nieczytający, więc co skłoniło go/ją do zajrzenia do tej właśnie jednej książki? Zakładam, że jakaś praktyczna potrzeba, a...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 26.03.2019 15:59
Czytelnik

Ja już dawno nie śledzę.Tych badań,jak nie ma chętnych.To co robić ? Na siłę ?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 26.03.2019 15:55
Czytelnik

Ja znam ludzi po studiach.Co nie czytają.I znam,po szkołach specjalnych co czytają.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
jatymyoni - awatar
jatymyoni 26.03.2019 18:26
Bibliotekarz

Ja też. Wykształcenie często nie ma nic wspólnego a pasją do czytania.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
PedroP - awatar
PedroP 26.03.2019 15:13
Czytelnik

Dobrze ktoś napisał, że w innych społeczeństwach tzw. krajów rozwiniętych, mimo zalewu coraz to nowych technicznych bajerów, wiele ludzi nadal czyta ambitną literaturę. Dlatego argument o tym, że polskie społeczeństwo nie czyta z racji innych ciekawszych alternatyw do mnie nie trafia i pachnie lenistwem, wymówkami oraz zamiłowaniem do prostych rozwiązań, postawę którą z...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
fossa - awatar
fossa 26.03.2019 16:39
Oficjalny recenzent

A gdzie jest granica pomiędzy tym, co "wtórne" a tym co "wartościowe". Czy mamy oceniać kto jest "lepszym" a kto "gorszym" czytelnikiem? Każdy czyta to, co lubi i tyle w tym temacie. Ważne, że w ogóle czyta, poza tym czytając można rozwijać swoje literackie zainteresowania - ktoś kto dziś czyta jakieś błahostki, może za kilka m-cy/lat sięgnąć po ambitniejsze...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
żabot - awatar
żabot 26.03.2019 17:54
Bibliotekarz

@fossa
Jak rozumiem, jesteś zwolennikiem/zwolenniczką (sorry, ale nie znam Twej płci) pełnego relatywizmu? Dość zabawnie brzmią Twoje słowa w kontekście tego, że na LC figurujesz jako oficjalny recenzent, czyli parasz się właśnie ocenianiem.
Owszem, ocenianie czytelników to delikatna rzecz i często faktycznie nie na miejscu, ale czy faktycznie nie da się? Oczywiście każdy...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
zbirone - awatar
zbirone 26.03.2019 21:42
Czytelnik

"Mógłby się ktoś pokusić o zbadanie, jaki jest odsetek..."

jest to ujęte w raporcie za r.2017: 5% (z czyt. minimum od 7-11 pozycji rocznie) daje wynik około 165 tyś. czytelników. Przy czym owe 5% deklarując czyt. prozy "wysoko-artystycznej" kwalifikuje do niej też literaturę-pop (ambitniejszą niż kryminały).

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
fossa - awatar
fossa 27.03.2019 13:01
Oficjalny recenzent

@żabot - miałam na myśli, że jeśli ktoś zaczytuje się w np. Harlequinach to dla niego jest to książka zapewne wartościowa, zapewne wnosi coś do jego życia, co osoba postronna nie jest już w stanie rozumieć. Inny przykład: najpopularniejszym gatunkiem są od zawsze kryminały, a więc czy literatura "ambitna" czy już "drugiego sortu", bo w końcu jest to w końcu literatura...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
żabot - awatar
żabot 27.03.2019 14:16
Bibliotekarz

@fossa
Zgoda, ale w pierszym wpisie uwaga była poczyniona nie tylko w kwestii oceniania czy nieoceniania gustu czytelniczego (a o gustach się nie dyskutuje), ale również o samej literaturze.

"A gdzie jest granica pomiędzy tym, co "wtórne" a tym co "wartościowe"."

Odnoszę się przede wszystkim do tego.Oczywiście nie ma ścisłej granicy, o czym napisałem. Ale daje się jakoś...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Ghostwriter - awatar
Ghostwriter 26.03.2019 13:01
Bibliotekarz

Moje smutne doświadczenia są takie, że nawet ludzie, którzy mogą pochlubić się niezłym wykształceniem i dobrą pracą wręcz chlubią się tym, że nie czytają. Bo to strata czasu, nieprzyszłościowe i w ogóle nudy. Albo reagują alergicznie, gdy zaczyna się z kimś rozmawiać o książkach. "Przecież to przypał". Jestem pesymistą więc ten sondaż utwierdza mnie w przekonaniu, że naród...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
żabot - awatar
żabot 26.03.2019 13:29
Bibliotekarz

Samych smartfonów bym nie obwiniał, ile treści w nich dostępne. Albo jeszcze inaczej - wybór treści dokonywanych przez właścicieli smarfonów. Książka, jakakolwiek by ona była, czy poważna literatura, czy literatura faktu, czy zwykłe czytadło, jakoś zmusza do choćby minimalnej refleksji i myślenia. Podobnie było kiedyś z prasą. Były oczywiście newsy, ale nie brakowało...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Ghostwriter - awatar
Ghostwriter 27.03.2019 11:35
Bibliotekarz

Pokolenie wychowane na smartfonach - to skrót myślowy. Kryje się pod nim w zasadzie wszystko to, co pan napisał i jeszcze więcej.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
automaciej - awatar
automaciej 27.03.2019 12:07
Czytelnik

A mnie z kolei - umysł ścisły z wykształcenia, czytelnik z zamiłowania - niesamowicie irytuje jak humaniści/lekarze/prawnicy z dumą podkreślają, że matematyka to dla nich czarna magia. I jeszcze robią z tego zaletę....

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Piotr-Pietia - awatar
Piotr-Pietia 27.03.2019 13:10
Czytelnik

Bo, drodzy państwo, za postępem technologicznym nie idzie niestety postęp myśli (idei) itp. I druga refleksja - to, że każdy ma teraz dostęp do Internetu (poza tymi, którzy świadomie rezygnują), to jeszcze nie znaczy, że każdy ma coś ciekawego do przekazania, a mówiąc bez ogródek - 90 % piszących nie ma niczego ciekawego lub mądrego do przekazania. I trzecia to fatalny...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
jatymyoni - awatar
jatymyoni 27.03.2019 16:18
Bibliotekarz

@automaciej Popieram.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 26.03.2019 12:40
Czytelnik

Czytanie dla mnie to rozrywka i przyjemność.
Nie róbmy z tego martyrologii.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Vertica - awatar
Vertica 26.03.2019 11:07
Czytelniczka

Pewnie pisząc to, co chcę napisać, rozbiję się tu o dosyć twardy mur, ale myślę, że i tak warto to zrobić: książki nie są jedyną właściwą miarą wartości człowieka! Rozumiem, że dla zgromadzonych tutaj to brzmi jak jakaś herezja, ale można nie czytać i mieć inne świetne zainteresowania. Można nie mieć w domu żadnej papierowej książki - i co z tego? Są biblioteki, są...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Almara - awatar
Almara 26.03.2019 11:14
Czytelnik

Nie wiem, do ilu to przemówi, bo niektórzy chyba już popadli w całkowity fanatyzm, ale i tak serducho za ten wpis.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MadziajaPalinka - awatar
MadziajaPalinka 26.03.2019 11:37
Czytelnik

@Vertica [Wybacz brak polskich znakow]

Nareszcie jakis glos rozsadku w tym biadoleniu i rozczulaniu sie nad stanem rzeczy. Kto czyta, niech czyta dalej i da zyc innym.
Ogromne serducho za Twoje slowa!

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
lanied - awatar
lanied 26.03.2019 14:17
Czytelnik

Cóż, racja. Czytanie czego popadnie i twierdzenie o wyższości tej formy kultury (czy raczej rozrywki) jest przekomiczne. Zwłaszcza kiedy ktoś jednocześnie stosuje odwrotną hiperbolę np do gier komputerowych. Takie typowo plemienne nastawienie: "moja sztuka jest lepsiejsza od twojej".

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
jatymyoni - awatar
jatymyoni 26.03.2019 18:38
Bibliotekarz

Nie czytanie książek nie oznacza, że się nic nie czyta. Czasami lepiej przeczytać jakąś ciekawą prasę lub coś w internecie, niż czytać byle co. Książka jest jedną z form uczestniczenia w kulturze.Niektórzy w tym czasie wolą zobaczyć balet posłuchać koncertu, czy opery, albo zobaczyć dobry film. Nie można kultury ograniczyć tylo do książek.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Ania Materzynska - awatar
Ania 27.03.2019 14:31
Czytelniczka

o jejku, wreszcie ktoś powiedział coś rozsądnego! Ile można słuchać / czytać te komentarze na zasadzie "czytelnictwo upada a ja jestem jedynym z ostatnich porządnych ludzi na świecie". Nie ukrywam, za gówniarza tez się trochę snobowałam, że jestem taka zajebista, bo czytam książki, a inni NIE, no i co to nie ja. tylko, kurde - po pierwsze, jakie książki, po drugie, nie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
PedroP - awatar
PedroP 27.03.2019 19:36
Czytelnik

W nawiązaniu do ostatniego postu: mam wątpliwą styczność z ludźmi, którzy często chodzą na siłownię, głównie w pracy, i niestety muszę zmartwić, bo poziom ich wypowiedzi jest jak u dorosłego dziecka w wieku licealnym, wypowiedzi okraszone słowami na 'k', 'ch', 'p' itd. I zaznaczam, że są to wykształceni ludzie.
Tu nie chodzi tylko o czytanie chłamu, ale też o słuchanie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Almara - awatar
Almara 27.03.2019 20:50
Czytelnik

Drobne uwagi do wypowiedzi PedroP:
,,wypowiedzi okraszone słowami na 'k', 'ch', 'p'’’ – brzydka forma =/= brzydka treść.

,,Zainteresowanie książkami może być pomostem do kolejnych hobby’’ – tak jak wszystko, w tym gry komputerowe mające w sobie nierzadko sporo odniesień.

,, Myślicie, że najwięksi wynalazcy, inżynierowie, lekarze, wzięli swoje genialne pomysły z...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Ania Materzynska - awatar
Ania 27.03.2019 21:16
Czytelniczka

Myślę, że mocno operujesz tutaj stereotypami. Ja chciałam tylko zaznaczyć, że są różne formy spędzania czasu i rozrywki, które różnym pasują - ktoś pójdzie po pracy na siłownie, ja poczytam książkę. Wkurza mnie tylko takie gloryfikowanie czytelnictwa i to wszechobecne wydzierające się z tych komentarzy poczucie wyższości ludzi "czytających" nad "nieczytającymi". Trzeba...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 27.03.2019 21:33
Czytelnik

Ja uwielbiam seriale.Filmy.Muzykę.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Zuba - awatar
Zuba 27.03.2019 22:30
Czytelniczka

Mózg nie jest mięśniem, ani trochę.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
jatymyoni - awatar
jatymyoni 27.03.2019 23:44
Bibliotekarz

Mózg nie mięsień,ale ćwiczyć trzeba.Książki w odróżnieniu od filmu, czy gier komputerowych rozwijają wyobraźnie. Jednak ważne jest to co rozwija naszego ducha i umysł, a nie tylko ciało.Natomiast we wszystkim trzeba znaleźć złoty środek. Zawsze istniał i będzie istnieć tak zwana "kultura masowa" i ona będzie najbardziej popularna, czy się to komuś podoba, czy nie.
@PedroP...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Angazetka - awatar
Angazetka 26.03.2019 10:58
Czytelnik

Trochę głupio tekst o czytelnictwie zaczynać od błędu składniowego w pytaniu.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Ania - awatar
Ania 26.03.2019 09:37
Czytelniczka

Wydaje mi się, że miłość do książek, a co za tym idzie - czytanie ich - wynosi się z domu. Jeżeli w domu nie kupuje się książek (bo drogie), omija się łukiem bibliotekę (wyjątek lektury), nie czyta się (bo nudne i szkoda czasu), zamiast książki preferuje się odmóżdżające programy w TV - to nie ma co oczekiwać, że ktokolwiek weźmie książkę do ręki. W czasach mojej edukacji...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
żabot - awatar
żabot 26.03.2019 09:51
Bibliotekarz

To uogólnienie niekoniecznie trafne. W moim domu, kiedy byłem dzieckiem, dużo książek nie było, ale i czasy były takie, że nie było nas na nie specjalnie stać. Pomijam kwestię, że kiedyś ciekawe, wartościowe książki nie były powszechnie dostępne. Biblioteczka rodziców raczej zawierała klasykę, która zdecydowanie mnie nudziła. Ale trochę się czytało. Jednak ostrego bakcyla...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Ania - awatar
Ania 26.03.2019 10:47
Czytelniczka

Zgoda, uogólniam, w dawnych czasach powszechną skarbnicą była biblioteka, chociaż w moim domu rodzinnym zakup książek był priorytetem, czego trzymam się do dzisiejszych czasów, jednak coraz częściej zwycięża ebook (brak miejsca). Zgoda, co do rozbudzania ciekawości świata przez rodziców, ale nie sądzę, że oglądanie bzdurnych programów, jakich pełno w TV tę ciekawość...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
żabot - awatar
żabot 26.03.2019 11:05
Bibliotekarz

@Ania
Bez uogólnień się nie da ;-) Świat się po prostu zmienia. Za moich młodych czasów w telewizji były raptem dwa programy a rzeczy wartościowych było niewiele. Jak piszesz, siłą rzeczy źródłem wiedzy były biblioteki, choć - jak wiadomo - z powodów ideologicznych nie każda wiedza była rzetelna. Kiedyś więcej było pozostawione wyobraźni, teraz mamy zalew informacji, często...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Ania - awatar
Ania 26.03.2019 11:32
Czytelniczka

To czeka nas niczym nieskrępowana szalona emerytura spędzana na czytaniu:) A na poważnie: w czasach mojej młodości czytało się wszystko, niekoniecznie zastanawiając się nad powodami. Takie były czasy. Teraz odsetek (znaczny) ludzi nie czyta w ogóle też z różnych powodów. I pomijam je, bo nie o to tutaj chodzi. Generalnie poprzez brak czytania społeczeństwo ubożeje i to...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Nesihonsu - awatar
Nesihonsu 26.03.2019 12:30
Czytelniczka

W moim domu się nie czytało. Nie licząc tych które kupowali dla mnie rodzice posiadali może ze dwie - trzy książki a jednak wychowali pożeracza literatury.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Eldunari - awatar
Eldunari 26.03.2019 09:05
Czytelniczka

Jak zwykle wszystko zależy od punktu siedzenia. Znam z opowieści znajomej szkołę, w której są klasy, gdzie ani jeden uczeń nie wypożyczył ani jednej książki ze szkolnej biblioteki, a na lekcjach mówią wprost, że im się nie chce.
Ktoś poruszył temat nauczycieli, którzy czytać powinni. Owszem. Ale jak wszyscy (zapewne) wiemy, ich praca to praca umysłowa. Cały dzień, bo...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Nesihonsu - awatar
Nesihonsu 26.03.2019 12:28
Czytelniczka

A ja zawsze myślałam, że czytanie rzeczy niezwiązanych z czyjąś profesją to forma odpoczynku/rozrywki.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
żabot - awatar
żabot 26.03.2019 12:52
Bibliotekarz

"dochodzę do wniosku, że głównym problemem cywilizacyjnym jest permanentne przepracowanie i brak czasu"

Patrząc na globalne trendy to wydaje się, że człowiek czasu to ma coraz więcej. Oczywiście są profesje i jednostki, które są bardziej przepracowane niż inni. Są też takie zajęcia, po których fizycznie na czytanie nie tyle nie starcza czasu, co sił. Przy ciężkiej pracy...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Eldunari - awatar
Eldunari 26.03.2019 17:38
Czytelniczka

@Nesihonsu - też tak myślałam. :) Ale jednak z doświadczenia wielu osób z mojego otoczenia (a czasami - o zgrozo - nawet mojego) wynika, że to nie zawsze odpoczynek, jeśli cały dzień pracujesz umysłowo. Bo pamiętajmy, że czytanie to też praca umysłu. :)

@żabot - dochodzę do takiego wniosku patrząc na swoje środowisko i krąg znajomych (nie wszyscy pracują w oświacie). Nie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Aksi - awatar
Aksi 26.03.2019 08:45
Czytelniczka

No cóż, ja osobiście uwielbiam książki i wiem, że ja i wiele z moich znajomych czyta książki i lubi to robić. To nie do końca prawda, że do zaniku czytelnictwa przyczyniają się technologia i łatwiejsze formy rozrywki. Moim zdaniem spadek czytelnictwa np. u młodzieży jest spowodowany między innymi ciągle rosnącym programem do opanowania i dużą liczbą zadań domowych. Ja...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
żabot - awatar
żabot 26.03.2019 09:40
Bibliotekarz

Nie masz racji. Podobne przyciąga podobne. Jeśli Ty lubisz czytać, szukasz raczej towarzystwa, któremu blisko do dóbr kultury, m. innymi książek. I odwrotnie. Ktoś zupełnie „nieczytaty” nie będzie szukał Twojego towarzystwa. Zrób kiedyś taki szybki teścik. Nie wiem, gdzie mieszkasz, jeśli w małym miasteczku czy na wsi, może być problem. Ale jeśli gdzieś w okolicy dużego...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Gwyn - awatar
Gwyn 26.03.2019 10:09
Bibliotekarka

Żabot, ale twierdzisz, że dziewczyna nie ma racji bo ocenia po sobie i swoich znajomych, chociaż ma doświadczenie z pierwszej ręki, ale jednocześnie Ty się znasz lepiej, bo masz przykład swój i swojego syna? Zaprzeczasz sam sobie. Wiadomo, kiedyś to było, a teraz to nie ma, dzisiejsza młodzież to się na niczym nie zna i nic nie robi, a jak ja byłem/am młody/a, to dopiero...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
żabot - awatar
żabot 26.03.2019 10:46
Bibliotekarz

@Gwyn
Nie do końca jest tu sprzeczność.
Koleżanka uogólnia swoje spostrzeżenia. Jeśli ja czytam i wielu moich znajomych to robi to z czytelnictwem chyba nie jest tak źle, jak pokazują statystyki. Taka jest wymowa wpisu, tak go odebrałem. Nie odbieram nikomu prawa do własnych obserwacji, własnych doświadczeń, ale własne obserwacje nie musza być reprezentatywne dla większej...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
PawelM - awatar
PawelM 26.03.2019 11:22
Bibliotekarz

Gwyn
Ostatnio byłem na meczu - grali w stu procentach mężczyźni, na trybunach z jakieś 90% to mężczyźni. Czyli mam dowód, że co najmniej 90% ludzkości to mężczyźni. I to jest doświadczenie z pierwszej ręki :D

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Rudzielec - awatar
Rudzielec 26.03.2019 08:15
Czytelniczka

Jedna książka, mówicie?



;)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
asymon - awatar
asymon 26.03.2019 06:48
Bibliotekarz

Tak naprawdę wystarczy przeczytać JEDNĄ książkę i mamy spokój:
Jak rozmawiać o książkach, których się nie czytało?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
 Jak rozmawiać o książkach, których się nie czytało?
Adm_Lütjens - awatar
Adm_Lütjens 26.03.2019 00:51
Bibliotekarz

Ja w 2018 roku przeczytałem 52 książki.
Z tym, że niektóre z moich książek to prawdziwe "biblie" (od 500 do ponad 1000 stron).
Większość przeczytałem na czytniku PW3 - 35, natomiast 17 w papierze.
Także nie jest chyba tak źle z czytaniem jak piszą.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
PawelM - awatar
PawelM 26.03.2019 11:18
Bibliotekarz

Oczywiście - skoro Ty czytasz, to wszyscy czytają. Mamy dowód, że czytanie niekoniecznie rozwija myślenie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
agizal - awatar
agizal 25.03.2019 21:59
Czytelniczka

W moim domu czytamy wszyscy. Starsza córka - samodzielnie, a młodszej - ja z mężem, codziennie, do poduszki. Mam nadzieję, że ten trend się utrzyma, pomimo dużej dostępności rozrywek elektronicznych. Znajomi i ich dzieci też czytają. Dlatego wyniki sondażu są dla mnie smutne. Wydawało mi się, że stan czytelnictwa w Polsce nie jest aż tak zły.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Benzyna - awatar
Benzyna 26.03.2019 07:31
Czytelniczka

Mam dwóch synów w wieku 4 i 2 lata. Również wszyscy czytamy i tak samo jak pani liczę, że książkowego bakcyla zaszczepimy dzieciom tak, żeby szczerze tkwił w sercu. :)
Powiem więcej: mój mąż jest dyslektykiem, zawsze migał się od czytania na głos chłopakom - "bo ty ładniej, bo ty lepiej, bo on czasem robi przerwy" - ale mimo wszystko namawiałam go, bo przecież ojciec dla...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Anna-Maria - awatar
Anna-Maria 25.03.2019 18:48
Czytelniczka

Jako nauczycielka j. polskiego w liceum mogę z całą odpowiedzialnością stwierdzić, że współczesna młodzież nie czyta wcale, albo czyta bardzo mało. A szukanie winowajcy trwałoby bardzo długo: bo to i nużący kanon lektur szkolnych, często archaicznych i oderwanych od świata dzisiejszego nastolatka, i brak wzorców domowych, bo rodzice nie czytają, i zalew innych atrakcji,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Agnieszka - awatar
Agnieszka 25.03.2019 21:16
Czytelniczka

Chciałam nawiązać do wspomnianych przez panią wzorców. Jesteśmy rodzicami czytającymi duże ilości książek. Czytaliśmy córkom "od kołyski". Jedna, ośmiolatka czyta dużo książek, zwłaszcza podróżnicze, przyrodnicze, popularnonaukowe i przygodowe typu "Biuro Detektywistyczne..." i tym podobne. Niemniej, książka dla niej ma dawać wiedzę albo wprowadzać w przygodę. Gorzej kiedy...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
puertorico - awatar
puertorico 25.03.2019 18:29
Czytelnik

Czy wy też zwróciliście uwagę na odwrotnie proporcjonalny rozkład zainteresowania czytaniem w przypadku płci (tabela 1)? Bardzo zaskakujące dla mnie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
jatymyoni - awatar
jatymyoni 25.03.2019 18:57
Bibliotekarz

To, że więcej czyta kobiet niż mężczyzn wiadomo od dawna. Natomiast jest procentowo o wiele mniej tych raczej nie lubią czytać i bardzo nie lubią czytać.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
jatymyoni - awatar
jatymyoni 25.03.2019 18:10
Bibliotekarz

Dzięki możliwości kupna książek w prawie każdym dużym sklepie poprawiła się ilość sprzedawanych książek. Chyba to się opłaca.
Mnie zaciekawiła tabelka "Hierarchia przydatności źródeł wiedzy o książkach". Niski wpływ na czytający marketingu i reklamy jest interesujący.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Beata - awatar
Beata 25.03.2019 18:38
Czytelnik

To ostatnie w pełni IMHO wytłumaczalne. Im więcej się czyta, tym bardziej myśli się samodzielnie/krytycznie i tym mniej jest się podatnym. Ofc, to tylko generalna zasada, od której trafiają się wyjątki. ;)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Flowerbed - awatar
Flowerbed 25.03.2019 16:55
Czytelniczka

Nie sądzę żeby było aż tak tragicznie z czytelnictwem w Polsce. Zresztą te badania opierają się tylko na malutkim skrawku respondentów. Nie stanowią więc ogółu. Codziennie w autobusach, parkach, na przystankach i gdziekolwiek indziej widzi się ludzi wlepionych w telefony komórkowe, ale również w książki czy ebooki. Mam wielu znajomych, którzy czytają nawet kilka książek w...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
PawelM - awatar
PawelM 25.03.2019 23:00
Bibliotekarz

A warto się czegoś dowiedzieć o badaniach statystycznych, zanim się zabierze głos. Jeśli wyniki są nie do końca zbieżne z rzeczywistością, to raczej ZAWYŻAJĄ, niż zaniżają stan czytelnictwa.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
asymon - awatar
asymon 26.03.2019 06:45
Bibliotekarz

Ale to jest argument typu "ale jak to środki homeopatyczne nic nie leczą, synkowi mojej znajomej bardzo pomogły".

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Falko - awatar
Falko 25.03.2019 16:16
Czytelnik

W Polsce powinien powstać alternatywny portal internetowy - nielubimyczytac.pl

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
jatymyoni - awatar
jatymyoni 25.03.2019 18:46
Bibliotekarz

A co by na nim było?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
asymon - awatar
asymon 26.03.2019 06:38
Bibliotekarz

- Dlaczego nie mam czasu czytać - przydatny katalog dostępnych powodów, do użycia w rozmowie.
- Dlaczego książki są takie drogie? Ustawa o stałej cenie książki i przyczyny różnicy między ceną okładkową a detaliczną w sklepie internetowym.
- Dlaczego wydawcy zaczęli wydawać książki tak, by były jak największe i najcięższe? Formaty zachęcające do postawienia na półce, nie do...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
jatymyoni - awatar
jatymyoni 26.03.2019 11:52
Bibliotekarz

Jeżeli ktoś nie czyta i nie lubi to nie interesują go ceny książek, ani formaty. Nie interesują go jakiekolwiek recenzje.A dlaczego nie czytają mają wypracowane od lat. Często się spotykam z tym, że siedząc gdzieś i czytając książkę nagle słyszę od osoby siedzącej obok: " a ja nie czytam bo..."

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Aleksandra - awatar
Aleksandra 25.03.2019 15:28
Autorka

2 tysiące losowych respondentów na całe 38 mln Polaków. Od lat macham ręką na te całe raporty.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Ambrose - awatar
Ambrose 25.03.2019 17:04
Bibliotekarz

Ale właśnie na tym polega sedno i piękno statystyki. Dobierasz próbę reprezentatywną i nie musisz badać całej populacji. Jeśli nie wierzysz, że to działa polecam wizytę w pierwszej lepszej fabryce, w której stosowana jest SPC (statystyczna kontrola procesu) - jeśli uda Ci się zorganizować taką wizytę, to z pewnością znajdzie się technolog odpowiedzialny za cały proces,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Aleksandra - awatar
Aleksandra 25.03.2019 18:37
Autorka

Co nieco o statystyce wiem, co nieco zaznaczam i zgadzam się, że statystyka może być złotym środkiem w wielu kwestiach. Nie zarzucam nic "pięknie statystyki" w samej sobie. Mnie kole w oczy liczba osób biorących udział w ankietach. Gdyby grupa miała 10 tyś respondentów (mimo ogromu pracy nad opracowaniem materiału), mogłabym z przyjemnością czytać wyniki badań. Interesować...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Ola - awatar
Ola 27.03.2019 21:45
Czytelniczka

Jak mówimy o statystyce, to nie tylko wielkość próby jest ważna, ale i jej jakość. Powinna być reprezentatywna czyli odzwierciedlać strukture społeczeństwa, a z tym czasem jest kulawo.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
MaciekWroc - awatar
MaciekWroc 25.03.2019 14:25
Czytelnik

Począwszy od nudnego (w większości) kanonu lektur w szkole nie potrafimy jako społeczeństwo skutecznie zainteresować dzieci i młodzieży książką. Jeśli młody obywatel styka się jedynie z lekturami szkolnymi, które go odrzucają i w dodatku nie spotka na swej drodze polonisty z pasją, to on już na pewno po książkę nie sięgnie z własnej woli. Poza tym dom bez książek i...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Gwyn - awatar
Gwyn 25.03.2019 15:24
Bibliotekarka

Myślę, że akurat Brajany i Dżesiki są mniej winne niż ich madki i tateły ;)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Almara - awatar
Almara 25.03.2019 17:15
Czytelnik

Ja bym wyszła z taką szaloną propozycją, aby nie pokazywać owej ,,prawdy objawionej’’ i chociaż spróbować otworzyć trochę umysł na inne sposoby odbierania świata.
Wierzę, że każdemu na tej stronie mogłoby się to udać, wszak wymaga to wyobraźni, której przecież grupa czytelników ma co niemiara.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Piotr-Pietia - awatar
Piotr-Pietia 27.03.2019 08:32
Czytelnik

@MaciekWroc - wydaje mi się, że najistotoniejsze są nawyki w rodzinie. Jeśli rodzice i rodzeństwo czytają, to junior (juniorka) zapewne też sięgnie po książkę. Jeśli zaś w domu jedyną książką jest kucharska (lub Biblia dla księdza po kolędzie) to szans wielkich na to, że dziecko kiedykolwiek sięgnie po lekturę, nie ma. Nie wiem, czy akurat czytanie jest najlepszą rozrywką,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Gwyn - awatar
Gwyn 27.03.2019 11:51
Bibliotekarka

Popieram. Gloryfikowanie czytania i robienie z niego czegoś absolutnie wyjątkowego nikogo do niego nie zachęci. Hobby jak każde inne, fajnie że rozwija mózg, ale bynajmniej nie czyni nikogo lepszym, a jego "wyższość" wcale żadną prawdą objawioną nie jest ;)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MaciekWroc - awatar
MaciekWroc 27.03.2019 13:21
Czytelnik

Nie jest moim zamiarem wywyższanie się. Po prostu żal mi obecnego stanu rzeczy. Jeśli ktoś bez książek czuje się szczęśliwy, to ok. Nie będę wszczynał krucjaty przeciw nim. Nie jestem fundamentalistą. Może trudno to sobie wyobrazić, ale interesuję się nie tylko czytaniem ;)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Gwyn - awatar
Gwyn 28.03.2019 08:15
Bibliotekarka

Nie mówię że się wywyższasz :) Chodziło mi ogólnie o to, jak niestety większość z nas często mówi o czytaniu, nawet bez żadnej złej woli. Sama też często nie jestem bez winy.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MaciekWroc - awatar
MaciekWroc 01.04.2019 16:14
Czytelnik

@Renax Droga,
nie pisałem wprost o rodzinach patologicznych czy dysfunkcyjnych, ale generalnie o młodych ludziach i nie tylko. Pochodzenie i wykształcenia nie zawsze mają wpływ na brak pociągu do słowa pisanego. Ubolewam nad tym jako obywatel tego kraju. Moim zdaniem nieznajomość literatury i historii prowadzi do szybszego zidiocenia społeczeństwa, co mnie dodatkowo martwi....

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Armand_Duval - awatar
Armand_Duval 25.03.2019 13:53
Czytelnik

"A w Polsce jak w lesie", cytując klasyka.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
LubimyCzytać - awatar
LubimyCzytać 25.03.2019 12:07
Administrator

Zapraszamy do dyskusji.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam