Olga Tokarczuk u Natalie Portman. „To był ogromny zaszczyt”

Konrad Wrzesiński Konrad Wrzesiński
13.01.2023

Natalie Portman nie tylko wysoce ceni sobie literaturę, ale i od dawna krzewi czytelnictwo. Teraz jedna z najpopularniejszych hollywoodzkich aktorek przeprowadziła wywiad z Olgą Tokarczuk. Polska noblistka wystąpiła w Natalie’s Book Club, gdzie opowiedziała między innymi o stosunku do natury, pracy nad najważniejszymi powieściami i niewidzialności kobiet po czterdziestce.

Olga Tokarczuk u Natalie Portman. „To był ogromny zaszczyt” Instagram/natsbookclub

Jeśli istotnie lubicie czytać, instagramowy profil Natalie Portman jest miejscem, w którym powinniście rozsiąść się wygodnie.

„Sposób prowadzenia profilu przez amerykańsko-izraelską aktorkę to – pozwolę sobie sparafrazować nieco słynną linijkę z filmu Christophera Nolana – rodzaj celebryctwa, którego może i nie potrzebujemy, ale na który zasługujemy. (Chociaż samego »celebryctwa«, wybrzmiewającego przecież pejoratywnie, w przypadku Portman używam z czystego lenistwa – by nie rozwodzić się nad tym, jak bardzo i dlaczego cenię ją jako artystkę)”, pisałem we wrześniu ubiegłego roku.

I opinię tę podtrzymuję. Podczas gdy celebryci wszelkiej maści sięgają po pióro, dokładając tym samym kolejne cegiełki do rosnącej wciąż sterty książek, bez których prawdopodobnie moglibyśmy się obejść, urodzona w Jerozolimie amerykańska aktorka wpływa na literaturę w inny sposób: promując czytelnictwo.

Na profilu Portman znajdziemy bowiem nie tylko instagramowe kadry, ale równie często: książkowe polecanki, propozycje wierszy, wreszcie – Nat’s Book Club, w ramach którego aktorka prowadzi rozmowy z pisarzami i pisarkami. Ostatnią gościnią Klubu Książki Nat była Olga Tokarczuk.

Olga Tokarczuk w Nat’s Book Club

Pisarka znad Odry pojawiła się na obserwowanym przez blisko 8,5 mln osób profilu Natalie Portman już w ubiegłym roku, gdy nagrodzona Oscarem artystka polecała uwadze swych followersów powieść „Prowadź swój pług przez kości umarłych”.

„Uwielbiam sposób, w jaki ta baśniowa polska powieść łączy tajemnicę, czarną komedię, politykę i filozofię. Janina, astrolog, która woli towarzystwo zwierząt, wyrusza w podróż, by zbadać pojawiające się wokół niej trupy. Między Janiną a myśliwymi dochodzi do tarć. Mam nadzieję, że w tym miesiącu będziecie czytać razem ze mną”, pisała wówczas aktorka.

Teraz Olga Tokarczuk została zaproszona do rozmowy z zachwyconą jej twórczością Portman. Całą rozmowę możecie wysłuchać, klikając poniżej.

W trakcie wideorozmowy noblistka przyznała między innymi, że pisząc historię Janiny Duszejko, dzieliła swój czas na konstruowanie dwóch powieści. Z jednej strony, jak podkreśliła, gromadziła wiedzę niezbędną do napisania „Ksiąg Jakubowych”, a na jej biurku piętrzyły się opasłe tomy. Z drugiej – co jakiś czas przysiadała do pisania książki „Prowadź swój pług przez kości umarłych”.

Dodała też, że dziś nie wyobraża sobie podobnego stylu pracy. – To był rodzaj pewnej schizofrenii – wyznała z uśmiechem Olga Tokarczuk.

Tokarczuk: Po czterdziestce stałam się niewidzialna

Pytana o pomysł na kreację postaci Duszejko, polska pisarka wskazała, że po czterdziestce miała wrażenie, iż stała się niewidzialna. Zwróciła też uwagę, że dojrzałe kobiety w zasadzie nie są reprezentowane w popkulturze.

Jak powiedziała Olga Tokarczuk:

W polskiej telewizji, ale też w europejskiej, rzadko można zobaczyć na ekranie dziennikarki w wieku 60+. W związku z tym w mojej głowie pojawiła się Duszejko. Ona jest mądra, inteligentna, zabawna, posługuje się czarnym humorem, a jednocześnie jest bardzo wrażliwa. Potrafi spojrzeć z różnych stron na jedną sytuację.

Przez dłuższy czas rozmowa krążyła wokół jungowskiego unus mundus, to jest: świata, w którym wszyscy jesteśmy połączeni. Spopularyzowana przez Junga teoria sprowadza się do rozumienia świata jako zunifikowanej rzeczywistości, jedności, z której wszystko się wyłania, ale także – do której wszystko wraca.

W dalszej części rozmowy pisarka opowiedziała też, dlaczego tak dużym sentymentem darzy Williama Blake’a, którym w powieści zachwycała się przecież Duszejko. Tokarczuk przyznała, że w latach 80. zaprzyjaźniła się z hipisami, którzy mieszkali na Podkarpaciu. Tak się złożyło, że wśród nich znalazło się trzech z czterech polskich tłumaczy poezji angielskiego artysty. – Zawsze czułam więc, że Blake jest bliski mojemu sercu – dodała.

W opisie wideorozmowy Portman zaznaczyła, że możliwość rozmowy z Olgą Tokarczuk była dla niej ogromnym zaszczytem. Czytamy:

Uwielbiam naszą dyskusję na temat tego, w jaki sposób ludzie są w naturalny sposób połączeni z drzewami, rzekami i zwierzętami. I wciąż jestem pod wielkim wrażeniem tego, że Olga napisała „Prowadź swój pług przez kości umarłych”, równolegle pracując nad „Księgami Jakubowymi”!


komentarze [112]

Sortuj:
więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
pistolero10 - awatar
pistolero10 20.01.2023 05:23
Czytelnik

To se posyczały. Amerykańsko-Izraelska Żydówka, z ukraińską Żydówką.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
lourdes - awatar
lourdes 19.01.2023 16:25
Czytelniczka

działa mi na nerwy ta kobieta i sam jej widok, tak mam i już, wolę charyzmatycznych pisarzy i twórców 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Kaliber48 - awatar
Kaliber48 29.03.2023 19:17
Czytelnik

W odpowiedzi lourdes i pistolero10: A Tokarczuk nie jest charyzmatyczna? Jest! A do Tego tak zwyczajnie normalna i z dystansem do siebie. A Tobie współczuję, bo musiał Cię ktoś mocno skrzywdzić skoroś taka zgryźliwa☹ A ja tak nie mam i jestem szczęśliwy, że są na świecie takie kobiety - pisarki jak Tokarczuk. Z kolei pistoletro10 jest biednym, zakompleksinym chłopcem z...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Moni - awatar
Moni 19.01.2023 13:44
Czytelniczka

Nie rozumiem Waszych kpin. Rozmowa na poziomie, być może dzięki niej proza Olgi Tokarczuk ma szansę dotrzeć do większej grupy czytelników, choć przypuszczam, że literatura i tak się sama obroni. Dla mnie proza Tokarczuk jest ważna od kilkudziesięciu lat i nie zmieni tego hejt jej przeciwników, podkręcona przez prawicowe środowiska polityczne. Czekam na kolejną książkę....

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Marcin - awatar
Marcin 19.01.2023 19:26
Czytelnik

,,hejt jej przeciwników" - hejtuje to ona swój naród/naród wśród którego żyje.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Moni - awatar
Moni 19.01.2023 22:44
Czytelniczka

Pisze o tym, co trzeba napisać. Naród to nie żadna święta ikona, a zbiorowisko rozmaitych ludzi, z których wielu ma wady, jakie należy piętnować. Potrafi za to bardzo pięknie pisać o wartościowych ludziach, których ci pełni kompleksów niszczą. Jak wiele jej książek pan przeczytał wydając takie kategoryczne sądy na temat jej prozy? Ja 10.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Marcin - awatar
Marcin 19.01.2023 23:19
Czytelnik

,,co trzeba napisać" - skoro jest taka odważna, to w czasie hejtu na polskość tym bardziej powinna stanąć w obronie Polski. Zamiast tego bardzo mocni wyolbrzymiła winy. Dlaczego nie powiedziała, że niektórzy Polscy zabijali Żydów, ale większość pomagała?

,,jak wiele książek pan przeczytał" - po tym co nagadała nie zamierzam sięgać po jej książki. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Moni - awatar
Moni 19.01.2023 23:21
Czytelniczka

Proszę sobie poszukać innego rozmówcy.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Marcin - awatar
Marcin 20.01.2023 10:47
Czytelnik

@Moni Widzę tutaj ,,mocne" argumenty. :D

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 20.01.2023 14:17
Czytelnik

@Moni przeczytałaś aż 10 książek Oli? wow, to chyba bardzo odważna jesteś!
ale jesteś pewna, że dobrze wszystko zrozumiałaś? bo ona twierdzi, że literatura jest nie dla idiotów...
nie chodzi mi o to, że czegoś Ci brakuje... (choć mam wrażenie, że owszem - brakuje), ale przy takim stwierdzeniu autorki, czytając jej książki czułbym się mocno niepewnie...
no bo może jesteś...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Moni - awatar
Moni 20.01.2023 15:22
Czytelniczka

Na szczęście nikomu nie muszę niczego udowadniać. :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 20.01.2023 17:35
Czytelnik

ale czego nie musisz udowadniać...? xD 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 20.01.2023 18:00
Czytelnik

p.s.
i dlaczego "na szczęście" nie musisz?
bo jakbyś musiała, to byłby jakiś problem...? ;)) 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lucy Fair - awatar
Lucy 20.01.2023 18:10
Czytelniczka

Moni wie co mówi, gdyż idiotkę jest stosunkowo łatwo zagrać; wystarczy mało przekonująco stwierdzić, że własne, literackie dokonania nie są dla idiotów. Będzie idiotą, kto się na to złapie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 20.01.2023 18:44
Czytelnik

...może i wie, ale na szczęście nie musi tego udowadniać... xD
Ty zresztą, chyba też nie...  (na szczęście? ;)) 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lucy Fair - awatar
Lucy 20.01.2023 19:33
Czytelniczka

Z przymusem trudno sobie radzić, wiadomo, obciąża dotkliwie, aczkolwiek z miłości można wszystko wybaczyć. Zdobycie miłości jest moim celem.

Powtarzam, zdobycie!

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 20.01.2023 19:45
Czytelnik

zatem powodzenia w osiąganiu wszystkich wartościowych celów... 😊

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
ISIA - awatar
ISIA 18.01.2023 23:21
Czytelniczka

Z innych wartych wzmianki aktywności wokół-literackich,  Natalie Portman napisała też scenariusz i wyreżyserowała "Opowieść o miłości i mroku" wg powieści Amosa Oza.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Kristo - awatar
Kristo 19.01.2023 16:53
Bibliotekarz

I zagrała główną rolę - niezły film. Ozowi by się podobał.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Lis Gracki - awatar
Lis 18.01.2023 12:40
Bibliotekarz

Zastanawiam się kto bardziej skorzystał na tej rozmowie  😈

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
ISIA - awatar
ISIA 18.01.2023 23:23
Czytelniczka

Z rozmowy dwóch niezwykle utalentowanych i mądrych osób korzystają zazwyczaj obie.
A dzięki internetowi ma szansę skorzystać również reszta 😀

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lucy Fair - awatar
Lucy 19.01.2023 00:06
Czytelniczka

Zgoda, korzystają obie; tym samym żadna nie może skorzystać bardziej. Większa korzyść jednej bądź drugiej czyni korzyść niesprawiedliwą, a czerpanie niesprawiedliwej korzyści jest ściśle wykluczone w rachunku etycznym. Ten sam rachunek ustanawia zakres korzyści reszty, który jest moim zdaniem żaden.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
ISIA - awatar
ISIA 19.01.2023 01:32
Czytelniczka

Rachunek relacji międzyludzkich chyba jednak nie do końca działa jak równania matematyczne 😉

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 19.01.2023 12:26
Czytelnik

A czy odkryto już jakieś obszary wszechświata, do których równania nie mają zastosowania, albowiem są rozbieżne z rzeczywistością? (oczywiście, o ile ta ostatnia obiektywnie w ogóle istnieje...) xD

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lucy Fair - awatar
Lucy 19.01.2023 12:37
Czytelniczka

Tak, odkryto. Są to czarne dziury, a dokładnie osobliwość czarnej dziury, w której rzeczywistość nie jest obiektywna.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 19.01.2023 12:54
Czytelnik

no to, gdyby zachodziły jakieś relacje międzyludzkie w czarnej dziurze, to prawdopodobnie można by wtedy przyjąć, że @ISIA w tym szczególnym przypadku miałaby rację...
a może wolno nam przyjąć, że wszyscy znajdujemy się właśnie w czarnej dziurze - skoro rzeczywistość w niej nie jest obiektywna...? 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lucy Fair - awatar
Lucy 19.01.2023 13:07
Czytelniczka

Moim zdaniem takie założenie byłoby błędne, aczkolwiek założenie zmierzania do osobliwości w nieskończonym czasie będzie poprawne.

Metaforycznie, relacje międzyludzkie w czarnej dziurze zachodzą.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 19.01.2023 13:25
Czytelnik

...tak mi się właśnie wydawało - że ludzkość zmierza w jakimś podejrzanym kierunku i skończy się na tym, że relacje międzyludzkie będą miały miejsce jedynie metaforycznie... ;)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lucy Fair - awatar
Lucy 19.01.2023 14:30
Czytelniczka

I znów, właśnie, ludzie. Najpierw jednak trzeba wybić wszystkich nieludzi. Mogłaby to zrobić na przykład jakaś sprytna Luda...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 19.01.2023 15:13
Czytelnik

Luda, to chyba ruskie imię... więc pewnie spoko by mogła wybić wszystko co się rusza a i nieruchome też, przy okazji...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lucy Fair - awatar
Lucy 19.01.2023 15:40
Czytelniczka

Pewnie by mogła lecz zdaje się wybije tylko nieludzi, gdyż zamach na samą siebie byłby tak głupi, że nie do pomyślenia.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 19.01.2023 17:13
Bibliotekarz

@ISIA nie jestem przekonany... zwłaszcza co do "mądrych". Ze wstępnej analizy w tej kwestii wychodzi, że P > T ergo na tej relacji korzysta T.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lucy Fair - awatar
Lucy 19.01.2023 17:34
Czytelniczka

Przy zbyt dużym P T nic nie zyska, a wręcz straci.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 19.01.2023 18:47
Bibliotekarz

Heh, prawda, straci u jednych - u tych, u których zawsze była w ogonie. Ale w oczach swoich "krajan" zyska, bo taaaaka Gwiazda ją czyta i chce rozmawiać.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lucy Fair - awatar
Lucy 19.01.2023 22:30
Czytelniczka

Założenie, że pani Portman zawsze i wszędzie stawia sobie poprzeczkę wysoko lekko jej ubliża.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 20.01.2023 00:25
Bibliotekarz

Nie miałem pojęcia...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 20.01.2023 19:35
Czytelnik

ja też nie... 
ale po przemyśleniu, doszedłem do wniosku, że jest w tym pewna racja, bo gdybyśmy zakładali na przykład, że Portman wysoko stawia sobie poprzeczkę (zamiast ją obniżyć) dajmy na to próbując przeskoczyć przez zamknięty nagle szlaban na kolejowym przejeździe - to faktycznie, mielibyśmy ją za idiotkę a to mogłoby jej lekko ubliżać... 😂

no chyba, że próbowałaby...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Piotr - awatar
Piotr 17.01.2023 18:08
Czytelnik

Co to jest gościnia? Jak to przeczytałem to na tym zakończyła się moja lektura tego artykułu.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lucy Fair - awatar
Lucy 17.01.2023 18:29
Czytelniczka

Odkąd pamiętam zawsze była gościówa, a nie gość. Nikt nigdy z gościówy Portman nie zrobi gościa.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 18.01.2023 12:18
Bibliotekarz

@Piotr inkluzywna nowomowa.



Powołują się na wycinki z gazet sprzed wojny, że takie słowa już były... ale w takim razie może wróćmy do słów ze średniowiecza?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Marcin - awatar
Marcin 18.01.2023 14:06
Czytelnik

@Lis Gracki W takim razie, czy oni przypadkiem nie są zacofani?  😜

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Kaliber48 - awatar
Kaliber48 29.03.2023 21:10
Czytelnik

Nie CO to jest, lecz KTO to jest! To po pierwsze. A czytając COKOLWIEK warto przeczytać całość! Emocje są gorszym doradcą niż rozum. Proponuję częściej włączać ten ostatni!

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Marcin - awatar
Marcin 29.03.2023 22:19
Czytelnik

@Kaliber48 Pani Tokarczuk w odpowiedni sposób nie korzysta ze swojego rozumu opowiadając różne kłamstwa. Pan też nie jej broniąc. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 29.03.2023 23:13
Bibliotekarz

@Marcin daj spokój, szkoda człeniowi odpisywać, obudził się pierwiosnek po ponad 2 miesiącach  😆 Powinien dostać nagrodę złotego szpadla za wykopanie tego tematu. Prężny z niego kopacz, bo już w kilku komentach zdążył się napocić. Stachanowiec intelektu  😈

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Gonzales Ruchomy - awatar
Gonzales Ruchomy 17.01.2023 13:35
Bibliotekarz

Ogromny zaszczyt? Przecież to zwykła aktorka jest. Nie rozumiem. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
ISIA - awatar
ISIA 18.01.2023 23:20
Czytelniczka

To Natalie powiedziała, że rozmowa z panią Olgą jest dla niej ogromnym zaszczytem  😀

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Gonzales Ruchomy - awatar
Gonzales Ruchomy 19.01.2023 11:21
Bibliotekarz

A, to ma sens. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lucy Fair - awatar
Lucy 19.01.2023 11:39
Czytelniczka

No właśnie, bo co to za zaszczyt rozmawiać ze zwykłą aktorką. Chyba, że by się przy niej też czymś błysło.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 19.01.2023 12:02
Czytelnik

...aktorki wcale nie są takie zwykłe - Krysia Janda, na przykład, co powie, to za każdym razem jakby co błysło... ;) mnie powala, zazwyczaj! 😂

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lucy Fair - awatar
Lucy 19.01.2023 12:09
Czytelniczka

Otóż to. To nie zwykłość jest względna.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Ghostwriter - awatar
Ghostwriter 16.01.2023 22:53
Bibliotekarz

Wpadłem tutaj tylko poczytać żale wyborców PiS i Konfy. Oczywiście, nie zawiodłem się.  Nie ma chyba ludzi z większym bólem czterech liter w tym kraju. Gdybym był lekarzem, to zapisałbym wam maść. Pozdro! :)))

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Marcin - awatar
Marcin 17.01.2023 16:14
Czytelnik

To popatrz sobie na stosunek p. Tokarczuk do Polaków.  😜 Polecisz jej maść?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 17.01.2023 17:16
Czytelnik

ból czterech liter zaledwie, to drobiazg w porównaniu z totalnym bólem ośmiu gwiazdek...
każda jedna gwiazdka ich boli i to w każdej (o)pozycji... xD
w żadnej aptece nie ma na to maści -  nieuleczalne! ;))
chyba, że Donald sprowadzi jakieś niemieckie czopki i rozda swoim wyborcom... :D 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
amadeuszowsky - awatar
amadeuszowsky 18.01.2023 11:02
Czytelnik

Ja nie jestem wyborcą PiSu, ani konfederacji, ale Tokarczuk nie lubię, bo:
1) Nie cierpię snobizmu, dzielenia literatury na tkz. wysoką i niską (podział ten jest idiotyczny, choćby dlatego, że większość sztuki, którą dzisiaj uważa się za ,,wysoką", była kiedyś sztuką masową np. Dickens był krytykowany za tworzenie ,,pulpowej" literatury do gazet, którą czytają wszyscy)
2) ...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Lis Gracki - awatar
Lis 18.01.2023 12:23
Bibliotekarz

@Marcin pani (Arys)Tokarczuk i czopki przeciwbólowe nie pomogą.

@Ghostwriter ciekawe masz hobby... lekarzu, wylecz się sam 😈

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Marcin - awatar
Marcin 18.01.2023 14:04
Czytelnik

@Lis Gracki To może fryzjer...? ;)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 18.01.2023 14:46
Czytelnik

podobno kołtun... ;) nie da się rozczesać, więc chyba wchodziłoby w grę tylko ogolenie na zero... 😂

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Annika - awatar
Annika 30.01.2023 18:56
Czytelniczka

Fajnie, że polska pisarka była w inicjatywie Natali Portman. Śledzę ją od roli Leona Zawdowca i jej zainteresowania i wszechstroność sprawia, że dociera do wielu środowisk, nie tylko związanych z filmem. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Kaliber48 - awatar
Kaliber48 29.03.2023 19:21
Czytelnik

Masz rację Ghostwriter: Nic dodać i nic ująć!!! Oni są i przewidywalni i powtarzalni - niestety!

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Matthias - awatar
Matthias 15.01.2023 23:40
Czytelnik

Tokarczuk z tą niewidzialnością po czterdziestce to chyba coś się pomyliło. Bo jeśli się nie mylę to tuż przed sześćdziesiątką dostała Nobla i cały świat ją zobaczył, przynajmniej ten literacki. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Mariusz Miszke - awatar
Mariusz Miszke 15.01.2023 23:00
Czytelnik

Zdecydowanie wolę Cavilla promującego dobre gry, niż Portman promującą pretensjonalne i propagandowe książki. 

O Tokarczuk wypowiadałem się już tak często, że sobie odpuszczę. Napiszę tylko jedno: niech każdy dwa razy się zastanowi, czy wszechobecne wojenki pod każdym filmem i artykułem dotyczącym Tokarczuk rzeczywiście wynikają z faktu, że w Polsce jest taki poziom...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
twujstary8 - awatar
twujstary8 15.01.2023 10:20
Czytelnik

Wy nie lubicie Tokarczuk, bo szkaluje Polskę, bo coś tam, bo coś tam, ja jej nie lubię, bo reprezentuje i uosabia mieszczańską nudę, nie jesteśmy tacy sami XD

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lucy Fair - awatar
Lucy 15.01.2023 11:21
Czytelniczka

A ja ją nawet lubię; za Empuzy i za to, że pozwoliła Portman błysnąć.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
twujstary8 - awatar
twujstary8 15.01.2023 11:43
Czytelnik

Mowa o samej osobie, co do twórczości nie mogę mieć zdania, bo nie czytałem. Z jednej strony bym się zgodził, może fajnie, że pozwoliła Portman błysnąć, z drugiej celebryci są już wystarczająco narcystyczni i starczy im błyszczenia 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lucy Fair - awatar
Lucy 15.01.2023 11:57
Czytelniczka

Narcystyczna, aczkolwiek błyskotliwa Portman jest jak najbardziej do pogodzenia z byciem przeze mnie lubianą, tym bardziej, że narcystyczne kwiatki łatwo powyrywać i zasadzić we wazonie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 15.01.2023 12:47
Czytelnik

równie dobrze mogła se  Portman złoty ząb wstawić i też by błysnęła... 😂 ale wybrała tańszą opcję... ;))
Portman, to by we wazonie przynajmniej oko cieszyła... a ta druga, to by wyglądała jak dzban w dzbanie... xD

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lucy Fair - awatar
Lucy 15.01.2023 13:01
Czytelniczka

Szczerze, miałam na myśli narcyzy, które w nią wrosły za światłem.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
twujstary8 - awatar
twujstary8 15.01.2023 13:07
Czytelnik

Właściwie to rozumiem, bo uwielbiam D'Annunzio, który był ekstremalnie narcystyczny

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lucy Fair - awatar
Lucy 15.01.2023 13:11
Czytelniczka

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 15.01.2023 13:13
Czytelnik

Lucy, co Ty masz dokładnie na myśli , to najczęściej wiesz głównie Ty sama...
oraz może ewentualnie czasami Ola, jeżeli tu czyta?? xD
ale mnie to zupełnie nie przeszkadza... 😊
p.s.
no i jakby tak wstawić Olę w ten przyjemny obrazek, to zgrzyt byłby według mnie tak okrutny, jak przy miażdżeniu walcem porcelanowych filiżanek... 😂 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
twujstary8 - awatar
twujstary8 15.01.2023 13:24
Czytelnik

Polecam tez lwie paszcze, wsiewałem w tym roku i są bardzo ładne

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 15.01.2023 13:26
Czytelnik

...tylko nie należy wkładać w nie głowy, o ile wyrosną duże i dorodne... ;))

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 18.01.2023 12:26
Bibliotekarz

Myślę, że w tym przypadku @Lucy Fair doceni klitorię ternateńską  😈

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Łukasz Famulski - awatar
Łukasz 14.01.2023 22:28
Czytelnik

Natalie Portman... zakochałem się w niej, gdy ona miała 13 lat, a ja 11. Zobaczyłem ją w "Leonie Zawodowcu" i przepadłem. I tak już zostało  😋

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 15.01.2023 00:01
Czytelnik

Nasza Ola wydaje mi się dużo bardziej pociągająca, szczególnie w tych stylowych okularkch i ze starannie przyciętą "pod garnek" grzywką... xD

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 18.01.2023 12:30
Bibliotekarz

I dredlokami... czekaj czekaj... czy to nie jest czasem "kulturowa apropriacja" według postępowej części ludzkości, do której snoblistka się zalicza? Czy też ma korzenie afrykańskie? 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Marcin - awatar
Marcin 14.01.2023 17:26
Czytelnik

Nie opowiadała żadnych bzdur, np. o Polakach jako mordercach Żydów?  😜

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Marcin - awatar
Marcin 16.01.2023 00:55
Czytelnik

@Rafał Stefaniak Mówiła o narodzie jako całości, a nie jedynie o pojedynczych przypadkach.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Wigash - awatar
Wigash 16.01.2023 11:59
Czytelnik

Napisz do Pani Olgi niech zrobi listę może siebie tam nie znajdziesz

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 16.01.2023 12:31
Czytelnik

@Rafał Stefaniak Tak, KRYSTALICZNI byliśmy - w porównaniu do szkopów i kacapów.
Byliśmy narodem, którego miliony obywateli zostały wymordowane przez obcych zbrodniarzy a sami nie kolaborowaliśmy z nimi, jako jedni z nielicznych w Europie.
A Ty taki detalista jesteś...? Specjalizujący się w wyciąganiu pojedynczych przypadków zła popełnionego przez swoich rodaków? I czemu to...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Lis Gracki - awatar
Lis 18.01.2023 12:35
Bibliotekarz

@Rafał nie ma ludzi krystalicznych... ale są narody, które w czasie II wojny nie splamiły swego honoru.



A co do ratowania Żydów:

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
kryptonite - awatar
kryptonite 14.01.2023 15:52
Bibliotekarz | Oficjalny recenzent

Ja tam cieszę się z tego faktu - że książki polskiego współczesnego autora, tu akurat Olgi Tokarczuk, zaczynają zataczać szersze kręgi wśród czytelników na całym świecie. Jakby nie patrzeć, chodzi o laureatkę Bookera i Literackiego Nobla, więc niech twórczość Olgi poznaje jak najwięcej osób. I do tego jeszcze wywiad przeprowadza jedna z moich ulubionych aktorek, która, jak...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Marcin - awatar
Marcin 14.01.2023 17:28
Czytelnik

Ja się nie cieszę, patrząc na to jakie rzeczy Tokarczuk umie o Polakach wygadywać.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Krathor - awatar
Krathor 14.01.2023 10:05
Czytelnik

Mnie zastanawia jak można każdą bzdurę podciągać pod prawdę objawioną. Popkultura jest pełna kobiet po 40`stce. Czego przykładem jest sama Natalii Portman oraz wiele innych aktorek, piosenkarek, itd. Po co ściągać wszystko do płci , rasy, wieku... Dobra twórczość, na jej podstawie mówmy o twórcy. Pożądanej, wyczekiwanej, dającej refleksję. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lucy Fair - awatar
Lucy 14.01.2023 15:25
Czytelniczka

Ściąga się wszystko do płci w innym celu niż do rasy, a jeszcze w innym niż do wieku...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lucy Fair - awatar
Lucy 14.01.2023 15:51
Czytelniczka

Ściągnięcie wszystkiego do płci nie załatwia jeszcze spraw rasy i wieku.

Ściągnięcie wszystkiego do płci oraz rasy nie załatwia jeszcze sprawy wieku.

Sprawę w końcu załatwia ściągnięcie wszystkiego do płci, rasy i wieku.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Paweł - awatar
Paweł 14.01.2023 09:13
Czytelnik

„Wymyśliliśmy historię Polski jako kraju tolerancyjnego,
otwartego, jako kraju, który nie splamił się niczym złym w stosunku do
swoich mniejszości. Tymczasem robiliśmy straszne rzeczy jako
kolonizatorzy, większość narodowa, która tłumiła mniejszość, jako
właściciele niewolników czy mordercy Żydów". Bardzo by mnie cieszyła promocja Polski gdyby nie przekonanie że będzie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Jacek - awatar
Jacek 16.01.2023 11:58
Czytelnik

A te polskie kolonie to gdzie były? 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 16.01.2023 14:08
Czytelnik

@Rafał Stefaniak Dopiero co, jeden znany pajac opublikował własną rzekomą autobiografię, w której obrabia tyłki swojej rodzinie jednocześnie wyrażając pragnienie bycia z nią w dobrych stosunkach... xD
Jakby mało było obcych, którzy się tej rodziny czepiają czy trzeba, czy nie trzeba, i zatruwają jej życie, bo można mieć z tego korzyści...
Kup sobie to coś... powinno Ci się...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 16.01.2023 18:28
Czytelnik

@Jacek no, ja jeszcze jako dzieciak,  to jeździłem do Makowa Podch. na kolonie, a Rafałek to pewnie do Pacanowa... ;)) albo On, to może nawet jakiś OBÓZ tam zaliczył... xD

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Jacek - awatar
Jacek 16.01.2023 19:26
Czytelnik

Na fakt były polskie kolonie i nawet polskie obozy... harcerskie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 18.01.2023 12:39
Bibliotekarz

@Rafał a jaki kraj jest bez skazy? Jakoś to nie przeszkadza im machać swoimi flagami i pouczać innych... i nikt z obywateli tych krajów nie promuje go negatywnie. A w Polsce elita światłości i postępu uwielbia pluć na swój kraj... a jak widać ma niewielkie pojęcie o jego historii. Może raczej z tym warto skończyć, co?

Polska przy Belgii to jest niewinna jak panna młoda...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 18.01.2023 15:03
Czytelnik

oj tam, Panie Lisie, straszny z Pana optymista: niektóre lemingi, to już po polsku nie czytają... a napisać, to jeszcze coś potrafią... dzięki google translator... 😂

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Blue - awatar
Blue 14.01.2023 05:35
Czytelnik

Wszyscy znani i sławni powinni brać przykład. Zamiast sami pisać - super by było gdyby promowali czytelnictwo i dobre i ciekawe książki. A pisanie zostawili pisarzom i pisarkom z prawdziwego zdarzenia. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Jarek - awatar
Jarek 16.01.2023 10:38
Czytelnik

A kto to jest pisarz / pisarka z prawdziwego zdarzenia? 
Jest jakaś regułka, czy komisja jedynie słusznie mądrych, która wskaże palcem, kto może pisać, a kto nie powinien?

Póki żyjemy w wolnych społeczeństwach, każdy może pisać, i pani Olga Tokarczuk, i pani Blanka Lipińska, i celebryci. To czytelnicy głosują swoimi portfelami i jeśli ktoś to kupuje, znaczy, że jest...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Lucy Fair - awatar
Lucy 14.01.2023 02:22
Czytelniczka

Urodzona w Jerozolimie Portman jest prawie tak niewidzialna jak ja. Ile dajecie jej lat? Bo na moje oko jest grubo przed trzydziestką.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
ISIA - awatar
ISIA 18.01.2023 23:10
Czytelniczka

W tym roku Natalie skończy 42 lata.
Ale nie za to ją kochamy  😉 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
asymon - awatar
asymon 13.01.2023 22:21
Bibliotekarz

"wciąż jestem pod wielkim wrażeniem tego, że Olga napisała „Prowadź swój pług przez kości umarłych”, równolegle pracując nad „Księgami Jakubowymi”"

A ja wciąż nie mogę znaleźć tego wywiadu, w którym Tokarczuk przyznała, że "PSPPKU" napisała na odczepnego, bo prace nad "Księgami jakubowymi" przedłużały się, a wydawnictwo naciskalo, że trzeba coś wydać pani Olgo, naprawdę,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 13.01.2023 20:04
Czytelnik

Tokarczuk to lewaczka .I tylko dlatego jest tak promowana .

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Beata - awatar
Beata 14.01.2023 01:39
Czytelnik

"czytamcałyczas" tak jak A.Duda cały czas się uczy, cóż... szkoda tylko, że nic dobrego z tego nie wynika.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Beata - awatar
Beata 16.01.2023 22:57
Czytelnik

Skróty myślowe do niczego nie prowadzą, nie rozumiem Twojej absurdalnej wypowiedzi. Zdefiniuj słowo "nieuczony", co do wątku wnosi czytanie "Pana Tadeusza" i pokrewieństwo z malarzem? Nikomu nie przypinam łatek, a dlaczego nie mogę nic pozytywnego napisać o Andrzeju D.? Spróbuj choć przez chwilę pomyśleć logicznie i krytycznie.....
(nie myl krytyki z krytykanctwem)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 17.01.2023 01:55
Czytelnik

@Beata 
chaotyczne dłużyzny do niczego nie prowadzą...
co właściwie chciałaś powiedzieć...?
spróbuj krócej - skoncentruj się...
(nie myl gadania z gadulstwem) xD 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Wigash - awatar
Wigash 10.02.2023 09:51
Czytelnik

@MarekFeliks no było krótko, jednym zdaniem, wystarczy przewinąć wątek o jedną odpowiedź do góry. (nie myl scrollowania z trollowianiem)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 10.02.2023 11:18
Czytelnik

really? ;)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Kaliber48 - awatar
Kaliber48 29.03.2023 20:26
Czytelnik

Lewaczka? I co z tego? A Ty niedowidzisz bo masz okulary i co z tego - odpowiadam w Twoim stylu, bo to nie moje klimaty. Skąd w ludziach tyle nienawiści do innych?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
marcin-em - awatar
marcin-em 13.01.2023 19:16
Czytelnik

Jest to coś niesamowitego że tak dobra pisarka ma szansę dzięki tak dobrej aktorce zaistnieć w kręgach tak zwanej amerykańskiej popkultury 🙂 albo bardziej niesamowite jest to że można swoją popularność wykorzystać do pokazania wartościowych choć pewnie niepopularnych treści w mediach społecznościowych. Bardzo mnie cieszy taka reprezentacja poza granicami naszego kraju, oby...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Konrad Wrzesiński - awatar
Konrad Wrzesiński 13.01.2023 13:30
Redaktor

Zapraszam do dyskusji.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam