Tamara Łempicka. Sztuka i skandal

- Kategoria:
- biografia, autobiografia, pamiętnik
- Tytuł oryginału:
- Tamara de Lempicka: A Life of Deco and Decadence
- Wydawnictwo:
- Marginesy
- Data wydania:
- 2019-05-22
- Data 1. wyd. pol.:
- 2004-01-01
- Liczba stron:
- 520
- Czas czytania
- 8 godz. 40 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788366140493
- Tłumacz:
- Ewa Hornowska
- Tagi:
- Ewa Hornowska malarka malarstwo biografia sztuka Łempicka
Jedna z najwyrazistszych malarek dwudziestego wieku. I zarazem jedna z najbardziej przemilczanych.
Tamara Łempicka, płacąc ciałem za wolność swoją i męża, uciekła przed rewolucją październikową do Paryża. Tam zaczęła malować wyidealizowane portrety i akty o lekko kubistycznych formach i nasyconych barwach – dziś najbardziej znane w jej twórczości. Jednocześnie prowadziła bardzo aktywne życie towarzyskie, wdając się w liczne romanse zarówno z mężczyznami, jak i kobietami. Pod koniec lat trzydziestych znów uciekła, tym razem do Ameryki, gdzie olśniła bogaczy talentem i temperamentem. Krytycy z czasem jednak zaczęli zdecydowanie więcej uwagi poświęcać ekscesom jej prywatnego życia niż twórczości, a ona – pochłonięta tworzeniem własnej legendy – zrezygnowała z wystawiania swoich prac.
Dopiero niedawno talent Łempickiej odkryto na nowo. Zaczęto wymieniać ją wśród wielkich twórców epoki, jej obrazy zawisły w domach Madonny, Barbry Streisand czy Jacka Nicholsona.
11 listopada 2018 na aukcji w Nowym Yorku La Musicienne, jej praca z 1929 roku, została najwyżej wylicytowanym obrazem polskiego artysty w historii,
Teatralna, elegancka, bystra, utalentowana i nienasycona seksualnie należała do najbardziej egzaltowanych i imponujących postaci stulecia.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Polecane księgarnie
Pozostałe księgarnie
Informacja
Podobne książki
Oficjalne recenzje
Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o Tamarze Łempickiej
Najciekawsze życiorysy mają zazwyczaj ludzie, którzy nie chcą i nie potrafią realizować określonych schematów postępowania, nie boją się łamać obowiązujących zasad, szukają zupełnie nowych, własnych ścieżek zamiast podążać za tłumem. Do takich nietuzinkowych postaci z pewnością można zaliczyć Tamarę Łempicką – polską malarkę, przedstawicielkę art déco, kobietę o wielkim talencie, niespożytej energii i niebywałym zamiłowaniu do konfabulacji na swój temat. Spisanie i przeanalizowanie jej życia wydaje się zadaniem tyleż fascynującym, co trudnym – amerykańska biografka Laura Claridge podjęła to wyzwanie i podeszła do niego z godną podziwu sumiennością. W książce „Tamara Łempicka. Sztuka i skandal” wyczerpująco i w nienagannym stylu opowiada historię niezrównanej artystki, której twórczość dopiero zaczyna zyskiwać należną jej sławę.
Tytułowe pojęcia są tu wymieszane w idealnych proporcjach – „skandal” nie dominuje nad „sztuką”, a raczej ją uzupełnia. Poznajemy przebieg artystycznej kariery Łempickiej i otrzymujemy wnikliwą analizę jej obrazów, a sposób, w jaki Claridge potrafi opowiadać o dziełach sztuki – jej profesjonalizm i sugestywne opisy, dzięki którym możemy wyobrazić sobie z detalami każde omawiane płótno – zasługuje na szczególne uznanie. Autorka pozwala nam również przyjrzeć się prywatnemu życiu słynnej Polki – jej relacjom rodzinnym, związkom czy rozrywkom, często budzącym kontrowersje. Nie szczędzi przy tym ciekawostek i anegdot.
W trakcie pracy nad książką Claridge wykorzystała imponującą liczbę źródeł. Trudno zliczyć rozmowy, które odbyła z krewnymi i przyjaciółmi Łempickiej, spamiętać listę publikacji, do których sięgnęła. Jej wysiłek przyniósł doskonałe rezultaty – zaowocował obszerną, niebanalną biografią, stanowiącą cenne źródło wiedzy na temat samej artystki, ale także świetnie odmalowany, bogaty w szczegóły obraz czasów, w których tworzyła. W tej fascynującej opowieści pojawiają się zatem takie wątki, jak choćby emancypacja kobiet – którego zresztą trudno byłoby uniknąć, pisząc biografię kobiety, która wyzwoliła się z roli uznawanej za właściwą dla jej płci.
„Tamara Łempicka. Sztuka i skandal” to książka, na którą powinni zwrócić uwagę nie tylko miłośnicy malarstwa, ale wszyscy ci, którzy lubią historie o ludziach oryginalnych, wyrazistych, tajemniczych. Głównej bohaterce tej biografii z pewnością nie można odmówić żadnego z wymienionych przymiotów.
Małgorzata Pawlak
Popieram [ 6 ] Link do recenzji
OPINIE i DYSKUSJE
Moda na Tamarę Łempicką pojawiła się ponownie – tym razem jednak w branży książkowej. Do tego stopnia Łempicka jest znów trendy, że w krótkim czasie otrzymałam od dwóch przyjaciółek dwie – na szczęście różne – książki o tej malarce. Lubię czytać biografie, szczególnie ludzi, których darzę sympatią, albo po prostu z jakiegoś powodu mnie ciekawią. Czy mogę Łempicką zaliczyć do jednej albo drugiej grupy? Chyba nie, mimo to jej życie wydało mi się na tyle interesujące, że w końcu sięgnęłam po jej biografię.
Postać Łempickiej jest rzeczywiście kontrowersyjna i nietuzinkowa. O wiele bardziej doceniona przez publiczność po śmierci, niż za życia, co jest dość częstym zjawiskiem w świecie sztuki. Kobieta zaradna, która umiała cwanie wyjść z najtrudniejszej dla siebie sytuacji. Kobieta korzystająca z życia z dość hedonistycznym podejściem. Malarstwo było dla niej tak samo ważne jak pozycja towarzyska. A był czas, że w środowisku była bardziej znana z organizowania niezapomnianych przyjęć, niż z obrazów, które malowała. Ponieważ nie wszystkie fakty dotyczące swojego życia chciała upubliczniać, zaczęły krążyć różne ich wersje. To powoduje, ze nawet w powyższej biografii nie znajdziemy pewnych konkretów dotyczących Tamary...
C.D.: https://czytany-blog.blogspot.com/
Moda na Tamarę Łempicką pojawiła się ponownie – tym razem jednak w branży książkowej. Do tego stopnia Łempicka jest znów trendy, że w krótkim czasie otrzymałam od dwóch przyjaciółek dwie – na szczęście różne – książki o tej malarce. Lubię czytać biografie, szczególnie ludzi, których darzę sympatią, albo po prostu z jakiegoś powodu mnie ciekawią. Czy mogę Łempicką zaliczyć...
więcej Pokaż mimo toW pełni zasługuje na to, by dołączyć do grona największych malarek XX w. Szkoda tylko, że uznanie nie przyszło za jej życia.
W pełni zasługuje na to, by dołączyć do grona największych malarek XX w. Szkoda tylko, że uznanie nie przyszło za jej życia.
Pokaż mimo toMonumentalna pozycja. Chylę czoła przed autorką. Napisane z wielkim znawstwem, stylem, polotem. Ilość materiału poraża, przy tym każde zdanie coś znaczy, każde ma sens, niesie istotne i ciekawe informacje. Zero wodolejstwa, żadnych powtórzeń, żadnych rozwlekłości i dłużyzn. Po ilości przypisów widać ile wysiłku autorka włożyła w przygotowanie całego materiału na książkę.
Obraz malarki i obraz epok(!) - 100 lat ogarnięte w sposób obiektywny, adekwatny do potrzeb tej biografii.
Podejrzewam, że nie ma lepszej pozycji o Łempickiej.
Pierwsza książka w mojej bibliotece, która dostaje 10/10
Polecam.
Monumentalna pozycja. Chylę czoła przed autorką. Napisane z wielkim znawstwem, stylem, polotem. Ilość materiału poraża, przy tym każde zdanie coś znaczy, każde ma sens, niesie istotne i ciekawe informacje. Zero wodolejstwa, żadnych powtórzeń, żadnych rozwlekłości i dłużyzn. Po ilości przypisów widać ile wysiłku autorka włożyła w przygotowanie całego materiału na książkę....
więcej Pokaż mimo toCzując niedosyt po poprzedniej sięgnęłam po kolejną książkę o Tamarze Łempickiej. Tym razem dostałam biografię bardzo gęsto utkaną: faktami, opisami epoki, zdarzeniami, obszernym tłem wokół. Było tak gęsto i duszno, że zaplątałam się w tym i zagubiłam. Autorka zebrała tak mnóstwo materiałów, historii i opisała postaci pobocznych, że miejscami zagubiła się główna bohaterka. Doceniam pracę Laury Claridge, ale mimo ciekawości, chęci i samozaparcia nie przeczytałam jej książki z przyjemnością, znużyła mnie ilością i natlokiem informacji. Jeśli ktoś lubi szczegółowe opisy wątków pobocznych to będzie to dla niego ciekawa, otwierająca mnóstwo wąskich korytarzy tamtego świata, lektura, w przeciwnym przypadku może czuć się przytłoczony ilością materiału. Jak dla mnie za mało w niej zdjęć i materiałów rozluźniających książkę, a trochę za dużo pisania dla samego mnożenia stron.
Szkoda, bo w obecnym czasie z tak obszernego materiału i tak dużej dostępności informacji o tej malarce mogłaby powstać porywająca biografia.
Czując niedosyt po poprzedniej sięgnęłam po kolejną książkę o Tamarze Łempickiej. Tym razem dostałam biografię bardzo gęsto utkaną: faktami, opisami epoki, zdarzeniami, obszernym tłem wokół. Było tak gęsto i duszno, że zaplątałam się w tym i zagubiłam. Autorka zebrała tak mnóstwo materiałów, historii i opisała postaci pobocznych, że miejscami zagubiła się główna bohaterka....
więcej Pokaż mimo toSolidnie napisana biografia. Nawet zbyt solidnie. Życie skandalizującej malarki jest przedstawione niezwykle szczegółowo. Świadczy to o gigantycznej pracy całego zespołu researcherów, ale sprawia również, że książka jest nieco nużąca. Jak zwykle w połowie chciałam ją porzucić ( w połowie większość książek się załamuje) ale jakoś się przemogłam i doczytałam do końca. Zbyt mało jest według mnie reprodukcji obrazów Łempickiej, a niektóre z nich są szczegółowo w książce opisane. Często musiałam googlować w ich poszukiwaniu, co nie zawsze było łatwe, bo niektóre są publikowane jako dzieła Łempickiej, bez tytułu. Na pewno jest to wartościowa pozycja, lecz bez zachwytu. Aby napisać ciekawą biografię potrzeba nie tylko interesującego bohatera, ale i talentu piszącego.
Solidnie napisana biografia. Nawet zbyt solidnie. Życie skandalizującej malarki jest przedstawione niezwykle szczegółowo. Świadczy to o gigantycznej pracy całego zespołu researcherów, ale sprawia również, że książka jest nieco nużąca. Jak zwykle w połowie chciałam ją porzucić ( w połowie większość książek się załamuje) ale jakoś się przemogłam i doczytałam do końca. Zbyt...
więcej Pokaż mimo toŚwietnie napisana biografia ale z takim życiorysem bohatera to też nie może być trudne. Chociaż podobno trudno ją było napisać ze względu na szczupłą ilość materiału na temat Tamary Łempickiej. Ja coś tam o niej słyszałam, coś tam w internetach widziałam albo przeczytałam ale rzeczywiście nie pomyślałam że z tej kobiety był taki „kozak”, a może raczej baba z ikrą? A może tak naprawdę sytuacja i to co się działo na świecie po trosze stworzyło taką kobietę jaką stała się Łempicka. Przeżyła obie wojny uciekając wędrowała z kontynentu na kontynent, ewoluowała w raz ze zmieniającym się światem i najwyraźniej brała z niego garściami. I gdzieś w tym wszystkim pojawiła się sztuka, malarstwo które na początku XXw przyniosło jej sławę i pieniądze. Twórczość Łempickiej ma swoich amatorów, po długiej nieobecności i zapomnieniu została ponownie przypomniana światu a jej obrazy osiągają zawrotne ceny na aukcjach. Z tej książki wyłania się obraz niesamowitego życia, Autorka naprawdę się postarała bo jeżeli tych materiałów było na serio niewiele to wykonała niesamowitą krecią robotę. W sumie to się dziwie że nikt o niej nie zrobił w Hollywoodzie filmu… a może zrobił tylko nie widziałam albo nie słyszałam, bo jakby co to scenariusz prawie gotowy tylko dialogi trzeba dopisać.
Świetnie napisana biografia ale z takim życiorysem bohatera to też nie może być trudne. Chociaż podobno trudno ją było napisać ze względu na szczupłą ilość materiału na temat Tamary Łempickiej. Ja coś tam o niej słyszałam, coś tam w internetach widziałam albo przeczytałam ale rzeczywiście nie pomyślałam że z tej kobiety był taki „kozak”, a może raczej baba z ikrą? A może...
więcej Pokaż mimo toZazwyczaj nie przepadam za biografiami i odnosze sie do nich z dużą rezerwą, ale ta napisana została naprawdę ciekawie i ani przez moment nie straciłam zainteresowania. Mogę z czystym sumieniem polecić każdemu.
Zazwyczaj nie przepadam za biografiami i odnosze sie do nich z dużą rezerwą, ale ta napisana została naprawdę ciekawie i ani przez moment nie straciłam zainteresowania. Mogę z czystym sumieniem polecić każdemu.
Pokaż mimo toBardzo dobra, rzetelnie napisana biografia niezwykłej malarki jaką była Tamara Łempicka. Wzbudzała sporo kontrowersji zarówno w latach swojej młodości, jak i w schyłkowym okresie życia. W latach 20-tych i 30-tych XX w. słynęła z ekscentycznego zachowania, a w okresie późniejszym także wiele osób wprawiał w zdziwienie jej sposób ubierania się.
Coby nie powiedzieć, była nieprzeciętną osobą, o dużej inteligencji, dla której malarstwo było najważniejszą rzeczą.
Tak naprawdę najbardziej docenione zostało jej malarstwo pod koniec jej życia i po śmierci. W chwili obecnej niektóre obrazy osiągają olbrzymie ceny.
Książka ukazuje z wielką dokładnością nie tylko życie tej niezwykłej malarki, ale również sporo miejsca poswięca jej twórczości.
Jedyną wadą jest za mała ilość ilustracji z obrazami malarki.
Warto przeczytać ! Serdecznie polecam !
Bardzo dobra, rzetelnie napisana biografia niezwykłej malarki jaką była Tamara Łempicka. Wzbudzała sporo kontrowersji zarówno w latach swojej młodości, jak i w schyłkowym okresie życia. W latach 20-tych i 30-tych XX w. słynęła z ekscentycznego zachowania, a w okresie późniejszym także wiele osób wprawiał w zdziwienie jej sposób ubierania się.
więcej Pokaż mimo toCoby nie powiedzieć, była...
Jak na podstawie tak ciekawego życia można napisać tak nieciekawą biografię? Autorka przedstawia nam gąszcz informacji o Łempickiej, mnóstwo informacji, z których jednak trudno wyłowić to, co istotne. Czytanie tej książki szybko zaczyna nużyć. Autorka rozpisuje się na mało ciekawe tematy, jak liczni znajomi, którzy przewijali się przez życie Lempickiej (których nazwiska przeważnie nic czytelnikowi nie mówią), czy przyjęcia, które wydawała i kogo na nie zaprosiła. W pierwszej części książki zamieszczone są długie wywody na temat prądów w sztuce w początkach XX wieku, tych wszystkich -izmów, niczym w podręczniku dla studentów historii sztuki. Zresztą przez całą książkę przewija się chęć wciśnięcia malarki do jakiejś szufladki, czemu jej twórczość wyraźnie się wymyka. W wielu miejscach biografia jest przegadana (ostatnie rozdziały w zasadzie nie zawierają żadnych istotnych informacji, autorka bije tylko pianę), z kolei o wielu rzeczach autorka pisze w mętny, niejasny sposób, niektórych w ogóle nie wyjaśnia.
Kolejny problem, jaki mam z tą biografią, to zbyt mała liczba reprodukcji obrazów Lempickiej. Mogłam sobie o nich tylko poczytać. To samo jest ze zdjęciami malarki: jest ich mało i są kiepskiej jakości, ciekawe, bo w internecie można znaleźć znacznie lepsze, niż zamieszczono w tej książce. Zamiast tracić czas na czytanie 600 stron biografii, mogłam przeczytać artykuł w necie, napisany znacznie ciekawiej, i na to samo by wyszło.
Jak na podstawie tak ciekawego życia można napisać tak nieciekawą biografię? Autorka przedstawia nam gąszcz informacji o Łempickiej, mnóstwo informacji, z których jednak trudno wyłowić to, co istotne. Czytanie tej książki szybko zaczyna nużyć. Autorka rozpisuje się na mało ciekawe tematy, jak liczni znajomi, którzy przewijali się przez życie Lempickiej (których nazwiska...
więcej Pokaż mimo toFascynujący życiorys artystki, która zdobywała świat przez układy, a miała przecież talent. Zapis książkowy taki sobie, bo autorka skraca wątki i myślenie. Zbyt mało reprodukcji. Czasem zbyt wiele teorii o obrazach, których nie ma wewnątrz,
Fascynujący życiorys artystki, która zdobywała świat przez układy, a miała przecież talent. Zapis książkowy taki sobie, bo autorka skraca wątki i myślenie. Zbyt mało reprodukcji. Czasem zbyt wiele teorii o obrazach, których nie ma wewnątrz,
Pokaż mimo to