rozwiń zwiń

„Fynf und cfancyś” nie będzie

LubimyCzytać LubimyCzytać
21.04.2015

Jak podaje onet.pl Wydawnictwo Znak zawiesiło współpracę z Michałem Witkowskim i odwołało wydanie jego książki Fynf und cfancyś. Najprawdopodobniej ma to związek z niedawną stylizacją pisarza, w której pojawił się podczas Fashion Week w Łodzi.

„Fynf und cfancyś” nie będzie

Michał Witkowski, znany z takich książek jak Drwal, Lubiewo czy Zbrodniarz i dziewczyna pojawił się w czapce i naszyjniku, których elementy wyglądały jak symbole SS.

Stylizację Witkowskiego skomentował Jacek Dehnel pisząc: Jest czas powagi i czas zgrywy. Czas bycia pisarzem i bycia szafiarką. Czas zwykłej żenady i bycia kompletnym, szkodliwym, nadętym idiotą.


zdjęcie pochodzi z fanpage'a naszego serwisu

A jak podaje Radio Zet prokuratura wszczęła dochodzenie, mające na celu sprawdzić, czy Michał Witkowski propagował symbole faszystowskie.

Pisarz opublikował na Facebooku oświadczenie po tym, jak spotkał się z falą krytyki pod swoim adresem:

Wiele osób nie wierzy jednak w szczerość tego oświadczenia, zarzucając autorowi chęć osiagnięcia taniego rozgłosu. Rozgłosu, który mógł mu pomóc w wypromowaniu książki Fynf und cwancyś. Powieść miała ukazać się na rynku 11 maja nakładem Wydawnictwa Znak literanova. W opisie wydawcy czytamy: Błyskotliwy humor, groza codzienności i niedyskretny urok lat 90. Najnowsza powieść enfant terrible’a polskiej literatury to powrót autora do jego literackich korzeni.

Zdaje się, że jednak tym razem enfant terrible się przeliczył.


komentarze [55]

Sortuj:
więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Sławomir Własik - awatar
Sławomir Własik 21.07.2015 11:52
Czytelnik

No tak, papuzio kolorowy esesman. Wyjątkowe propagowanie faszyzmu muszę przyznać:) Cała trójka muszę również przyznać wygląda na wyborową drużynę SS do zadań specjalnych NA TYŁACH wroga, błe:)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Magdalena Maria-Zofia - awatar
Magdalena Maria-Zofia 03.05.2015 23:26
Czytelniczka

Fakt. Są w Polsce pewne świętości. Tworzą naszą tożsamość - Polski i narodu. Jest tyle innych symboli, które można sobie nosić. I naprawdę nie widzę powodu dla którego miałoby się tę opaskę czy krzyż szargać. A jeśli ktoś to robi to mam wrażenie, że tylko z chęci głupiego lansu. Koleś jeden z drugim myśli, że założy opaskę , napluje na krzyż, włoży flagę w psią kupę to o...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
jatymyoni - awatar
jatymyoni 01.05.2015 20:20
Bibliotekarz

Nie ważne czy piszą dobrze, czy żle byle nazwiska nie przekręcili. Witkowski to osiągnął, wszyscy go zauważyli i dyskutują o nim. Może jeszcze sięgną po książkę, aby dokładniej sprawdzić, kim jest. Myślę, że tym razem się przeliczył, bo Znak pewnych rzeczy nie toleruje. Znajdzie wydawnictwo, które rozbłyśnie przy autorze skandaliście. Jeżeli nie swoimi ksiązkami wzbudza...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Allie - awatar
Allie 01.05.2015 22:03
Czytelniczka

Czytam tę dyskusję i przychodzi mi do głowy jeden komentarz:

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Wiktoria - awatar
Wiktoria 01.05.2015 19:34
Czytelniczka

Zgadzam się z Tobą, że biografia twórcy jest nierozerwalna z jego literaturą, ale sięgając na półkę po książkę nie zawsze wybieramy "ulubionych pisarzy", sięgamy po coś nowego, po coś z konkretnego gatunku lub konkretnego autora, czy po prostu po cokolwiek (bardzo lubię wybierać książki "w ciemno" często bywam wtedy pozytywnie zaskoczona:-). Czytając dużo nie da się zawsze...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Paweł Jankowski - awatar
Paweł 28.04.2015 02:49
Czytelnik



E, to chyba jest taki pacyfista w kamuflażu i uprawia antyshopping. Ostatnio głośno o tym. Pewnie jest książka w nagrodę, ale trzeba podać numer, hasło i takie tam... :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
KotzCheshire - awatar
KotzCheshire 22.04.2015 18:03
Czytelniczka

Chyba faktycznie Witkowskiemu brak piątej klepki.
Ale czepiacie się go że raz nałożył SS a jakoś was samych nie widzę z patriotycznymi kotwicami. Chyba coś tu jest nie tak.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Maciej Markisz - awatar
Maciej Markisz 01.05.2015 20:35
Czytelnik

Nu, sorki, ale epatowanie patriotyzmem nie zawsze jest dobrze postrzegane, a odwoływanie się do emblematów SS - to dwie różne sprawy...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Gapcio - awatar
Gapcio 22.04.2015 14:24
Czytelnik

Wyrachowany pajac osiąga swój cel, a my wszyscy mu w tym niniejszym pomagamy.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Bosy_Antek - awatar
Bosy_Antek 22.04.2015 12:07
Autor

W naturze ludzkiej leży słabość - stąd kobieciarstwo, alkohol, dragi, wściekłość etc.

Ale bawienie się konwencją faszystowską w takim kraju, w okolicach takiej daty (powstanie w getcie) to już coś poważniejszego.

jeżeli Pan tego nie rozumie, trudno. Dziękuję. Więcej nie zamierzam rozmawiać o tej kwestii.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
KotGacek _ - awatar
KotGacek 22.04.2015 14:10
Czytelnik

Swojego czasu Witkowski na proszonym obiadku z kamerami, założył boa z piór i banderolkę z symbolem Polski Walczącej. Dostał za to zjebkę od Chajzera, banderolkę zdjął i kompletnie nie wiedział z czym Chajzer ma problem(!). A mógłby się dzisiaj Michał Witkowski bronić, że był to wyraz jego patriotyzmu. Bo jakżeż to taki brak logiki? Tu niby gloryfikuje nazizm a tam robi...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Bosy_Antek - awatar
Bosy_Antek 22.04.2015 12:02
Autor

O, zredukowanie moralności tylko do poziomu konfesjonału? Bez odbioru.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Bosy_Antek - awatar
Bosy_Antek 22.04.2015 11:55
Autor

Na potrzeby takiej rozmowy możemy posługiwać się ekstremami. Mówimy o naszych prywatnych preferencjach. Panowie mogą czytać książki, których autorzy w POWAŻNYM stopniu naruszyli ogólnie rozumianą moralność (i nie chodzi tu o narkotyki, zdradzanie żon, czy strzelanie do zwierząt).

Ja mam uraz w stosunku do, więc proszę o dzielne znoszenie mojego stanowiska i prawo do...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Mateusz Cioch - awatar
Mateusz Cioch 22.04.2015 12:04
Czytelnik

Więc założenie czapki z dwoma zygzakami to POWAŻNE naruszenie ogólnie rozumianej moralności, a zdradzenie żony to takie tam, nieszkodliwe łobuzowanie, nie warto wspominać. A zdradzanie męża?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Marlena - awatar
Marlena 22.04.2015 09:57
Czytelniczka

Mimo że bardzo lubię powieści Witkowskiego, to uważam, że Znak podjął słuszną decyzję: symbolika nazistowska/faszystowska powinna się znaleźć na cmentarzu historii, tam gdzie jej miejsce. A sława to kapryśna kochanka i w jej imię nie warto przywoływać demonów przeszłości.
Reakcja ludzi pokazuje, że jednak nie wszystko można wykpić. I słusznie. Może to da komuś do myślenia....

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Lena - awatar
Lena 22.04.2015 09:29
Oficjalna recenzentka

Nie zauważył symbolu na czapce? To było tak ciemno w garderobie czy miał zamknięte oczy gdy się ubierał? Naprawdę taka stylistyka symbolu z niczym się nie skojarzyła? Absolutnie nikt nie zwrócił na to uwagi przed wysłaniem go w błysk fleszy? Przecież nie trzeba być wielkim znawcą historii, by znać symbole SS.
Jeśli to miała być zaplanowana przez autora promocja książki, to...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
lajt - awatar
lajt 22.04.2015 08:54
Bibliotekarka

Przerost ego nad ambicjami. Widać dla kasy i popularyzatorstwa własnej osoby pan W. jest zdolny zjeść na scenie własnego fiuta.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
kryptonite - awatar
kryptonite 22.04.2015 08:35
Bibliotekarz | Oficjalny recenzent

Chodziło o wywołanie zamieszania - zamieszanie jest. Chodziło o promocję swojej osoby - promocja jest. I do tego świetna reklama dla książki. Nie wierzę, żeby wszystko to, ta cała akcja, była niezamierzonym działaniem Witkowskiego. Nieważne, co mówią, ważne, aby nazwiska nie przekręcili.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
eR_ - awatar
eR_ 22.04.2015 08:45
Czytelnik

Otóż to.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
KotGacek _ - awatar
KotGacek 22.04.2015 11:06
Czytelnik

A moim zdaniem nie było żadnego celowego działania, Witkowski po prostu przegiął w zabawie i robieniu sobie jaj swoim wizerunkiem. Skłonna jestem przypuszczać, że nie spodziewał się aż takiej histerii, a tolerancję i poziom zgrywy w narodzie być może mierzył własną miarą. Jego jedynym grzechem jest chyba tylko to, że zbyt sobie lekko bierze sprawy, które dla innych są...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
tivrusky - awatar
tivrusky 22.04.2015 13:21
Czytelnik

Plan niby szczwany, ale coś poszło nie tak, bo jest zamieszanie, jest promocja... tylko książki ni ma.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Bosy_Antek - awatar
Bosy_Antek 22.04.2015 06:29
Autor

Bardzo dobrze. Nie raz już mówiłem, że pisarz powinien reprezentować pewien poziom moralny. Tyle i aż tyle.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Mateusz Cioch - awatar
Mateusz Cioch 22.04.2015 11:09
Czytelnik

Pisarz powinien pisać. Ni mniej, ni więcej. Poziom moralny zostawmy księdzu.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Bosy_Antek - awatar
Bosy_Antek 22.04.2015 11:40
Autor

Miłej lektury "Mein kampf."

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Kamil - awatar
Kamil 22.04.2015 11:58
Bibliotekarz

"Miłej lektury "Mein kampf."
Niemieccy historycy przygotowują na początek stycznia 2016 r. wydanie naukowe tej książki, gdyż 31 grudnia władze Bawarii tracą trwające od końca wojny prawa autorskie do "Mein Kampf", więc drukować ją będzie mógł każdy- wtedy się zacznie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Mateusz Cioch - awatar
Mateusz Cioch 22.04.2015 12:00
Czytelnik

O, reductio ad Hitlerum. Bez odbioru.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
stingman - awatar
stingman 01.05.2015 01:48
Czytelnik

Poziom moralny pisarza? Konponicka żyła w związku partnerskim z inną kobietą a napisała "Rotę" To jest dopiero Sodoma i Gomora, to samo z Lechoniem, nie wspomnę już o Platonie; tam to dopiero pedofilię widać:) w całej tej "Uczcie"

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Mateusz Cioch - awatar
Mateusz Cioch 21.04.2015 21:50
Czytelnik

Śmiech na sali, jacy nagle wszyscy porządni i "ą, ę" się zrobili. Z igły widły, jak zwykle.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lucyna Tomoń - awatar
Lucyna Tomoń 21.04.2015 21:13
Czytelniczka

enfant terrible? Naprawdę? To znaczy...SRSLY? To jest enfant de żenada i robienie sobie jaj z całego świata na rzecz wywyższania siebie. Dobrze mu tak!

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Wiktoria - awatar
Wiktoria 21.04.2015 20:55
Czytelniczka

Twierdzi, że jest blogerką modową, a stylista go ubiera? I jeszcze nie patrzy w co? A jak w książce kogoś obrazi to powie, że ktoś mu to napisał?
Zazwyczaj gdy sięgam po książkę, to nie interesuje mnie co wyprawia pisarz, ale samo jego dzieło. Ale kiedy na siłę ktoś próbuje zwracać na siebie uwagę, jeszcze w tak niesmaczny sposób, to nie mam ochoty jego twórczości oglądać.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
stingman - awatar
stingman 01.05.2015 01:46
Czytelnik

A mnie interesuje co porabiają moi ulubieni pisarze. Mam ich w gronie znajomych na facebook, prowadzę z nimi korespondencje. Dla mnie biografia pisarza jest nierozerwalna z jego literaturą. Inaczej czyta się Konponicką wiedząc o jej romansach, inaczej czyta się też Lechonia wiedząc do czego był zdolny zrobić z miłości.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
jusola - awatar
jusola 21.04.2015 20:54
Bibliotekarka | Oficjalna recenzentka

Pewnie, że nie jest stawiaczem liter. Ja w ogóle nie bronię Witkowskiego. Nie popisał się i już, bezdyskusyjnie. Ale skąd w powyższych postach taki ostry osąd dotyczący jego książek? One nie promują nazizmu przecież, ani nie są wyrazem bezgranicznej głupoty autora.

A tak na marginesie - może by mojego ulubionego Mickiewicza odsądzić od czci i wiary za kochanki,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Piotr Podgórski - awatar
Piotr Podgórski 21.04.2015 20:33
Bibliotekarz

Witkowski uwielbia być w centrum zainteresowania. Warto zauważyć że wychyla się szczególnie przed premierami swoich książek. Próbowałem przeczytać "Lubiewo". Próbowałem. Niestety, poległem po kilkunastu stronach.
Jakiś czas temu "wyleciał" w wywiadzie telewizyjnym z lobby gejowskim. Wkrótce po wywiadzie gęsto się z tego tłumaczył. Potem zechciał zostać "blogerką...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
stingman - awatar
stingman 01.05.2015 01:42
Czytelnik

Tolerowanie orientacji to chyba jednak coś innego od tolerancji religijnej. Chociażby wynika to z tego, że jednak co by nie mówić; istnieje coś takiego jak orientacja. Co do Boga to można się spierać. I tu, i tam możesz podpierać się badaniami jakimiś, jednak wiadomo, w kwestii boga jesteś na pozycji straconej. Za tobą stoi jedynie filozofia i różnego rodzaju mitologia,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
jusola - awatar
jusola 21.04.2015 20:19
Bibliotekarka | Oficjalna recenzentka

Zgadzam się z Tobą, że są zachowania, których tłumaczyć nie można. Witkowski w pełni - moim zdaniem - odpowiada za to, co miał na głowie. I chyba to dość boleśnie zrozumiał albo przynajmniej odczuł.
Nie dziwię się, że ktoś nie sięgnie po jego książki, zrażony zachowaniem autora.

Czym innym jednak jest styl komentowania zdarzenia i formułowania ocen.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
allison - awatar
allison 21.04.2015 20:02
Czytelniczka

Bardzo celny jest komentarz Jacka Dehnela. Nic dodać, nic ująć.

Oświadczenie Witkowskiego to dla mnie stek bzdur - czy naprawdę uważa on ludzi za imbecyli, którzy kupią naciągane tłumaczenie o kapeluszu, któremu się nie przyjrzał? Żenujące i żałosne.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
jusola - awatar
jusola 21.04.2015 19:57
Bibliotekarka | Oficjalna recenzentka

Przecież to jasne, że jego książki mają prawo się nie podobać. Że nawet nie chce ich się skończyć, gdy się zaczęło, że nudzą tak, że przebrnąć się przez kolejne strony nie da. Może tak być. Wcale mnie to nie oburza. Ani nikomu nie odmawiam prawa do oceny twórczości Witkowskiego. Ale spójrz, Magdaleno, na posty pod informacją. Chyba są krzywdzące dla literatury.
Ja nie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Liberi - awatar
Liberi 21.04.2015 19:51
Czytelnik

Pewnie w końcu i tak tę książkę wydadzą, ale cieszy, że pojawiło się wydawnictwo gotowe zamanifestować swoje stanowisko moralne kosztem zysku.
Co do Witkowskiego - nie pierwszy to pisarz pozbawiony osobistej wielkości. O pisarzach-dupkach można by osobną monografię napisać.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
jusola - awatar
jusola 21.04.2015 20:00
Bibliotekarka | Oficjalna recenzentka

A ja bym tak postawą moralną wydawnictwa jednak nie szafowała. Swego czasu gromy na nie spadły za książkę Grossa "Strach".

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
jusola - awatar
jusola 21.04.2015 19:20
Bibliotekarka | Oficjalna recenzentka

Szkoda, że wypowiadać się na temat książek Witkowskiego zaczęły osoby, które ich nie przeczytały. Pisarz a jego książka to nie to samo jednak. Pewnie, że Michał Witkowski postąpił niewyobrażalnie głupio, a tłumaczenie, że nie przyjrzał się nakryciu głowy, które nakładał, niestety, choćby najbardziej prawdziwe, brzmi jeszcze głupiej. Pewnie, że musi teraz zmierzyć się...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Magdalena Maria-Zofia - awatar
Magdalena Maria-Zofia 21.04.2015 19:49
Czytelniczka

A usiłowanie przeczytania się liczy? ;) bo całej mi się nie udało zmęczyć.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
allison - awatar
allison 21.04.2015 20:10
Czytelniczka

Staram się oddzielać ocenę twórczości od oceny biografii pisarzy, ale nie jest to łatwe (np. w przypadku prozy Mo Yana).

Są jednak zachowania, na które nie ma zgody, które powinny być potępione, gdyż pewnych rzeczy po prostu się nie robi. Nie dziwię się, że popis Witkowskiego zraża do niego jako do pisarza. Mnie nigdy do jego książek nie ciągnęło, a teraz tym bardziej nie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Tropik - awatar
Tropik 21.04.2015 20:40
Czytelnik

Literatury nie mierzy się czapką, którą nosi pisarz...? Ciekawe stwierdzenie, autor "Mein Kampf" też miał odlotową czapke. Pisarz nie jest tylko mniej lub bardziej udanym stawiaczem liter, jest jeszcze cos takiego, jak odpowiedzialność. Pozdrawiam

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Obywatel_Śliwka - awatar
Obywatel_Śliwka 21.04.2015 18:43
Bibliotekarz

Bardzo dobra postawa wydawnictwa. A teraz się cieszę, że nie tknąłem jeszcze żadnej książki tego pana, choć planowałem.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Magdalena Maria-Zofia - awatar
Magdalena Maria-Zofia 21.04.2015 18:38
Czytelniczka

Ktoś to w ogóle czyta? Szkoda drzew na te wypociny, a i miejsca w czytniku żal. Teraz pisze śmieć, że nie zauważył. Widział natomiast opaskę Polski Walczącej, którą próbował sobie "mordę wycierać". Dobrze mu Chajzer powiedział. Trzeba wychowywać chamów.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
stingman - awatar
stingman 01.05.2015 01:37
Czytelnik

Ja czytam Witkowskiego i jestem nim zachwycony. Ta opaska; u nas wszędzie musi świętość. Jak nie krzyż to opaska.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Legeriusz - awatar
Legeriusz 21.04.2015 18:20
Czytelnik

Gość wydaje się być kretynem i do tego jeszcze obłudnie kłamie! Przebranie jednej z postaci za ortodoksyjnego Żyda udowadnia perfidię. A książek nie warto chyba nawet dotykać. Miałem nieprzyjemność przeczytać trochę Margo, przejrzeć Lubiewo i moim zdaniem, pomimo stron wypełnionymi literami, nazwać tego literaturą nie można.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Meszuge - awatar
Meszuge 21.04.2015 18:12
Czytelnik

Lekturę książek pana W. chyba jednak sobie daruję.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Paweł Jankowski - awatar
Paweł 21.04.2015 17:50
Czytelnik

Może to satyra na Raiffeisen?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam