rozwiń zwiń

Wstydzę się, że nie przeczytałem: Jakub Żulczyk

Sebastian Frąckiewicz Sebastian Frąckiewicz
20.10.2013

(fot. Kamil Antosiewicz)

Wstydzę się, że nie przeczytałem: Jakub Żulczyk

Autor „Radia Armageddon” wyjaśnia, dlaczego nie przeczytał „Lolity”, choć uwielbia Nabokova i z jakiego powodu nie może przebrnąć przez „Paragraf 22”. Nie mówiąc już o Sienkiewiczu otaczanym w rodzinnym domu niemal maryjnym kultem.

1.Trylogia Sienkiewicza

Nie przeczytałem Trylogii Sienkiewicza. Być może dlatego, że w moim rodzinnym domu była otoczona prawie że maryjnym kultem. Mój dziadek czyta Trylogię co roku, tata też robił to kilkakrotnie. Więc nie sięgnąłem po Trylogię dlatego, bo już jako dziecko byłem z natury przekorną osobą, która zawsze ma odruch nielubienia tego, co jest bardzo lubiane w jego otoczeniu. Nie przeczytałem „Potopu” również, gdy był lekturą w ogólniaku, ale ja w ogóle stałem wtedy słabo z lekturami, bo wolałem czytać Philipa K. Dicka. Parę lat temu, w jakiejś sytuacji, nie pamiętam już jakiej, wziąłem „Potop” do ręki i przeczytałem kilkanaście stron. Zrozumiałem wtedy, że nigdy nie przeczytam tej książki. Na poziomie języka to jest jednak potworna, koślawa ramota, dla mnie nie do przejścia. Za to bardzo lubię ekranizację „Potopu”, kojarzy mi się z dzieciństwem i Świętami, poza tym, jak na takie kostiumowe kino akcji tamtych lat to naprawdę światowa robota.

2. „Lolita” Nabokova

Bardzo cenię Nabokova i kilka z jego tytułów umieściłbym na liście swoich ulubionych książek, chociażby „Prawdziwe życie Sebastiana Knighta”, ale „Lolity” akurat nie czytałem. Zawsze zostawiałem ją sobie na koniec, bo z jego bibliografii jest najbardziej oczywistą pozycją. Poza tym, tak jak wszyscy, doskonale znam tę historię z obu filmów. Zawsze kiedy miałem to nadrobić, do przeczytania było coś innego. I pewnie tak już zostanie.

3. „Paragraf 22” Hellera

Nieprzeczytania „Paragrafu 22” wstydzę się chyba najbardziej. Miałem okres, że pochłaniałem mnóstwo literatury amerykańskiej XX wieku. I z tych najbardziej kanonicznych pozycji zawsze miałem problem z dwoma -  z „Paragrafem” i „Herzogiem”. Książkę Bellowa jakoś zdusiłem do końca, ale od „Paragrafu” zawsze coś mnie odrzucało po kilkudziesięciu stronach. Nie kupowałem tego humoru, nie bawił mnie, to nie był mój świat, w porównaniu z Vonnegutem (który okropnie mnie bawił i wciąż bawi) zawsze wydawał mi się jakiś eunuchowaty, niekompletny. Ale kiedyś w końcu to zrobię i może nawet wystosuję jakieś sprostowanie, bo okaże się moją ulubioną powieścią. Wszystko jest możliwe.

 
Bezwstydnie pytał:

Sebastian Frąckiewicz
 
Ze wstydem odpowiadał:

Jakub Żulczyk - pisarz, dziennikarz i publicysta. W 2006 zadebiutował powieścią Zrób mi jakąś krzywdę... czyli wszystkie gry video są o miłości. Ma na swoim koncie takie książki jak: Radio Armageddon, Zmorojewo, Instytut, Świątynia.Od października 2012 współprowadzi wraz z raperem Sokołem autorską audycję Instytut PROSTO w Radiu Roxy.

____________________________________________

Przeczytaj również:
Wstydzę sie, że nie przeczytałem: Mariusz Zielke
Wstydzę się, że nie przeczytałam: Małgorzata Rejmer


komentarze [46]

Sortuj:
więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
raven - awatar
raven 23.10.2013 16:40
Czytelniczka

@tomsn
Wzorce nie występują tylko w jednej książce, więc teoretycznie mógł je wynieść z innych. Dowodzi to jedynie, że nie powinien się wypowiadać na tematy związane z treścią Potopu, ponieważ po prostu ma 'wiadomości z drugiej ręki' (bo wątpię, by czytający go domownicy nie napominali o niej). I jakoś nie przemawia do mnie argument: jest pisarzem, to musi to znać! Weźmy...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
tomsn - awatar
tomsn 22.10.2013 23:50
Czytelnik

@raven

Jeśli nie przeczytał, to nie ma pewnych kulturowych odniesień, przez co w wielu wypadkach jest pozbawiony szerokiego oglądu sprawy. To jednak dyskwalifikuje pisarza w bardzo wielu (nie wszystkich, ale większości) wypadkach. Nie zna pewnych wzorców, nie może dyskutować z pewnymi postawami, ciężko będzie mu z dyskusjami recenzenckimi itp.

No cóż, jednak nie możemy...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
raven - awatar
raven 22.10.2013 21:24
Czytelniczka

Paranoją jest negować wartość (jakakolwiek by ona nie była) autora ze względu na to, co przeczytał bądź nie.

Czystym idiotyzmem dla mnie jest oceniać kogoś przez pryzmat zdjęcia (to prawie tak, jakby oceniać książkę po okładce). Wyglądać możemy jak chcemy, jak aspirujemy lub po prostu jak w danej chwili nam wyszło - ludzie plakietki przypinali i przypinać będą nadal.

I...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
tomsn - awatar
tomsn 22.10.2013 15:18
Czytelnik

Tak... dobrze, że powstał ten cykl, gdyż obnaża płytkość i miałkość literackich celebrytów. Oczywiście, argumentacja, że nie przeczytało się klasyki, bo już w podstawówce było się przekornym jest godna dody elektrody. Każdy jest w podstawówce przekornym, co nie zwalnia z rozgarnięcia się w wieku późniejszym. Próba przykrycia własnej ignorancji względami politycznymi tudzież...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Monika - awatar
Monika 21.10.2013 11:19
Czytelnik

3. Przeczytałam, podobało mi się, ale rozumiem postawy niechętne - humor dość specyficzny, akcja taka jakaś mało wciągająca, mnie zupełnie nie zainteresowała, poziom absurdu nieco ponad wytrzymałość niektórych - zdecydowanie lektura nie dla każdego, wymaga chyba od czytelnika odrobiny wrodzonego cynizmu i jakiejś takiej życiowej goryczy. Ale dla odpowiedniego czytelnika...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Spence - awatar
Spence 20.10.2013 23:40
Czytelnik

@Natalia Nie mówiłem o Twoim komentarzu. Nie wkładam Ci żadnych literek D:

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
ścichapęk - awatar
ścichapęk 20.10.2013 23:23
Czytelnik

@Spence - ja myślę, że "humor" i "śmieszność" to nie są synonimy, a nawet jestem tego pewna. Także proszę nie wkładać mi literek, w które nie uderzyłam na klawiaturze.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Jola - awatar
Jola 20.10.2013 23:08
Czytelniczka

No proszę, ze mną jest podobnie. Chociaż paragraf przeczytałam od deski do deski, ale z musu nie dla przyjemności i nigdy na pewno do niego nie wrócę.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Spence - awatar
Spence 20.10.2013 21:10
Czytelnik

@Natalia No tak mnie naszło po przeczytaniu tekstu i komentarza, w których podkreślano słowo "humor". Po prostu stwierdziłem, że dodam, że to śmieszna książka nie jest. Pozdro.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Aesir - awatar
Aesir 20.10.2013 20:34
Czytelnik

@Mateusz: ja również popieram Twoje uwagi. Człowiek, który deklaruje wiarę katolicką, a równocześnie dopuszcza tak straszliwe tortury i okrutne kary śmierci nie ma w sobie prawdziwej wiary, autentycznego posłuszeństwa przykazaniom Boga, ani elementarnego szacunku dla życia. Po każdej stronie występowały rozmaite postacie, wśród nich też negatywne. Ich ocena moralna...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Mateusz Cioch - awatar
Mateusz Cioch 20.10.2013 20:11
Czytelnik

Aesir: wątek księcia Jaremy występuje w "Ogniem i mieczem"Mam nadzieję, że ani przez chwilę nie pomyślałeś, że o tym nie wiem.

Zgadzam się z tobą w większości kwestii, a zwłaszcza "rozsądnego czytelnika". Nie pasuje mi po prostu bezkrytyczne stawianie Trylogii na ołtarzu, jedynie dlatego, że bohaterowie wierzą w Boga. A kto nie wierzył podówczas? Spoko, ale jak ta wiara...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
ścichapęk - awatar
ścichapęk 20.10.2013 18:16
Czytelnik

Patrząc na wypowiedź o niezrozumieniu zdań o humorze, nie rozumiem czego tu nie rozumieć, bo to logiczne jest (o ile się przeczytało). I dobrze jest czytać ze zrozumieniem, gdyż nie zostało napisane, że to śmieszna książka - ale to taki mały niuansik.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Spence - awatar
Spence 20.10.2013 18:09
Czytelnik

Patrząc na całość "Paragrafu 22" to nie rozumiem do końca tych zdań o humorze, bo to nie jest śmieszna książka.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Aesir - awatar
Aesir 20.10.2013 17:38
Czytelnik

@Mateusz: Każdy samodzielnie dokonuje oceny danej postaci. Dla mnie Wiśniowiecki nie stanowi żadnego wzoru.
Jeżeli ktoś jest głupi, to poszedłby na rzeź bezmyślnie, analogicznie do Wiśniowieckiego, który przecież został pokonany przez Chmielnickiego. Rozsądny czytelnik samodzielne rozróżni dobre postępowanie bohaterów "Trylogii" (wątek księcia Jaremy występuje w "Ogniem i...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Ania Materzynska - awatar
Ania 20.10.2013 17:38
Czytelniczka

A ja się cieszę bardzo, że wreszcie znalazłam kogoś, komu się Paragraf 22 nie podoba. Miałam (i mam) straszny problem z tą książka - raz, że klasyka, że wstyd nie znać, że każdy musi przeczytać, dwa, że mnóstwo pozytywnych opinii i zachwytów słyszałam... a ja jakoś nie mogę. Próbowałam, sukcesywnie, ze trzy razy i za każdym odrzucałam ją po jakimś czasie ze wstrętem...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Mateusz Cioch - awatar
Mateusz Cioch 20.10.2013 17:21
Czytelnik

Wiśniowiecki przepraszał i prosił o przebaczenie?

Nigdzie nie napisałem, że Kmicic bezmyślnie szedł na rzeź, tylko że jak wychowani na "Potopie" patrioci zapragną zgrywać swojego literackiego idola, to tak to się może skończyć.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
mio akiyama - awatar
mio 20.10.2013 17:21
Bibliotekarka

Kazik:
Czy jestem jedyną osobą, która przeczytała "Lolitę", a jeszcze filmu nie widziała? Ktoś może mi polecić, który z nich jest lepszy? Chcę zobaczyć ten wierniejszy książce, bo wnioskuję, że jeden z nich wysładza tę chorą miłość i bełta nastoletnim widzom w głowach.


Jeśli chodzi o wierność książce to ekranizacja Kubricka jest jej wierniejsza, zresztą sam Nabokov...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Aesir - awatar
Aesir 20.10.2013 17:01
Czytelnik

@Mateusz: Kmicic uszedłby za kibola, zanim jego postawa uległa zmianie. Słynął on z rozboju, a jego patriotyzm był pozorny, lub niedojrzały, ponieważ dbał tylko o osobiste zatargi, a później naiwnie poparł zdradzieckich Radziwiłłów. Źródło jego przemiany tkwi w miłości do Oleńki, która zaszczepiła w nim troskę o Ojczyznę zespoloną z wiarą. Pod wpływem tego uczucia pokornie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Mateusz Cioch - awatar
Mateusz Cioch 20.10.2013 16:31
Czytelnik

@Aesir: ale sam przyznajesz, że w książce opisany jest jako postać pozytywna, więc jaki daje to nam przykład? Równie dobrze możemy uznać, że "Mein Kampf" (przykład cokolwiek przesadzony, wiem, ale ukazuje mniej więcej o co mi chodzi) uczy i rozwija, bo przekaz w niej zawarty obiektywnie jest be.
Z tym bronieniem ojczyzny racja i niby spoko, ale z drugiej strony taki przekaz...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Osioł_Dardanelski - awatar
Osioł_Dardanelski 20.10.2013 16:05
Czytelnik

Ja się za to wstydzę, że przeczytałem kiedyś "Instytut" pana Żulczyka...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Aesir - awatar
Aesir 20.10.2013 15:41
Czytelnik

@Mateusz: racja, książę Wiśniowiecki był fałszywym katolikiem, ponieważ nie postępował w sposób miłosierny i zgodny z przykazaniami. Realizował twardą i krwawą politykę, nie szukając innych rozwiązań. Wprawdzie wzmacniał morale wojsk, lecz równie dobrze byłby polskim Vladem Palownikiem. Pomimo pozytywnego opisu u Sienkiewicza, obiektywnie jest bardzo negatywną postacią i...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Mateusz Cioch - awatar
Mateusz Cioch 20.10.2013 15:26
Czytelnik

@Aesir: a czy przypadkiem krwawy książę Wiśniowiecki nie był żarliwym katolikiem, przedstawionym w książce raczej w pozytywny sposób, jako wielki wódz itd.?
Kmicic "po przemianie" kazał tatarskim maruderom ze swego oddziału wzajemnie się powywieszać, a ostatniego ustrzelono z krócicy. Nie wiem na jakiej wierze oparte było to działanie, ale chyba nie na tej, której filarami...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
ścichapęk - awatar
ścichapęk 20.10.2013 15:23
Czytelnik

kryptonite: a 'Paragraf 22' kusi mnie od dawna...

Koniecznie! Mnie też kusił i skusił. Trochę racji ma Żulczyk, bo momentami ciężko przebrnąć, język gęsty, zbity, za dużo treści, ale po pokonaniu chwilowego zniechęcenia jest bardzo dobrze. Dialogi, sytuacje, absurd goni absurd. Humoru Hellera do żadnego innego pisarza nie sposób porównać.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
kryptonite - awatar
kryptonite 20.10.2013 15:13
Bibliotekarz | Oficjalny recenzent

Z Sienkiewiczem mam podobnie - starałam się przeczytać 'Trylogię', ale o wiele przyjemniej idzie mi oglądanie ekranizacji tych książek niż ich lektura. Jakoś nigdy nie darzyłam twórczość tego pisarza jakimś kultem maryjnym - dla mnie są to powieści pisane w odpowiednim dla naszej historii okresie, i dlatego zdobyły taką popularność.
'Lolitę' czytałam zaraz po maturze, a...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
ścichapęk - awatar
ścichapęk 20.10.2013 15:11
Czytelnik

Że Trylogia nieprzeczytana, to jest absolutnie zrozumiałe. I nie rozumiem dlaczego ciągle męczą Sienkiewiczem w liceum. Po 50 stronach "Potopu" miałam dość. Sienkiewicz jest niestrawny. I tyle.
Spytajmy licealistów - ilu z nich go czyta? Daję głowę i dokładam ręce (a długie są), że garstka: ci ambitni, którzy chcą odbębnić wszystkie lektury pro forma, i ci, którym...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Boogna - awatar
Boogna 20.10.2013 14:44
Czytelniczka

Cóż za gorąca dyskusja nad "nieprzeczytaniem" Trylogii :)

Lolitę i Paragraf radzę wrzucić na półkę "Chcę przeczytać".
Sienkiewicza wypada znać, ale można sobie darować :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Aesir - awatar
Aesir 20.10.2013 13:38
Czytelnik

@Mateusz: w pewnej części masz rację, wszak występują w niej liczni, zdecydowanie negatywni bohaterowie, choćby krwawy książę Wiśniowiecki, czy barbarzyńca Azja Tuhajbejowicz, natomiast postacie Pana Wołodyjowskiego, Kmicica (po przemianie), czy króla Jana Kazimierza stanowią wspaniałe przykłady działania opartego na wierze. Twoja interpretacja "Trylogii", jakoby jej treść...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Luis - awatar
Luis 20.10.2013 13:20
Czytelnik

Szczerze mówiąc, nie znalazłam w wypowiedzi pana Żulczyka niczego, czego można się "czepnąć", więc nie wiem skąd ta nienawiść w postach powyżej. Pan Żulczyk, jak my wszyscy, nie jest w stanie przeczytać wszystkich książek, nawet jeśli okroimy je wyłącznie do kanonu literatury. Każdy kieruje się własnymi preferencjami. Czy można komuś zarzucać, że zna prawie całego Nabokova,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Aesir - awatar
Aesir 20.10.2013 13:16
Czytelnik

@Kazik: Miło mi, ja również Cię lubię, natomiast komparatystyka domowej sympatii dla "Trylogii" z kultem maryjnym brzmi dla mnie, jak tandetna próba dodatniej prezentacji poglądów pana Żulczyka wśród nastoletnich fanów "Zmierzchu". Przymiotnik "maryjny" ma w wypowiedzi pana Żulczyka negatywny wydźwięk, jakby wiara w Matkę Bożą stanowiła jakąś kpinę, czy przesłankę do...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Maciej Markisz - awatar
Maciej Markisz 20.10.2013 12:51
Czytelnik

Kuba: Zgadzam się z Aesirem. Uzasadnienie w połączeniu ze zdjęciem pana Żul(czyk)a wywołało u mnie tylko niesmak, i czuję raczej zadowolenie niż wstyd, iż nic nie czytałem tego autora.

Przed i w zdaniu złożonym nigdy nie stawiało się i nie stawia się przecinka. To nowa moda internetowa, a także po prostu błąd. Wyjątkiem od tej zasady jest wymienianie, powtarzanie, czego...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej