Czytasz książki? To na pewno…, czyli najgorsze stereotypy o czytelnikach i czytaniu

Ewa Cieślik Ewa Cieślik
04.05.2024

Pierwszy raz poznajecie daną osobę. Przedstawiacie się, mówicie kilka słów o sobie, dodajecie, że lubicie czytać książki. I wtedy ta druga osoba mówi… No właśnie, co? Jakie są największe mity o czytaniu? Jak wygląda typowy czytelnik i dlaczego lubimy dzielić książki na lepsze i gorsze? Oto 5 stereotypów o czytaniu, jakie poznałam na własnej skórze. 

Czytasz książki? To na pewno…, czyli najgorsze stereotypy o czytelnikach i czytaniu

Mity czytelnicze dotyczą zarówno poszczególnych gatunków literackich, pisarzy, jak i samych miłośników słowa pisanego. Ci, którzy lubią książki, pewnie zetknęli się z niejednym stereotypem o czytaniu. Niektóre są całkiem zabawne, inne zasmucają, bo prowadzą do pogłębiania krzywdzących schematów. 

Dla porządku wyjaśnijmy jeszcze, czym jest stereotyp. Według Słownika Języka Polskiego to funkcjonujący w świadomości społecznej uproszczony i zabarwiony wartościująco obraz rzeczywistości. Stereotypy tworzą pewne fałszywe przeświadczenia, dotyczące różnych zjawisk i czynności – takich jak choćby czytanie. Przyjrzyjmy się więc nieprawdziwym stwierdzeniom związanym z literaturą. 

5 największych mitów czytelniczych

1. Książki? Trzeba mieć na nie dużo wolnego czasu

Na czytanie trzeba mieć wolny wieczór. Albo poranek. A najlepiej cały weekend. Kiedy tu znaleźć czas, jak wokół tyle obowiązków? Prawda jest jednak – moim zdaniem – inna. Sama czytam choćby przy śniadaniu (i choć niektórzy powiedzą, że czytanie przy jedzeniu to brzydki nawyk, w mojej rodzinie panuje odmienne przekonanie). Książkę możemy też wyciągnąć, wracając ze szkoły czy pracy, jadąc tramwajem. Bywają też ludzie, którzy gotują, jednym okiem zerkając w tekst (sama się do nich zaliczam, choć ostatnio skończyło się to przypaleniem pierogów). Audiobook świetnie nada się na podróż autem czy pociągiem, a dokończyć rozdział można też przed snem (jeśli tylko zmienimy skrollowanie Facebooka lub Instagrama na pół godziny z lekturą). Czytanie może być wręcz idealnym hobby dla tych, którzy cierpią na chroniczny brak czasu!

2. Lubisz czytać? A nie wyglądasz

Jak powinien wyglądać typowy czytelnik lub typowa czytelniczka? Stereotyp mola książkowego to zamknięta w sobie, lubiąca samotność osoba, najlepiej nieatrakcyjna i koniecznie w okularach (bo przecież czytanie niszczy wzrok!). Tymczasem czytelnikiem/czytelniczką może być umięśniony trener na siłowni, wytatuowana miłośniczka motocykli, siedmiolatek śmigający na deskorolce w parku czy samotna matka o spracowanych dłoniach, pracująca na dwie zmiany. Miłości do czytania nie definiuje wygląd płeć, wiek, wykształcenie czy zawód. A także zasobność portfela.   

3. Sam/a bym też czytał/a, ale nie mam na to pieniędzy

Czy czytanie jest drogie? Spójrzmy na inne hobby, którym można oddawać się w wolnym czasie. Aktywność na siłowni czy w studio jogi to comiesięczny wydatek ok. 150-400 zł, bieganie wymaga na starcie kupna obuwia za kilkaset złotych, spadochroniarstwo to minimum pół tysiąca złotych za kilka minut w przestworzach. Choć możemy się spierać, czy ceny książek są wysokie, czy niskie, analizując kwoty, które musimy wydać na wersje papierowe, e-booki czy abonamenty, to uważam, że kwota 15, 30 czy nawet 50 złotych za kilka godzin lektury nie jest wysoka. A przecież czytać można też za okrągłe 0 złotych! Wystarczy przejść się do osiedlowej biblioteki, poszukać legalnych i bezpłatnych książek w Internecie lub pożyczyć polecany tom od znajomych lub rodziny. Dla chcącego nic kosztownego! Przy okazji dodam, że czym innym jest oczywiście kolekcjonowanie książek, szczególnie rzadkich i trudno dostępnych, jednak samo czytanie nie wymaga specjalnych nakładów finansowych.

4. Literatura kobieca? Szmira!

Przekonanie, że książki pisane przez kobiety lub dla kobiet nie reprezentują sobą żadnych wartości, jest ogromnie krzywdzące – zarówno dla autorek, jak i czytelniczek. Co ciekawe, nikt nie pomyślałby, by podobnie wyrazić się o książkach, które wyszły spod piór mężczyzn. Ciekawe, dlaczego...

5. Fantastyka? To przecież dla dzieci

Trudno przecenić wpływ „Władcy pierścieni” na literaturę światową. Współczesna (pop)kultura nie byłaby taka sama bez „Wiedźmina”, a miliony dzieci nie pokochałyby czytania, gdyby nie sięgnęły po serię o Harrym Potterze. Wymieniać dalej? Noblista Kazuo Ishiguro w swojej najnowszej, nominowanej do Bookera powieści „Klara i słońce” sięga po fantastykę, nie stroni od niej również utytułowana Margaret Atwood. A jednak dla wielu czytelników wszystko, co zawiera w sobie nawet niekoniecznie smoki i magię, lecz choćby odmienną wizję rzeczywistości, jest od razu skazane na lekceważące wzruszenie ramion lub grymas niechęci. Cóż, wiele tracą! 

Dzielenie książek na lepsze i gorsze to też, w dużej mierze, częsta przywara samych czytelników. Warto bowiem podkreślić, że pewne nieprawdziwe przekonania dotyczące czytania są z lubością podtrzymywane przez samych miłośników literatury. Jakie grzeszki mają na sumieniu czytelnicy? 

Co myślą o sobie (niektórzy) czytający, czyli stereotypy czytelników

1. Pokaż mi swoją biblioteczkę, a powiem ci, kim jesteś

Czyli oceniamy po okładkach – ale tych na półkach innych. „Skoro ja czytam klasykę, to jestem lepszy/a od tych, którzy pochłaniają tylko bestsellery”. „Moje reportaże są bardziej wartościowe niż twoje komiksy”, a „kryminały skandynawskie biją na głowę te amerykańskie”. Sama wchodząc do czyjegoś domu z zainteresowaniem rozglądam się po półkach z książkami (ciesząc się, gdy dostrzegę grzbiety tomów, które sama mam w domu) lub przeglądam wirtualne biblioteczki użytkowników lubimyczytać.pl. Warto jednak pamiętać, że dobrze jest się różnić, także jeśli chodzi o nasze wybory książkowe!

2. Czytanie jest bardziej wartościowe niż…

W wykropkowane miejsce wstaw dowolną czynność. Czytanie jest bardziej wartościowe niż przeglądanie internetu. Oglądanie filmów. Dzierganie skarpetek. Stąd już blisko do przekonania, że…

3. Czytanie sprawia, że jesteśmy lepsi

Czytając zdobywamy wiedzę, rozwijamy wyobraźnię, poszerzamy horyzonty – zgoda. Jednak oczytanie nie powinno decydować o wartościowaniu ludzi na lepszych (mądrzejszych, inteligentniejszych, etc.) i gorszych. To niestety częsta przywara osób lubiących książki, które wywyższają się, sugerując, że nieczytający są głupsi. Spójrzmy prawdzie w oczy – może niekoniecznie wszyscy powinni czytać? Może inni spełniają swoje kulturalne potrzeby, oglądając filmy i seriale lub wolą się zrelaksować, układając puzzle? Czy coś w tym złego?

Czas na rachunek czytelniczego sumienia. Czy sami podtrzymujecie, ku własnemu zadowoleniu, niektóre stereotypy dotyczące czytania? A może kiedyś poczuliście się dotknięci czyjąś niemiłą uwagą dotyczącą Waszej ukochanej czynności? Dajcie znać w komentarzach – z przyjemnością je przeczytam.

Tekst po raz pierwszy został opublikowany w 2021 roku.


komentarze [338]

Sortuj:
więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Ajka - awatar
Ajka 09.05.2024 14:17
Czytelniczka

1. Książki dla dzieci i młodzieży powinny być czytane tylko przez nich. Gdy robi to dorosły jest to śmieszne i infantylne. 
2. Jako dorosły czytaj tylko klasykę, bo jak nie, to czytanie nie ma sensu! 

3. Musisz czytać? ( czytanie jako kara). 
4. Audiobooki i ebooki to nie są prawdziwe książki! 
5. Czytelnikiem jest osoba w okularach, która nie lubi sportu! Najlepszy zestaw...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Grzegorz - awatar
Grzegorz 08.05.2024 11:31
Czytelnik

A ja powiem jeszcze tak.
- Dla mnie jak ktoś mówi, że nie ma czasu to znaczy, że ma go za dużo tylko nie potrafi sobie go zorganizować (istnieje mnóstwo osób, które mają rodziny, pracę, pasje i nawet życie towarzyskie) Można? Można!
- Istnieje hipoteza, że jeżeli codziennie poświęcimy jakiejś czynności 15minut to po 5 latach będziemy w tej kwestii ekspertami, to ja...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
joly_fh - awatar
joly_fh 09.05.2024 12:11
Bibliotekarka

też zawsze to mówię: brak czasu to tylko wymówka (w większości przypadków), bo zawsze są jakieś priorytety. O wiele bardziej akceptowalne jest dla mnie przyznanie, że nie czytam, bo mi się nie chce/ nie lubię - ok, rozumiem to. Ale większość ludzi właśnie tak nie powie, tylko będzie się wykręcać. Czemu? Bo się wstydzą, bo czują, że nie jest to akceptowane. I to mimo tego,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Aka - awatar
Aka 17.08.2024 23:50
Czytelniczka

@tieleginus "Można? Można" Otóż nie zawsze jednak można. Są takie chwile, że żadna organizacja nie pomoże. Porozmawiaj z matkami opiekującymi się niemowlakiem.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Voulor - awatar
Voulor 08.05.2024 08:40
Czytelniczka

1. Ja uważam jednak, że każdy potrzebuje warunków dla swoich możliwości. Ja np. nie jestem w stanie robić coś i czytać jednocześnie, np jeść i czytać. Nie potrafię się skupić na lekturze. Potrzebuje również względnej ciszy i jakieś dźwięki typu stukanie i pukanie mnie stresują i denerwują (cierpię na nadwrażliwość na dźwięki - mizofinia). Kiedyś czytałam w drodze do pracy:...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
joly_fh - awatar
joly_fh 09.05.2024 12:14
Bibliotekarka

"Nie mam czasu, bo nie zawsze ten czas jest na książkę. Choć mam ochotę
poczytać w tym momencie, to jednocześnie mam tez ochotę odpalić sobie
grę na PC, albo obejrzeć serial, napisać opowiadanie, porysować,
pokolorować, pomalować" - zatem masz czas, tylko ten czas poświęcasz na inne rzeczy, a nie na czytanie. W sytuacji ograniczonych zasobów czasowych trzeba coś wybrać i...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Voulor - awatar
Voulor 09.05.2024 17:03
Czytelniczka

Rozumiem i masz rację, bardziej mi chodziło o zaznaczenie tego, że nie każde hobby czy po prostu kwestia spędzenia wolnego czasu ma się opierać tylko na czytaniu książek. Są także inne zajęcia. I zrozumiem to jeżeli ktoś mi powie, że nie ma czasu na czytanie książek, ponieważ umówił się znajomymi na kampanie RPG :) 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
domekzkart - awatar
domekzkart 07.05.2024 18:55
Czytelniczka

Ja się spotkałam z komentarzami, ze po co czytam książki dla dzieci, przecież one są DLA DZIECI, a ja bardzo lubie literaturę dziecięcą i młodzieżową, często ma naprawdę wiele do przekazania

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Rovcia - awatar
Rovcia 07.05.2024 20:03
Czytelnik

Również lubię zaopiekować literacko swoje wewnętrzne dziecko. I pokazać język na uszczypliwe komentarze ;) 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Uta - awatar
Uta 07.05.2024 22:05
Czytelniczka

Mam to samo. U mnie Andersen dla dorosłych, od groma mitów i baśni w tym roku. I komiksy. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
rad - awatar
rad 15.06.2024 07:42
Czytelnik

Usiłowałem wrócić do niektórych pozycji po 35 latach, i nie daję rady. Aczkolwiek, Dawniejsza młodzieżówka, bije na głowę obecną "jang adult".

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Pulsar - awatar
Pulsar 07.05.2024 16:46
Czytelnik

Prawda jest taka, że ci co czytają nie są ani mądrzejsi ani inteligentniejsi od innych. Mogą mieć za to większą wyobraźnię i lepsze obycie z większym zasobem słów. Ludzi czytających skrajnie głupich, jest równie dużo jak zupełnie nie czytających. Choć rzadziej bez wątpienia są patologią i agresywni... Jednak to wynika nie z czytania, tylko tego że tamci mają z reguły inne...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
joly_fh - awatar
joly_fh 09.05.2024 12:16
Bibliotekarka

"Ludzi czytających skrajnie głupich, jest równie dużo jak zupełnie nie czytających" - skąd to wiesz? Jakieś dane potwierdzające tę tezę, czy to tylko Twoja opinia?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
wiciu - awatar
wiciu 07.05.2024 13:35
Czytelnik

Osobiście spotkałem się kilka razy z opiniami, że czytanie książek to chłonięcie jakiejś teoretycznej wiedzy, która się do niczego nie przyda. Potem jak komuś coś w życiu nie wyjdzie, na czymś się nie poznał, coś go zaskoczyło, to pada hasło ,,O tyle książek przeczytał, o jakichś kompletnie niepotrzebnych rzeczach, a tego nie wiedział. I po co mu to było, po co te książki?". 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Uta - awatar
Uta 07.05.2024 06:20
Czytelniczka

"Nie podoba mi się, jak ktoś ma nawalone książek w mieszkaniu"- tekst koleżanki wiedząc, że mam całą ścianę w salonie i sypialni. Pewien znajomy, gdy dowiedział się, że  lubię czytać, skomentował w stylu Zorby- "szkoda czasu na czytanie", tyle że nieświadomie bo i skąd miał wiedzieć. Może film oglądał, ale zapomniał. "Ty to wszystko przeczytałaś? Po co Ci tyle książek?...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
EL_Pierniczek - awatar
EL_Pierniczek 07.05.2024 14:48
Czytelnik

Mysle ze to, co Cie spotyka wynika bezposrednio z tego o czym pisze autor artykulu. 
Ludzie znaja te stereotypy, wiec jesli sie w nie nie wpisuja bo akurat nie lubia czytac, to beda z gory negatywnie nastawieni do czytelnictwa i czytelnikow. Nie chca czuc sie gorsi ani byc tak postrzegani, wiec beda umniejszac tej formie rozrywki. 
Podobnie jak ludzie, co mowia "klikanie w...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Cofftee - awatar
Cofftee 07.05.2024 00:11
Czytelnik

Dzielę się poniższym przemyśleniem, ponieważ bardzo lubię serwis Lubimy Czytać i życzę mu jak najlepiej.

Jako użytkowniczka stwierdzam, że nie podoba mi się nagminne odkopywanie (odkurzanie) tekstów, które miały już swoją premierę na portalu. Jako osoba, która pracowała w redakcji internetowej, rozumiem ten zabieg i zdaję sobie sprawę, że o tematy, zwlaszcza świeże i...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
automaciej - awatar
automaciej 06.05.2024 16:08
Czytelnik

Do: "Książki? Trzeba mieć na nie dużo wolnego czasu", trzeba koniecznie dodać: "Tacy  dziś jesteśmy wszyscy zabiegani"  😀

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
joly_fh - awatar
joly_fh 09.05.2024 12:17
Bibliotekarka

Po czym zając sie skrolowaniem fejsbuczka :D

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Sithwlf - awatar
Sithwlf 06.05.2024 14:11
Czytelnik

Oj tak argument czasowy jest moim ulubionym. Ja nie mam kiedy czytać. Każdej takiej osobie mówię prostą zasadę. 10 stron dziennie. To około 10-15 minut. Zobacz jeden odcinek youtuba mniej, albo omiń serial,albo wcisnij te 10 stron zamiast szperać na fb. A jak nie to podziel te 10 stron na cały nawet dzień. W miesiącu da Ci to 300 stron, a to czasem cała książka. Jedna...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Evik - awatar
Evik 06.05.2024 14:51
Bibliotekarka

Co do pieniędzy...
Są biblioteki. Wprawdzie nowości trafiają tam ciut później i zapewne nie ma tam wszystkich książek. 
Czasem LEGIMI udostępnia książkę pro bono (pomoc dla Ukrainy, pomoc dla WOŚP...). 
Są też Wolne Lektury, gdzie wiele książek można przeczytać za darmo. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Sithwlf - awatar
Sithwlf 06.05.2024 22:23
Czytelnik

Jasne,zgadzam się :) sam ten rok rozpocząłem od wycieczki do biblioteki,szukałem jednej książki a trafiłem na trylogię która w normalnych pieniądzach jest nie do kupienia (zniknęło z rynku)bo wydał to papierowy księżyc. 
Jakie to było dobre, a do tego kosztowało mnie nic. Niestety też była masa starych książek, mocno zajechanych i mocno zakurzonych. Jestem alergik i czułem...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Krzemien - awatar
Krzemien 07.05.2024 14:20
Czytelnik

Ale "nie mam pieniędzy" nie oznacza, na cokolwiek, ale jest elipsą dla "nie mam pieniędzy na to, ponieważ wolę wydać je na coś innego". Jeśli ktoś woli tego fryzjera za 200 i może sobie na to pozwolić, to nadal nie znaczy, że "ma pieniądze" na książki. Otóż nie, bo jego budżet opracowany na podstawie indywidualnych preferencji nie przewiduje takiego wydatku, tak jak mój nie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
EL_Pierniczek - awatar
EL_Pierniczek 07.05.2024 14:57
Czytelnik

Czytanie po 10 stron (lub mniej) jednorazowo mija sie z celem. Po co to robic? Po to by sie statystyki zgadzaly ze ksiazka miesiecznie wpadla? Jaka jest rozrywka z czytania fragmentami? Dla zobrazowania, jaka radosc daje obejrzenie filmu jesli bedziemy go dzielic na 10 minutowe sekwencje i ogladac tydzien? 

Co do "obeznania w grupie", ja nie gram w gry i jak jestem w...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Pulsar - awatar
Pulsar 07.05.2024 16:50
Czytelnik

Pewnie to, że nigdy nie miałem w swoim domu tv ma duże znaczenie. Często nie znam spraw o jakich rozmawiają ludzie zasłyszanych z tv. Tylko one też nigdy nie miały wpływu na moje życie, a książki nawet względnie często jeśli chodzi o specjalistyczne. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Sithwlf - awatar
Sithwlf 08.05.2024 06:46
Czytelnik

EL_Pierniczek , nie dla statystyk tylko właśnie po to aby znaleźć czas na czytanie. Odniosłem się do fragmentu 'ja nie mam czasu na czytanie' a jak poświęcisz te 10 minut zamiast gapić się w tv no to uda Ci się te 10-12 książek przeczytać. Seriale czy filmy zajmują też sporo i oglądanie po 10 minut faktycznie mogłoby się mijać z celem. Niemniej można oglądać jednego youtuba...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
joly_fh - awatar
joly_fh 09.05.2024 12:25
Bibliotekarka

@EL_Pierniczek - tu zgadzam się z Tobą. Zero przyjemności i czytając tak książkę na raty (zwłaszcza powieśc), zapomniałabym po tygodniu o co chodziło na początku. Trudno tak czytając złapać w ogóle sens i klimat opowiadanej historii. No i tak - czy ktoś tak ogląda filmy? Przecież dziś nawet seriale oglądamy hurtowo, wszystkie odcinki naraz, bo nie potrafimy poczekać...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
rad - awatar
rad 15.06.2024 07:45
Czytelnik

Niekoniecznie z Tobą się zgodzę. Mam czas na ebooki. Ale także dużo czasu poświęcam na FB. Nie, nie śledzę postów znajomych. Jak dla mnie, FB to grupy tematyczne, które dużo dają. Także grupy o literaturze.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Iselor - awatar
Iselor 06.05.2024 13:55
Bibliotekarz

"Spójrzmy prawdzie w oczy – może niekoniecznie wszyscy powinni czytać?"

Od dawna twierdzę że oczywiście nie każdy musi czytać. Natomiast uważam że czytać powinien ten kto legitymuje się wykształceniem wyższym. Ja wiem, dzisiaj nie każdy kto ma wyższe to inteligent, wielu to idioci mimo papierka, no ale...Od osoby wykształconej oczekuję jakiegoś oczytania. Niekoniecznie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
joly_fh - awatar
joly_fh 09.05.2024 12:29
Bibliotekarka

a humaniści? Nie mogą czytać literatury ze swojej działki? Oczytanie nie sprowadza się tylko do powieści... Znajomość kanonu literatury pięknej to działka literaturoznawców, polonistów, filologów. Z kolei nie za bardzo widzę, co może wnieść do oczytania kolejny kryminał... A wiedza nie sprowadza się tylko do znajomości lit. pięknej ;)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Iselor - awatar
Iselor 13.05.2024 14:15
Bibliotekarz

Humaniści powinni znać klasykę literatury pięknej oraz swoją działkę. Natomiast są humaniści i są Humaniści. Nie każdy to elita, od tych przeciętnych humanistów nie oczekuję znajomości "Ulissesa" i "Czarodziejskiej góry" ale jak czytają kryminały i "Conana"...to chociaż tyle.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
TWARDA - awatar
TWARDA 06.05.2024 12:26
Czytelnik

Stereotypom ulegają ludzie, którzy nie czytają 😀

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
maneki_neko - awatar
maneki_neko 08.05.2024 18:06
Bibliotekarka

Czyli rozumiem, że jesteś osobą nieczytającą? Bo Twoja wypowiedź brzmi jak stereotyp.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
TWARDA - awatar
TWARDA 08.05.2024 19:51
Czytelnik

Jestem czytającą ze zrozumieniem, a nawet piśmienną... Użyłam dużego skrótu myślowego, bowiem chodziło mi o to, że ludzie czytający poszerzają sobie horyzonty myślowe, a co za tym idzie, rzadziej ulegają stereotypom...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
MagicznyKokietek - awatar
MagicznyKokietek 06.05.2024 12:16
Czytelniczka

Ja się boję przyznawać, ze czytam, żeby nie pomyśleli, że się tym przechwalam

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
KozadeMode - awatar
KozadeMode 06.05.2024 11:26
Czytelniczka

Myślę, że czytanie to rodzaj nałogu i uzależnienia. Ja muszę mieć pod ręką kilka pozycji, tych w czytaniu i do przeczytania w następnej kolejności. Przyznaję się niestety do uznawania kilku stereotypów.... Nie wyobrażam sobie jak można żyć bez książek choć znam wiele osób nie czytających, które wcale nie są gorsze od tych czytających.  
Przy okazji - bardzo dziękuję za...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
prostymikadrami  Magdalena - awatar
prostymikadrami 06.05.2024 09:21
Czytelniczka

Śmieszne te stereotypy. Dziwne, że ktoś tak jeszcze myśli. Ja nie myślę nic krzywdzącego na temat innych pasji. Niech każdy robi to, na co ma ochotę, nie nam to oceniać. 😉 Nie rozumiem tych kłótni, wzajemnych obelg, polecam niektórym nie tylko dorosnąć, ale przede wszystkim dojrzeć.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Icaara - awatar
Icaara 05.05.2024 17:18
Czytelniczka

Faktycznie niejednokrotnie spotkałam się ze stereotypem, że czytający książki są lepsi od nieczytających.
Jako nastolatka sama byłam zagorzałym wyznawcą tego poglądu. 😖 15 lat później zeszłam na ziemię i uważam, że jest to hobby równie dobre, jak każde inne. Niektórzy też uważają, że jak czytać - to tylko wydania papierowe. Ebooki są dla nich gorszym rodzajem książek a ich...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Mariola Rudakowska - awatar
Mariola Rudakowska 08.05.2024 12:13
Czytelniczka

Również lubię ebooki   i wcale nie widzę w nich niczego gorszego.Uważam również,że takim jak ja - to  jest niedowidzącym - ułatwiają życie,wszak czytając książkę papierową nie powiększysz sobie czytanych literek.Ebook zaś daje taką  możliwość.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Elżbieta - awatar
Elżbieta 05.05.2024 15:18
Czytelnik

Uwielbiam książki czytać, przebywać w pobliżu, odwiedzać biblioteki, księgarnie. Czasu na czytanie coraz mniej, ale zawsze coś się wygospodaruje aby sięgnąć po kolejny tom. Kocham je dotykać te prawdziwe, dotykać okładki, strony,,unikam fantastyki. Wszystkich cenię i podziwiam Tych ,którzy czytają w różnej formie i obojętnie  jaki rodzaj ..

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
takijedenbasiek - awatar
takijedenbasiek 05.05.2024 11:42
Czytelniczka

Co do stereotypów tworzonych przez samych czytelników, to spotkałam się z przekonaniem, że audiobook czy e-book to nie książka. Niektórzy są szczególnie zawzięci na audiobooki. Moim zdaniem, jeśli ktoś potrafi skoncentrować się na słuchaniu treści i ją zapamiętać, to jest to jak najbardziej zapoznanie się z dziełem, czyli przeczytanie go. Szczerze? Podziwiam takie osoby, bo...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Sea_Of_Darkness - awatar
Sea_Of_Darkness 05.05.2024 11:52
Czytelniczka

Nie zgodzę się. Zgodnie z definicją slownikową czytać oznacza "śledząc wzrokiem napisane lub wydrukowane litery, zapoznawać się z treścią tego, co jest napisane lub wydrukowane". Audiobook pozwala zapoznać się z treścią książki, ale słuchanie audiobooka to nie czytanie - nie jest spełniona pierwsza część definicji. Podobnie jak obejrzenie sztuki w teatrze to nie to samo co...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Jerico - awatar
Jerico 05.05.2024 13:14
Czytelnik

Warto zaznaczyć, że ta słownikowa definicja powstała na długoprzed tym, zanim się komukolwiek się audiobooki przyśniły. I definicja czy nie, jeśli ktoś zapoznał się z treścią książki, to zapoznał się z treścią książki.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Sea_Of_Darkness - awatar
Sea_Of_Darkness 05.05.2024 13:20
Czytelniczka

@Jerico, ale nie czytał 😉 Zapoznanie się to nie to samo co czytanie. To nie znaczy, że słuchanie audiobooków jest złe, po prostu nie jest czytaniem.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Icaara - awatar
Icaara 05.05.2024 17:25
Czytelniczka

Czytanie angażuje zupełnie inne ośrodki w mózgu niż słuchanie, więc nie jest to ta sama czynność. Nie zmienia to jednak faktu, że w obu sytuacjach znasz treść książki i słuchanie audiobooków nie jest niczym gorszym. Jest nawet pomocne dla osób z problemami z koncentracją.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lothluin - awatar
Lothluin 06.05.2024 00:07
Czytelniczka

Z tum angażowaniem tez tak nie do końca, tu sa najowsze badania https://lubimyczytac.pl/aktualnosci/12616/czytanie-sluchanie-o-najnowszych-...=O najnowszych badaniach amerykańskich naukowców,-Aktualności&text=Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w,dla wzrokowców, jak i słuchowców.

“Badania zespołu Deniz są rozwinięciem opublikowanych w 2016 roku badań...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Icaara - awatar
Icaara 06.05.2024 07:54
Czytelniczka

Ciekawe, muszę poczytać w tym temacie więcej.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Jerico - awatar
Jerico 06.05.2024 10:43
Czytelnik

Właściwie jedno i drugie ma sens. Czytanie uaktualnia wzrokowe obszary mózgu, słuchanie audiobooka słuchowe, ale właściwe przetworzenie słów, niezależnie czy usłyszanych, czy zobaczonych, to już obszar odpowiedzialny za rozumienie, niezależnie od źródła słowa.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
takijedenbasiek - awatar
takijedenbasiek 06.05.2024 13:42
Czytelniczka

Czuję się trochę tak, jakbym włożyła kij w mrowisko. Wiadomo, że słuchanie i czytanie to dwie inne czynności, uruchamiamy wtedy inne obszary w mózgu. Nie uważam jednak, że gdy odsłucham sobie audiobooka i jakimś cudem coś z niego zapamiętam (pamiętajcie - mam koncentrację złotej rybki na bodźce słuchowe), nie mogę uznać książki za przeczytaną. 
Często spotykam się w...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Asia - awatar
Asia 06.05.2024 21:21
Czytelniczka

Bardzo lubię czytać, ale też sporo słucham, bo niestety wzrok mi się w ostatnich dwóch latach znacznie pogorszył. Ja nie czuję różnicy w odbiorze, pamiętam i to co przeczytam i to co usłyszę, zwłaszcza gdy mam na uszach słuchawki. A gdy jestem rozkojarzona to i czytając i słuchając zdarza mi się tracić wątek 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Matthew - awatar
Matthew 08.05.2024 07:12
Czytelnik

zgadzam się. mnie wielu znajomych pyta czemu nie słucham audiobooków. Czytam na papierze. Leżenie i słuchanie kogoś czytającego książkę kiedy masz oczy wydaje mi się dziwne i nie mogę usiedzieć w miejscu. A jak się za coś wezmę to wiadomo już nie słucham. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Maria Akida - awatar
Maria Akida 05.05.2024 08:28
Czytelniczka

Kiedyś usłyszałam od kolegi, że za dużo czytam jako przytyk, a ja odebrałam go jako najpiękniejszy komplement :D Nie przejmuję się stereotypami, bo każdy można przenicować na swoją korzyść. :P

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
maneki_neko - awatar
maneki_neko 04.05.2024 23:10
Bibliotekarka

Spotkałam się osobiście z wszystkimi wymienionymi stereotypami, ale ten o fantastyce zabolał najbardziej, tym bardziej kiedy moja rozmówczyni wprost powiedziała, że fantastyka jest dla ludzi mniej inteligentnych.  😕
Sama raczej nie myślę stereotypowo, chociaż jedna rzecz mnie zawsze dziwiła i dziwić będzie: dlaczego kryminały są takie popularne? I to nie tylko dotyczy...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Luna - awatar
Luna 07.05.2024 08:27
Czytelniczka

Zwłaszcza, że przedstawione światy fantastyczne paradoksalnie mówią nam często więcej o świecie realnym niż kryminały czy nawet reportaże. "Niekończąca się opowieść" Michaela Ende mówi mi więcej o samopoznaniu i leczącej mocy wyobraźni niż niejeden poradnik psychologiczny. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lucy Fair - awatar
Lucy 07.05.2024 11:16
Czytelniczka

@Luna, przeczytałam ostatnio książkę z gatunku hard science (fiction), z której nie zapamiętałam nic, ani tytułu, ani autorki, ani nawet języka, w którym ją czytałam, poza to, że traktowała o eksploracji obcych światów za pomocą maszyn eksplorujących, wysyłanych na nie z Ziemi, w które zdalnie  przenoszona była jaźń operatorek albo operatorów, a także zmysłowość, aby...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
niemagdzia - awatar
niemagdzia 04.05.2024 22:54
Czytelniczka

Najczęściej spotykam się ze stwierdzeniem, że na książki trzeba mieć czas. Nie do końca się z tym zgodzę, bo to poniekąd kwestia wyboru..., choć na pewno są osoby, które rzeczywiście nie mają czasu na czytanie.Romansów czy fantastyki sama nie czytam, ale bynajmniej nie uważam się za lepszą od tych, którzy takową czytają. Wg mnie ważne jest to, że w ogóle ktoś czyta (bądź...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Karola - awatar
Karola 04.05.2024 21:37
Czytelniczka

Uwielbiam książki, tylko czasu mniej i teraz dłuzej mi schodzi z czytaniem. Jednak staram się wygospodarować czas na czytanie. Przynajmniej jeden wieczór w tygodniu. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Matthew - awatar
Matthew 08.05.2024 07:20
Czytelnik

a u mnie odwrotnie. czytam więcej i więcej. Wypracowałem jakiś czas temu taki system: Zawsze po przebudzeniu pierwsze co to czytam. Choćby i stronę jak nie mam czasu (często z rozpędu dużo więcej). To samo przed pójsciem spać. Herbatka, ciastko i książka. Choćby i na czas tej herbatki (często z rozpędu dużo więcej). Biorę książkę do pracy. I jak mam przerwę i czas to...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
keri1224790 - awatar
keri1224790 04.05.2024 19:13
Czytelnik

Bo czytać, to trzeba lubić. Ja czytam wszędzie i zawsze. Zasypiam przy książce i przy niej się budzę. Czytam niemal wszystko poza obyczajem i romansem, ale to tylko mój wybór i nikogo o innych zainteresowaniach nie potępiam.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Sea_Of_Darkness - awatar
Sea_Of_Darkness 04.05.2024 18:29
Czytelniczka

W każdym stereotypie jest trochę racji, a trochę mitu.

O mitach czytelniczych powiem tak:
1. Książki? Trzeba mieć na nie dużo wolnego czasu ➡️ I tak, i nie. Większość osób, które szafują tym argumentem, nie jest aż tak spracowana, po prostu tracą czas na internet czy telewizję. Z drugiej strony jestem wyobrazić sobie, że ktoś, kto ciężko pracuje (np. na dwa etaty, albo kto...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Franciszek Hornowski - awatar
Franciszek Hornowski 04.05.2024 17:33
Czytelnik

Nie jestem pewien, czy stereotypami w ogóle warto się przejmować. Sam padam ich ofiarą dość często, nie tylko z powodu zainteresowania literaturą, ale problem polega na tym, że konstrukcja ludzkiego mózgu po prostu do myślenia stereotypowego nas zmusza. Ot, cała filozofia. 

Jeśli już jednak brać pod uwagę poziom szkodliwości pewnych stereotypów, to wymieniłbym przekonanie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Wtórny - awatar
Wtórny 04.05.2024 19:50
Czytelnik

O tak, ten stereotyp, że książki są lepsze niż inne formy "marnowania czasu" też mnie irytuje, szczególnie jeśli posługują się nim ludzie wykształceni, lub pisarze których prawie nikt nie czyta, ale są poważani w swoim własnym snobistycznym gronie, które rozdaje między sobą nagrody literackie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
emilia - awatar
emilia 04.05.2024 14:11
Czytelniczka

Niejednokrotnie słyszałam uwagi, że czytanie jest nudne i ktoś absolutnie nie wie jak można poświęcać na to tyle czasu, skoro o wiele szybciej jest obejrzeć film. Ten argument dość szybko upadał po przytoczeniu fabuły albo tematyki dowolnej ksiazki, jaką aktualnie czytalam - niezaleznie od tego czy to był kryminał, reportaż czy coś z fantastyki. 
Wydaje mi się, że sporo...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Agafitness - awatar
Agafitness 04.05.2024 13:26
Czytelniczka

Staram się nie oceniać tego, co ludzie czytają, gdyż każdy ma prawo do wyboru  tego, co go interesuje i co mu sprawia przyjemność. Sama również wybieram różne lektury i nie zawsze wybitne dzieła. Przecież czytanie to też rozrywka, wytchnienie, więc książki typu "popierdółki" czasami są dla mnie bardziej wartościowe niż wiekopomne dzieła, szczególnie wtedy gdy szukam czegoś...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 04.05.2024 13:18
Czytelnik

U mnie to,tak. Pytnia czemu tak,dużo czytasz.I dlaczego ttyle fantasty. I oczywicie ,dlaczego nie słucham się ekspertów.Którzy lepiej wiedzą ,mam czytać .

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Asia - awatar
Asia 04.05.2024 12:19
Czytelniczka

Jak w wielu sprawach tak i z czytaniem spotykam się ze stereotypami - Pierwszy z nich, gdy mówię, że często wracam do ulubionych książek - "Szkoda marnować czas na czytanie po raz kolejny tej samej książki". Mnie nie szkoda. Drugi - "Nie warto czytać tylko dla rozrywki, książka powinna być "wartosciowa" - dla mnie rozrywka to też wartość 😏. Kolejny "Nie biorę udziału w...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Jerico - awatar
Jerico 05.05.2024 13:51
Czytelnik

Każda książka może być wartościowa, wystarczy, że czytający używa chociaż z pół procenta możliwości mózgu. Sąrzeczy, o których mam jakiekolwiek pojęcie właśnie dlatego, że przeczytałem o nich w tej ""bezwartościowej" powieści "zabili go i uciekł", gdzie się tylko biją i strzelają albo autor wspomniał o czymś mimochodem w tym fantasy dla dzieci i rzecz zainteresowała mnie na...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Asia - awatar
Asia 06.05.2024 07:13
Czytelniczka

Zgadzam się. Poza tym im jestem starsza tym chętniej sięgamy po książki po prostu dla rozrywki, po literaturę lekką, trochę grającą na emocjach, bo w realnym życiu wystarczająco dużo mam dramatów. Książki dają mi wytchnienie. Tego teraz potrzebuję i niczyje komentarze8 tego nie zabiorą  😊

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Hana - awatar
Hana 10.05.2023 11:23
Bibliotekarka

  Artykuł dobry, ale komentarze do niego jeszcze lepsze. Dawno się tak nie uśmiałam! U mnie jest tak: o tym, że czytam nowa osoba dowiaduje się  zwykle wtedy, gdy to z rozmowy wyniknie. Wtedy ta Nowa/Nowy zwykle mówi „ja też” a co teraz czytasz?  I jest temat do rozmowy. A jak Nowa/Nowy nie czyta, to zmienia temat. Zdarza się czasem, że się  zapędzi: Nie szkoda ci czasu na...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Roztocze - awatar
Roztocze 11.05.2023 19:44
Czytelniczka

Ja ,,marnuję" czas na czytaniu i szydełkowaniu
 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Aka - awatar
Aka 11.09.2023 16:28
Czytelniczka

Za każdą książką stoi jakiś człowiek, jak czytasz to tak jakbyś z nim rozmawiał.
Z tą różnicą, ze w realu jak ktoś opowiada głupoty to trudno jest przerwać rozmowę ale za to książkę można po prostu zamknąć. 😜

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
ISIA - awatar
ISIA 04.05.2024 15:50
Czytelniczka

@Aka wiem, że to wypowiedź z zeszłego roku, ale akurat dzisiaj zrobiła mi dzień :)))

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się