-
Artykuły„Nowa Fantastyka” świętuje. Premiera jubileuszowego 500. numeru magazynuEwa Cieślik4
-
ArtykułyMaj 2024: zapowiedzi książkowe. Gorące premiery książek – część 2LubimyCzytać3
-
ArtykułyTo do tych pisarek należał ostatni rok. Znamy finalistki Women’s Prize for Fiction 2024Konrad Wrzesiński9
-
ArtykułyMaj 2024: zapowiedzi książkowe. Gorące premiery książek – część 1LubimyCzytać14
Cytaty z tagiem "xix wiek" [20]
[ + Dodaj cytat]Możemy się zastanowić, czy w ogóle istnieje potrzeba spisywania historii kultury dziewiętnastego wieku. Czy stulacie jest znaczącym przedziałem czasowym?[...] Dziewiętnastego wieku nie da się ująć w krótkim podsumowaniu, takim, jakie w szczegółach równie dobrze będzie się odnosiło do czasów wojen napoleońskich, jak i do dekadenckiej atmosfery "fin de siecle'u". Pisanie historii dziewiętnastego wieku ma sens tylko wtedy, kiedy patrzy się na ten okres raczej jak na otwarty proces zmian niż jak na zamkniętą całość; proces, którego korzenie sięgają głęboko w przeszłość i którego skutki odczuwamy do dzisiaj.
Współcześni postrzegali siebie jako ludzi żyjących w okresie przejściowym, w punkcie zwrotnym między przeszłością a przyszłością, na pograniczu epok.
Z perspektywy współczesnych zmiany, które zaszły, były tak głębokie, że "nowe pokolenie" nie czuło żadnej więzi z przeszłością, ale też nie zamierzało zacząć budować przyszłości.
W ogólnym ujęciu tak zwana rewolucja przemysłowa była serią wydarzeń mającą początek w Anglii w osiemnastym wieku i gwałtowanie rozwijającą się na kontynencie europejskim od początku dziewiętnastego wieku.
Jedną z konsekwencji "Wielkiego przebudzenia" religijnego w Nowej Anglii był wybuch nastrojów zaciekle antymasońskich, co skutkowało nagłym spadkiem nowych inicjacji w loży św. Andrzeja i pokrewnych. I właśnie tutaj znajdujemy kolejne wyjaśnienie późniejszego deprecjonowania roli wolnomularstwa w amerykańskiej rewolucji: po prostu nie był to jeden z tych elementów mitu założycielskiego republiki, o których dziewiętnastowieczni amerykanie życzyli sobie pamiętać.
W pewnym sensie wiek dziewiętnasty trwał aż do wybuchu wojny w 1939 roku i dopiero wtedy zaczął się naprawdę wiek dwudziesty.
Seks był źródłem radości i szczęścia zawsze, w każdej epoce, a średniowiecze było pod tym względem dużo radośniejsze, dużo mniej zakłamane i dużo mniej kołtuńskie niż przełom wieków dziewiętnastego i dwudziestego.
Wielu mężczyzn, przystępujących do małżeństwa, woli młodą dziewczynę wychowaną w klasztorze i przesyconą dewocją od panien wychowanych w poglądach światowych. Nic pośredniego nie istnieje. Mężczyzna musi zaślubić albo pannę bardzo uświadomioną, która czytała anonse dzienników i komentowała je, która walcowała i tańczyła galopadę z tłumem młodzieży, która bywała na wszystkich widowiskach, pochłaniała romanse, której nauczyciel tańca wyłamywał kolana opierając je o swoje, która nie troszczy się ani krzty o religię i sama sobie utworzyła zasady moralne; albo też młodą dziewczynę nieświadomą i czystą, taką jak były Maria-Aniela i Maria-Eugenia. Być może, jedne jak drugie są równie niebezpieczne.
Choć dla wielu Brytyjczyków pozostaje powodem do dumy, Rorke's Drift było częścią historii imperializmu, kolonializmu, nacjonalizmu - krótko mówiąc, złodziejstwa. Wielka Brytania wtargnęła na tereny suwerennego narodu, żeby je zagarnąć, co w oczach niektórych, w tym pana Rattraya, oznaczało, że drogocenna krew najlepszych synów Brytanii została tego dnia przelana na próżno.
Kitty wzięła głęboki wdech, starając się zachować spokój. Musiała wykorzystać ten wieczór na wkupienie się w łaski każdej z dam. Londyn może i stanowił męskie królestwo, ale klucze do niego dzierżyły panie.