-
ArtykułyPodróże, sekrety i refleksje – książki idealne na relaks, czyli majówka z literaturąMarcin Waincetel5
-
ArtykułyPisarze patronami nazw ulic. Polscy pisarze i poeci na początekRemigiusz Koziński40
-
ArtykułyOgromny dom pełen książek wystawiony na sprzedaż w Anglii. Trzeba za niego zapłacić fortunęAnna Sierant8
-
ArtykułyPaul Auster nie żyje. Pisarz miał 77 latAnna Sierant6
Cytaty z tagiem "antropologia" [32]
[ + Dodaj cytat]Oczywiście możemy innych określać mianem ludzi złych, niemoralnych, zbrodniczych, ale to nam nie wyjaśni, dlaczego ci ludzie robią to, co robią. Poza tym - patrząc z ich punktu widzenia - oni mogliby powiedzieć dokładnie to samo o nas. Jeśli więc, jako antropolodzy, chcemy zrozumieć zachowania członków innej kultury, nie możemy przykładać do tych zachowań naszych norm, zasad moralnych, wartości czy znaczeń, bo nie stosują się oni do nich. Oni stosują się do swoich własnych. To tak, jakbyśmy grając w pokera, próbowali zastosować zasady gry w szachy. Zasady gry w szachy same w sobie nie są ani złe, ani dobre - po prostu nie mają zastosowania do pokera.
Istnienie antropologii było ex definitione niemożliwe tak długo, jak długo tkwiły w umysłach ludzkich rozróżnienia między nami a ludami prymitywnymi, między nami a barbarzyńcami, między nami a poganami. Trzeba było najpierw osiągnąć ten stopień dojrzałości, który nie pozwala już przeciwstawiać naszych własnych przekonań przesądom naszych bliźnich.
Historia życia każdej jednostki jest przede wszystkim procesem przystosowania się do wzorów i zasad przekazanych przez tradycję społeczności, w której żyje.
A im lepsze mamy narzędzia, tym lepiej słyszymy szepty zmarłych i tym częściej poznajemy ich historie, odpowiadamy na ich prośby i doprowadzamy ich zabójców przed oblicze sprawiedliwości.
Mamy potrzebę, by wierzyć w to, że jesteśmy inni: że istoty ludzkie są inne niż
pozostałe zwierzęta, że „my” jesteśmy inni niż nasi wrogowie, a nawet jeszcze
bardziej inni od tych, którzy są dla nas całkiem obcy. Na pożywienie i seks, zabijanie,
ubiór i „właściwy” sposób prowadzenia gospodarstwa domowego nakładamy
kategorie moralne i posługujemy się nimi jako sposobem na czynienie
takich rozróżnień. Mamy tendencje do faworyzowania prostych kształtów i mocno
skontrastowanych zasad formalnych, ponieważ to one sprawiają, że o wiele
łatwiej jest rozróżnić właściwe od niewłaściwego, normalne od nienormalnego.
- Edmund Leach - "Social Anthropology".
To zależy od tego, kto przechodzi,
czy okażę się grobem czy skarbcem,
czy przemówię, czy też zamilknę
zależy to tylko od ciebie
przyjacielu nie wchodź bez pragnienia.
Antropologowie są miniaturzystami nauk społecznych. W małej skali mają nadzieję znaleźć to, co umyka im w wielkiej.
Ludzie Zachodu przejawiają silną skłonność do klasyfikowania – dzięki temu wiedzą, jaką regułę zastosować do danego obiektu. Kiedy zaś rozwiązują problemy, posługują się zasadami logiki formalnej. Natomiast mieszkańcy Azji Wschodniej zajmują się obiektami w szerszym kontekście. Świat jest w ich odczuciu bardziej złożony niż świat ludzi Zachodu, a żeby zrozumieć zdarzenie, trzeba rozważyć mnóstwo czynników, które są ze sobą wzajemnie powiązane i to nie w prostym, deterministycznym sensie. Logika formalna nie odgrywa szczególnej roli w rozwiązywaniu problemów. Osoba zanadto skupiona na logice może wręcz zostać uznana za niedojrzałą.
Czaszki lub szczątki mogą opowiedzieć tylko część historii . Kości są nieme. (...) To o nich należy snuć opowieści. Trzeba o nich mówić, wykładać, wyjaśniać ich pochodzenie, okazywać im cześć, poszukiwać, odzyskiwać, upamiętniać, archiwizować, rysować, fotografować i eksponować, aby przywrócić im znaczenie. Należy obudować je wiedzą.
Aby uświadomić sobie gwiazdorski status skamieniałości, należy zrozumieć, czym ona jest, skąd pochodzi i w jakim kontekście funkcjonuje. Innymi słowy, musimy umieścić skamielinę w jej własnej historii kulturowej, obdarzając ją biografią, na którą składają się muzea, archiwa, środki masowego przekazu, ludzie - niezliczone interakcje w całym jej życiu, które trwa od momentu odkrycia.