A ty robisz to legalnie?

LubimyCzytać LubimyCzytać
05.07.2023

Jest temat, o którym się nie mówi… – zwraca się nagle z ekranu telefonu Vincent V. Severski do bohatera spotu. A ten bohater, niejaki Paweł, chciał tylko spokojnie spędzić wieczór, czytając e-booka. W spocie promującym kampanię Czytaj i Słuchaj Legalnie głos zabierają artyści, którzy zgodnie zaznaczają, że od teraz będą głośno mówić o problemie książkowego piractwa.

A ty robisz to legalnie?

Co czwarty polski czytający internauta korzysta z nielegalnych źródeł, by pobierać e-booki i audiobooki. Jeżeli dodamy do tego drugie tyle osób, które się do tego nie przyznają, otrzymamy pokaźną grupę piratów książkowych. A przecież na piractwie tracą także sami czytelnicy!

Mariusz Szczygieł, Małgorzata Kalicińska, Vincent V. Severski, Elżbieta Cherezińska, Magdalena Witkiewicz, Paulina Jurga, Tomasz Michniewicz oraz Krzysztof Gosztyła włączyli się w kampanię społeczną Czytaj i Słuchaj Legalnie. Twórcy apelują do czytelników o korzystanie z legalnych źródeł e-booków i audiobooków. Obejrzyj spot, w którym wystąpili.

Piractwo w kulturze – problem globalny i… polski

Czy w Polsce istnieje problem związany z piraceniem książek? Badania mówią, że tak. O skali świadczy m.in. badanie „Czytelników w sieci”, które lubimyczytać.pl cyklicznie przeprowadza wspólnie z Polską Izbą Książki. W V edycji badania, zrealizowanego w 2022 roku na grupie 15 tys. osób, aż 25% czytających internautów przyznało, że pobiera nielegalnie e-booki i audiobooki z serwisów torrentowych. Kolejne 5% wymienia się plikami w różnych grupach na serwisach społecznościowych. Na początku 2022 roku amerykańska grupa Akamai opublikowała obszerny raport „State of Internet. Pirates in the Outfield”, z którego wynika, że jeśli chodzi o poszczególne branże, najbardziej na piractwie traci telewizja, a zaraz po niej – branża wydawnicza. Dopiero następne są branże filmowa i muzyczna. Czyli książki i komiksy piraci się nawet częściej niż filmy czy muzykę!

Ruszyła kampania Czytam i Słucham Legalnie 

Korzystanie przez czytelników z nielegalnych źródeł wiąże się ze znaczącymi kosztami dla autorów, wydawnictw i całej książkowej branży. Mniej debiutów i tłumaczeń zagranicznej literatury i wyższa cena książek to tylko kilka skutków piractwa. Tracą na nim wszyscy, także czytelnicy.

Kampania Czytam i Słucham Legalnie ma na celu edukację oraz promocję dobrych praktyk czytelniczych, a także zapewnienie czytelnikom praktycznych informacji na temat walki z piractwem. Na stronie czytamisluchamlegalnie.pl znalazły się pytania i odpowiedzi na temat legalnych źródeł e-booków i audiobooków. Inicjatorzy akcji chcą uświadamiać miłośnikom książek, że nie każde źródło, z którego pobierają e-booki i audiobooki, jest legalne. Podpowiadają, z jakich stron można bezpiecznie korzystać, by czytać zgodnie z prawem. Kampanii towarzyszy akcja w mediach społecznościowych. Uruchomiono specjalne konta na Facebooku facebook.com/cslegalnie i Instagramie instagram.com/cs_legalnie, zachęcające do dołączenia do akcji i wyrażenia poparcia dla walki z piractwem w świecie kultury. Czytelnicy zapraszani są do podzielenia się powodami, dla których czytają i słuchają legalnie.

Kampania powstała z inicjatywy Stowarzyszenia Czytam i Słucham Legalnie. Tworzą je wydawcy, dystrybutorzy i media: Nasza Księgarnia, Warbook, Elibri, Audioteka, Wydawnictwo Literackie, Platforma Dystrybucyjna Wydawnictw, Agora, Woblink, Legimi, Wydawnictwo Media Rodzina, Prószyński Media, Dom Wydawniczy Rebis, Wydawnictwo Czarna Owca, Wydawnictwo Helion, Publicat S.A. Grupa Wydawnicza, Wydawnictwo Zysk i S-ka oraz serwis Lubimyczytać.

Za kreację kampanii odpowiada krakowska Agencja Nie Do Ogarnięcia.

A ty czytasz i słuchasz legalnie?

Po artykule „Czy walka z internetowymi piratami to walka z wiatrakami?” prezeski Lubimyczytać Izabeli Sadowskiej wielu z was włączyło się do dyskusji i szukało odpowiedzi na zadane pytanie. Sprawdźmy więc, jakie są argumenty tych, którzy korzystają z nielegalnych źródeł książek, i spróbujmy je obalić.

Mit 1: Książki są tak drogie, że czytelnika może na nie nie stać.

Rozwiązanie: W sieci nie brakuje legalnych i darmowych źródeł e-booków i audiobooków. Na stronach Stowarzyszenia Czytam i Słucham Legalnie możemy znaleźć wykaz miejsc, gdzie możemy zaopatrywać się w e-książki. Kodami na darmowy dostęp do abonamentów platform z e-bookami i audiobookami dysponuje wiele bibliotek. Biblioteki są też niewyczerpanym źródłem darmowego czytania książek papierowych.

Mit 2: Nie wiadomo, gdzie szukać legalnych e-booków i audiobooków.

Rozwiązanie: Jeżeli nie wiesz, gdzie szukać legalnych e-booków i audiobooków, to wskazówki znajdziesz na stronach Stowarzyszenia Czytam i Słucham Legalnie oraz w materiałach kampanii, która właśnie trwa. Polub stronę na Facebooku i Instagramie, by dowiedzieć się więcej!

Mit 3: Wszyscy korzystają z kultury za darmo, to ja też mogę.

Rozwiązanie: To, że piractwo jest rozpowszechnionym problemem, nie znaczy, że będzie legalne. Korzystaj z legalnych źródeł. Poza tym piracenie seriali, filmów i książek niesie konkretne straty finansowe dla ich twórców. Pisarze w Polsce coraz głośniej mówią o tym, że pobieranie z nielegalnych źródeł napisanych przez nich książek to nic innego jak kradzież. A który czytelnik chciałby okradać ulubionego autora?

 

Zapraszamy was do dzielenia się opiniami na ten temat. Liczymy na to, że dołączycie do akcji Czytam i Słucham Legalnie!


komentarze [146]

Sortuj:
więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Verdi - awatar
Verdi 25.01.2026 23:41
Czytelnik

Czy wiecie, że od bardzo dawna wszyscy płacimy ukrytą daninę na rzecz autorów i twórców? Nikt ci tego wcześniej nie powiedział? 
     Czy wiecie, że przy zakupie płyt CD, DVD, wieży z napędem optycznym czy pendrive (i wielu innych produktów) płacisz już ukrytą opłatę piracką od tzw. "nielegalnych treści", które możesz sobie wgrać lub odtwarzać? Ci wspaniali autorzy...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Andrzej - awatar
Andrzej 17.07.2023 10:21
Czytelnik

Stare, ale może ktoś jeszcze doczyta.
Wczoraj byłem na Indianie Jonesie. Świetny film moim zdaniem.
Ale nie o tym.
Po 27 (DWUDZIESTU SIEDMIU) minutach reklam pojawiła się 30 sekundowa wstawka akcji Legalna Kultura.
Bilety kosztowały 25 złotych - ok, 100 PLN za rodzinę to uczciwa cena. 
Ale z powodu tego bloku reklamowego, to ja jednak wolę torrenty. 
Świadomie wybieram...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Demergeris - awatar
Demergeris 12.01.2024 11:17
Czytelnik

No tak, jak auto za drogie to można ukraść. A paliwo jakie drogie! Ma to sens :D Nie stać mnie ale mi się należy :D

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
ZłodziejkaMarzeń - awatar
ZłodziejkaMarzeń 11.07.2023 15:11
Czytelniczka

Weszłam kiedyś w dyskusję z Panią z branży wydawniczej na temat: czemu E-booki nie będą tańsze.
Dostałam odpowiedź: ceny nie zmaleją ze względu na ograniczenie ryzyka kopiowania.
Dla wydawnictw e-book jest złem koniecznym a nadwyżka z ceny detalicznej kompensuje straty spowodowane piraceniem. 
Inne argumenty podczas dyskusji były takie:
1. Wersja papierowa jest mniej...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
LaCucaracha - awatar
LaCucaracha 16.08.2023 12:39
Czytelniczka

@ZłodziejkaMarzeń Książki były za 500 zł a nawet za kilka tysięcy przed denominacją. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
ZłodziejkaMarzeń - awatar
ZłodziejkaMarzeń 16.08.2023 15:21
Czytelniczka

LaCucaracha
 oj taaaak. Gdzieś tam na dnie szafy, leżą u mnie w domu książki mające z tyłu te piękne ceny. Mama opowiadała mi jak całe osiedla wymieniały między sobą książki, a jej seria "Ludzie lodu" okrążyło całe miasto. No cóż....chyba powolutku powracamy do tych dla mnie nie znanych dni, bo  40 zł za 300 stron wątpliwej jakości tytuł to nie jest okazja życia.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
BIETKA - awatar
BIETKA 10.07.2023 17:56
Czytelniczka

Audiobooki najczęściej kupuje w Audiotece, na stronie ibuk.pl, ebookpoint...
LubimyCzytac, kiedyś udostępniło za darmo opowiadanie Kinga- chętnie skorzystałam.😘 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Malk - awatar
Malk 10.07.2023 17:30
Czytelniczka

Kupuję legalnie e-booki, ale fajnie by było, jakby wydawcy mi to ułatwiali. Chodzi mi o jedną, prostą kwestię: ZANIM wygaśnie licencja na daną książkę, dajcie znać! Wtedy będę wiedziała, że to ostatni moment na zakup. Kupię pewnie nawet i bez promocji. I pewnie nie tylko ja.
A jak potem nie będzie, to cóż... mieszkam poza Polską, nie będę sprowadzać papierowej książki. Co...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Aka - awatar
Aka 04.08.2023 21:53
Czytelniczka

Tego nie wiedziałam. Czyli są jakieś licencje i  jakiś tam deadline po którym nie można danego ebooka sprzedawać?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Jan Jurczak - awatar
Jan 10.07.2023 11:07
Czytelnik

Ja słucham legalnie. Abonament na Audiotece i od początku roku przesłuchałem tyle książek, że zaoszczędziłem ok. 1000 PLN i tak kupuję książki audio, które mi się spodobały aby docenić Twórców. Przestałem kupować niewirtualne książki bo sąsiedzi z dołu boją się, że pewnego dnia im na głowę zlecę  😀

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
niemagdzia - awatar
niemagdzia 09.07.2023 18:43
Czytelniczka

Korzystam z Legimi, bo ceny audiobooków i ebooków są zbyt wysokie, bym mogła je kupować w takiej ilości, ile miesięcznie przesłucham bądź przeczytam. Poza tym, raczej nie zdarza mi się ponownie czytać/słuchać tych samych książek, więc bez sensu to gromadzić. Dlatego wolę wypożyczać. Uważam, że wydatek rzędu 40-45 zł na miesiąc nie jest aż tak wysoki, bym miała ściągać z...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Matthias - awatar
Matthias 09.07.2023 21:00
Czytelnik

W sytuacji, gdy komuś są potrzebne jedna czy dwie książki na miesiąc nie ma sensu opłacać abonamentu. Lepiej pobrać e-booki z darmowych stron i nie mówię tu o technologii P2P. Choć jeżeli ktoś pobierze Sienkiewicza czy Mickiewicza za pomocą P2P to nie zrobi nic złego, bo ci autorzy nie są objęci prawami autorskimi i również wielu innych. A przypomnę, że wydawnictwa drą...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Krzemien - awatar
Krzemien 09.07.2023 14:11
Czytelnik

Ebooki drożeją bo rosną ceny papieru ;)))

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
chris222222 - awatar
chris222222 08.07.2023 20:01
Czytelnik

Powiem tak… kiedyś kupiłem czytnik, ponieważ E-booki były sporo tańsze. Spieacilem może z 2 razy, kiedy nie było dostępności w normalnej księgarni. …Ale na chwile obecną komuś się chyba w główkach pop….oliło z cenami E-booków. Są czasem nawet droższe od papieru, a zazwyczaj w tej samej cenie… wiec nie dziwie się, że ludzie kombinują.  

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Demergeris - awatar
Demergeris 12.01.2024 11:20
Czytelnik

Jak mnie nie stać lub ocnię że za drogo to można ukraść... Proste!

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
chris222222 - awatar
chris222222 17.01.2024 15:12
Czytelnik

No raczej 😀😀😀

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 08.07.2023 13:25
Czytelnik

Niby to wszyscy tacy święci i moralni.I nikt ,nie brał ebooka za darmo. Nie chcę oceniać

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
JarosławS - awatar
JarosławS 08.07.2023 08:32
Czytelnik

Z jednej strony to źle, że ludzie kradną, aczkolwiek czy jest to problem, skoro znaczna część Polaków nie czyta? 
Z jednej strony powinniśmy się cieszyć, że kradną i czytają wzbogacając zasób słów, ucząc się interpunkcji. Z drugiej strony jest Legimi, empik go, książki z przeceny i to jest fakt. Ale czy byłbym zły na kogoś kto ściągnął moją książkę, gdybym był autorem?...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
DawcaMocyWNocy - awatar
DawcaMocyWNocy 07.07.2023 21:10
Czytelnik

Ceny audiobooków są jeszcze jako tako zrozumiałe bo nakład pracy jest dość spory (szczególnie przy kilku lektorach) tak abstrakcyjnych cen ebooków zrozumieć nie potrafię.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Matthias - awatar
Matthias 07.07.2023 16:04
Czytelnik

Widzę, że trolle wydawnictw szkalują czytelników, klientów wydawnictw, określając ich mianem złodziei, bo od czasu do czasu pobiorą sobie za darmo e-booka, który w księgarniach jest odpłatny (samo pobranie e-booka nie jest kradzieżą, kradnie ten, kto udostępnia e-book). Gdybym miał podobne standardy zastosować wobec wydawnictw to musiałbym określać je mianem oszustów, a to...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
xuaeyaqonavosoi - awatar
xuaeyaqonavosoi 07.07.2023 11:15
Czytelniczka

W sumie rozumiem obie strony. Kiedyś też dużo piraciłam (okres gimnazjum-poczatek liceum), bo po prostu nie miałam dostępu do biblioteki. Ta, która była w okolicach mojej wsi, była tak słabo zaopatrzona, że za każdym razem gdy pytałam o coś innego niż lektura szkolna albo polski kryminał, to albo tego nie mieli, albo leżało u kogoś wypożyczone od dwóch lat (to nie żart). Po...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Czytam_sobie - awatar
Czytam_sobie 07.07.2023 05:00
Czytelnik

  Przeczytałam kilka komentarzy I jestem przerażona. Przecież nie trzeba kraść e-book-ow ponieważ można opłacać miesięczny abonament na Lagimi czy Empik go (cena około 40 zł) i można czytać i słuchać do woli. Teraz nawet klasyki literatury są dostępne w ebook jak
i jako audiobooki. Tu naprawdę nie ma nad czym dyskutować, a co do zakupu książek
papierowych to na Taniej...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
RileyMeritum - awatar
RileyMeritum 08.07.2023 13:56
Czytelniczka

Jeśli ktoś czyta ebooki i tłumaczy swoje piractwo tym, że "książki są drogie" czy "ebooki w księgarniach kosztują tyle co papierowe", to właśnie z powodu istnienia takich usług jak legimi czy empik go nie ma już nic na swoje usprawiedliwienie. 40 zł za nielimitowany dostęp do książek z bardzo szerokiej oferty, którą te serwisy mają, to naprawdę nie jest wygórowana cena....

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
SMPP21 - awatar
SMPP21 11.07.2023 21:50
Czytelnik

Na Legimi można zobaczyć ofertę książek w abonamencie i niestety wielu e-booków, szczególnie tych wydanych kilka lat temu, nie ma. O starszych książkach nie wspominam, bo takie to są tylko w skanach na pirackich stronkach. Czytelnicy mieszkający na wsi skarżą się na skąpo zaopatrzone biblioteki w pobliżu. Ci mieszkający za granicą nie mogą sobie pozwolić na sprowadzanie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Czytam_sobie - awatar
Czytam_sobie 13.10.2023 02:37
Czytelnik

Mieszkam poza Polska. Oferta Empik Go, jest bardzo obszerna od lektur po klasyki literaury angielskiej i francuskiej. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Aka - awatar
Aka 13.10.2023 15:28
Czytelniczka

Może Publio lub Vurtualo?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
odrobina_literatury - awatar
odrobina_literatury 06.07.2023 20:18
Czytelnik

Moim zdaniem problemem może też być stosunek ceny do jakości produktu. Niektóre wydawnictwa wydają książki z błędami, literówkami, słabo klejone, na podłym papierze albo po prostu z tak małą czcionką że ciężko to czytać. Druga sprawa to to, że często czytelnicy nie mają ochoty płacić np. 50 czy 60 zł za książkę, która jest szmirą albo po prostu słabym dziełem, bo w ich...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Czytam_sobie - awatar
Czytam_sobie 07.07.2023 23:07
Czytelnik

Jesli romansidła, kryminały czy powieści pornograficzne to taka szmira to po co to czytac? Wattpad to inna sprawa , bo to portal dla tych co lubia sie pobawic w pisarzy, a czasem maja naprawde talent i tenserwis akurat jest za darmo :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
odrobina_literatury - awatar
odrobina_literatury 08.07.2023 23:18
Czytelnik

@Czytam_sobie czytają to dla odmóżdżenia, bo jest popularne, bo chcą sprawdzić i wyrobić sobie opinię, bo to lektura albo chociażby dlatego, że są tam sceny erotyczne a nastolatkom hormony buzują więc i czytają pobudzające fragmenty

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
ZłodziejkaMarzeń - awatar
ZłodziejkaMarzeń 11.07.2023 14:22
Czytelniczka

Miałam dokładnie taka samą gadkę od chłopaka xd Po co kupować skoro mogę za darmo poczytać. Wystarczy, że mu powiem tytuł a on "poszuka".No cóż...lepiej mi się czyta wersję papierową (po prostu mam poczucie, że choć trochę oczy odpoczną od monitora) zawsze chciałam mieć biblioteczkę. Ostatnio chłopak jednak sam przyznał, że pokój jest przytulniejszy z regałem wypełnionym...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Matthias - awatar
Matthias 06.07.2023 18:48
Czytelnik

Książki są drogie! Są za drogie! Wejdźcie do pierwszej lepszej księgarni i szybko się przekonacie, że 70, 80 czy 90 zł za książkę to już standard. :D A to że książki są za drogie, czyli wydawcy nakładają zbyt duże marże, potwierdza fakt, że wydawnictwom rok do roku rosną zyski i to o sporo wyższy procent niż inflacja. :D Papier drożeje, energia drożeje, ok, niech wydawca...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
joly_fh - awatar
joly_fh 07.07.2023 13:32
Bibliotekarka

Owszem książki są drogie. Ale tak się porobiło dopiero teraz, jak wszystko poszło w górę. Wcześniej spokojnie można było kupić nową książkę za 20-30 zł, więc to opowiadanie cały czas, jak to książki są drogie i jak Polaków nie stać na ich zakup to zwykła ściema. Zawsze mnie to irytowało. 20 zł wydasz lekką ręką na bilet do kina, jedzenie w Maku, kawę na mieście i multum...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
asymon - awatar
asymon 08.07.2023 09:18
Bibliotekarz

@Matthias jakie są te "zbyt duże marze"? I kto ustala, jakie marże są zbyt duże, a jakie OK?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Matthias - awatar
Matthias 08.07.2023 09:35
Czytelnik

@asymon Kto ustala? Wolny rynek! Czyli w tym przypadku klienci księgarni, wydawnictw, czyli czytelnicy. Jeżeli wydawnictwa odnotowują rok do roku wzrost zysku o kilkadziesiąt procent to oznacza to, że na książki są nakładane bardzo wysokie marże. Czyli wydawnictwa  mogłyby sprzedawać książki w dużo niższej cenie niż robią to obecnie i nadal miałyby z tego zysk. Mało tego....

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Krzemien - awatar
Krzemien 09.07.2023 14:40
Czytelnik

Wzrost zysku nominalnego, to raz. Dwa, jeśli byłyby "zbyt wysokie" to nie odnotowywałyby zysku, co wynika z samej funkcji partykuły "zbyt". 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
ZłodziejkaMarzeń - awatar
ZłodziejkaMarzeń 11.07.2023 14:43
Czytelniczka

joly_fh
Gdy ceny oscylowały w granicach 20-30 zł to chodziłam do księgarni i kupowałam z półki.
Gdy ceny podskoczyły do puli 30-40 to zaczęłam szukać okazji
40-50 zł już całkiem przesiadłam się na używki i szukam jak najlepszych ofert
Widziałam te ceny okładkowe 60,90 zł... a ostatnio widziałam za 120 zł (książka niezbyt gruba, chyba miała tylko okładkę odświeżoną).
Serce...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Aka - awatar
Aka 04.08.2023 22:12
Czytelniczka

W dobie Internetu jak się dobrze poszuka to można  znaleźć wiele fajnych książek (nawet w cenie poniżej 10 zł).
1) Książki w księgarniach internetowych mają dużo niższe ceny niż te widniejące na okładkch
2) Te księgarnie (nie wiem czy wszystkie) mają outlety, wyprzedaże itp.
delikatnie uszkodzoną książkę można kupić dosłownie za kilka zł. (zdarzało mi się trafić na okazję...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
ZłodziejkaMarzeń - awatar
ZłodziejkaMarzeń 10.08.2023 10:46
Czytelniczka

Aka 
1.  "Książki w księgarniach internetowych mają dużo niższe ceny niż te widniejące na okładkch " - aktualnie nawet kupując w Internecie trzeba liczyć się z tym, że jedna książka potrafi kosztować już ponad  30/40 zł. 
2. Outlety/wyprzedaże to często książki zalegające, mało poczytne. Zdarzają się perełki, ale trzeba po prostu mieć szczęście.
 3."Różnej maści...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Aka - awatar
Aka 12.08.2023 08:53
Czytelniczka

1) "Trzeba liczyć się z tym, że jedna książka potrafi kosztować już ponad  30/40 zł. " To wszystko kwestia wyboru, paczka papierosów kosztuje pewnie z 15 zł,  a jakoś nie słyszę (może źle ucho przykładam) że palacze nie palą bo takie drogie papierosy. Czyli ktoś kto pali paczkę dziennie może  wymienić  to na 3 książki, a jak troszkę zmniejszy dzienną dawkę to przynajmniej...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
ZłodziejkaMarzeń - awatar
ZłodziejkaMarzeń 16.08.2023 11:07
Czytelniczka

AkaI coraz częściej  "Niepalący też mogą się doszukać czegoś z czego można by zrezygnować na rzecz książek, często to właśnie  kwestia wyboru." czytelnicy rezygnują z książek by opłacić rachunki/jedzenie itd. Niestety ale po grupach książkowych widać, że coraz mniej osób sięga po nowe a wraca się do starych wydań. Dosłownie raz, wszyscy jednogłośnie zjechali jakiś tytuł, bo...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Aka - awatar
Aka 16.08.2023 11:51
Czytelniczka

Z tym się zgadzam, że wielu ludzi rezygnuje z książek (a dokładniej z ich kupna) na rzecz opłącenia rachunków i to jest straszne.(straszne że jest taka bieda)

Ale nie wszyscy, 
wystarczy popatrzeć  w wakacje, przed lodziarniami kolejki,   W dzieciństwie gotowa byłabym zrezygnować z lodów i innych słodyczy lub zabawek ma rzecz książek.

Wklubach tłumy, zakupy przeróżnych...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
asymon - awatar
asymon 16.08.2023 12:19
Bibliotekarz

Książka nie powinna kosztować więcej niż butelka wódki. Człowiek musi mieć przecież jakiś wybór! - Andrzej Sapkowski

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Aka - awatar
Aka 16.08.2023 12:31
Czytelniczka

Dobre,
ale ani alkoholik ani książkoholik nie będzie wahać się co wybrać. Kwestia dotyczy raczej tych pomiędzy.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
asymon - awatar
asymon 16.08.2023 14:26
Bibliotekarz

Ale czemu ty masz problem, że ludzie bawią się w klubach, zamiast poświęcić się lekturze? Jeśli cena to wymówka, trudno, nie zmusisz ludzi do czytania.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Aka - awatar
Aka 16.08.2023 16:46
Czytelniczka

Nie mam problemu, to raczej różne przemyślenia w temacie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Iselor - awatar
Iselor 06.07.2023 15:53
Bibliotekarz

Nie dotyczy mnie. Nie używam audiobooków ani ebuków.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Andrzej - awatar
Andrzej 06.07.2023 13:29
Czytelnik

Mity toście sobie sami wymyślili i potem je obalacie.
Ja podam mój powód dla którego 2/3 książek cyfrowych czytam z Legimi i Scribda, a 1/3 z szarej strefy.
Otóż nie kupuję cyfrowych książek jeśli kosztują tyle ile papierowe. Czuję się wtedy naciągany. I nie używam - świadomie - żadnych stron typu upolujebooka itp. Oczekuję, że skoro produkcja, magazynowanie, dystrybucja i...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Jerico - awatar
Jerico 06.07.2023 12:37
Czytelnik

https://www.vice.com/en/article/evkmz7/study-again-shows-pirates-tend-to-be-the-biggest-buyers-of-legal-content
Tyle w temacie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
po_prostu - awatar
po_prostu 06.07.2023 10:53
Autor

Mnie tylko ciekawi, czemu ludzie to robią? Czemu wrzucają do sieci ebooki tak żeby każda obca osoba mogła sobie pobrać? Rozumiem, czemu ludzie pobierają z nielegalnych źródeł: bo w legalnych nie ma albo jest za drogie. Ale czemu udostępniają beprawnie? To są jacyś anarchiści, wrogowie systemu? Chcą zrobić dobrze czytelnikom, jednocześnie robiąc kuku autorom? Gdzie tu sens?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
ja_michau - awatar
ja_michau 06.07.2023 10:36
Czytelnik

„Mniej debiutów i tłumaczeń zagranicznej literatury i wyższa cena książek to tylko kilka skutków piractwa.”
Klasycznie - błąd w identyfikacji skutek/przyczyna.
Książki są drogie i stale drożeją i jest to zrozumiałe biorąc pod uwagę problemy z dostępnością papieru oraz ogólnych kosztów wydawniczych. Przeraża fakt, że cena okładkowa książek po 400 stron potrafi już sięgać...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
pebro - awatar
pebro 06.07.2023 11:05
Czytelnik

Uważam, że receptą byłoby radykalne zmniejszenie cen ebooków, wszak dochodzi do sytuacji gdy przecenione są nawet do 10 złotych,  
Kupiłem  e-booka nawet za 0,99 pln 😃 Co prawda w promocji, ale jednak okazuje się, że można. I nie jest to sytuacja, że zalega w magazynie i blokuje półkę, jak jest w przypadku papierowych książek. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MLB - awatar
MLB 06.07.2023 11:21
Czytelniczka

Moim zdaniem ceny e-booka są skandaliczne. Jeśli kupuję tylko licencję, to dlaczego płacę więcej, niż za książkę papierową, którą kupuję na własność i mogę się nią podzielić z dowolną liczba osób? Zwykły skok na kasę, bo e-booki są coraz bardziej popularne. Jeszcze całkiem niedawno - może ktoś pamięta? - wydania elektroniczne były zdecydowanie tańsze od papierowych.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
asymon - awatar
asymon 06.07.2023 14:32
Bibliotekarz

@MLB e-bookiem też możesz się podzielić w ramach dozwolonego użytku własnego. 

Ja czatuję na promocje i zwykle kupuję taniej, ale to że np. papierowe wydanie Internatu Żadana (właśnie czytam/słucham) kosztuje w Świecie Książki 23,27 zł, a e-book 27 zł - to jakiś żart. Nie każdy chce czekać, więc srogo przepłaca.

Ceny papieru bardzo...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
 Internat
joly_fh - awatar
joly_fh 06.07.2023 15:03
Bibliotekarka

Dokładnie tak. Ceny e-booków są skandaliczne, a na dodatek okazuje się, że tak naprawdę nie jest to cena zakupu tylko de facto jakiegoś leasingu, skoro z tym e-bookiem nie mogę zrobić tego, co chcę (np. odsprzedać), tak jak z fizyczną książką. Pitolę taki interes i już nie kupuję e-booków, wolę kupić papier. A jeśli chodzi o "darmowe e-booki" - no litości, przecież to są...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
MLB - awatar
MLB 06.07.2023 20:37
Czytelniczka

@asymon - tak mogę się podzielić z "najbliższymi", tylko to mało precyzyjna definicja. Co to oznacza? Akt małżeństwa, wspólne nazwisko, dziecko własne, pasierba, krewnych drugiej linii, wspólny adres zameldowania (czy tylko zamieszkania?), współlokatora? A skoro brak precyzji, to jest dopuszczalna interpretacja - zarówno ze strony użytkownika/nabywcy, jak i tzw. organów.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Aguirre - awatar
Aguirre 06.07.2023 21:30
Bibliotekarz

@MLB Art. 23 ust. 2 Prawa autorskiego: Zakres własnego
użytku osobistego obejmuje korzystanie z pojedynczych egzemplarzy
utworów przez krąg osób pozostających w związku osobistym, w
szczególności pokrewieństwa, powinowactwa lub stosunku towarzyskiego
.
Natomiast dozwolony użytek nigdy nie obejmuje jakiegokolwiek udostępnienia odpłatnego ani też powszechnego (przez sieć, w...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
MLB - awatar
MLB 06.07.2023 21:36
Czytelniczka

Dziękuję za podstawę prawną - zarchiwizowane:)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
asymon - awatar
asymon 07.07.2023 08:21
Bibliotekarz

@Aguirre I teraz pytanie, czy jak mamy się dodanych do znajomych na LC i lajkujemy swoje komentarze czy opinie o książkach, to pozostajemy w, pardon, stosunku towarzyskim? Tak/nie i dlaczego?

Ponoć ludzie na fejsie zakładają grupy do wymiany e-booków, zwykle są to znajomi, ale jeśli każdy znajomy zaprasza swoich znajomych, a ci znajomi swoich znajomych? Czy ze znajomymi...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Aguirre - awatar
Aguirre 07.07.2023 09:22
Bibliotekarz

@asymon  exceptiones non sunt extendendae, czyli wyjątków nie należy interpretować rozszerzająco. A analiza dotyczy konkretnego przypadku i człowieka. Moim zdaniem grupa na FB tu się nie mieści chyba, że to jedyna aktywność towarzyska danej osoby, nie tylko w necie, co jest mało prawdopodobne a i tak dotyczyłoby tylko tej osoby, a nie pozostałych. Moim zdaniem użycie słowa...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
senga - awatar
senga 07.07.2023 10:22
Czytelniczka

Wydaje mi się, że kierunek interpretacji idzie w stronę 1 użytkownik, jeden plik (tak chciałoby pewnie środowisko), dochodzi do tego, że udostępniając legalnie zakupiony plik bratowej czy znajomej pracy, z którą wymieniliśmy się w ciągu dwóch lat wzajemne 3-4 książkami, czuję się jak potencjalny złodziej. Kampania nie dotrze do osób udostępniających pirackie kopie, a wzmaga...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Czytam_bo_lubię - awatar
Czytam_bo_lubię 06.07.2023 09:49
Czytelnik

Właśnie tego można było się spodziewać: same negatywne komentarze. Obrona przez atak. Obrona piractwa przez atak na twórców i wydawców. Zgadzam się, rynek książek nie jest idealny, ale czy to usprawiedliwia pirackie udostępnianie plików na prawo i lewo? Markowa odzież czy buty też są drogie, ale jakoś nie widać janosików, którzy okradają magazyny i rozdają towar za darmo...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
po_prostu - awatar
po_prostu 06.07.2023 09:57
Autor

Zgadzam się. To jest racjonalne, odpowiedzialne podejście do tematu, a nie jakieś absurdalne, naciągane wymówki, że statystyki w artykule są złe. Ludzie, trochę uczciwości i odpowiedzialności!

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
YouAreWhatYouRead - awatar
YouAreWhatYouRead 06.07.2023 10:01
Czytelnik

Popieram. Też mnie wkurzają ceny i niepełna oferta w abonamentach, ale nie poniżę się do argumentowania, że to jest powód, żeby kraść. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Brak - awatar
Brak 06.07.2023 10:25
Czytelnik

Piractwo to piractwo, kradzież to kradzież.
Jak się ma okradzenie lokalnego warzywniaka, do pobrania kopii książki z internetu? Żeby te sytuacje mogły być porównywalne, to pobranie kopii książki z internetu musiałoby powodować, że np. fizycznie znika jedna kopia książki z księgarni.
Więc jak chcesz potępiać piractwo, to przynajmniej nie rób takich durnych porównań. Między...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Czytam_bo_lubię - awatar
Czytam_bo_lubię 06.07.2023 10:40
Czytelnik

Porównanie jest jak najbardziej na miejscu. Jak piracisz - czyli udostępniasz publicznie plik czyjejś książki - to kradniesz prawa intelektualne autorowi. Według ciebie kradzież własności intelektualnej to już nie jest kradzież? To jest jakaś mniejsza, słabsza, bardziej moralna kradzież? Ogarnij się intelektualnie. Przecież wyraźnie piszę, że jedyna różnica w tej analogii...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
ja_michau - awatar
ja_michau 06.07.2023 10:42
Czytelnik

Przecież porównanie z ubraniami nie ma absolutnie żadnego sensu. Nie znam elektronicznego substytutu dla odzieży, który sugerowałby tańszą jej cenę. 
Pirat pobiera ebooka, bo jego cena jest równie wysoka co fizycznej książki. Tu tkwi problem. Ebook powinien być tańszym substytutem dla fizycznych wersji. Ponosisz spory wydatek czytnika, a w zamian za to dostajesz możliwość...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Madhad - awatar
Madhad 06.07.2023 11:12
Czytelniczka

Nie rozumiem, i chyba nie chcę zrozumieć pobudek obrony piractwa w każdej formie. Jest to taka sama forma kradzieży jak każda inna i nie powinno to podlegać dyskusji. Argument zbyt wysokiej ceny elektronicznych wersji książek też jest jakby trochę nietrafiony. Znam osoby, które robią to nie dlatego, że ich nie stać, tylko dlatego, że mogą.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Brak - awatar
Brak 06.07.2023 11:27
Czytelnik

@Czytam_bo_lubię Kradzież własności intelektualnej oczywiście istnieje.
Jeśli zarabiam w jakiś sposób na czyimś utworze, to tak, kradnę.

Ale pobieranie kopii z internetu do własnych celów kradzieżą nie jest. Przynajmniej nie w Polsce.

A co do "ogarnij się intelektualnie", to w tym celu studiuję właśnie. I używam do tego sci-huba, także "piracę" artykuły naukowe.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Cleopatrapl - awatar
Cleopatrapl 06.07.2023 12:39
Czytelniczka

Wydawnictwa też oszukują czytelników, żeby jak najwiecej sprzedać. Jeśli kupie sukienkę i Pani powie, że to jedwab, a potem się okaże, że bawełna to mogę zwrócić. Jeśli wydawnictwo pisze, że książka dzieje się np. 200 lat temu, a postacie są żywcem wyjęte ze współczesności, to nie mogę im zwrócic produktu, a jest to jawne oszustwo. 
Myśle, ze wydawnictwa i piraci dobrali...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Andrzej - awatar
Andrzej 06.07.2023 13:30
Czytelnik

Tak, usprawiedliwia.
Markowa odzież czy buty też są drogie, ale jakoś WIDAĆ mnóstwo podróbek na rynku.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
asymon - awatar
asymon 06.07.2023 16:39
Bibliotekarz

@apuss fakt, gry komputerowe też powinny być za darmo, kąkuter kosztuje nawet więcej niż czytnik, szczególnie jak się chce w 4k.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
ja_michau - awatar
ja_michau 06.07.2023 18:08
Czytelnik

@asymon z całym szacunkiem, ale odbiłeś piłeczkę zupełnie nie w tej grze. Książkę możesz konsumować w trzech wersjach i o to cały spór.
Płacisz za papier masz fizycznie książkę, płacisz za każdy etap wydawniczy.  
Płacisz za audiobooka podobnie, zaangażowani są lektorzy i całe studio.
Płacisz za ebooka masa kosztów odchodzi, ale musisz mieć sprzęt do konsumowania tej...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
asymon - awatar
asymon 06.07.2023 18:49
Bibliotekarz

@apuss Wałkowałem temat wiele razy  i chyba nie chce mi się wdawać w dyskusję. Ale dobrze:

"Masa kosztów" to głównie składowanie nakładu, jeśli się nie sprzedaje, koszt papieru i druku, czyli "fizyczności" to oidp jakieś 10% ceny okładkowej. To znaczy tak było przed pandemią, teraz nie wiem.

Koszt tłumaczenia, redakcji i korekty, rozumiemy chyba, że jest dzielony przez...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
SekstusEmpiryk - awatar
SekstusEmpiryk 06.07.2023 20:13
Czytelnik

Od kilku lat nie splamiłem się ściągnięciem pirackiego e-booka, bo legalnych mam tyle, że nie wyrabiam z czytaniem. W związku z przesiadką na format elektroniczny (wbrew pozorom 70-letniemu dziadowi łatwiej czytać elektrony niż papier) niektóre tytuły mam w obu wersjach: papier plus elektrony.

No dobrze - od kilku lat... A co wcześniej? Jest takie powiedzenie o onanizmie,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
asymon - awatar
asymon 07.07.2023 08:27
Bibliotekarz

Przypomnę starą kampanię antypiracką:

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
joly_fh - awatar
joly_fh 07.07.2023 13:35
Bibliotekarka

Jasne, ale... markową odzież, torebki, etc, też się podrabia. Nie wspomnę o perfumach. I oczywiście jest to naganny proceder, a ludzi, którzy kupują podróbki, uzasadniając to tym, że na oryginał ich nie stać, i że to jest ok,  jest multum... 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Andrzej - awatar
Andrzej 09.07.2023 17:19
Czytelnik

@Asymon
 Z tego co kojarzę, przygotowanie e-booka przez profesjonalną firmę na podstawie materiałów dostarczonych przez wydawcę to paręset złotych za jeden tytuł.  
Czyli kwota kompletnie pomijalna jesli rozmawiamy o nakładzie powyżej kilkuset egzemplarzy.
A list kosztów które odchodzą jest dosyć długa.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Wtórny - awatar
Wtórny 06.07.2023 09:14
Czytelnik

A jaki jest procentowy udział ebooków w naszym rynku książki? Dlaczego eBooki kosztują tyle co papierowe książki? I wreszcie (poruszany już tutaj problem) skąd ta pewność, że jak ktoś by nie ściągnął, to na pewno kupił? Ja pierdzielę cały czas wałkujemy te same abstrakcyjne problemy, a tak naprawdę to dystrybutorzy, a nie piraci są największym rakiem rynku książek.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
pebro - awatar
pebro 06.07.2023 08:23
Czytelnik

Ze strony Stowarzyszenia:
Gdy kupujesz e-book czy audiobook, nabywasz prawo do jego przeczytania czy wysłuchania, a nie fizyczny egzemplarz,  
Ciekawe, dlaczego prawo do czytania (e-book) jest niekiedy droższe od  fizycznego egzemplarza. 
A strona Stowarzyszenia niby promuje legalne źródła, ale nie odsyła do żadnych serwisów (wolnelektury,   wikiźródła itp), w których można...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Aguirre - awatar
Aguirre 06.07.2023 09:03
Bibliotekarz

Dokładnie tak, książkę papierową nabywamy na własność i możemy ją nawet legalnie sprzedać. Odpowiednikiem prawa do przeczytania e-booka jest wypożyczenie książki z biblioteki (darmowe). Wiec trafna uwaga co do ceny e-booków, która powinna być ułamkiem ceny książki papierowej (powstaje i tak z materiałów do powstania książki papierowej - skład, okładka, ew. opracowanie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Ziemowit - awatar
Ziemowit 06.07.2023 02:58
Czytelnik

Fakt faktem, jak byłem uczniem i studentem, ściągałem z Internetu materiały (głównie filmy), przez co praktycznie w ogóle teraz ich nie oglądam (ileż można), książki zdarzyło mi też się pościągać a ich w ogóle nie czytałem (bynajmniej w 98%)za to teraz nałogowo czytam książki i codziennie słucham audiobooków (z legalnych źródeł). 
Fakt faktem młodzi mają mnóstwo czasu (mogą...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
tzaw - awatar
tzaw 05.07.2023 22:47
Czytelnik

Jak mogę, to kupuję. Kupuję bardzo dużo. Wymienione wydawnictwa powinny postawić mi pomnik. Zauważyłem jednak, że jeśli się ma nieco odmienne od mainstreamu upodobania i szuka się literatury spoza kręgu anglosaskiego, niemieckiego lub słowiańskiego, to po prostu wielu starszych książek nie da się znaleźć inaczej, niż na jakimś nielegalnie udostępnianym pdf-ie. Ostatnio...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
asymon - awatar
asymon 06.07.2023 16:46
Bibliotekarz

Ja kataloguję sobie zakupy e-booków i widzę, że w ostatnim roku kupiłem spoooro mniej (mniej niż połowę tego co w latach poprzednich). Związane jest to z drastycznym wzrostem cen papieru - logiczne że e-booki też podrożały. Czy nie?

Czytam zapasy (spore), ostatnio też przeprosiłem się z bibliotekami, na szczęście mam dobrze zaoparzone. Czasem coś kupię, nie pobieram z...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Andrzej - awatar
Andrzej 09.07.2023 17:21
Czytelnik

Oczywiście, że to logiczne, że drastyczne wzrosty cen papieru podniosły i cenę ebuków.
To jest tak bardzo logiczne, że nie mam pojęcia jak ktokolwiek logicznie myślący mógłby pomyśleć, że to nielogiczne.
Kisnę po prostu.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Batalia - awatar
Batalia 05.07.2023 22:41
Czytelniczka

MNIEJ debiutów? W stosunku do jakiego okresu? Właśnie rynek jest zalewany ciągle nowymi nazwiskami, porzuciłam bycie nie bieżąco z kryminałami, bo to już osiagnęło rozmiary nie do ogarnięcia.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
joly_fh - awatar
joly_fh 06.07.2023 15:06
Bibliotekarka

zgadzam się. ilość wydawanych książek jest absurdalna. oczywiście fajnie, że jest wybór, ale to się robi nie do przeczytania, nawet jak ktoś czyta bardzo dużo 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
pixel - awatar
pixel 05.07.2023 22:13
Czytelnik

Spotify dla ebooków !

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Andrzej - awatar
Andrzej 06.07.2023 13:31
Czytelnik

Legimi i Scribd.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
joly_fh - awatar
joly_fh 06.07.2023 15:07
Bibliotekarka

a Legimi to co? 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
asymon - awatar
asymon 06.07.2023 16:48
Bibliotekarz

Masz na Spotify trochę audiobooków, np. playlista "Polskie Audiobooki".

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
aklekot - awatar
aklekot 05.07.2023 22:06
Czytelnik

Dlaczego kłamiecie? W polskim prawie pobierane ebooków nie jest nielegalne. Nie ma takiego przestępstwa i tyle w temacie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MLB - awatar
MLB 06.07.2023 11:44
Czytelniczka

Prawda! Nielegalne jest udostępnianie, a nie pobieranie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
asymon - awatar
asymon 07.07.2023 08:53
Bibliotekarz

Ale jest niefajne i moralnie wątpliwe.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się