Książki na pokuszenie, czyli Walentynki na LC
Annie Fadiman pisała, że "tak jak człowieka można kochać na więcej niż jeden sposobów, tak istnieje więcej niż jeden sposób kochania książek." W Walentynki spójrzmy prawdzie w oczy - kochamy romanse, pociągają nas historie wielkich miłości i wielkich zdrad.
David Lodge, krytyk literacki i powieściopisarz, wytypował na łamach „The Telegraph” pięć literackich romansów i zdrad wszechczasów.
Na jego liście znalazły się:
“Pani Bovary” Flauberta,
“Anna Karenina” Tołstoja,
“Garść prochu” Evelyna Waugha,
“Koniec romansu” Grahama Greena
i “Pary” Johna Updike’a.
Jak mówi Lodge na łamach "The Telegraph", "Człowieka spośród innych stworzeń wyróżnia zdolność do oszukiwania. Zdrada to oszustwo na najbardziej intymnych relacjach międzyludzkich. Nie dziwi więc, że jest to temat tak wielu świetnych powieści".
Drodzy Czytelnicy, zachęcamy Was dziś do uzupełnienia listy Davida Lodge'a! Jakie romanse i literackie zdrady skradły Wasze serca?
PS. Życzymy Wam zaczytanych Walentynek! ;)
komentarze [12]
Właśnie! 'Pamiętnik' Sparksa! Płakałam jak bóbr przy tej książce. Wspaniała powieść o miłości...
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Brakuje mi tu jeszcze "Pamiętnika" N. Sparksa, gdzie również mamy piękną historię o miłości.
Wiem, że Kryptonite juz ten tytuł wpisała, ale nie powstrzymam się przed zagłosowaniem także na "Dumę i uprzedzenie".
Książki Da Capo, zdecydowanie. Oprócz tego klasyki Jane Austen, Emily Bronte etc...
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten postNie jestem wielką fanką romansów, ale "dziwne losy Jane Eyre" są jedną z moich ulubionych książek. Do listy dodałabym też "Wichrowe Wzgórza".
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
"Portret damy" Henry'ego Jamesa.
"Dom na Placu Waszyngtona" tegoż
oraz - koniecznie - "Lalka" Prusa!
I "Wielkie nadzieje" Dickensa.
"Dziwne Losy Jane Eyre" Charlotte Bronte, przede wszystkim
"Miłość w czasach zarazy" Gabriel García Márquez
"Malowany Welon" William Somerset Maugham - po obejrzeniu filmu czytało mi się jeszcze lepiej bo główny bohater był dla mnie Edwardem Nortonem :)
"Przeminęło z wiatrem" - Margaret Mitchell
"Żona podróżnika w czasie" Niffenegger - nie mylić z marną adaptacją filmową.
...
Walentynki bez "Szelmostw niegrzecznej dziewczynki"??!!!
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
O tak, też głosuję na "Niebezpieczne związki"!
Fajna ta walentynka z cytatem Wilde'a, prześlę swojej walentynce ;)
Według mnie zabrakło jeszcze:
"Niebezpieczne Związki" - Choderlos de Laclos
"Tessa d'Urberville" - Thomas Hardy