rozwiń zwiń

Z kubkiem kakao w ręce – czas na prawdziwą literaturę

Iza Sadowska Iza Sadowska
15.06.2016

O co w tym zamieszaniu z kakao i książkami chodzi? Nikogo chyba nie dziwi fakt, że podczas zeszłotygodniowej akcji Internautów z DecoMorreno serwery lubimyczytać.pl przeżywały ciężkie chwile. W jednej chwili opinie do fikcyjnej książki „Najwyższa jakość” chciało dodać kilka tysięcy osób.

Z kubkiem kakao w ręce – czas na prawdziwą literaturę

Spontaniczna kreatywność naszych czytelników cieszy tym bardziej, że akcja nie była sterowana przez agencję marketingową ani przez nas. Wydarzenia potoczyły się szybko: ruszyła samoistna lawina informacji, wieści o akcji czytelnicy przekazywali swoim znajomym, a oni dzielili się nimi ze swoimi przyjaciółmi itd., itd. – w efekcie wiadomość o „nowym autorze” zataczała coraz szersze kręgi, na dodatek w zupełnie naturalny sposób.

Użytkownicy LC stanęli na wysokości zadania i zaczęli dodawać opinie o nowym bestsellerze do serwisu: świetne, dowcipne i niezwykle trafne. Widać było, że ogromnej grupie ludzi ta akcja przynosi mnóstwo frajdy i dostarcza okazji do tego, by szczerze się pośmiać. Najzabawniejsze spośród nich zacytowaliśmy w poniższym slajderze.

 

Również media oszalały na punkcie DecoMorreno. Na taką literacką fikcję znalazło się miejsce m.in. w Aszdzienniku, natemat.pl, Pulsie Biznesu, Spidersweb, Wirtualnemedia, wykop.pl, biznes.onet.pl, RMFFM, fakt.pl i wielu innych, a oczy Internautów skierowały się na książki i ich wielką moc, bo któż inny jak nie czytelnicy potrafią tak świetnie pisać o literaturze – nawet tej nieistniejącej.

Od akcji upłynęło już kilka dni i wszystkie fikcyjne „książki” dodane do naszego serwisu zostały zarchiwizowane i nie figurują już w bazie. Na pamiątkę tak ciekawego „kakaowego ruchu” zostawiamy jeszcze na chwilę statyczną podstronę Najwyższa jakość, ale bez możliwości jakiejkolwiek edycji przez userów.

Gdy nagle w TOP100 najpopularniejszych książek w serwisie na 4. miejscu pojawiła się ta „mroczna i gęsta powieść”, zespół LC przeżywał chwile słodkiej radości. Włączyliśmy się w zabawę, wykorzystaliśmy konwencję i zaprosiliśmy czytelników DecoMorreno do zadawania pytań autorowi. Może dzięki tej kampanii rynek FMCG odkryje potencjał w promocji czytelnictwa w Polsce? Może w budżetach reklamowych dużych marek jest klucz do rozwinięcia rynku książki? Przecież Internauci skupiali się nie tylko na wymyślonej powieści, ale zwrócili też uwagę na fakt czytania i nieczytania – zaczęli dywagować, czy z zabawy tym „tytułem” trzeba się śmiać, czy może należy płakać, bo skoro wymyślone książki potrafią na chwilę uśmiercić serwery lubimyczytać.pl, to co z tymi prawdziwymi? Co zrobić, aby wykorzystać potencjał viralowy literatury?

Patrzę na akcję bardzo przychylnie, chociaż dostaliśmy lekkich mdłości od tych słodkości i z zespołem programistów zarwaliśmy noc, aby przywrócić moc naszych piekarników. Ustabilizowaliśmy działanie serwisu i postaramy się zabezpieczyć na przyszłość, aby żadna niespodziewana akcja nie utrudniała czytelnikom korzystania z lubimyczytać.pl.

Sprowadzenie czytelnictwa i książek do poziomu naszej codzienności jest w istocie tym, do czego dążymy. Niech czytelnicy rosną w siłę i zarażają pasją do czytania. Przypominam użytkownikom, że macie teraz na sumieniu wszystkich tych, którzy zajrzeli do lubimyczytać.pl w poszukiwaniu kakao, a odkryli wspaniałą społeczność piszącą opinie do przeróżnych książek i patrzącą na świat przez literacki pryzmat. Moc jest z czytelnikami.


komentarze [67]

Sortuj:
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
iorweth 24.07.2016 00:38
Czytelnik

Na początku ta "książka" to był żart przewijający się gdzieś na wykopie. Potem ktoś z tego portalu dodał ją do lubimyczytać jako taki zabawny trolling. Na początku to było śmieszne, potem niestety dowiadywało się o tym coraz więcej ludzi. Wkrótce o tym było głośno w całym internecie, co chwila na facebooku i innych stronach widziałem tylko "DECO CACAO MORRENO HAHA JAKIE TO...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
gorzka 16.06.2016 12:39
Czytelniczka

W zasadzie miałam nie zabierać głosu w tej dyskusji, jednak ponieważ LC uparcie brnie, postanowiłam dorzucić swoją cegiełkę na forum. Zastanawiam się, czy redakcja LC wie, że większość światowej produkcji kakao pochodzi z wyzysku. Czy redakcja LC może nam zagwarantować, że łańcuch dostawców reklamowanego tu produktu to uczciwe firmy? A jeśli nie może, wobec tego, mimo...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Łokieć_Pana_D 16.06.2016 15:32
Czytelnik

@gorzka - i jak tu pięknej kobiecie odmówić? ;)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
gorzka 16.06.2016 17:35
Czytelniczka

Najlepiej nie odmawiać:). Bardzo dziękuję za komplement.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
iorweth 24.07.2016 00:39
Czytelnik

@gorzka
To nie jest akcja marketingowa kakao, to żart śmieszków z wykopu, o którym niechcący dowiedział się cały internet.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Błażej 16.06.2016 11:20
Czytelnik

Zamiast tracić czas na tworzenie memów, lepiej się wyłączyć z internetów i sięgnąć po jakąś lekturę :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Leeloo_Dallas 16.06.2016 09:50
Czytelniczka

"...Gdy nagle w TOP100 najpopularniejszych książek w serwisie na 4. miejscu pojawiła się ta „mroczna i gęsta powieść”, zespół LC przeżywał chwile słodkiej radości..."

Nie brzmi to dobrze. Radość może i była, ale nie z powodu promowania czytelnictwa, tylko z pewnej hm....naiwności niektórych userów. Trudno będzie się teraz wytłumaczyć z tej niewybrednej reklamy cacao na...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Eva 15.06.2016 21:51
Czytelniczka

Przyznam szczerze, że na początku nie wiedziałam o co chodzi.
Człowiek sobie spokojnie chce poserfować w internecie, a tu wszędzie KAKAO!
I mało tego. To jest "KSIĄŻKA", a posiada opakowanie od kakaa, które moja matula dodaje do ciast.
W pierwszej chwili zgłupiałam jak to zobaczyłam.
To była plaga niczym Pięćdziesiąt Twarzy Grey'a albo i gorzej.
Dobrze, że to już się...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Ola Loobeensky 15.06.2016 21:14
Bibliotekarka

Może dzięki tej kampanii rynek FMCG odkryje potencjał w promocji czytelnictwa w Polsce? Może w budżetach reklamowych dużych marek jest klucz do rozwinięcia rynku książki? Przecież Internauci skupiali się nie tylko na wymyślonej powieści, ale zwrócili też uwagę na fakt czytania i nieczytania – zaczęli dywagować, czy z zabawy tym „tytułem” trzeba się śmiać, czy może należy...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Telimena 15.06.2016 21:10
Czytelniczka

Chyba jestem za stara bo wogóle nie łapię... O co kaman? Książka z kakao?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Dominik 15.06.2016 21:22
Czytelnik

Dokładnie, gdzieś w zeszłym tygodniu (może ciut wcześniej) ktoś wrzucił do internetu zdjęcie pudełka DecoMorreno z podpisem sugerującym, że to książka. Następnie żart rozlał się wirusowo po polskiej części internetu.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Patrycja 15.06.2016 23:36
Czytelniczka

Na jakiejś grupie jedna dziewczyna wstawiła zdjęcie tego kakao z pytaniem czy znają jakieś inne książki tego autora. Od tego się zaczęło.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
_naczytalia 15.06.2016 20:53
Czytelniczka

O ja nie mogę... Jeszcze to ciągną? Ileż można wysłuchiwać o kakao? Fajne to było na początku, okej, pożartujmy sobie, ale ileż można, do kakaa? I te cudowne opinie o książce, a o wszystkich pozostałych, tu się zgodzę z Trefnisiem, ani słówka. I jakoś nie wyobrażam sobie kolejnych czytelników przyciągniętych do czytania przez jakąś marketingową akcję.
Już nie wiem czy śmiać...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Anna 15.06.2016 23:49
Czytelniczka

Jeżeli ty śledziłaś tę akcję od początku, super fajnie, że zdążyła Cię zmęczyć, aczkolwiek miej na uwadze, że są ludzie (np., taka ja, albo osoba w komentarzu pod spodem), którzy nie mieli zielonego pojęcia o co chodziło z całą akcją, bo "w internecie nie siedzą" i taki artykuł okazał się być świetną okazją do zapoznania się z sytuacją, a jeżeli czar DecoMorreno dotarł...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
_naczytalia 16.06.2016 19:34
Czytelniczka

Ja od początku siedzę po szyję w kakao, więc już mi się znudziło, ale okej, nic nie mam do osób, które stykają się z tym czymś po raz pierwszy.
Poza tym to wyżej, to tylko moja opinia, moje odczucie à propos tego tematu i nie chciałam w żaden sposób obrazić osób, które zetknęły się z tą akcją po raz pierwszy.
I owszem, nie można nie powiedzieć, że owa akcja, choć mająca...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Deutschland91 15.06.2016 20:26
Czytelniczka

Obserwowałam wątek kakao i może początkowo było to śmieszne, ale na dłuższą metę denerwujące. Poza tym tworząc taką akcje należy liczyć się z krytyką, nie tylko nastawiać się na ochy i achy.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
denudatio_pulpae 15.06.2016 20:55
Czytelniczka

A ja na koniec sprostuję jeszcze pewną rzecz, mianowicie - ludzie przeciwni tej akcji nie są zgryźliwymi tetrykami bez najmniejszego nawet poczucia humoru, którzy uważają, że z książek się śmiać nie wolno, bo to obraza majestatu ;)

Nie wiem czy zdążyliście zauważyć, ale śmiejecie się z produktu spożywczego, nie z książki. On nawet nie ma wierszyka na opakowaniu :P Nie ma...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
_naczytalia 15.06.2016 21:08
Czytelniczka

Zgadzam się całkowicie! A poza tym, zastanawiam się, czy osoby w ogóle nie stykające się z literaturą mają pojęcie, co się dzieje. Nawet patrząc na takiego pana Zdzisia: skąd on może wiedzieć, że jest taka pseudo- książka jak kakao, czy jak tam to się nazywało, przecież na stronie spożywczaka mu tego nie napisali.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Patrycja 15.06.2016 18:59
Bibliotekarka

Skończcie już tę kampanię, bo chyba odgrzewany od tygodnia dowcip już nikogo nie bawi. Mnie po tej akcji pozostał jedynie niesmak. Nie idźcie tą drogą.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post