Łukasz Kierus, założyciel TaniaKsiazka.pl: Staramy się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów

Anna Sierant Anna Sierant
07.10.2022

TaniaKsiazka.pl właśnie obchodzi 16. urodziny. Z okazji tej rocznicy porozmawialiśmy z jej założycielem. Łukasz Kierus opowiedział o początkach działalności tej księgarni internetowej, o drodze jej rozwoju, a także planach na przyszłość. Zapraszamy do lektury wywiadu!

Łukasz Kierus, założyciel TaniaKsiazka.pl: Staramy się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów Materiały prasowe

Anna Sierant: Pojawiające się co roku raporty Biblioteki Narodowej dotyczące czytelnictwa nie przynoszą optymistycznych wieści. Ostatni z nich mówi, że 56% Polaków nie przeczytało w ciągu roku żadnej książki. Czy decyzja o działaniu właśnie na rynku książki nie była ryzykowna?

Łukasz Kierus: Gdy stawiałem swoje pierwsze kroki na rynku książki 20 lat temu, sytuacja była zupełnie inna, czytelnictwo było na wyższym poziomie, było też mnóstwo księgarni stacjonarnych, a internet dopiero raczkował. Tak więc wtedy wydawało się, że jest to dobra decyzja. Od tamtego czasu sytuacja mocno się zmieniła, prawie 50% sprzedaży książek realizowanych jest już przez internet, a czytelnictwo spada. Jednak ta czytająca część Polaków, choć pozostaje w mniejszości w stosunku do całej populacji, jest bardzo przywiązana do książek. Są to osoby, które czytają dużo, ale też kupują dużo, i jako TaniaKsiazka.pl staramy się docierać do tej grupy książkoholików i stać się dla nich księgarnią pierwszego wyboru. Chcemy tworzyć miejsce, w którym klienci mogą spotkać inne osoby tak samo uzależnione od czytania. Myślę, że dobrze nam to wychodzi.

A jak wyglądały początki pana pracy właśnie w branży książki? W jednym z wywiadów usłyszałam, że zaczęło się od jednego regału z sześcioma półkami w pańskim mieszkaniu.

Dokładnie tak! Swoją pierwszą księgarnię internetową CzaryMary.pl samodzielnie zakodowałem i uruchomiłem w lutym 2003 roku w dwupokojowym mieszkaniu. Większość oferty książkowej zmieściła się na jednym regale zrobionym przez mojego tatę. Początki były wyzwaniem, ponieważ pełniłem każdą z możliwych ról – od osadzenia produktów w ofercie, pakowania zamówień, aż po codzienne noszenie paczek na pocztę. Wytrzymałem tak rok, żyjąc między kartonami z książkami i materiałami pakowymi.

W 2006 roku uruchomiłem księgarnię internetową TaniaKsiazka.pl i wtedy działalność prowadziliśmy z biura w nieco większym gronie.

Dwa lata później poznałem Agnieszkę, z którą już 14 lat wspólnie rozwijamy TaniaKsiazka.pl, a od 9 lat jesteśmy małżeństwem. Agnieszka Stankiewicz-Kierus jest również autorką sukcesu Wydawnictwa Kobiecego, któremu nieustannie przewodzi od ponad 12 lat.

Warto wspomnieć, że spośród grona pierwszych pracowników kilku pracuje z nami do dziś. Gdy zaczynaliśmy, musieliśmy wszystkiego nauczyć się sami, jak prowadzić e-commerce, jak go rozwijać, gdyż w pewien sposób byliśmy pionierami na polskim rynku.

W historii naszej firmy, wraz z jej rozwojem, wzrostem liczby pracowników, pięciokrotnie zmienialiśmy siedzibę. I tak z regału z 6 półkami staliśmy się firmą dającą pracę ponad 450 osobom, z pięknym i nowoczesnym biurem w Białymstoku, oddziałem w Warszawie, magazynem o powierzchni 10 tys. m2 oraz 12 księgarniami stacjonarnymi.

Czy jednym z czynników sprzyjających sukcesowi był fakt, że zaczął pan sprzedaż internetową w czasie, gdy internet dopiero powoli stawał się miejscem, w którym Polki i Polacy chętnie kupują m.in. właśnie książki?

W 2003 roku internet w Polsce dopiero raczkował, a sprzedaż książek w sieci wydawała się najprostszym i chyba dającym największe szanse na sukces sposobem wejścia w przestrzeń online. Przecież Amazon pierwsze kroki stawiał również w książkach. Muszę szczerze przyznać, że gdy zaczynałem tworzenie własnego e-commerce, nawet w najśmielszych snach nie zakładałem, że osiągnie on taką skalę jak teraz. Wtedy było też dużo łatwiej się wybić, gdyż nie mieliśmy tak dużej konkurencji, klienci nie stawiali tak wysokich wymagań jak teraz, a przewagę osiągało się szerokością oferty, jakością obsługi czy funkcjonalnością strony internetowej – a nie najniższą ceną. Tak więc na pewno bonus pioniera pomógł nam osiągnąć pozycję, którą teraz mamy.

Obecnie TaniaKsiazka.pl zatrudnia setki pracowników i przyjmuje ponad 200 tysięcy zamówień miesięcznie, ma biura w Białymstoku i Warszawie. Jakie działania firmy, zdaniem jej założyciela, szczególnie przyczyniły się do tego sukcesu w branży e-commerce?

Kluczowe znaczenie miała zmiana modelu logistycznego oraz inwestycja w nowoczesny magazyn o powierzchni ponad 10 tys. m2. W związku z rozwojem wzrósł też poziom zatrudnienia w jednym roku z 90 do 180 osób, a w następnym o kolejne 150.

Nasze doświadczenie i sukces w branży potwierdza wiele nagród, które otrzymaliśmy m.in. w rankingach Ceneo, Opineo, czy Konsumencki Lider Jakości.

Za tymi wynikami stoi kompetentny, zgrany zespół oraz budowanie skutecznej strategii rozwoju. Mocno stawiamy na wyrazistość marki oraz społeczność, którą tworzą zaangażowani, lojalni kosiążkoholicy. Aktualnie chcemy umocnić naszą markę, TaniaKsiazka.pl na rynku książek, gier i zabawek. Skupiamy się na lojalizowaniu obecnych klientów i naszej społeczności, bo w tym widzimy największy potencjał.

Co pana zdaniem jest najważniejszym czynnikiem, który decyduje o tym, że Polki i Polacy decydują się wybrać książkę z tej, a nie innej księgarni? Różne raporty z branży wskazują, że bardzo ważna jest dla czytelników niska cena, więc TaniaKsiazka.pl przyciąga już zapewne samą nazwą.

Rzeczywiście, okazyjna cena ma znaczenie dla większości klientów. Jednak ceny to jedno, a drugie to działania rozwojowe. W TaniaKsiazka.pl dbamy o różnorodny asortyment, więc w naszej ofercie znajduje się ogromny wybór książek, a także gry planszowe, artykuły biurowe i szkolne oraz zabawki. Chcemy przyzwyczaić klienta do tego, że w jednym miejscu znajdzie on szeroką ofertę produktów w atrakcyjnych cenach.

Jesteśmy jedną z największych księgarni internetowych w Polsce, dostarczamy przesyłki na wiele sposobów, jednocześnie stworzyliśmy też możliwość bezpłatnego odbioru osobistego w naszych punktach w wielu miastach Polski – jest to rozwiązanie bardzo wygodne dla klientów. W całej Polsce mamy już 24 punkty odbioru zamówień TaniaKsiazka.pl.

Staramy się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów, obsługiwać ich na wysokim poziomie i chyba nam się to udaje. W analizie przeprowadzonej  przez SentiOne, obejmującej monitoring wzmianek w Internecie z ostatniego roku, TaniaKsiążka.pl może pochwalić się największą sympatią wśród polskich internautów w kategorii „eCommerce - sklepy internetowe”, a staliśmy w jednym rzędzie z gigantami - najwięszymi platformami sprzedażowymi z branży e-commerce.

Na sukces marki wpływa również jej rozpoznawalność. Jakie działania podejmujecie, aby jeszcze bardziej ją zwiększyć, rozszerzyć grono klientów o kolejnych czytelników (a także miłośników planszówek)?

W naszych mediach społecznościowych mamy bardzo zaangażowane i stale rosnące grono miłośników książek – to w sumie ponad 360 tysięcy odbiorców, z którymi mamy bieżący kontakt. Wśród nich jest prężnie działająca na Facebooku grupa „Wszystkie pieniążki wydaję na książki”, czyli kilkunastotysięczna zbiorowość lojalnych czytelników, którzy m.in. prowadzą dyskusje, polecają sobie książki i chwalą się tym, co aktualnie czytają albo kupują. Możemy ich określić ambasadorami marki TaniaKsiazka.pl, a oni nazywają nas „swoją ulubioną księgarnią”.

W komunikacji ze społecznością pomaga nam bezpośredni styl, doprawiony nutką humoru, oraz to, że staramy się być w tych miejscach, gdzie nasi odbiorcy, i tworzymy ciekawe treści – nie tylko informując o promocjach, ale również zachęcając do czytania.

Jednym z naszych niewątpliwych sukcesów było wydarzenie online dla książkoholików „WyCzytOn”, czyli Wyprawa Czytelników Online, którą przeprowadziliśmy w maju 2021 roku. Postawiliśmy sobie za cel przygotowanie w internecie spotkania, które oddawałoby atmosferę stacjonarnych targów książki, gdy te z powodu pandemii nie mogły się odbyć. W tej akcji wzięły udział niemal 2 miliony uczestników, dla których przeprowadziliśmy aż 18 interaktywnych spotkań live, a nad samym wydarzeniem został objęty patronat portalu Onet Kultura. Jesteśmy bardzo dumni z tej akcji, zwłaszcza że TaniaKsiazka.pl otrzymała za nią wyróżnienie na e-Commerce Polska awards 2022 w kategorii Best in Campaign.

W tym roku obchodzimy 16. urodziny TaniaKsiazka.pl i hucznie świętujemy w dniach 10–16 października. Do współpracy zaprosiliśmy największych wydawców, z którymi przygotowaliśmy wyjątkowe oferty promocyjne. Ponadto organizujemy konkurs, w którym do wygrania będzie pobyt dla dwóch osób w domku dla moli książkowych Bookworm Cabin, vouchery na zakupy w TaniaKsiazka.pl oraz TanioKsiążkowe gadżety. Z pewnością będą to niezapomniane urodziny, dlatego zapraszamy wszystkich do wspólnego świętowania. Szczegóły znajdują się w naszych mediach społecznościowych oraz na stronie www.taniaksiazka.pl.

Na początku rozmowy wspomniałam o raportach Biblioteki Narodowej, teraz chciałabym się do nich odnieść ponownie i wspomnieć również o Plebiscycie Książka Roku w lubimyczytać.pl – i raport, i nasz plebiscyt mówią wyraźnie: w Polsce czytelnicy najchętniej sięgają po kryminały, thrillery. A jacy autorzy, jakie gatunki rządzą na TaniaKsiazka.pl? Czyje książki czytelnicy kupują najchętniej? Czy na przestrzeni lat widać tu jakieś zmiany?

Jest to trudne pytanie, ponieważ to dynamicznie się zmienia. Na naszej stronie stworzyliśmy listę bestsellerów – TopKę, zawierającą najlepiej sprzedające się książki z podziałem na bestsellery tygodnia, miesiąca oraz roku. Na chwilę obecną bardzo wysoko uplasowały się książki z kategorii dla młodzieży i poradniki. Jeśli chodzi o najbardziej poczytnego autora, to chyba nikogo nie zdziwi, że jest to Remigiusz Mróz, który nie znika z naszego zestawienia najchętniej wybieranych pisarzy.

Na aktualne piki sprzedażowe mają również wpływ premiery książkowe, a także adaptacje filmowe. Można wnioskować, że nowości filmowe i serialowe, których fabuła opiera się na książkach, mają duży wpływ na zakupy czytelników.

Czy może pan zdradzić, jakie ma pan plany rozwoju TaniaKsiazka.pl w przyszłości?

Naszym głównym celem jest sprawienie, aby księgarnia internetowa TaniaKsiazka.pl stała się ulubioną księgarnią wszystkich książkoholików. Dlatego też oprócz ciągłej pracy nad ofertą, lepszymi cenami i szybkością realizacji zamówień cały czas pracujemy nad poprawą doświadczenia zakupowego naszych klientów. W ciągu kilku najbliższych miesięcy uruchomimy program lojalnościowy oraz odświeżymy wygląd strony internetowej. Myślimy też o stworzeniu nowoczesnej i przyjaznej aplikacji mobilnej, gdzie będzie można wygodnie kupować nie tylko książki fizyczne, ale również e-booki i audiobooki, których popularność cały czas rośnie.

Wychodząc naprzeciw potrzebom naszych klientów, dalej będziemy również rozbudowywać sieć naszych punktów odbioru zamówień.

Mam nadzieję, że nasze starania sprawią, że TaniaKsiazka.pl stanie się księgarnią internetową pierwszego wyboru.

Z wykształcenia jest pan biologiem – czy nie kusi pana czasem, by do tych gadów i płazów wrócić? I przy tej okazji podpytam również o rozwiązania proekologiczne, które wprowadziliście państwo w firmie – to ważny dla pana aspekt?

Oczywiście, że kusi, ale na razie radzę sobie inaczej. Mamy w domu psa i dwa koty, w biurze duże akwarium i węża. Kontakt z przyrodą cały czas jest dla mnie ważny. Na szczęście od kilku lat mieszkam poza miastem i staram się spędzać maksymalnie dużo czasu w ogrodzie czy na spacerach z psem po lasach i łąkach. Kiedy zakończę karierę przedsiębiorcy, to być może zaangażuję się w jakiś projekt dotyczący ochrony zagrożonych gatunków czy inny związany z ochroną przyrody.

Na razie jako przedsiębiorca mogę starać się zmniejszać negatywny wpływ firmy na środowisko. Jednym z istotnych przedsięwzięć było wyeliminowanie foliowych wypełnień w przesyłkach i zastąpienie ich przygotowywanym przez nas na miejscu kartonem z recyklingu, a folii bąbelkowej – papierem bąbelkowym. Z myślą o wspieraniu środowiska wymieniliśmy w naszych księgarniach stacjonarnych foliowe reklamówki na papierowe torebki. Za działania na rzecz środowiska otrzymaliśmy Certyfikat W Trosce o Naturę, który został nam przyznany za redukcję śladu węglowego w firmie.

Ponadto na dachu biura w Białymstoku stanęły trzy ule dla pszczół, które powstały z troski o malejącą populację tych owadów. Firmowa pasieka funkcjonuje do dziś, a opiekę nad nią sprawują pracownicy z pomocą zaprzyjaźnionego pszczelarza. Angażujemy się też w różne akcje społeczne. Naszą małą tradycją staje się wspólne sprzątanie okolicznych lasów z okazji corocznego Dnia Ziemi.

Na koniec nie mogę nie zapytać o to, jakich autorów lubi pan czytać najbardziej. Które książki należą do pana ulubionych?

Muszę szczerze przyznać, że jestem książkoholikiem, ale w nieco innym wydaniu. Kilka lat temu praktycznie uzależniłem się od audiobooków. Sporo czasu spędzam w ruchu: w samochodzie, pracując w ogrodzie, biegając czy spacerując z psem, i praktycznie zawsze słucham jakiejś książki. Od kiedy pamiętam, uwielbiałem czytać science fiction, fantasy i dobry kryminał. Dzięki audiobookom odkryłem wielotomowe space opery, których nie miałbym okazji przeczytać na papierze. Często też słucham książek z dziedziny rozwoju osobistego, biografii i historii biznesów. Moi ulubieni autorzy to m.in. Jarosław Grzędowicz, znany z „Pana Lodowego Ogrodu”, Cixin Liu, autor trylogii „Problem trzech ciał”, Neil Gaiman czy Terry Pratchett.

Artykuł sponsorowany


komentarze [22]

Sortuj:
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Paweł Łopienski 13.10.2022 17:08
Czytelnik

Szkoda, że nie starają się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom pracowników. Szczególnie tym, którzy pracują na magazynie. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Haszaman 12.10.2022 22:50
Czytelnik

Oczekiwania klienta to nie jest zawyżanie cen rynkowych książek, nawet o 20 zł i wysyłanie uszkodzonych produktów!
W półtorej roku wydałem coś koło 3000zł na Taniej Książce (W każdej paczce był problem). Ale po wale jaki odstawili mi na książkach Carla Junga, powiem jedno, nigdy więcej nie kupię nic z TaniaKsiążka! 

Mnie jako klienta stracili. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Marzena 11.10.2022 13:26
Czytelniczka

Kupuję  w TK  od lat ale mam mieszane uczucia. Za tanio to tam nie jest. Rabaty nie powalają, koszty wysyłki też nie tak małe. Zaletą jest na pewno szeroki asortyment. Często kupuję tam książki gdy w innych księgarniach już ich nie ma. Minusem jest natomiast brak możliwości samodzielnej anulacji i modyfikacji zamówienia na stronie TK. Trzeba dzwonić a to duży dyskomfort....

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Jolka 11.10.2022 11:30
Czytelniczka

Bardzo gratuluję i dziękuje za pięknie pakowane paczuchy do którego dołączacie superowe zakładki.Ogromne brawa

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Omnikoron 11.10.2022 10:19
Bibliotekarz

Gratuluję. Z chęcią podjął bym współpracę :) 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
arantxa 10.10.2022 18:52
Czytelniczka

Kupiłam od nich kiedyś książki przez internet i było ok. Dostałam to co zamówiłam, w krótkim czasie, porządnie zapakowane. A czy tanio było to nie wiem, bo po prostu mieli to, czego szukałam.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Arczi 10.10.2022 18:08
Czytelnik

Teraz za książkę to żadna cena , książki są jak za darmo , dawniej żeby było można mieć książkę to było trzeba sprzedać kilka wiosek , a dostęp tylko studenty miały i to była mocna przymocowana żeby nie ukradli 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Klaudiinae 10.10.2022 12:50
Czytelniczka

Kiedyś kupowałam na taniej książce, ale szczerze mówiąc to wcale taniej nie wychodzi :). Jest wiele innych stron na, których można kupić znacznie taniej nowe książki lub używane w idealnym stanie za dosłownie grosze. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
GwEnDoLyN 18.10.2022 01:31
Bibliotekarka

Jakie to strony? :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Bete_Noire 10.10.2022 10:47
Czytelnik

"TaniaKsiazka.pl właśnie obchodzi 16. urodziny. Z okazji tej rocznicy PR-owiec porozmawiał sam ze sobą w ramach artykułu sponsorowanego."

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Patmol 10.10.2022 10:22
Czytelnik

Nie wiem czy pan Łukasz Kierus to czyta, co tutaj piszemy -ale dla mnie przy zakupie książek, to znaczy przed zakupem konkretnej ksiazki najistotniejsza jest możliwości przeczytania spisu treści i fragmentu książki.
Taka opcja jest w stosunku do niektórych ksiązke na empik.pl , czy na Amazonie. Bardzo często rezygnuję z zakupu książki, bo nigdzie nie mogę znaleźć ani spisu...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej