Losy ludzkie: Antologia nowel i opowiadań szwedzkich
- Kategoria:
- literatura piękna
- Seria:
- Seria Dzieł Pisarzy Skandynawskich
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Poznańskie
- Data wydania:
- 1979-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 1979-01-01
- Liczba stron:
- 518
- Czas czytania
- 8 godz. 38 min.
- Język:
- polski
- Tagi:
- literatura szwedzka literatura skandynawska
Wybór i opracowanie Zygmunt Łanowski.
Zbiór zawiera następujące opowiadania:
1. August Strindberg: Musiał... (Måste)
2. Selma Lagerlöf: Pokój boży (Gudsfreden)
3. Hjalmar Söderberg: Krowy duszpasterza (Kyrkoherdens kor)
4. Hjalmar Bergman: Czy może mnie pan wyleczyć, doktorze? (Kan ni inte bota mig, doktorn?)
5. Sigfrid Siwertz: Ostatnia fregata (Sista fullriggarn)
6. Gustav Hedenvind-Eriksson: Fin Kowal i jego parobek (Finnsmeden och hans dräng)
7. Pär Lagerkvist: Windą do piekła (Hissen som gick ner i helvete)
8. Eyvind Johnson: Jeszcze raz, kapitanie! (Än en gång, kapten!)
9. Ivar Lo-Johansson: Śmierć fornala (En statares död)
10. Moa Martinson: Mój debiut (Min debut)
11. Artur Lundkvist: Pogrzeb (Begravningen)
12. Harry Martinson: Kanały i Atlantyk (Kanalerna och Atlanten)
13. Josef Kjellgren: W Polsce pochowany (Jordfäst i Polen)
14. Jan Fridegård: Święta noc! (O helga natt!)
15. Fritiof Nilsson Piraten: Święto (Böndag)
16. Tage Aurell: Wikary (Vicepastor)
17. Thorsten Jonsson: Cichy wieczór (Stilla afton)
18. Sivar Arnér: Cyklamen (Cyklamen)
19. Lars Ahlin: Nie czekają na mnie żadne oczy (Inga ögon väntar mig)
20. Maria Wine: Silva (Silva)
21. Werner Aspenström: Nieskończona jest nasza przygoda (Oändligt är vårt äventyr)
22. Stig Dagerman: Zabawy nocą (Nattens lekar)
23. Erland Josephson: Tego lata (Sommaren jag metade)
24. Pär Rådström: Wiosłowanie bez wioseł (Ro utan åro)
25. Lars Gyllensten: Zabójstwo świętego Mikołaja (Mordet på jultomten)
26. Birger Vikström: Złote czasy (Gyllene tider)
27. Willy Kyrklund: Zbyt gorliwy kochanek (Den överdrivne älskaren)
28. Jan Olof Olsson: Krawat w Krakowie (Slipsen i Krakow)
29. Birgitta Trotzig: Czas cesarza (Kejsarens tid)
30. Stig Claesson: List do Pedera (Julfrid)
31. Per Olof Sundman: Myśliwi (Jägarna)
32. Birgitta Stenberg: Idylla (Idyll)
33. Lars Gustafsson: Toruń (Thorn)
34. Margareta Ekström: Wspaniale (Perfekt)
35. Per Christian Jersild: Klinika (Kliniken)
36. Per Olov Enquist: Rozmowa w Tonapah (Samtal i Tonapah)
37. Lars Görling: Przygoda w branży wydawniczej (Äventyr i förlagsbranchen)
38. Sven Delblanc: Żona pastora (fragment z Trampa i vatten)
39. Per Gunnar Evander: Syn (Sonen)
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 50
- 31
- 14
- 3
- 3
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Prawdziwy potop szwedzki: 39 opowiadań szwedzkich autorów na 500 stronach.
Rozwlekłość nie wyszła antologii na dobre. Czytałem wydanie drugie, uzupełnione współczesnymi wówczas prozaikami szwedzkimi. Większość opowiadań - szczególnie w drugiej połowie książki - nie porywa, są suche i kruszą się jak herbatniki z supermarketu, nie pozostawiając po sobie zbyt wiele.
Całość przyzwoita, ale zdecydowanie gorsza od duńskich
Wyróżniam 6 opowiadań (tym razem kolejność przypadkowa):
AUGUST STRINDBERG - "Musiał"
Jeden z najsłynniejszych szwedzkich pisarzy udowadnia, że naszkicowanie przekonywującej scenerii i wyrazistych postaci nie sprawia mu najmniejszego problemu. Nieco przewidywalna, lecz urocza historia profesora Bloma - samotnika, skąpca, wroga dzieci i życia rodzinnego.
HJALMAR BERGMAN - "Czy może mnie pan wyleczyć, doktorze?"
Co za odkrycie! 10-stronicowe, mięsiste opowiadanie o tej grupie ludzi, którym udaje się wszystko. Jednym z nich jest doktor chorób wewnętrznych, Eric van Leo. Pewnego dnia do jego gabinetu zgłasza się tajemniczy pacjent, który nie chce zdradzić swego nazwiska... Świetnie poprowadzona historia. Wszystko odbywa się w ciągu jednego dialogu między pacjentem a lekarzem. Do tego dobre zakończenie, które daje do myślenia, czego chcieć więcej?
PAR LAGERKVIST - "Windą do piekła"
Lagerkvist już na początku zrobił mnie w jajo. Tytuł opowiadania traktowałem symbolicznie, tymczasem gdy jego główny bohater, dyrektor Jonsson, wsiada do windy eleganckiego hotelu wraz ze swoja kochanicą, docierają faktycznie do piekła. Co się tam stało i czy bohaterom uda się wrócić na powierzchnię - tego dowiecie się czytając te zgrabne, nieco surrealistycznie opowiadanko.
ARTUR LUNDKVIST - "Pogrzeb"
Kolejne pozytywne zaskoczenie. W szwedzkiej mieścinie umiera lokalny kupiec, właściciel sklepu. Ciekawa jest konstrukcja utworu: narrator robi najazd kamerą na poszczególnych uczestników konduktu pogrzebowego i prezentuje czytelnikowi, co znajduje się w głowach żałobników.
Wdowa - powinna myśleć o zmarłym, ale nie ma na to ochoty. Mógł umrzeć wcześniej, teraz juz za późno by ułożyła sobie nowe życie.
Syn? Uważał, że ojciec był już właściwie niepotrzebny. I zastanawiał się, czy umrze taką sama nagłą śmiercią jak tata. I tak dalej, i tak dalej... Ciekawy przegląd ludzkiej psychiki.
Wszyscy żałobnicy chowają swe myśli za żałobną, posępna miną. Jakże to prawdziwe...
JOSEF KJELLGREN - "W Polsce pochowany"
W Gdyni znajdują trupa nieznanego marynarza. Podczas pogrzebu obecni w mieście marynarze z różnych krajów jednoczą się na tę jedną chwilę, mimo iż nie znają zmarłego. Jakże inne podejście do pogrzebu niż w opowiadaniu Lundkvista... Warto podkreślić polski akcent (miejsce akcji) oraz świetnie odmalowany, mroczny klimat portowego miasta. Mróz, dygoczące, wychudłe ciała, podła wódka w zapuszczonych knajpach, międzynarodowe towarzystwo wilków morskich, panujący wszędzie półmrok...
PER CHRISTIAN JERSILD - "Klinika"
Krótka historia pewnej medycznej kliniki - największej, z najlepszymi specjalistami i ambicjami. Pyszne opowiadanko, opowiedziane z chirurgiczną - nota bene - precyzją. Ironia, grzeszki lekarzy i pewna zabłąkana kula, która po wystrzeleniu z pistoletu chybiła celu, a i tak odegrała w tejże historii rolę niebagatelną.
Prawdziwy potop szwedzki: 39 opowiadań szwedzkich autorów na 500 stronach.
więcej Pokaż mimo toRozwlekłość nie wyszła antologii na dobre. Czytałem wydanie drugie, uzupełnione współczesnymi wówczas prozaikami szwedzkimi. Większość opowiadań - szczególnie w drugiej połowie książki - nie porywa, są suche i kruszą się jak herbatniki z supermarketu, nie pozostawiając po sobie zbyt wiele.
Całość...
"Losy ludzkie" to antologia eopowiadań szwedzkich, wydana już prawie czterdzieści lat temu. Po przeczytaniu, niezmiernie mnie cieszy, że w tej serii Wydawnictwa Poznańskiego wyszło więcej skandynawskich zbiorów: opowiadania norweskie, duńskie, a także fińskie. Moje wydanie "Losów..." to wydanie nr 2, ponoć sporo zmienione w stosunku do pierwszego z lat 60. To miłe, że wtedy taka literatura była czytana.
Opowiadań jest trzydzieści dziewięć. To przekrój przez całą szwedzką literaturę XX wieku (ofc do '79 roku). Znajdziemy więc tu i Strindberga, i Selmę Lagerloff, i Stiga Dagermana i wielu innych, nieznanych w Polsce autorów. Nie znajdziemy szwedzkiego kryminału - jak dla mnie, to dobrze.
Opowiadania naogólniej biorąc, jak w tytule - traktują o ludzkich losach. Wiek XX był taki, a nie inny (a i ustrój Polski miał tu znaczenie),więc do zbioru trafiły głównie teksty o robotnikach, pracy na roli, osobach wiodących raczej prosty żywot. Jednocześnie, jak to u Skandynawów, portrety psychologiczne postaci są wyborne; pod maską prostego rolnika czy pracownika fabryki, nierzadko kryje się tu osoba o maksymalnie pokomplikowanym (przez siebie lub tytułowy los) życiu wewnętrznym.
Polecam, bo to pięcśet stron wybornej lektury, a w internetach dostępna za grosze. Fanów Skandynawii ucieszy szczególnie, dobrych obyczajówek - także.
"Losy ludzkie" to antologia eopowiadań szwedzkich, wydana już prawie czterdzieści lat temu. Po przeczytaniu, niezmiernie mnie cieszy, że w tej serii Wydawnictwa Poznańskiego wyszło więcej skandynawskich zbiorów: opowiadania norweskie, duńskie, a także fińskie. Moje wydanie "Losów..." to wydanie nr 2, ponoć sporo zmienione w stosunku do pierwszego z lat 60. To miłe, że wtedy...
więcej Pokaż mimo toBardzo ciekawa książka. zbiór opowiadań, a większość na bardzo wysokim poziomie literackim. Opowiadania błyskotliwe, niektóre bardzo odważne obyczajowo. Przepiękne są nowele marynistyczne, świetne opowiadania noblistów. Bardzo dobra proza, wyśmienicie przetłumaczona przez Łanowskiego i Wyszomirską (ta od Muminków:))
Bardzo ciekawa książka. zbiór opowiadań, a większość na bardzo wysokim poziomie literackim. Opowiadania błyskotliwe, niektóre bardzo odważne obyczajowo. Przepiękne są nowele marynistyczne, świetne opowiadania noblistów. Bardzo dobra proza, wyśmienicie przetłumaczona przez Łanowskiego i Wyszomirską (ta od Muminków:))
Pokaż mimo to