rozwińzwiń

Hieronim Bosch ok. 1450-1516. Między niebem a piekłem

Okładka książki Hieronim Bosch ok. 1450-1516. Między niebem a piekłem Walter Bosing
Okładka książki Hieronim Bosch ok. 1450-1516. Między niebem a piekłem
Walter Bosing Wydawnictwo: Edipresse, Taschen Seria: Malarze świata sztuka
96 str. 1 godz. 36 min.
Kategoria:
sztuka
Seria:
Malarze świata
Tytuł oryginału:
Hieronimus Bosch : um 1450-1516 : zwischen Himmel und Hölle
Wydawnictwo:
Edipresse, Taschen
Data wydania:
2005-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2005-01-01
Liczba stron:
96
Czas czytania
1 godz. 36 min.
Język:
polski
ISBN:
8360160171
Tłumacz:
Ewa Wanat
Tagi:
malarstwo niderlandzkie symbolizm malarstwo renesansu
Średnia ocen

6,8 6,8 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
6,8 / 10
41 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
989
513

Na półkach: ,

Malarstwo Hieronima Boscha jest dla mnie bardzo interesujące. Miał swój charakterystyczny styl, na obrazach umieszczał wiele scen rodzajowych o bogatej symbolice. Szczególnie mi się spodobały jego wizje różnych stworów i potworów. Mam jednak spore zastrzeżenia co do samej książki. Nie mogłam się w niej odnaleźć. Autor wielokrotnie omawiał jakiś obraz lub fragment obrazu, który z trudem znalazłam, bądź, co gorsza, w ogóle go nie znalazłam. Brak było klarownych odnośników, a obrazy w książce były porozrzucane bez ładu i składu.

Malarstwo Hieronima Boscha jest dla mnie bardzo interesujące. Miał swój charakterystyczny styl, na obrazach umieszczał wiele scen rodzajowych o bogatej symbolice. Szczególnie mi się spodobały jego wizje różnych stworów i potworów. Mam jednak spore zastrzeżenia co do samej książki. Nie mogłam się w niej odnaleźć. Autor wielokrotnie omawiał jakiś obraz lub fragment obrazu,...

więcej Pokaż mimo to

avatar
743
581

Na półkach:

Porządne omówienie twórczości najbardziej demonicznego malarza średniowiecza. Obrazy robią wrażenie i świetnie oddają mentalność i lęki tej epoki. Trochę się rozczarowałem samą szczątkową biografią Boscha, ale to raczej nie wina twórców książki bo o samej postaci i życiu tego artysty generalnie niewiele wiadomo. Bardziej zatem jest to omówienie i interpretacja dzieł Hieronima Boscha niż książka o Boschu.

Porządne omówienie twórczości najbardziej demonicznego malarza średniowiecza. Obrazy robią wrażenie i świetnie oddają mentalność i lęki tej epoki. Trochę się rozczarowałem samą szczątkową biografią Boscha, ale to raczej nie wina twórców książki bo o samej postaci i życiu tego artysty generalnie niewiele wiadomo. Bardziej zatem jest to omówienie i interpretacja dzieł...

więcej Pokaż mimo to

avatar
494
492

Na półkach:

Dobre i pogłębione analizy obrazów, pokazujące ukrytą symbolikę, kontekst religijny i średniowieczne poglądy.
Jednak jakoś trudno mi się czytało, może z powodu układu tekstu, szczególnie pod koniec, gdzie omawiane dzieła znajdują się kilka stron do przodu względem tekstu, a same obrazy są mniej porywające i autor traktuje je trochę zdawkowo, nie umie się nimi zachwycić tak jak na przykład apokaliptycznymi Sądami Ostatecznymi, Wozem z Sianem czy Ogrodem Rozkoszy.

Dobre i pogłębione analizy obrazów, pokazujące ukrytą symbolikę, kontekst religijny i średniowieczne poglądy.
Jednak jakoś trudno mi się czytało, może z powodu układu tekstu, szczególnie pod koniec, gdzie omawiane dzieła znajdują się kilka stron do przodu względem tekstu, a same obrazy są mniej porywające i autor traktuje je trochę zdawkowo, nie umie się nimi zachwycić tak...

więcej Pokaż mimo to

avatar
42
42

Na półkach: , , , , , , , ,

Wśród malarzy wszystkich epok Hieronim Bosch jest najbardziej enigmatyczną i tajemniczą postacią, zaś jego dzieła nieprzerwanie rodzą nowe interpretacje, inspirują nieznane dotychczas płaszczyzny refleksji, stanowią stymulanty coraz bardziej pogłębionych i bogatych w wielowymiarowe konotacje debat.
Temat główny wszystkich obrazów Boscha stanowi szaleństwo. Bynajmniej polega ono na osobistym obłąkaniu artysty, które imputowalibyśmy mu, obserwując hektyczne, groteskowe momentami, innym razem przerażające, niemal realistyczne i żywe w swej dynamice sceny rodzajowe piekła, pełnego wypaczonych, abominacyjnych stworzeń, o jakich nie śnili Poe, ni Lovecraft, lecz jego istotę stanowi genetyczne, pełne paradoksów, wypaczeń i wynaturzeń zwyrodnienie świata doczesnego. Pomimo proliferacji twórczej oraz pluralizmu interpretacyjnego ów motyw szaleństwa ziemskiego wpisany został trwale w treść semiotyki obrazów oraz światopoglądu malarza, uczynił je także Bosch pryncypialnym kanałem ekspresji holistycznego Zła, panoszącego się po świecie, którego dostępne percepcji reprezentacje i emblematy stanowią liczne ohydne, szepczące jakby złowróżbne inkantacje ku widzom, demony o atrybutach zwierząt i ludzi. Analogicznie do van Gogha, percypującego indywidualne szaleństwo, jako nowe źródło inspiracji, natchnienie Boscha wypływa z obserwacji frenetycznego, grzesznego, zmysłowego, nieokiełznanego rytmu życia pojedyńczego człowieka oraz całego społeczeństwa, uwikłanych w pościg za pieniądzem, władzą, znaczeniem i uciechą, spetryfikowanych w hektycznym pędzie ku śmierci.
Chociaż namalowanych zostało przez flamandzkiego artystę wiele słynnych dzieł, którymi gani oraz poucza odbiorców, najbardziej znamiennym dla poprawnych recepcji, interpretacji, rozumienia przekazu jego dorobku twórczego jest tryptyk "Wóz z sianem". Oto na centralnym panelu spostrzegamy dwoje ludzi oddanych biesiadzie. Po obu ich stronach, zaś stoją Anioł - duch Dobra, który zachęca do umiarkowania, refleksji nad efemeryczną naturą świata i płytkością ludycznej egzystencji, kontemplacji wieczności, modlitwy oraz diabeł, bawiący ich jakby somnambuliczną melodią swojego fletu. Wzrok wszystkich postaci już z dawna odwrócony został od Bożego posłańca, każdy zaślepiony jest uciechą chwili. Oto symptom powszechnej acedii - choroby duszy, polegającej na afirmacji stylu życia demonów. Obraz ów stanowi niesłychanie trafną metaforę świata, jaki znamy. Nie ustaje dionizyjski rytm egzystencji, w dramatycznym szaleństwie którego zanika pierwiastek sacrum - immanentne doznania, sprawy eschatologiczne, mistyczna percepcja, pozostaje jedynie ulotne i niepewne, lub mroczne i złowrogie profanum - śmiech Epikura, Teatr Goffmana, Symulakr Baudrillarda, show business, Facebook, ekonomiczne algorytmy, rynkowe spekulacje, społeczna inżynieria, Ultraliberalizm, Oko na wierzchołku piramidy i zagubiony w hektycznej konsumpcji, zintegrowanej z bezwarunkowym hedonizmem Utracjusz, uwięziony w grodzie Lucyfera-Disa.
Twórczość Hieronima Boscha stanowi wykładnię sztuki średniowiecznej, dramatyczną opowieść o metempsychozie, zakorzenioną głęboko w ówczesnym światopoglądzie. Znaczenie jej, jednakowoż jest niepowetowanie ponadczasowe, a konotacje pomiędzy metaforyką dzieł artysty, a wydarzeniami współczesnymi spostrzegamy z przerażającą wprost jasnością. Na obrazach flamandzkiego malarza przedstawiony został tragiczny odwrót ludzkiego rodzaju od rzeczywistości Chrystusa w efemeryczny, skończony i ograniczony świat zmysłów. W dzisiejszych czasach proces owej ucieczki ulega dalszemu zwyrodnieniu. Oto doznawszy wszystkich sensorycznych rozkoszy, poznawszy wszystkie miazmatyczne przyjemności somatycznego mikrokosmosu, wiecznie zblazowany, nienasycony, błagający o więcej człowiek pogłębia swój eskapizm, wstępuje w wymiar wirtualny, metauniwersum, które implikuje nieskończone możliwości. Sfera takowa stanowi nic innego, jak tylko konglomerat iluzji, mozaikę miraży, piękną i kolorową, w jakiej wykreowane zostały nawet pozory nieśmiertelności. Synchronicznie, jest ówże świat złudzeń letalnie niebezpieczny, niczym głęboka studnia, której dno ginie w nieprzeniknionej ciemności, albowiem ukonstytuowany został na fałszu i kłamstwie, tak upragnionych, gdyż atrakcyjnych. Proces substytucji rzeczywistości przez wirtualny Symulakr jest wartki, szybki, frenetyczny, jako iż właściwe są mu wszystkie atrybuty materialnego świata, osiągalne jeszcze łatwiej, bez żadnych kryteriów dostępu. Właśnie tutaj dochodzimy do meritum przesłania Boscha, zmaterializowanego w postaci szarego, obdarzonego muzycznym zacięciem diabła z "Wozu z sianem", fakultatywnie tajemniczego "Człowieka-drzewa" z "Ogrodu ziemskich rozkoszy" - współczesna egzystencja jawi się tragedią jednostki zatracającej siebie w intoksykacyjnym uniwersum iluzji, odartym z norm, bez punktów zaczepienia, pośród niezliczonych, niejednokrotnie sprzecznych identyfikacji, fikcji, które zaspokajają marzenia, czy zachcianki, pogłębiając duchową i tożsamościową pustkę. Człowiek stanowi metaforę doczesnego wymiaru. Przypomina, wszakże jabłko, którego piękna, dojrzała część barwy jasnej i głębokiej czerwieni rozświetlona została promieniem słońca, zaś Cień spowija jego przegnitą i robaczywą stronę. Ukazuje nam flamandzki malarz obłęd świata przez pryzmat życia w chaosie, wytrąconego z równowagi umysłu, dezintegracji ducha, zespolonej z orgiastyczną hegemonią zmysłów... i wzywa do zmiany.
Bosing od samego początku wstępuje w interesujący i głęboki dialog z dziełami średniowiecznego artysty, klarownie prezentując dialektykę Boscha. Poddany wieloaspektowej analizie semiotycznej został niemal każdy detal jego najważniejszych, tudzież osnutych najgęstszym nimbem tajemnicy obrazów. Książka jest w rezultacie niezmiernie satysfakcjonująca na poziomie jakościowym, wszelako dostrzegalne są pewne ilościowe dysfunkcje wydania, w szczególności zbyt mały format. Nie mniej zachęcam każdego do lektury tej bardzo wartościowej pozycji!

Wśród malarzy wszystkich epok Hieronim Bosch jest najbardziej enigmatyczną i tajemniczą postacią, zaś jego dzieła nieprzerwanie rodzą nowe interpretacje, inspirują nieznane dotychczas płaszczyzny refleksji, stanowią stymulanty coraz bardziej pogłębionych i bogatych w wielowymiarowe konotacje debat.
Temat główny wszystkich obrazów Boscha stanowi szaleństwo. Bynajmniej polega...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Przeczytane
    76
  • Chcę przeczytać
    52
  • Posiadam
    38
  • Ulubione
    4
  • sztuka
    3
  • 2013
    3
  • Biografie
    2
  • Chcę w prezencie
    2
  • We fragmentach
    2
  • Sztuka / Kultura
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Hieronim Bosch ok. 1450-1516. Między niebem a piekłem


Podobne książki

Przeczytaj także