Opowiadania filmowe

Okładka książki Opowiadania filmowe Jarosław Iwaszkiewicz
Okładka książki Opowiadania filmowe
Jarosław Iwaszkiewicz Wydawnictwo: Zielona Sowa literatura piękna
397 str. 6 godz. 37 min.
Kategoria:
literatura piękna
Wydawnictwo:
Zielona Sowa
Data wydania:
2009-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2009-01-01
Liczba stron:
397
Czas czytania
6 godz. 37 min.
Język:
polski
ISBN:
9788376232126
Tagi:
Opowiadania film
Średnia ocen

7,6 7,6 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,6 / 10
84 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
1288
490

Na półkach:

Wspaniały zbiór opowiadań: kameralnych, cichych, a przy tym mądrych i prawdziwie ludzkich. Jak to w antologiach - niektóre opowieści są nieco słabsze i mniej angażujące od innych, ale takie „Matka Joanna od Aniołów” czy „Brzezina” to prawdziwe majstersztyki.

Wspaniały zbiór opowiadań: kameralnych, cichych, a przy tym mądrych i prawdziwie ludzkich. Jak to w antologiach - niektóre opowieści są nieco słabsze i mniej angażujące od innych, ale takie „Matka Joanna od Aniołów” czy „Brzezina” to prawdziwe majstersztyki.

Pokaż mimo to

avatar
4
3

Na półkach:

Skoro już sam tytuł sugeruje kierunek i intencję publikacji Wydawnictwa Marginesy, nie sposób oddzielić dwóch dziedzin sztuki, które czerpią od siebie inspiracje, korzystają ze wspólnych środków wyrazu, uzupełniają nawzajem. Literatura i kino…
"Opowiadania filmowe" Iwaszkiewicza, choć nie są projektem nowym, bowiem podobne próby syntezy były podejmowane już wcześniej, zawierają bezcenny wstęp zmarłego niedawno, 10 stycznia 2024 roku, reżysera Janusza Majewskiego. Twórcy, którego - nota bene – Stracona noc z 1973 roku stanowi ekranizację jednego z utworów zamieszczonych w niniejszym zbiorze. Majewski w Czterech spotkaniach z Iwaszkiewiczem odkrywa przed czytelnikiem swoją fascynację prozą pisarza. Ba! Samą jego postacią: ponadwymiarową i ogromną – jak wspominał.
Liczne adaptacje opowiadań Iwaszkiewicza wskazują, jak wdzięcznym tematem dla filmowców jest świat powołany przez literata. I jak słowo zamienione w obraz może podbijać wartość i jednego, i drugiego.
W niniejszym wyborze znalazły się aż trzy utwory wyreżyserowane przez Andrzeja Wajdę. "Panny z Wilka" z 1979 roku (wyróżnione nawet nominacją do Oscara!),"Brzezina" z 1970 roku oraz "Tatarak" z 2009 roku.
Panny z Wilka to jedna z ciekawszych adaptacji literatury. Zarówno Jarosław Iwaszkiewicz w opowiadaniu, jak i Andrzej Wajda w filmie, podejmują próbę cofnięcia czasu. Główny bohater – Wiktor wraca w rodzinne strony. W pamięci odszukuje sygnały z przeszłości, ale również stara się przywołać ją z powrotem do życia… Ruben odczytuje swoją historię przez pryzmat związków z kobietami, ale zapomina, że „panny” z jego młodości to już inne osoby, a rodzinna posiadłość to romantyczne wspomnienie dawnej świetności. Problem Wiktora polega na tym, że przeszłość traktuje jako serię wybranych, najszczęśliwszych epizodów wyolbrzymionych do rangi ideału, oazy bezpieczeństwa. Wyobraża sobie, że można się cofnąć w dowolny punkt czasu i odnaleźć ludzi, przedmioty, historie takimi, jakie je pozostawiliśmy. Daniel Olbrychski stworzył w tym obrazie prawdziwą perełkę na miarę swojego aktorskiego talentu. Jego Wiktor jest i małym chłopcem i dorosłym mężczyzną oszukanym przez własną pamięć hołdującą przetworzonym mrzonkom minionego. Andrzej Wajda (igrając z sentymentalną stylizacją zdjęć) pokazał natomiast odmitologizowaną Arkadię. Udowodnił, że stanowi ona jedno z tysięcy podobnych miejsc na ziemi, a tylko pamięć ludzka czyni z niej wyjątkowy symbol. Wnikliwy widz, w scenie finałowej filmu, wśród pasażerów pociągu wypatrzy samego… Jarosława Iwaszkiewicza.
"Brzezina", z kolei, to hołd oddany życiu widzianemu przez pryzmat śmierci. Eros i Tanatos, dwa splatające się, trwałe motywy w twórczości Iwaszkiewicza. Wszystko w scenerii symbolicznych znaków, psychologicznych charakterystyk, w filmie podbitych zdjęciami Edwarda Kłosińskiego inspirowanymi malarstwem Jacka Malczewskiego. Bohaterowie? Dwaj bracia i Ona – służąca Malina.
"Tatarak" to popis prozatorski, reżyserski, aktorski i pisarza, i Wajdy, i Krystyny Jandy. Obraz wiecznej żałoby po stracie bliskiej osoby: w tekście – syna głównej bohaterki, w filmie – syna głównej postaci, ale i męża aktorki, której przejmujący monolog stanowi addycję adaptacyjną. Aromat śmierci jest tak silny, jak zapach tataraku opisywanego przez Iwaszkiewicza i odmalowanego przez Wajdę.
I kolejne opowiadanie. Tym razem w reżyserii Jerzego Kawalerowicza z 1960 roku "Matka Joanna od Aniołów".
Dziś nazwalibyśmy ten utwór horrorem psychologicznym, tudzież thrillerem. W Polsce lat 60-tych obraz Kawalerowicza zaklasyfikowano do gatunku dramatu. W jednym i drugim przypadku definicje pasują, a jednak „horror” brzmi pełniej. Mamy bowiem klasyczny przykład opętania (tytułowa matka Joanna),dreszczyk emocji związany z metafizyką (Joanna to zakonnica w pewnym XVII - wiecznym klasztorze),a ponadto nastrój napięcia podkreślonego muzyką Adama Walacińskiego. Zarówno film, jak i opowiadanie Iwaszkiewicza, nasycony jest atmosferą mistyki i subtelnej erotyki. Warstwa symboliczna, „niewiadoma” przeplata się z psychologią uczuć (prawdziwie ludzkich; damsko – męskich) oraz freudowskimi pytaniami o naturę człowieka. Doskonały przykład dla wątpiących i szukających odpowiedzi i tych, którzy w kinie nie szukają łatwych i gotowych odpowiedzi, ale lubią dociekać istoty opowiadanych historii. A rozmowa rabina z księdzem, z retorycznym pytaniem: „A jeżeli szatan stworzył świat?” nawet w dzisiejszych czasach zakrawa na obrazoburczą herezję.
W zbiorze znalazły się także dwa mniej znane opowiadania, zdecydowanie krótsze od pozostałych tekstów i nie tak przejmujące. "Zygfryd" (historia cyrkowca, którego niczym w "Pigmalionie" George’a Shawa homoseksualny intelektualista próbuje przeistoczyć w żywy pomnik idei) został zekranizowany przez Andrzeja Domalika w 1986 roku. Jest jeszcze wspomniana wcześniej "Stracona noc" Majewskiego z 1973 roku o jednej nocy w podupadłym dworku spędzonej przez wracającego z Włoch pisarza Wacława Kisieleckiego. Klasyczny układ: ona i mężczyźni, a w tle rozmowy o sztuce i literaturze, życiu.
Cykl zamykają "Kochankowie z Marony". Opowiadanie znaczące bowiem, idąc za słowami Iwaszkiewicza w epilogu wybrzmiewa: „Wszystko będzie po staremu”. Tak chciałby sam pisarz. Ocalić swoje światy.
Film wyreżyserowany w 2005 roku przez Izabellę Cywińską to niemal wierna ekranizacja opowiadania Iwaszkiewicza i jako taka, w doskonały sposób oddaje ulotny nastrój prozy pisarza. Podkreśla „iwaszkiewiczowską” plastykę obrazu i muzyczność pejzaży. Prolog książki ujawnia: „Wieś Marona (...) położona jest w pobliżu Białego Jeziora (…)”.
Cywińskiej udało się zgrabnie przełożyć na język filmowy słowo i styl, ale swój obraz zaczyna od monologu Karoliny Gruszki o legendarnym Ikarze. Kamera przesuwa się po obiektach, leniwie zbliża do nauczycielki Oli i widz już się domyśla, że to ona właśnie będzie główną osią dramatu. Bo Kochankowie z Marony, choć opisują krótką historię trójkąta miłosnego, kryją dużo większy ładunek symboliczny. Tragizm postaci opiera się na poetyckim połączeniu dwóch największych ludzkich instynktów – zmysłowości i unoszącej się nad nią wizji śmierci. Eros i Tanatos jest obecny w każdym obrazie, spojrzeniu, geście. Współgra ze wszechobecną melancholią, powolnością życia i – paradoksalnie – desperacką próbą całkowitego spełnienia zakończonego porażką.
Proza Iwaszkiewicza – tak okrutna i tak piękna.

Przeczytane dzięki:
Stowarzyszenie Sztukater
https://sztukater.pl/ksiazki/item/43139.html?highlight=WyJpbmthIl0=

Skoro już sam tytuł sugeruje kierunek i intencję publikacji Wydawnictwa Marginesy, nie sposób oddzielić dwóch dziedzin sztuki, które czerpią od siebie inspiracje, korzystają ze wspólnych środków wyrazu, uzupełniają nawzajem. Literatura i kino…
"Opowiadania filmowe" Iwaszkiewicza, choć nie są projektem nowym, bowiem podobne próby syntezy były podejmowane już wcześniej,...

więcej Pokaż mimo to

avatar
117
13

Na półkach: ,

Jeden z ciekawszych zbiorów opowiadań, na jaki trafiłem.

Jeden z ciekawszych zbiorów opowiadań, na jaki trafiłem.

Pokaż mimo to

avatar
197
56

Na półkach: , ,

Bardzo dobrze mi się czytało, ciekawe i wciągające opowiadania o ważnych życiowych sprawach, o wyborach których dokonujemy czasem wbrew wszystkim.
O miłości i przyjaźni. Autor zaprezentował wzorowy język, którego mi osobiście na co dzień brakuje. Tak sobie myślę, że powinna to być lektura obowiązkowa dla młodszych czytelników jako wzór w sposobie wyrażania się. Starszym czytelnikom polecam dla przyjemności.

Bardzo dobrze mi się czytało, ciekawe i wciągające opowiadania o ważnych życiowych sprawach, o wyborach których dokonujemy czasem wbrew wszystkim.
O miłości i przyjaźni. Autor zaprezentował wzorowy język, którego mi osobiście na co dzień brakuje. Tak sobie myślę, że powinna to być lektura obowiązkowa dla młodszych czytelników jako wzór w sposobie wyrażania się. Starszym...

więcej Pokaż mimo to

avatar
886
123

Na półkach:

Świetne opowiadania. Do tej pory z Iwaszkiewicza miałam do czynienia tylko z poezją - i to był błąd! Na pewno nie poprzestanę na tym zbiorku.

Świetne opowiadania. Do tej pory z Iwaszkiewicza miałam do czynienia tylko z poezją - i to był błąd! Na pewno nie poprzestanę na tym zbiorku.

Pokaż mimo to

avatar
64
11

Na półkach: ,

Mnie najbardziej przejmuje ujęcie motywu śmierci i miłości, młodości i starości, pragnienia i tęsknoty... niezwykle płynne, pełne melancholii i bezsilności, mocno wzruszające i poruszające.

Mnie najbardziej przejmuje ujęcie motywu śmierci i miłości, młodości i starości, pragnienia i tęsknoty... niezwykle płynne, pełne melancholii i bezsilności, mocno wzruszające i poruszające.

Pokaż mimo to

avatar
125
46

Na półkach: ,

Cały Iwaszkiewicz. Nic nie jest oczywiste, czyste, wzniosłe. Bo i my tacy nie jesteśmy. Proza życia w najlepszym wydaniu.

Cały Iwaszkiewicz. Nic nie jest oczywiste, czyste, wzniosłe. Bo i my tacy nie jesteśmy. Proza życia w najlepszym wydaniu.

Pokaż mimo to

avatar
570
353

Na półkach:

Doskonały wybór opowiadań Jarosława Iwaszkiewicza, którym może delektować się kolejne pokolenie czytelników. Proza Iwaszkiewicza jest niewątpliwie jedną z najlepszych w kanonie polskiej literatury i każdy szanujący się "książkofil" powiniem przeczytać omawianą pozycję. Wszystkie zawarte w niej opowiadania stały się kanwą do, niejednokrotnie, równie świetnych filmów. Książkę czyta się z prawdziwą przyjemnością delektując się pięknym językiem i prowokującą do myślenia treścią. Twórczość Iwaszkiewicza, należy do gatunku, który zmusza do przemyśleń oraz inspiruje artystów do własnej twórczości, czego przykładem mogą być filmy nakręcona na podstawie opowiadań.

Doskonały wybór opowiadań Jarosława Iwaszkiewicza, którym może delektować się kolejne pokolenie czytelników. Proza Iwaszkiewicza jest niewątpliwie jedną z najlepszych w kanonie polskiej literatury i każdy szanujący się "książkofil" powiniem przeczytać omawianą pozycję. Wszystkie zawarte w niej opowiadania stały się kanwą do, niejednokrotnie, równie świetnych filmów. Książkę...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Przeczytane
    132
  • Chcę przeczytać
    107
  • Posiadam
    76
  • Teraz czytam
    17
  • Ulubione
    9
  • Opowiadania
    4
  • 2013
    3
  • Chcę w prezencie
    2
  • Literatura polska
    2
  • 2020
    2

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Opowiadania filmowe


Podobne książki

Przeczytaj także