rozwińzwiń

Kultura średniowiecznej Europy

Okładka książki Kultura średniowiecznej Europy Jacques Le Goff
Okładka książki Kultura średniowiecznej Europy
Jacques Le Goff Wydawnictwo: Marabut, Oficyna Wydawnicza VOLUMEN historia
616 str. 10 godz. 16 min.
Kategoria:
historia
Tytuł oryginału:
La Civilisation de l'Occident medieval
Wydawnictwo:
Marabut, Oficyna Wydawnicza VOLUMEN
Data wydania:
2002-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2002-01-01
Liczba stron:
616
Czas czytania
10 godz. 16 min.
Język:
polski
ISBN:
8391698998
Tłumacz:
Hanna Szumańska-Grossowa
Tagi:
średniowiecze kultura historia historia powszechna
Średnia ocen

7,8 7,8 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,8 / 10
100 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
583
569

Na półkach: , ,

Średniowiecze - wieki ciemne?

Książki o historii średniowiecza zapewne kurzą się w niejednej bibliotece. Nie ma potrzeby ich wszystkich czytać, choć zapewne wciąż większość warto. Ponieważ mam słabość do tekstów, które uchodzą za przełomowe dla konkretnego zagadnienia, to przeczytałem najsłynniejsze dzieło francuskiego mediewisty Jacques’a Le Goffa. W „Kulturze średniowiecznej Europy” zasłynął z narracji wydobywając złożoność średniowiecza, którego nie mitologizuje i nie demonizuje. Pierwsze wydanie francuskie pojawiło się niemal 60 lat temu, co nie wpływa na jakość opowieści. Jej mocne i słabe strony tkwią w autorze, w jego stylu literackim, sposobie argumentacji i rozkładzie akcentów. Szerokie potraktowanie kultury (włącznie z techniką, gospodarką i nauką) dało historykowi szansę na pełną perspektywę i przyjrzenie się każdemu składnikowi europejskiej codzienności dziesięciu wieków po upadku rzymskiego cesarstwa.

Ramy. Sama periodyzacja (i domyślny okres VI-XV wiek) u Le Goffa została przycięta w zasadzie do okresu od Karolingów po zmierzch Kapetyngów. Nie tłumacząc tego wprost, całym tekstem dość dobrze uzasadnił taki wybór. Ponieważ jednym z głównych nurtów, którymi płynie opowieść historyka jest odmalowanie charakterystycznych komponentów średniowiecza, to pierwsze stulecia graniczne - VI-VII i XIV-XV wiek – pojawiają się bądź jako wprowadzenie, bądź podczas porównań z rodzącym się humanizmem. Wybór geo-lokalizacji zdarzeń, procesów, przykładowych konkretyzacji obyczajowości, to niemal wyłącznie teren Francji, Niemiec, Włoch (i mniejszych państw narodowych, które obecnie z nimi sąsiadują),w mniejszym wymiarze Hiszpanii, Wysp Brytyjskich. Bałkany i Europa na wschód od Odry – to raczej dodatek (plus kilka oczywistych detali, jak w przypadku analizy zakonów rycerskich). Le Goff źródeł szukał głównie w piśmiennictwie z epoki, co dodatkowo zaburzało równowagę wschód-zachód. W jakim stopniu zjawiska średniowieczne ‘terenów słowiańskich’ stanowią wtórne naśladownictwo z Zachodu – to już inna historia. Na obronę francuskiego historyka można podać sporo argumentów. Już tylko przeanalizowanie lokalizacji katedr gotyckich czy zakonów kluniackich wspiera tę oczywistą nierównowagę.

Czasem kolejne pokolenia historyków, szukając własnego stylu czy rozpoznawalności, zaburzają klasyczne rozumienie kluczowych elementów dziejowej zmienności i trwałości, czasem ‘odkrywają Amerykę na nowo’. Le Goff startując z tradycyjnego odczytania, w którym „najważniejsza dla chrześcijaństwa łacińskiego jest długotrwała stabilność modelu produkcji feudalnej” (str. 19),snuje dość konserwatywną w treści opowieść (z kilkoma wyjątkami) połączoną z nowatorstwem (przynajmniej dla mnie) formy i sposobu zespalania różnych elementów. W tym ostatnim widzę największą atrakcję z lektury książki. Swoboda w budowaniu całościowych obrazów, gdzie karczowanie lasów, dwupolówka, codzienność opactw, regulacje feudalne, podroże trubadurów, koligacje senioralne, dworskie wiersze czy spory szlachty z klerem współgrają na każdej stronie tekstu. Kolejne rozdziały, z reguły formalnie separowane tematycznie, zawsze istnieją w kontekście panoramy ogólnej, trendów nadrzędnych, swoistego ‘ducha średniowiecza’. Po części taki styl odbierałem jako monotonny, z drugiej stanowił solidną jednostajność współgrającą z nastrojem epoki, bez niepotrzebnych akcentów ‘eskalujących emocje’. Takie było przecież i życie w średniowieczu – doczesne w materialnej codzienności i skierowane na życie wieczne chrześcijańskich dogmatów wiary. Ascetyzm, herezje, zakony żebracze, pielgrzymki i kultura materialna – wszystko to u mediewisty zostaje wydobyte jako podstawa modelując świat epoki (str. 240-241):

„Kto nie uwzględni obsesji zbawienia i leku przed piekłem, które nękały ludzi średniowiecza, ten nie zrozumie ich sposobu myślenia; będzie się nieustannie zdumiewał, że odrzucają nagle plon chciwości całego życia, wyzbywają się potęgi, bogactw, co powoduje ogromna ruchowość majątków i dowidzi, jak bardzo, choćby in extremis, nawet najzachłanniejsi na ziemskie dobra ludzie tej epoki są zdolni wzgardzić światem. Ta cecha psychiki i umysłu przeszkadza w akumulacji majątku i stanowi jedną przyczyn sprawiających, że średniowieczu obce są materialne i psychiczne warunki kapitalizmu.”

W tym cytacie zawiera się, według mnie, esencja średniowiecznej umysłowości i jej konsekwencji dla sposobu tworzenia i akceptacji rzeczywistości. Redukcja indywidualizmu, uniwersalna wiara, odrzucenie lichwy (do pewnego stopnia była to hipokryzja) i całe życie podporządkowane kalendarzowi liturgii, wszystko miało być odpowiedzią na oczywisty regres. Nie mogąc lub nie chcąc wrócić do części chwalebnych wzorców rzymskich (abnegację starożytności przez średniowiecznych przywódców świetnie nakreślił historyk na str. 155-157),po epoce barbarzyńskiego zamętu, człowiek próbował oprzeć się na zasadach łacińskiego ładu. Wypracowana stabilność systemu – feudalizmu, wiary, drabiny społecznej, cyklu prac na roli, idealności przedwiecznych świętych – buduje przez wieki wartość zwyczaju, który jest (str. 408):

„(…) tym w zbiorowej pamięci, co sięga najdalej. W epoce feudalnej dowodem prawdziwości jest istnienie ‘od zawsze’.”

W pracy pojawiło się sporo perełek, które może od strony faktograficznej niewiele wnoszą nowego, to poprzez sposób nawiązania, argumentacji i syntezy wyróżniają się bardzo pozytywnie. Mogę jedynie wyliczyć te najlepsze w telegraficznym skrócie: niemal osobny esej o istocie feudalizmu (str. 76-69),opis dynamiki i fenomenu ruchów zakonnych (str. 118-125) czy analiza relacji cesarstw-papiestwo w funkcji czasu i w powiązaniu z upadkiem mitu uniwersalistycznego na korzyść królestw dynastycznych z ich pretensją do kontynuacji statusu zwierzchnictwa świeckiego w świecie chrześcijańskim (str. 332-344). Centralna postać epoki Jezus Chrystus, to wzorzec cnót. Le Goff odtwarza jego symboliczną percepcję, która z wiekami przyjęła tak odrealniony stan u wyznawców, że wymagała ponownej antropomorfizacji chrystologicznej (str. 200-204). Takiego mechanizmu nie znalem. Z kolei niedosyt mam po lekturze fragmentów dotyczących skali mikro i obyczajowości ludzi. Skala makro z cechami, stanami, pańszczyzną – jest solidnie wypunktowana, jak w scholastycznej dialektyce. Mnie jednak taki zdystansowany monotonny styl w przypadku życia codziennego nie wystarcza. Oczekiwałem więcej żywych obrazów, dosadności, może takiej zbliżającej się do estetyki Rabelaisa. Dante i Abelard pasują do kontemplacji, a do codzienności kmieci i marności cielesnej – język Pantagruela.

„Kultura średniowiecznej Europy” to dzieło zupełne, jeśli szuka się esencjonalnej mediewistyki. Kilka dekad temu była zapewne nowatorska, bo odkłamywała skrajności - nowożytne egzaltacje i potępienia człowieka ‘wieków ciemnych’. Teraz taki balans to normalność, którą wspierają nowe badania archeologiczne i technika datowania. Le Goff w konstruowaniu skojarzeń, nakładaniu kolejnych warstw analizy jest mistrzem. Cała książka ma w zasadzie formę eseju, który czyta się dość wolno. Poza głównym tekstem dostajemy solidne, niemal równie istotne, dodatki – wkładkę ponad 200-tu zdjęć (z rozbudowanym opisem każdej grafiki),tablice chronologiczne, mapy i słownik osobowo-rzeczowy. W efekcie sam tekst stanowi niewiele ponad połowę objętości pracy.

DOBRE z małym plusem – 7.5/10

/Numeracja stron na podstawie wydania: Aletheia 2022/

Średniowiecze - wieki ciemne?

Książki o historii średniowiecza zapewne kurzą się w niejednej bibliotece. Nie ma potrzeby ich wszystkich czytać, choć zapewne wciąż większość warto. Ponieważ mam słabość do tekstów, które uchodzą za przełomowe dla konkretnego zagadnienia, to przeczytałem najsłynniejsze dzieło francuskiego mediewisty Jacques’a Le Goffa. W „Kulturze...

więcej Pokaż mimo to

avatar
1273
1372

Na półkach: , ,

Niezwykle szerokie ujęcie średniowiecznej kultury. Trzeba zaznaczyć, że przez kulturę rozumie tu Autor zarówno naukę, sztukę i religię, jak i życie codzienne i mentalność. W pierwszej części książki zarysowane zostały dzieje Europy od V do XV wieku, część druga poświęcona jest już tytułowym zagadnieniom. Wizja średniowieczna - jak sam Le Goff przyznaje we wstępie - jest może trochę zbyt pesymistyczna, ale z pewnością nie jest wymysłem Autora. Czytelnik współczesny może zauważyć, jak wiele w naszej mentalności pozostało ze średniowiecza, może też zauważyć, jak pewne rzeczy się zmieniły. Lektura tej obszernej publikacji pozwala dobrze poczuć ducha średniowiecza i skomplikowane realia tej epoki. Szkoda tylko, że XIV i XV wiek zostały w niej zaledwie zasygnalizowane, gdyż zasadnicza narracja kończy się na stuleciu XIII.

Myślę, że "Kultura średniowiecznej Europy" bardzo dobrze uzupełni podręcznik do dziejów tej epoki, który siłą rzeczy bardziej skupiony jest na zagadnieniach politycznych. Dużo jest w tej książce różnorodnych ilustracji, planów i zdjęć. Na końcu znajduje się także słownik (a może wręcz mała encyklopedia?) ważniejszych postaci i terminów. Czytelnika polskiego ucieszą liczne polonica oraz odniesienia do prac naszych mediewistów. Książka bardzo pomocna dla zrozumienia średniowiecza.

Tomasz Babnis

Niezwykle szerokie ujęcie średniowiecznej kultury. Trzeba zaznaczyć, że przez kulturę rozumie tu Autor zarówno naukę, sztukę i religię, jak i życie codzienne i mentalność. W pierwszej części książki zarysowane zostały dzieje Europy od V do XV wieku, część druga poświęcona jest już tytułowym zagadnieniom. Wizja średniowieczna - jak sam Le Goff przyznaje we wstępie - jest...

więcej Pokaż mimo to

avatar
201
17

Na półkach:

Ksiazka napisana przez znanego historyka mediawistyki. Jedna z niewielu z tej tematyki przez ktora przebrnelam szybko z ciekawoscia zagladajac na nastepne strony. Polecam mlodym historykom i zapalonym czytelnika ktozy oczekuja od ksiazki faktow oraz podania zrodel.

Ksiazka napisana przez znanego historyka mediawistyki. Jedna z niewielu z tej tematyki przez ktora przebrnelam szybko z ciekawoscia zagladajac na nastepne strony. Polecam mlodym historykom i zapalonym czytelnika ktozy oczekuja od ksiazki faktow oraz podania zrodel.

Pokaż mimo to

avatar
202
58

Na półkach: , ,

Zdecydowanie najpiękniejsza synteza kultury średniowiecznej. Wspaniale napisana. Najpełniejsza realizajca francuskiego programu badań nad menatlnością.

Zdecydowanie najpiękniejsza synteza kultury średniowiecznej. Wspaniale napisana. Najpełniejsza realizajca francuskiego programu badań nad menatlnością.

Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    402
  • Przeczytane
    172
  • Historia
    30
  • Średniowiecze
    23
  • Posiadam
    21
  • Chcę w prezencie
    8
  • Ulubione
    8
  • Teraz czytam
    7
  • Studia
    5
  • historia
    4

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Kultura średniowiecznej Europy


Podobne książki

Przeczytaj także

Ciekawostki historyczne