CD-Action Retro #4
- Kategoria:
- czasopisma
- Cykl:
- CD-Action Retro (tom 4)
- Seria:
- Magazyn CD-Action
- Wydawnictwo:
- Gaming Tech Esports Media SA
- Data wydania:
- 2023-03-02
- Data 1. wyd. pol.:
- 2023-03-02
- Liczba stron:
- 116
- Czas czytania
- 1 godz. 56 min.
- Język:
- polski
CD-Action Retro, czasopismo dla fanów klasycznych gier i platform, jest teraz grubsze o 16 stron! Na 114 stronach Retro #4 (01/2023) przeczytasz m.in. o:
historii popularnego w latach 90. magazynu Secret Service,
prapoczątkach komputerów,
kulisach powstania arcyklasycznego Donkey Konga i jego ogromnym sukcesie,
kultowych grach, do których wróciliśmy po latach (w dziale Replay opisujemy 20 gier, w tym Fallouty 1, 2 i Tactics, Baldur’s Gate II, Mafię, Fable, Another World, obie odsłony Icewind Dale, Risena, Killzone, Silent Hill 3 oraz Robin Hooda: Legendę Sherwood),
burzliwych losach serii Stalker,
serialu „Star Trek”.
Dział publicystyczny zaczynamy od przeglądu produkcji z 2022, ale utrzymanych w konwencji retro. Będzie też o nowych premierach na… ZX Spectrum. Tak jest, na ten antyczny komputerek ciągle powstają nowe gry!
Dania główne zaczynamy od obszernego tekstu Smugglera o tym, skąd właściwie wzięły się komputery oraz jak wyglądały ich prapoczątki. Zaraz potem Marek Czajor (autor strony o historii polskich pism komputerowych – Zapach papieru) uraczy was jeszcze dłuższym tekstem poświęconym Secret Service’owi – jednej z najpopularniejszych polskich „gazetek” o grach w latach 90. XX wieku. Skąd się wziął, jak się rozwijał, dlaczego upadł…? Smakowita lektura! Donkey Kong to kolejna opowieść Smugglera, który tym razem przywołuje jedną z arcyklasycznych gier, zdradza niecodzienne kulisy jej powstania, a na koniec… postanawia zniszczyć wam dzieciństwo. Serio, serio.
Bartłomiej Kluska w „Silniej! Szybciej! Wyżej!” opowiada o niegdyś bardzo popularnym gatunku, czyli grach sportowych odtwarzających rozmaite dyscypliny lekkoatletyczne. Innymi słowy: o tzw. „zabójcach dżojstików” czy „komputerowych olimpiadach”. Kiedyś cieszyły się ogromnym powodzeniem, dziś już jakby nikt o nich nie pamięta. Dlaczego tak się stało? Odpowiedź znajdziecie w tekście. Tamże Bartłomiej Kluska opisuje również kilka niestandardowych kontrolerów, które stworzono z myślą o tego rodzaju produkcjach.
Skoro już o starym hardware mowa, Bartłomiej Nagórski w „Nie tylko CRT i LCD” pokaże wam ewolucję komputerowych wyświetlaczy, a Bartek Dramczyk przypomni konsolę Amiga CD32, udowadniając, że Commodore nigdy nie umiał w konsole. A potem wystąpi jeszcze raz imć Nagórski, tym razem w opowieści o znanym głównie w Japonii komputerze PC-98, zwanym „komputerem [do] anime” i dziwnych grach na niego. Przeczytacie o tym w „PC-98: seks, mechy i anime”.
Ale nie samą odległą przeszłością gracze żyją, poruszamy więc też współcześniejsze tematy. Karol Wilczek w „Liście miłosnym do Baldura” omawia fenomen pierwszej odsłony Baldur’s Gate, a Piotr Kleszewski w „Innowatorzy w mrocznej przyszłości” zabierze nas za sprawą Dawn of War w mroczny świat Warhammera 40,000. Z kolei „Światy Dyskietki” to wbrew pozorom wcale nie historia jednego z nośników informacji, lecz historia gier osadzonych w uniwersum Terry’ego Pratchetta. Jako że powoli szykujemy się do premiery sequela Stalkera, Maciej Bachorski przypomina nam genezę pierwszej części serii w tekście „Stalker: Piknik na skraju Zony”.
W numerze nie mogło też zabraknąć felietonów. Co on tutaj robi, zastanawia się Aleksy Uchański, na temat nawrotów i powrotów (gier, ale nie tylko) pisze Mateusz „Papkin” Witczak, a Bartłomiej Kluska z łezką w oku wspomina TAG-a. Że część z was nie wie, co to? Tym lepiej!
W dziale Replay wracamy po latach do starych i klasycznych gier, ogrywając je w 2023 i oceniając z dzisiejszej perspektywy. Czy warto do nich wracać? Czy to, co powalało nas np. w 2003 roku, 20 lat później potrafi nadal budzić emocje? Cóż, nie każda z 20 zrecenzowanych gier wychodzi z tego z tarczą – ale dla większości z nich upływ czasu był jednak łaskawy. Klasyka się nie starzeje, bo inaczej nie byłaby klasyką, to oczywiste.
W tym numerze na tapet wzięliśmy sporo erpegów (oba Fallouty, drugie Baldur’s Gate, dwie odsłony Icewind Dale, Risena, Final Fantasy IX, Wizardry 8, Arcanum). Choć oczywiście będzie też coś dla fanów innych gatunków: Mafia, Another World, Silent Hill 3, The Dig, Killzone, Fable, Bruce Lee, Robin Hood: Legenda Sherwood, Fallout: Tactics, Moonstone, Battle City oraz odjechane Heavy Metal F.A.K.K. 2.
Ta ostatnia gra płynnie przenosi nas do ostatniego działu Retro, czyli Varia(cji). Zaczynamy go od opowieści o niekonwencjonalnym francuskim magazynie komiksowym Metal Hurlant (bardziej chyba znanym w wersji amerykańskiej pod nazwą Heavy Metal) i filmie SF powstałym na motywach zamieszczonych tam komiksów.
O filmach science fiction oraz komiksach będzie zresztą więcej, bo przypominamy też dwa klasyki kinowego cyberpunka, czyli „Johnny’ego Mnemonica” i „Dziwne dni”, oraz doskonały, ale i kontrowersyjny komiks „Szninkiel”. DaeL wraca do serialu „Star Trek”, zastanawiamy się: „Do kogo należy wiedźmin?”, przypominamy także co ważniejsze książki SF Janusza A. Zajdla. W tym Retro znajdziecie również wywiad z renowatorem starych komputerów („Pimp my computer”),retroquiz oraz nieco retrorozrywki, czyli Blue Screen – przypominamy w tym tekście, jak gracze w roku 1987 wyobrażali sobie XXI-wieczne komputery. (Zdumiewające jest, jak bliskie rzeczywistości były niektóre wizje).
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 17
- 9
- 7
- 3
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Kawał "growej" historii. Trochę w formie "kiedyś to były czasy, teraz nie ma czasów" ale artykuły generalnie ciekawe. Widać że (w większości) piszą je ludzie którzy po prostu lubią tę formę rozrywki. Dawno tak przyjemnie nie spędziłem czasu nad czasopismem, zwłaszcza że sporo artykułów dotyczy lubianych przeze mnie cRPGów. Po lekturze tego numeru zakupiłem 3 poprzednie i czekam z niecierpliwością na kolejny. Widać że redaktorzy tej (bocznej) linii wydawniczej CD-Action wiedzą jak zagrać na strunie "nostalgia".
Kawał "growej" historii. Trochę w formie "kiedyś to były czasy, teraz nie ma czasów" ale artykuły generalnie ciekawe. Widać że (w większości) piszą je ludzie którzy po prostu lubią tę formę rozrywki. Dawno tak przyjemnie nie spędziłem czasu nad czasopismem, zwłaszcza że sporo artykułów dotyczy lubianych przeze mnie cRPGów. Po lekturze tego numeru zakupiłem 3 poprzednie i...
więcej Pokaż mimo toCiekawa lektura, nie tylko z powodów nostalgicznych. Poziom artykułów wysoki, tak jak w głównej odnodze pisma.
Ciekawa lektura, nie tylko z powodów nostalgicznych. Poziom artykułów wysoki, tak jak w głównej odnodze pisma.
Pokaż mimo toBardzo dobry, nostalgiczny numer. Widać ewidentny postęp względem poprzednich trzech. A że wspominano takie klasyki, jak Fallout 1&2, Baldur's Gate czy IceWind Dale, to tym bardziej przypadnie do gustu każdemu, kto wychowywał się na przełomie mileniów.
Bardzo dobry, nostalgiczny numer. Widać ewidentny postęp względem poprzednich trzech. A że wspominano takie klasyki, jak Fallout 1&2, Baldur's Gate czy IceWind Dale, to tym bardziej przypadnie do gustu każdemu, kto wychowywał się na przełomie mileniów.
Pokaż mimo to