Nie każda bajka dobrze się kończy. Wzlot i upadek Sierra On–Line
- Kategoria:
- popularnonaukowa
- Wydawnictwo:
- Open Beta
- Data wydania:
- 2022-04-20
- Data 1. wyd. pol.:
- 2022-04-20
- Data 1. wydania:
- 2020-09-28
- Liczba stron:
- 392
- Czas czytania
- 6 godz. 32 min.
- Język:
- polski
- Tłumacz:
- Helena Marzec-Gołąb
"Nie każda bajka dobrze się kończy" to opowieść o początkach i rozwoju branży elektronicznej rozrywki napisana z perspektywy jej kluczowego uczestnika - Kena Williamsa. Wraz z żoną Robertą założył firmę, która stworzyła takie marki gier, jak Leisure Suit Larry, Gabriel Knight, King's Quest, Police Quest czy Phantasmagoria, a także wydała między innymi produkcje z serii Half-Life, Lords of the Realm czy Caesar.
Książka łączy autobiografię ze spojrzeniem na rynkowe trendy w różnych momentach rozwoju przemysłu gier. Jest też pełna soczystych epizodów opisujących spotkania z Billem Gatesem, Steve'em Jobsem czy Jeffem Bezosem. Pokazuje jasne i ciemne strony wielkiego biznesu, napędzanego przez bystre umysły ludzi, którzy kochają gry. A wszystko to widziane z perspektywy człowieka, który już za młodu wiedział, że chce osiągnąć wielki sukces.
--
"Dawno, dawno temu, przed Amazonem, eBayem, a nawet Google'em, istniała założona przez męża i żonę firma tworząca programy komputerowe, która zdominowała listy sprzedaży na blisko 20 lat.
Sierra On-Line powinna trwać wiecznie.
To opowieść o tym, jak Sierra powstała i jak umarła. W tej bajce faktycznie są czarodziej i księżniczka. Ale są w niej również korupcja, chciwość i czarne charaktery"
Ken Williams, założyciel i wieloletni szef Sierra On-Line
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 32
- 30
- 19
- 3
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Nie każda bajka dobrze się kończy. Wzlot i upadek Sierra On–Line
Dodaj cytat
OPINIE i DYSKUSJE
Autor z amerykańską swadą i pewnością siebie, oraz niezaprzeczalnym urokiem i optymizmem maluje bardzo klarowny obraz przeszłości i realiów początków programowania, publikowania gier, szalonego postępu w dziedzinie hardware’u komputerów. Wplata całą masę zdroworozsądkowych obserwacji biznesowych i dobrych praktyk zarządzania wytwarzaniem oprogramowania, ale przede wszystkim jest barwny i autentyczny. Wprost przyznaje się (zapewne tylko do części) błędów i gdzie trzeba posypuje głowę popiołem. Książka jest fantastyczna, odświeżająca również pod kątem czysto ludzkim, tego jak żyć, by czerpać pełnymi garściami z kilku chwil jakie są nam tu dane i na ten moment to dla mnie najlepsza pozycja w stajni wydawnictwa Open Beta.
Autor z amerykańską swadą i pewnością siebie, oraz niezaprzeczalnym urokiem i optymizmem maluje bardzo klarowny obraz przeszłości i realiów początków programowania, publikowania gier, szalonego postępu w dziedzinie hardware’u komputerów. Wplata całą masę zdroworozsądkowych obserwacji biznesowych i dobrych praktyk zarządzania wytwarzaniem oprogramowania, ale przede wszystkim...
więcej Pokaż mimo toKsiążka dobra, choć chciałbym troszkę czegoś innego. Co prawda muszę przyznać, że o tym czego się spodziewać autor informuje już na samym początku.
Jest to historia firmy Sierra On-Line napisana przez jej założyciela Kena Williamsa. Od jej powstania i pierwszej gry do sprzedaży i ostatecznego zamknięcia. Tak, jak wspomniałem wcześniej wolałbym, aby w książce więcej miejsca poświęcono grom Sierry. Oczywiście są wspomniane i bardziej omówione te chyba najważniejsze czyli seria King's Quest, Larry, Phantasmagoria. Niestety nie są to bardzo szczegółowe informacje. Bardziej jako opis czym zajmuje się firma niż, jak dana pozycja powstała czy też ciekawostki na temat danych gier. Ken Williams bardziej skupia się na sprawach związanych z prowadzeniem firmy i jej rozwojem.
W książce pomiędzy rozdziałami o historii Sierry są wplecione przerywniki o różnych przemyśleniach autora związanych z prowadzeń firmy czy zatrudnienia pracowników lub kilka luźnych wspominek związanych z grami i oprogramowaniem, co do których autor nie był pewien, gdzie je chronologicznie umieścić.
Plusem są całkiem liczne kolorowe fotografie oraz screeny z gier. Jest także sporo cytatów z różnych źródeł - internet, ówczesne magazyny czy wypowiedzi ludzi związanych z Sierrą.
Całkiem ciekawa lektura. Szczególnie dla osób zainteresowanych historią branży gier komputerowych czy też sprawami biznesowymi i zarządzaniem firmą.
Książka dobra, choć chciałbym troszkę czegoś innego. Co prawda muszę przyznać, że o tym czego się spodziewać autor informuje już na samym początku.
więcej Pokaż mimo toJest to historia firmy Sierra On-Line napisana przez jej założyciela Kena Williamsa. Od jej powstania i pierwszej gry do sprzedaży i ostatecznego zamknięcia. Tak, jak wspomniałem wcześniej wolałbym, aby w książce więcej miejsca...
SIERRA ON-LINE OD KUCHNI
Sierra to legenda branży gier komputerowych. Możecie jej nie kojarzyć z nazwy, ale na pewno kojarzycie któryś z kultowych tytułów, jakie wypuścili. Pierwsza gra 3D czyli „King’s Quest”, „Half-Life” czy „Leisure Suit Larry” to tylko niektóre z nich. Taka legenda musiała więc doczekać się upamiętnienia i doczekała. I to w książce napisanej przez Kena Williamsa, czyli człowieka, który wraz ze swoją żoną założył firmę i najlepiej wie, jak to wszystko wyglądało od początku. A przy okazji pokazał także, że wie, jak dobrze o tym wszystkim opowiedzieć.
Był rok 1979, kiedy małżeństwo Williamsów stworzyło pierwszą grę. On, Ken, ją zaprogramował, ona, Roberta, zaprojektowała. To wydarzenie stało się podwalina pod firmę Sierra On-Line, którą potem oboje mieli rozwijać przez szesnaście lat. Firmę legendę. Ale nie jest to bajka pełna szczęśliwych chwil. Bywa zabawnie, bywa uroczo, ale świat biznesu to świat brudów, przestępstw i problemów. I przez to wszystko wędrujemy wraz z Williamsami, odkrywając kulisy branży, a przy okazji dowiadując się wielu fascynujących rzeczy. Bo co Sierra ma wspólnego z komiksami? Albo fitnessem w wykonaniu Johna Travolty? Pora się tego dowiedzieć!
https://ksiazkarniablog.blogspot.com/2022/05/nie-kazda-bajka-dobrze-sie-konczy-wzlot.html
SIERRA ON-LINE OD KUCHNI
więcej Pokaż mimo toSierra to legenda branży gier komputerowych. Możecie jej nie kojarzyć z nazwy, ale na pewno kojarzycie któryś z kultowych tytułów, jakie wypuścili. Pierwsza gra 3D czyli „King’s Quest”, „Half-Life” czy „Leisure Suit Larry” to tylko niektóre z nich. Taka legenda musiała więc doczekać się upamiętnienia i doczekała. I to w książce napisanej przez Kena...
Ken Williams jest zdecydowanie gorszym pisarzem, niż programistą i biznesmenem, ale to jakoś szczególnie nie ujmuje i nie szkodzi tej momentami uroczo ujmującej, czasami dojmująco szczerej książce, będącej memuarem i swoistym rozrachunkiem z bolesną historią opowiadającej o narodzinach, wzlocie i upadku jednej z najlepszych i najbardziej wizjonerskich firm w branży komputerowej. Firmy, która często będąc o krok przed innymi, "potykała się" tuż przed przekroczeniem progu ku osiągnięciu niezbywalnego i wieczystego pionierskiego statusu w wielu dziedzinach informatyki, o czym - przyznam szczerze, będąc wielkim fanem ich przygodówek - nie miałem pojęcia. Pierwsze gry multiplayerowe?... Pierwsze MMO?... Gra "Half-Life"?... Czy Waszą pierwszą myślą jest łączenie ich ze Sierrą?...
Jakkolwiek, jak przyznałem się wyżej, ja uwielbiam przede wszystkim ich przygodówki i mimo masy informacji zawartych w tej książce - dotyczących funkcjonowania, narodzin, rozwoju i upadku korporacji oraz zaskakującym związkom personalnym i biznesowym Williamsów z tuzami branży IT - nie ukrywam rozczarowania, że sztandarowym produkcjom Sierry poświęcił tu Ken zaledwie promil miejsca.
Tak więc, wszyscy skuszeni okładką i popchnięci do zakupu, wydającymi się oczywistymi, oczekiwaniami - możecie poczuć się rozczarowani, jako i ja. W pewnym względzie, bo kiedy już przełknie się to, że to nie jest książka, jakiej się spodziewacie, otrzymacie naprawdę pasjonującą - choć, jak wspomniałem napisaną nieco topornie (wstawki z Wikipedii? Serio?...) - opowieść, która raz na zawsze rozwieje kłębiące się w Waszych fanowskich głowach pytania odnośnie tego, co się stało ze Sierrą On-line. I jako taką, szczerze polecam tę książkę.
P.S. Zaś o kulisach powstawania kultowych gier Sierry więcej dowiecie się między innym z 40-minutowego filmu, w którym udział wzięli niedawno Roberta i Ken Williams, umieszczonym na kanale byłego pracownika Sierry, Jasona Lindseya, twórcy kanału MetalJesusRocks - https://youtu.be/LAemLilaNjk Polecam!
Ken Williams jest zdecydowanie gorszym pisarzem, niż programistą i biznesmenem, ale to jakoś szczególnie nie ujmuje i nie szkodzi tej momentami uroczo ujmującej, czasami dojmująco szczerej książce, będącej memuarem i swoistym rozrachunkiem z bolesną historią opowiadającej o narodzinach, wzlocie i upadku jednej z najlepszych i najbardziej wizjonerskich firm w branży...
więcej Pokaż mimo toFirmy Sierra On-Line żadnemu miłośnikowi gier z przełomu lat 80’tych i 90’tych przedstawiać nie trzeba. Założyciel firmy, Ken Williams, stara się opowiedzieć jej historię – od garażowych początków, rozkwit w rynkowego lidera, a następnie spektakularny upadek po przejęciu przez jednego z gigantów Wall Street. Historia została barwnie opowiedziana, nie brakuje jej niczego (łącznie z wątkiem kryminalnym).
Co ciekawe autor książki swoje liczne anegdoty przeplata poradami prawdziwego self made mana jak osiągnąć sukces w życiu zawodowym. Przyznam się, że to dziwna kombinacja, ale mimo początkowej konsternacji całkiem sprawdza się podczas lektury.
Zabrzmi to idiotycznie, ale wydaje mi się, że książce zabrakło dogłębnego… researchu. Raziło mnie użycie kilka razy stwierdzenia „minęło 30 lat i nie pamiętam dokładnie jak to było”. Na pewno polskiej książce przydałaby się także lepsza korekta.
Firmy Sierra On-Line żadnemu miłośnikowi gier z przełomu lat 80’tych i 90’tych przedstawiać nie trzeba. Założyciel firmy, Ken Williams, stara się opowiedzieć jej historię – od garażowych początków, rozkwit w rynkowego lidera, a następnie spektakularny upadek po przejęciu przez jednego z gigantów Wall Street. Historia została barwnie opowiedziana, nie brakuje jej niczego...
więcej Pokaż mimo toŚwietnie (chociaż nieco chaotycznie) opisana historia Sierra On-Line.
Ale polskiemu wydaniu przydałaby się lepsza korekta.
Świetnie (chociaż nieco chaotycznie) opisana historia Sierra On-Line.
Pokaż mimo toAle polskiemu wydaniu przydałaby się lepsza korekta.