rozwińzwiń

O ład w historii

Okładka książki O ład w historii Feliks Koneczny
Okładka książki O ład w historii
Feliks Koneczny Wydawnictwo: Nortom historia
145 str. 2 godz. 25 min.
Kategoria:
historia
Wydawnictwo:
Nortom
Data wydania:
2021-08-12
Data 1. wyd. pol.:
2021-08-12
Liczba stron:
145
Czas czytania
2 godz. 25 min.
Język:
polski
ISBN:
9788395507649
Tagi:
istota cywilizacji
Średnia ocen

8,5 8,5 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
8,5 / 10
2 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
33
33

Na półkach: ,

Książka dostępna za darmo w wersji cyfrowej pod adresem: https://cbmn.pl/feliks-koneczny/o-lad-w-historii

Książka dostępna za darmo w wersji cyfrowej pod adresem: https://cbmn.pl/feliks-koneczny/o-lad-w-historii

Pokaż mimo to

avatar
17
16

Na półkach:

Tytułowy esej Konecznego to mniej niż połowa książki. Większa część reszty to syntetyczne omówienia myśli Konecznego autorstwa Antona Hilckmana różniące się między sobą niestety jedynie długością wywodu, co oznacza nieuniknione, wielokrotne powtórzenia. Tym bardziej, że sam rzeczony esej to również syntetyczne omówienie myśli Konecznego - z tą różnicą, że autorstwa samego Konecznego. Niewątpliwie wszystko to, jako bardzo sprzyjające dobrej memoryzacji materiału, spełnia z powodzeniem funkcje dydaktyczne, ale poza tym pozostawia jedynie wrażenie rozpaczliwej próby zrobienia z jednego niedługiego eseju książki na siłę. Dodanie na samym końcu dwóch przedmów napisanych do innej książki Konecznego ("On the Plurality of Civilisations" - jedynej wydanej po angielsku),mających się naprawdę nijak do całej reszty, tego wrażenia raczej nie osłabia.

Wydawca nie ustrzegł się dość częstych błędów edycyjnych (od zwykłych literówek po kuriozum w rodzaju użycia słowa fizjologiczny zamiast filozoficzny).

Książka reklamowana jest jako doskonałe wprowadzenie do teorii cywilizacji Konecznego, ale dla mnie miała wszelkie znamiona brygu i jako taką raczej zalecałbym do przeczytania nie przed a po.

Tytułowy esej Konecznego to mniej niż połowa książki. Większa część reszty to syntetyczne omówienia myśli Konecznego autorstwa Antona Hilckmana różniące się między sobą niestety jedynie długością wywodu, co oznacza nieuniknione, wielokrotne powtórzenia. Tym bardziej, że sam rzeczony esej to również syntetyczne omówienie myśli Konecznego - z tą różnicą, że autorstwa samego...

więcej Pokaż mimo to

avatar
586
579

Na półkach:

To ostatnia publikacja profesora Feliksa Konecznego przed jego śmiercią, dlatego jest bardzo godna uwagi. Pisana starszą polszczyzną, ale to nie szkodzi, bo synteza poglądów wynikająca z treści jest najważniejsza. Jestem zachwycony tym opracowaniem.

To ostatnia publikacja profesora Feliksa Konecznego przed jego śmiercią, dlatego jest bardzo godna uwagi. Pisana starszą polszczyzną, ale to nie szkodzi, bo synteza poglądów wynikająca z treści jest najważniejsza. Jestem zachwycony tym opracowaniem.

Pokaż mimo to

avatar
165
63

Na półkach: , ,

Jest to jedna z ostatnich publikacji prof. Feliksa Konecznego. W tej krótkiej książce znajduje się streszczenie systematyki cywilizacji opisanej już wcześniej. Cennym uzupełnieniem książki są artykuły o historiozoficznej myśli Konecznego w oczach zachodnich historyków, zainteresowanych oryginalną koncepcją cywilizacji.

Jest to jedna z ostatnich publikacji prof. Feliksa Konecznego. W tej krótkiej książce znajduje się streszczenie systematyki cywilizacji opisanej już wcześniej. Cennym uzupełnieniem książki są artykuły o historiozoficznej myśli Konecznego w oczach zachodnich historyków, zainteresowanych oryginalną koncepcją cywilizacji.

Pokaż mimo to

avatar
1106
229

Na półkach: ,

O ład w historii jest artykułem wydanym w formie niewielkiej objętościowo książki. Liczy sobie tylko 56 stron, które są nabite w maksymalnym stopniu treścią: myślą filozofii historycznej.
Feliks Koneczny w poszczególnych rozdziałach zapoznaje czytelnika z cywilizacjami na przestrzeni historii ludzkości. Przedstawia ich liczbę, pochodzenie, główne założenia oraz jasno przedstawia powody, dla których niektóre z nich nie przetrwały- są martwe, inne zaś trwają po dziś dzień.
Ukazuje fundamentalne prawidła stanowiące o niemożliwości syntezy poszczególnych typów cywilizacyjnych w jedną uniwersalną i szczęśliwą całość.

Odrębność ducha, Quincunx i cywilizacja, Pogląd biologiczny, Kolejność rozwojowa, Dwa szeregi pojęć naczelnych, Nierówność, Cechy siedmiu cywilizacji, Syntezy religii, Mieszanki, Niższość górą, Rozwój moralności, czy wreszcie Prawda dziejowa a problem opatrzności- 13 tytułów poszczególnych rozdziałów, z których każdy zawiera wiedzę jakże bardzo aktualną także dziś, choć tworzoną i opisywaną niemal 100 lat temu. Świetna pozycja. Polecam każdemu, gdyż absorbując wiadomości w niej zawarte, łatwiej rozeznać się współczesnemu człowiekowi w procesach geopolitycznych w mikro i makroskali zachodzących tu i teraz na naszych oczach, ale także łatwiej zrozumieć minione już wydarzenia znane nam tylko z kart historii. Otwiera umysł i oczy; pomaga przełączać zworki w mózgu, tak żeby elementy pozornie chaotycznej układanki nagle zaczęły wskakiwać na swoje miejsca tworząc, często zaskakującą, spójną i logiczną całość. Gorąco polecam. Ja biorę się za inne artykuły i publikację Knecznego, które wpadną mi w łapki.

O ład w historii jest artykułem wydanym w formie niewielkiej objętościowo książki. Liczy sobie tylko 56 stron, które są nabite w maksymalnym stopniu treścią: myślą filozofii historycznej.
Feliks Koneczny w poszczególnych rozdziałach zapoznaje czytelnika z cywilizacjami na przestrzeni historii ludzkości. Przedstawia ich liczbę, pochodzenie, główne założenia oraz jasno...

więcej Pokaż mimo to

avatar
515
424

Na półkach: ,

Zdecydowanie najlepsza pozycja Konecznego. Widać w niej nadal mocne osadzenie autora w religii, jednakże porusza przede wszystkim aspekty historyczne, dochodząc do wielu słusznych wniosków jak pochwała kapitalizmu czy wskazanie hipokryzji nazizmu bądź komunizmu. O dziwo znajduje też w pewnym momencie punkty styczne z Le Bonem (dowody wyższości niższości).

Zdecydowanie najlepsza pozycja Konecznego. Widać w niej nadal mocne osadzenie autora w religii, jednakże porusza przede wszystkim aspekty historyczne, dochodząc do wielu słusznych wniosków jak pochwała kapitalizmu czy wskazanie hipokryzji nazizmu bądź komunizmu. O dziwo znajduje też w pewnym momencie punkty styczne z Le Bonem (dowody wyższości niższości).

Pokaż mimo to

avatar
82
20

Na półkach:

"Historia powszechna składa się z dziejów cywilizacji i ich wzajemnych stosunków".

Tym oto cytatem można rozpocząć krótki opis dzieła Feliksa Konecznego.
Jest to chyba najlepsza teza wyjściowa do przyszłych analiz historycznych. Polska walcząc z Mongołami, Imperium Osmańskim czy Niemcami hitlerowskimi, była po prostu walką cywilizacji. Za często na historii w szkołach uczy się dat i suchych faktów zamiast myślenia i analizy zdarzeń.

Nauka historii powinna skupiać się na analizie indukcyjnej (aposterioryzm),czyli krytycznej analizie przeszłości, natomiast błędem jest snucie różnych abstraktów metodą medytacyjną (aprioryzm),co wiąże się z błędami w analizie. Rzeczywistość jest wtedy naginana do postawionych teorii. Nowoczesna analiza historyczna powinna uwzględniać ścieranie się cywilizacji i wysnuwać z przeszłości pewne prawa, aby nie popełniać błędów w przyszłości. Tak jak to robił Koneczny. Wyciąganie wniosków z historii to najwyższy poziom opanowania czasu, czyli historyzm, który został osiągnięty jedynie przez cywilizację łacińską. Dobrym przykładem kontrastowym jest (albo przynajmniej była) cywilizacja bramińska i w większości turańska, gdzie opanowanie czasomiernictwa oparte jest na zjawiskach przyrody.

Koneczny stawia w książce nowatorskie jak na swój czas ale i czasem odważne tezy:
-nie da się być cywilizowanym na dwa sposoby;
-nie ma zasady, że cywilizacja po pewnym czasie musi upaść;
-komunizm jest najprymitywniejszym wnioskiem osiągniętym metodą medytacyjną (aprioryzm);
-w cywilizacji łacińskiej siła społeczna przemienia się w siłę polityczną;
-synteza może odbyć się między kulturami tej samej cywilizacji, natomiast nigdy między różnymi cywilizacjami;
-w Rosji umysłowość turańska znalazła się w filozofii niemieckiej;
-Niemcy były szczytem cywilizacyjnego "kołobłędu". Po wytworzeniu antysemickiej państwowości, przejmują całą ideologię żydowską;
-mieszanki cywilizacyjne w Europie, spowodowały wykluczanie etyki z życia publicznego;
-"w niższości żyje się wygodniej" (genialne spostrzeżenie pod koniec książki, związane z upadkiem wyższej cywilizacji na rzecz niższej).

Aposterioryczne podejście do historii oparte na cywilizacjach powinno zostać wprowadzone również na naukach ekonomii. Ekonomiści posiadający szersze spojrzenie na rzeczywistość, mogliby popełniać mniej błędów i wysnuwać pewne wnioski z przeszłości zamiast skupiać się na teoriach łamiących rzeczywistość.

Czytając książki Konecznego jestem dumny, że jestem Polakiem. Autor uświadamia czytelnikowi, że mieliśmy duży wpływ na kształtowanie historii świata. Polska wytworzyła jako pierwsza poczucie narodowe między XIII a XIV wiekiem (Niemcy dopiero w XIX w.) a także jako pierwsza sprzeciwiła się nawracaniu "niewiernych" mieczem (typowo bizantyński wymysł). Nie wspominając już o koncepcji unii polsko-litewskiej.

Do polemiki może dojść, w stwierdzeniu, że cywilizacja chińska posiadając niedołężne pismo i ułomny język nie zdoła już podnieść tej cywilizacji ponad osiągnięty już szczebel. Ktoś powie ale jak to, przecież Chiny bardzo szybko się rozwijają, mają wysoki wzrost gospodarczy, rosną w potęgę, coraz więcej chińczyków bogaci się. Jest to spojrzenie często spotykane na uczelniach ekonomicznych. Ekonomia jest jednostronną teorią rozwoju, gdyż skupia się tylko na jednej kategorii bytu. Wytłumaczenie tego zjawiska znajduje się u Józefa Kosseckiego w książce "Podstawy nowoczesnej nauki porównawczej o cywilizacjach". Chiny rozwijają się, ale to jest rozwój tylko jednej z pięciu kategorii bytu społecznego - czyli kategorii dobrobytu. Kategoria dobrobytu "decyduje o szczeblu rozwoju danej cywilizacji, ale nie decyduje o jej rodzaju, bowiem rodzaj cywilizacji wiąże się z celem (do którego dąży społeczeństwo - przyp.) a nie z techniką gospodarowania". Ponadto kategoria dobrobytu jest łatwa do przenoszenia między cywilizacjami. Przenosząc kategorię dobra (etyka) i prawdy trzeba się liczyć, że albo społeczeństwo je odrzuci, albo nastąpi rozkład samej cywilizacji, ponieważ zmienia się jej cel. Gdyby nie osiągnięcia cywilizacji łacińskiej, Chiny dalej by były zacofanym krajem gospodarczo.

Jedna rzecz, która do mnie nie przemówiła, to stwierdzenie o pierwotnej monogamii. Jak dla mnie autor nie podał do końca wyczerpującego uzasadnienia.

Na koniec trzeba spytać jeszcze, czemu upada moralność w życiu publicznym? Koneczny w jednej z ostatnich dywagacji stwierdził:

"Zło pozostaje z zaniedbania dobra".

Pustka nie lubi próżni.

A historia spod genialnego pióra,
została wyparta przez historię dat i suchych faktów.

Więcej na: http://zasadyekonomii.blogspot.com

"Historia powszechna składa się z dziejów cywilizacji i ich wzajemnych stosunków".

Tym oto cytatem można rozpocząć krótki opis dzieła Feliksa Konecznego.
Jest to chyba najlepsza teza wyjściowa do przyszłych analiz historycznych. Polska walcząc z Mongołami, Imperium Osmańskim czy Niemcami hitlerowskimi, była po prostu walką cywilizacji. Za często na historii w szkołach uczy...

więcej Pokaż mimo to

avatar
118
49

Na półkach: ,

"Wszelkie zrzeszenie musi doskonalić się w obu działach bytu, duchowym i cielesnym, albo też w obu upadać"

Niniejsza książka przedstawia różne czynniki oraz ich wpływ na ukształtowanie się różnych typów cywilizacji. Jest to bardzo ciekawa analiza cywilizacyjna w odniesieniu do wielu wcześniejszych założeń jakie występowały na przestrzeni lat, wśród innych myślicieli tego zagadnienia. Jedna z nich była owa teza tak zwanego biologicznego charakteru cywilizacji ujęta jako etapy rozwoju tj. narodzony, rozwój, śmierć itp. Konieczny w swym dziele stwierdza, że pomimo upływu wieków nic takiego jak biologiczny komponent nie ma za wiele wspólnego z istotą samej cywilizacji.

"Zabawnym zaś wprost jest zapomnienie, że trzy arcystarożytne cywilizacje — chińska, bramińska i żydowska istnieją dotychczas i kwitną, i u żadnej z nich nie zanosi się na zgon ze starości. Żydowska jest właśnie obecnie najsilniejsza ze wszystkich. Biologiczny pogląd na historię nie da się niczym uzasadnić. Żadne społeczeństwo, żaden naród, żadne państwo, żadna cywilizacja nie są śmiertelnymi z natury rzeczy, tj. przez to samo, że istnieją, że są i ponieważ są. Zanik jakiejkolwiek cywilizacji nie jest bynajmniej koniecznością dziejową. Upadają twory historyczne, lecz nigdy dlatego, że istniały zbyt długo. Przyczyny każdego upadku muszą być badane osobno."

Autor książki porusza jeszcze inne ciekawe zagadnienia takie jak rodzaje zrzeszeń i ich konstrukcje nazwane organizmami i jej przeciwieństwem zrzeszeniem mechanicznym. Równość w myśli Konecznego jest największą niesprawiedliwością.

"Równość, to jednakowość w jednostajności. Tylko utwory sztuczne mogą być tak dalece jednakowe, iżby mogły być aż równymi.
Do równości można zmierzać tylko przymusem i gwałtem, a to obniżając poziom u wszystkich i we wszystkim, i pod każdym względem. W ten sposób mechanizuje się zrzeszenia ludzkie bardziej, co sprowadza często istne degeneracje. Pomiędzy mechanizowaniem a przymusowym zaprowadzaniem równości zachodzi stosunek prosty kwadratowy. Równych w nędzy i tępocie umysłowej najłatwiej urządzać w mechanizmy.
Równość byłaby największą niesprawiedliwością. Sprawiedliwość polega na sprawiedliwym rozdziale nierówności."

Dużo ciekawych zagadnień zawartych w książce Konecznego jest o wiele więcej. „O ład w historii” jest godną do polecenia publikacją. Twórczością Feliksa Konecznego nie zawiedzie się ten, kto do niej zajrzy. Dodam jeszcze, że pomimo tylu lat od jej publikacji tezy w niej zawarte do tej pory są aktualne i na pewno dadzą do myślenia każdemu kto porusza się w obrębie pojęć cywilizacyjnych i ich metod działania życia zbiorowego.

"Wszelkie zrzeszenie musi doskonalić się w obu działach bytu, duchowym i cielesnym, albo też w obu upadać"

Niniejsza książka przedstawia różne czynniki oraz ich wpływ na ukształtowanie się różnych typów cywilizacji. Jest to bardzo ciekawa analiza cywilizacyjna w odniesieniu do wielu wcześniejszych założeń jakie występowały na przestrzeni lat, wśród innych myślicieli tego...

więcej Pokaż mimo to

avatar
231
150

Na półkach: ,

Jedno z podstawowych dzieł największego historiozofa w historii Polski i - kto wie - czy nie świata w ogóle. Zdecydowanie ponadczasowe osiągnięcie ludzkiego umysłu, z którym nikt nawet nie próbował polemizować na poziomie, jaki prezentował Autor.
Skandal, że dziś Koneczny jest absolutnie zapomniany przez tzw. elity intelektualne.

Jedno z podstawowych dzieł największego historiozofa w historii Polski i - kto wie - czy nie świata w ogóle. Zdecydowanie ponadczasowe osiągnięcie ludzkiego umysłu, z którym nikt nawet nie próbował polemizować na poziomie, jaki prezentował Autor.
Skandal, że dziś Koneczny jest absolutnie zapomniany przez tzw. elity intelektualne.

Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    135
  • Przeczytane
    78
  • Posiadam
    33
  • Historia
    8
  • Teraz czytam
    3
  • Klasyka światowa
    2
  • Filozofia
    2
  • Polityka i społeczeństwo
    2
  • 0. Posiadam
    2
  • Chcę w prezencie
    2

Cytaty

Więcej
Feliks Koneczny O ład w historii Zobacz więcej
Feliks Koneczny O ład w historii Zobacz więcej
Feliks Koneczny O ład w historii Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także

Ciekawostki historyczne