Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wieku
- Kategoria:
- historia
- Seria:
- Sztuka/Media/Kultura
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Data wydania:
- 2021-11-11
- Data 1. wyd. pol.:
- 2021-11-11
- Liczba stron:
- 216
- Czas czytania
- 3 godz. 36 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788382206197
- Tagi:
- gry gry komputerowe hobby gry wideo
Gry wideo stanowią obecnie nieodłączną część krajobrazu medialnego w Polsce, będąc przedmiotem zarówno refleksji akademickiej, jak i częścią publicystycznego dyskursu kształtowanego przez twórców, dziennikarzy oraz samych graczy.
Jak jednak pokazuje historia rozwoju interaktywnego medium, gry musiały pokonać długą drogę od egzotycznej, trudno dostępnej nowinki technicznej do stałego elementu współczesnej kultury. Autorka prezentuje proces upowszechnienia gier wideo w Polsce oraz kształtowania tożsamości gracza, który rozpoczął się jeszcze w latach 80. XX wieku, a przybrał na sile po transformacji ustrojowej.
W publikacji sytuuje gry w obszernym kontekście postępującej w Polsce lat 90. informatyzacji oraz komputeryzacji; popularnych ówcześnie praktyk odbiorczych, determinowanych przez brak oficjalnej dystrybucji gier, a także trudności w zdobyciu sprzętu komputerowego. Analizuje również obszerny materiał źródłowy w postaci prasy hobbystycznej z tego okresu, dzięki której gry wideo zostały przedstawione odbiorcom jako nowatorskie oraz interesujące medium – omawia takie tytuły, jak: „Bajtek”, „Gambler”, „Gry Komputerowe”, „Świat Gier Komputerowych”, „Reset”, „Secret Service” i inne.
"Książka ma przede wszystkim charakter naukowy i jako taką pozycję wysoko ją oceniam. Nie tylko czerpie z bieżącego stanu badań, lecz także poszerza ich zakres. Autorka wykonała ogromną pracę, drobiazgowo analizując obszerny materiał i przekonująco pokazując przemiany sposobu, w jaki polskie czasopisma zajmujące się grami komunikowały się ze swoimi czytelnikami. Sądzę równocześnie, że ta pozycja ma szansę, ze względu na swój temat i relatywnie przystępny język, spełnić też funkcję publikacji popularnonaukowej, która mogłaby dotrzeć także do współczesnych hobbystów zajmujących się historią gier."
Z recenzji prof. dr. hab. Mirosława Filiciaka
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 7
- 7
- 2
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wieku
Dodaj cytat
OPINIE i DYSKUSJE
Potwierdzam wszystko, co napisał przedmówca! Wspaniała, nostalgiczna podróż w lata 90. Dogłębna analiza socjologiczna i antropologiczna zjawiska kształtowania się społeczności graczy komputerowych. Kawał historii kultury najnowszej. Polecam każdemu, kto pamięta Top Secret, Gamblera, Secret Service....
Potwierdzam wszystko, co napisał przedmówca! Wspaniała, nostalgiczna podróż w lata 90. Dogłębna analiza socjologiczna i antropologiczna zjawiska kształtowania się społeczności graczy komputerowych. Kawał historii kultury najnowszej. Polecam każdemu, kto pamięta Top Secret, Gamblera, Secret Service....
Pokaż mimo toPerełka, na którą natrafiłem przypadkiem, podczas jednej z eBookowych wyprzedaży! Ta analityczna, akademicka publikacja - nie, nie przestraszcie się w tym momencie, jest napisana językiem przystępnym, na poziomie dobrej literatury popularnonaukowej - bierze za cel ukazanie, jaki wpływ na kształtowanie się społeczności, grup zainteresowań i środowisk (w tym wypadku graczy) mają magazyny hobbystyczne.
Ujęcie to jednak specyficzne, ponieważ autorka opisuje kształtowanie się i rozwój zbiorowości graczy przez unikatowy pryzmat / a raczej za sprawą / polskiej prasy o elektronicznej i komputerowej rozrywce z lat 80. - 90. a więc, "Bajtka", "Top Secretu", "Secret Service” "Świata Gier Komputerowych", "Gamblera", czy "Resetu". Dotyka wszelkich zjawisk związanych ze szczególnym i osobliwym - na tle przywoływanych tu przykładów z prasy zachodniej tej epoki - sposobem komunikacji i relacji z odbiorcami, wytworzeniem się unikalnej nomenklatury i niepowtarzalnych formy i stylu tekstów, czy równie bezprecedensowej ewolucji recenzji.
Jednak nie tylko. Autorka umiejscawia wszystko w wyraziście nakreślonym tle epoki, w kontekście całego szeregu okoliczności, które stanowią o wyjątkowości oryginalnej subkultury, jaką stanowili gracze epoki, jaką opisuje.
Imponujące są wiedza autorki i zakres researchu, jaki przeprowadziła Dominika Staszenko-Chojnacka - bowiem nie skupia się tylko na zgłębieniu tematu w zakresie polskich magazynów dla graczy i rozmów z jej twórcami, ale bardzo często odnosi się do zachodniej literatury i prasy oraz specjalistycznych wyników badań skoncentrowanych na temacie.
Polecam gorąco wszystkim zainteresowanym zagadnieniem i.., cóż, graczom. Naprawdę niedobrze by było, aby ta ważna publikacja przeszła niezauważona!
Perełka, na którą natrafiłem przypadkiem, podczas jednej z eBookowych wyprzedaży! Ta analityczna, akademicka publikacja - nie, nie przestraszcie się w tym momencie, jest napisana językiem przystępnym, na poziomie dobrej literatury popularnonaukowej - bierze za cel ukazanie, jaki wpływ na kształtowanie się społeczności, grup zainteresowań i środowisk (w tym wypadku graczy)...
więcej Pokaż mimo to