rozwińzwiń

Opakowania, czyli perfumowanie śledzia. O grafice, reklamie i handlu w PRL-u

Okładka książki Opakowania, czyli perfumowanie śledzia. O grafice, reklamie i handlu w PRL-u Katarzyna Jasiołek
Okładka książki Opakowania, czyli perfumowanie śledzia. O grafice, reklamie i handlu w PRL-u
Katarzyna Jasiołek Wydawnictwo: Marginesy historia
448 str. 7 godz. 28 min.
Kategoria:
historia
Wydawnictwo:
Marginesy
Data wydania:
2021-11-24
Data 1. wyd. pol.:
2021-11-24
Liczba stron:
448
Czas czytania
7 godz. 28 min.
Język:
polski
ISBN:
9788367022071
Tagi:
projektowanie prl sztuka polska historia sztuki sztuka PRL grafika
Średnia ocen

6,9 6,9 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oficjalne recenzje i

Sentymentalna wycieczka w czasy PRL-u



1701 361 267

Oceny

Średnia ocen
6,9 / 10
62 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
789
789

Na półkach: , ,

Uważam, że książka nie jest zła. Chociaż odpadłam przed połową. Męczę, męczę i nic. Podziwiam, że autorka przekopała tyle źródeł, wytrzasnęła skądś zdjęcia opakowań (i nie tylko ich),ale dla mnie jest to pozycja zbyt naukowa. Pooglądałam z sentymentem obrazki, przejrzałam to, czego nie przeczytałam i oddaję do biblioteki. Mam co czytać, nie będę się męczyć. Może kiedyś...

Uważam, że książka nie jest zła. Chociaż odpadłam przed połową. Męczę, męczę i nic. Podziwiam, że autorka przekopała tyle źródeł, wytrzasnęła skądś zdjęcia opakowań (i nie tylko ich),ale dla mnie jest to pozycja zbyt naukowa. Pooglądałam z sentymentem obrazki, przejrzałam to, czego nie przeczytałam i oddaję do biblioteki. Mam co czytać, nie będę się męczyć. Może kiedyś...

Pokaż mimo to

avatar
33
8

Na półkach:

Świetne zdjęcia, dla niektórych zapewne sentymentalna podróż do dawnych perfum, zabawek, kredek ...

Świetne zdjęcia, dla niektórych zapewne sentymentalna podróż do dawnych perfum, zabawek, kredek ...

Pokaż mimo to

avatar
935
438

Na półkach: ,

Niezwykle rzetelne opracowanie. Autorka podeszła do tematu odpowiedzialnie i z pewnością dużo trudu kosztowało ją zdobycie wszystkich informacji.

Mnogość cytatów z ówczesnej prasy, imiona i nazwiska projektantów, daty konkursów, liczby, przykłady, założenia produkcyjne i stopień ich wykonania -czegóż tu nie ma.

Czyta się jak wciągającą powieść. Dodatkowego smaku nadają ilustracje. Produkty, etykiety, butelki, opakowania różnej maści.

Jedyne do czego mogę się przyczepić to fakt, że zdjęcia niekoniecznie współgrają z treścią; to raczej barwny kolaż umilający czytanie. Ale poza tym, majstersztyk.

Niezwykle rzetelne opracowanie. Autorka podeszła do tematu odpowiedzialnie i z pewnością dużo trudu kosztowało ją zdobycie wszystkich informacji.

Mnogość cytatów z ówczesnej prasy, imiona i nazwiska projektantów, daty konkursów, liczby, przykłady, założenia produkcyjne i stopień ich wykonania -czegóż tu nie ma.

Czyta się jak wciągającą powieść. Dodatkowego smaku nadają...

więcej Pokaż mimo to

avatar
898
159

Na półkach: , ,

Książka, jak wehikuł czasu przenoszący nas do czasów, kiedy wszystko było dialektyczne, sprawą społeczną i koniecznie tematem narad, dyskusji i konferencji. Nawet dekoracje witryn sklepowych i opakowania.

Najlepsze w tym soc-zadęciu jest jednak to, że był to (opinia prywatna) najlepszy czas dla tak zwanego designu. Jeszcze bardziej intryguje niespodziewana (i znowu opinia prywatna) trafność uwag, ocen i wniosków do wagi i roli prezentowania towarów klientom (wtedy nie było konsumentów). Jeśli odrzeć te wypowiedzi z ideologicznego zadęcia, to aż człowiek wzdycha dlaczego nasze dzisiejsze doświadczenia z tzw. ofertą rynkową są tak żałośnie prostackie i chodzi tylko o kasę, a nie o inne wartości np. zaspakajanie potrzeb.

Książka, jak wehikuł czasu przenoszący nas do czasów, kiedy wszystko było dialektyczne, sprawą społeczną i koniecznie tematem narad, dyskusji i konferencji. Nawet dekoracje witryn sklepowych i opakowania.

Najlepsze w tym soc-zadęciu jest jednak to, że był to (opinia prywatna) najlepszy czas dla tak zwanego designu. Jeszcze bardziej intryguje niespodziewana (i znowu opinia...

więcej Pokaż mimo to

avatar
142
51

Na półkach:

Trudno ocenić mi tę książkę.
Po tytule spodziewałem się czegoś innego. Jest to historia ewolucji opakowań w Polsce. Dokładna historia, przytaczane są też fragmenty z gazet i wypowiedzi.
Nie trafiłem niestety z tą książką, niemniej jednak posiada dużo ładnych zdjęć grafik.
Książka jest bardzo ładnie wydana, ale specyficzna.

Trudno ocenić mi tę książkę.
Po tytule spodziewałem się czegoś innego. Jest to historia ewolucji opakowań w Polsce. Dokładna historia, przytaczane są też fragmenty z gazet i wypowiedzi.
Nie trafiłem niestety z tą książką, niemniej jednak posiada dużo ładnych zdjęć grafik.
Książka jest bardzo ładnie wydana, ale specyficzna.

Pokaż mimo to

avatar
609
532

Na półkach:

Pewnie nieraz spotkaliście się z różnymi przedmiotami z czasów PRL, czy to w piwnicach lub strychach dziadków itp. i na pewno zwróciliście uwagę na to jak charakterystyczne są to rzeczy. „Opakowania czyli perfumowanie śledzia” to pozycja, przybliżająca nam grafikę i reklamę słusznie minionego okresu. Całkiem fajna to podróż poprzez te wszystkie przedmioty, nawet najbardziej prozaiczne, jak #puszki z żywnością czy #pudełka zapałek po buteleczki perfum, #zabawki, które ubarwiały szarą rzeczywistość zwykłych obywateli.

Pewnie nieraz spotkaliście się z różnymi przedmiotami z czasów PRL, czy to w piwnicach lub strychach dziadków itp. i na pewno zwróciliście uwagę na to jak charakterystyczne są to rzeczy. „Opakowania czyli perfumowanie śledzia” to pozycja, przybliżająca nam grafikę i reklamę słusznie minionego okresu. Całkiem fajna to podróż poprzez te wszystkie przedmioty, nawet najbardziej...

więcej Pokaż mimo to

avatar
1154
30

Na półkach:

Niestety, zawiodłam się na tej pozycji. Mimo wielu informacji, które zmieniły moje wspomnienia i poszerzyły wiedzę, ta książka jest bardziej pracą magisterską pisaną na szybko niż dobrą pozycją popularno-naukową. Suche fakty, przytoczone artykuły z czasopisma "Opakowania" - które, mam wrażenie, stanowiło trzon tej magisterki. Ilustracje, które bez wątpienia bardzo urozmaiciły książkę, wydawały się rzucone bez łądu i składu. Czytam o opakowaniach szklanych, a ilustracja pokazuje papierową torebkę. Czytam o nagrodzonym opakowaniu klocków - tak, chyba sto stron wcześniej była ilustracja klocków. To ta? Nie. Ta o której mowa znajduje się o jakieś 50 stron później od informacji w tekście. Autorka pisze o dobrych i złych projektach, o słabych wykonaniach, ale nie daje żadnej informacji, czy opakowanie na zdjęciu należy do tych dobry lub złych, co je wyróżnia etc.
Wyłącznie dla entuzjastów tematu.

Niestety, zawiodłam się na tej pozycji. Mimo wielu informacji, które zmieniły moje wspomnienia i poszerzyły wiedzę, ta książka jest bardziej pracą magisterską pisaną na szybko niż dobrą pozycją popularno-naukową. Suche fakty, przytoczone artykuły z czasopisma "Opakowania" - które, mam wrażenie, stanowiło trzon tej magisterki. Ilustracje, które bez wątpienia bardzo...

więcej Pokaż mimo to

avatar
466
234

Na półkach: , , ,

"Opakowania, czyli perfumowanie śledzia" w dużej mierze rzeczywiście wyczerpuje tematykę zawartą w podtytule, czyli grafikę, reklamę i handel w PRL-u. Można wręcz uznać tę książkę za kompendium wiedzy o trudach pracy projektantów, o konieczności kombinowania i niemożności przeskoczenia realiów, a także o wszelkich ośrodkach, spółdzielniach, związkach odpowiedzialnych za wizualną stronę sklepowych półek. Treść "nasycona" ówczesnymi problemami z brakiem wszystkiego kontrastuje nieco z licznymi zdjęciami atrakcyjnych, kolorowych i przyjaznych efektów prac grafików.

Nie jest to jednak lekka, oparta na ciekawostkach lektura do poduszki. To porządne, rzetelne opracowanie historii polskich opakowań, a przez to wymagające pewnego skupienia i podstawowej wiedzy wyjściowej.

"Opakowania, czyli perfumowanie śledzia" w dużej mierze rzeczywiście wyczerpuje tematykę zawartą w podtytule, czyli grafikę, reklamę i handel w PRL-u. Można wręcz uznać tę książkę za kompendium wiedzy o trudach pracy projektantów, o konieczności kombinowania i niemożności przeskoczenia realiów, a także o wszelkich ośrodkach, spółdzielniach, związkach odpowiedzialnych za...

więcej Pokaż mimo to

avatar
1319
1033

Na półkach: ,

Książka z cyku „Przeżyjmy to jeszcze raz”, ale napisana od innej strony. Katarzyna Jasiołek wymyśliła powrót do PRL-u od strony opakowań, czyli właśnie w sposób w jaki cyklicznie wydawnictwa i autorzy proponują nam sentymentalny powrót do przeszłości – zmieniając opakowania właśnie. Z tym, że akurat w tej książce dotykamy jeszcze waloru estetycznego w epoce ekologicznej niewinności, co autorka zaznacza we wstępie.

Dalej mamy już prawdziwy katalog opakowań z przeróżnych tworzyw tworzonych w czasach niedoborów i estetycznych granic. Ten niedobór to jakże fascynująca rzecz, na którą z dzisiejszej perspektywy – Ziemia pokryta śmieciami – spoglądamy inaczej. Ale wtedy było inaczej. W pudełku po czekoladkach można było schować list, a puste puszki stanowiły idealny przedmiot do kolekcjonowania.

Autorka też sumiennie prezentuje realia produkcyjne i twórcze tamtej epoki. Jak to się wszystko stykało, żeby wykonać z góry narzucony plan. Także jak komuś mało spoglądania na PRL z daleka może przeczytać „Opakowania, czyli perfumowanie śledzia. O grafice, reklamie i handlu w PRL-u”. Podkreślenia wymaga oprawa graficzna robiąca wrażenie.

Książka z cyku „Przeżyjmy to jeszcze raz”, ale napisana od innej strony. Katarzyna Jasiołek wymyśliła powrót do PRL-u od strony opakowań, czyli właśnie w sposób w jaki cyklicznie wydawnictwa i autorzy proponują nam sentymentalny powrót do przeszłości – zmieniając opakowania właśnie. Z tym, że akurat w tej książce dotykamy jeszcze waloru estetycznego w epoce ekologicznej...

więcej Pokaż mimo to

avatar
437
347

Na półkach:

Pomysł super, początek czytało się dobrze a dalej już niestety wiało nudą i przydługimi cytatami. Ogromny plus za ilustracje przywołujące wspomnienia :)

Pomysł super, początek czytało się dobrze a dalej już niestety wiało nudą i przydługimi cytatami. Ogromny plus za ilustracje przywołujące wspomnienia :)

Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    229
  • Przeczytane
    74
  • Posiadam
    37
  • 2022
    6
  • Chcę w prezencie
    3
  • Sztuka
    3
  • Teraz czytam
    3
  • 2023
    3
  • Muszę mieć!
    2
  • Polska
    2

Cytaty

Więcej
Katarzyna Jasiołek Opakowania, czyli perfumowanie śledzia. O grafice, reklamie i handlu w PRL-u Zobacz więcej
Katarzyna Jasiołek Opakowania, czyli perfumowanie śledzia. O grafice, reklamie i handlu w PRL-u Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także

Ciekawostki historyczne