Szarady
- Kategoria:
- literatura piękna
- Seria:
- Seria Dzieł Pisarzy Skandynawskich
- Tytuł oryginału:
- Mysterier
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Poznańskie
- Data wydania:
- 2021-06-30
- Data 1. wyd. pol.:
- 1928-01-01
- Liczba stron:
- 376
- Czas czytania
- 6 godz. 16 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788366839380
- Tłumacz:
- Maria Gołębiewska-Bijak
Uznana powieść o obsesyjnej miłości i walce z samym sobą.
Pewnego czerwcowego wieczoru do norweskiego miasteczka Lillesand przypływa obcy mężczyzna w aksamitnej czapce i żółtym garniturze z buteleczką trucizny w kieszeni. Johan Nagel od razu budzi wiele emocji. Wydaje się bowiem, że zna tajemnice mieszkańców. Wkrótce bez pamięci zakochuje się w córce pastora, która niedawno się zaręczyła. Zarazem uczciwy i niemoralny, arogancki i skromny szybko staje się głównym tematem rozmów.
„Szarady” to niezwykłe studium szaleństwa i egzystencji. Uważane za jedną z najwybitniejszych powieści norweskiego noblisty dopiero po ponad dziewięćdziesięciu latach doczekały się kolejnego polskiego wydania, w nowym przekładzie Marii Gołębiewskiej-Bijak.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Powieść wyjątkowa pod wieloma względami
Ten rok wydawniczy można już chyba określić rokiem fenomenalnych wznowień. Wydawnictwo Dolnośląskie podarowała czytelnikom przepięknie wydane książki Agathy Christie, Świat Książki ponownie wypuścił na rynek dzieła takich klasycznych autorek jak Jane Austen i Charlotte Bronte. Ponownie pojawiła się również pierwsza książka Madeline Miller. Ale także Wydawnictwo Poznańskie podchwyciło ten trend, decydując się na wznowienie jednej książki ze swojej, można już powiedzieć, flagowej serii – Serii Dzieł Pisarzy Skandynawskich.
„Szarady” to dla wielu czytelników może być nie tylko pierwsze spotkanie z noblistą Knutem Hamsunem, ale też pierwsze spotkanie z tak wyjątkową prozą. Bo „Szarady” to powieść wyjątkowa pod wieloma względami, chociaż momentami nawiązująca do największych klasyków literatury pięknej. Skupiająca się na kondycji psychicznej głównego bohatera, będzie potrafiła przyprawić nie jednego czytelnika o ból głowy, ale także o pewien dreszcz niepokoju.
Do małego miasteczka przybywa nieznajomy cudzoziemiec, który ku zdziwieniu wszystkich mieszkańców zdaje się znać interesujące fakty z życia mieszkańców, których nigdy wcześniej nie widział. W jego kieszeni spoczywa natomiast buteleczka z trucizną, która wzbudza u społeczności jeszcze większe zainteresowanie niż niezwykła wiedza i osobowość nowo przybyłego mężczyzny.
To nie jest najprostsza i najprzyjemniejsza lektura, jaką znajdziecie w tej serii. Z pewnością wymaga od czytelnika sporej dozy skupienia i nie będzie to lektura na jeden wieczór. Hamsun dialogi między postaciami przeplata długimi monologami głównego bohatera i jego myśli stopniowo ujawniając przed czytelnikiem postać niezrównoważoną, umiejącą popadać ze skrajności w skrajność, a dodatkowo postaci, której nie do końca możemy ufać. Jako że to właśnie Nagel, jest naszą główną postacią powoli, zaczyna do nas docierać, że to, co bohater chce nam przedstawić, może być jednocześnie jedynie jego majakiem. Jest on desperatem, który nie potrafi odnaleźć się w życiu, choć wciąż stara się znaleźć dla siebie ścieżkę.
„Szarady” można analizować pod różnymi względami. Jako zagadkę kryminalną z bardzo rozbudowanym wątkiem obyczajowym, jako pewnego rodzaju romantyczną wizję, ponieważ na przestrzeni książki Nagel wplątuje się w pewne skomplikowanego relacje z płcią przeciwną, a także za pewnego rodzaju autobiografię samego autora, który w głównego bohatera tchnął znaczącą część siebie. Ale nieważne, na jaki rodzaj interpretacji się w końcu zdecydujemy, „Szarady” to kawałek naprawdę dobrej literatury. Trudnej, momentami ciężkiej i z pewnością nie dla każdego czytelnika, ale bardzo dobrej.
Kinga Kolenda
Oceny
Książka na półkach
- 502
- 177
- 88
- 15
- 10
- 6
- 6
- 6
- 6
- 5
OPINIE i DYSKUSJE
Książka jest po prostu męcząca. Opiera się na monologach głównego bohatera dosłownie o niczym.
Książka jest po prostu męcząca. Opiera się na monologach głównego bohatera dosłownie o niczym.
Pokaż mimo toZ jednej strony historia ciekawa, z drugiej okropnie ciężkostrawna, głównie przez niekończące się monologi. Jakoś przebrnęłam licząc na zakończenie ale i tutaj się zawiodłam.
Z jednej strony historia ciekawa, z drugiej okropnie ciężkostrawna, głównie przez niekończące się monologi. Jakoś przebrnęłam licząc na zakończenie ale i tutaj się zawiodłam.
Pokaż mimo toLubię (lubiłam?) Hamsuna. Tego nie zniosłam. Męczące to mało powiedziane. Nie dokończyłam.
Lubię (lubiłam?) Hamsuna. Tego nie zniosłam. Męczące to mało powiedziane. Nie dokończyłam.
Pokaż mimo toHistoria przygód pana Nagla na norweskiej prowincji, facet znajduje przyjemność w prowokowaniu członków lokalnej elity, a sam wygląda na niespełnego rozumu; strasznie to dziwaczne i trudne w lekturze; może to i dobra literatura, ale nie dla mnie.
Historia przygód pana Nagla na norweskiej prowincji, facet znajduje przyjemność w prowokowaniu członków lokalnej elity, a sam wygląda na niespełnego rozumu; strasznie to dziwaczne i trudne w lekturze; może to i dobra literatura, ale nie dla mnie.
Pokaż mimo toOkropny, niestrawny bełkot, na dodatek źle przetłumaczony. Nuda i strata czasu na czytanie pseudo-dzieła i popapranych wywodów autora, który najwyraźniej cierpiał na zaburzenia psychiczne, gdyż nikt normalny by czegoś takiego nie napisał
Okropny, niestrawny bełkot, na dodatek źle przetłumaczony. Nuda i strata czasu na czytanie pseudo-dzieła i popapranych wywodów autora, który najwyraźniej cierpiał na zaburzenia psychiczne, gdyż nikt normalny by czegoś takiego nie napisał
Pokaż mimo to12 czerwca 1891 roku, do brzegu Lillesand w Norwegii przybił parowiec, a na nim wśród wielu podróżnych Johan Nilsen Nagel.
Średniego wzrostu, o śniadej cerze, mrocznym spojrzeniu, delikatnych ustach, barczysty, ponoć agronom z wykształcenia, wyróżniał się wśród innych ubiorem. Jego żółty garnitur i osobliwe nakrycie głowy przyciągały spojrzenia ludzi i budziły w nich ogromne zainteresowanie.
Nagel przybył do mieścinki tuż po samobójstwie niejakiego Karlsena, młodego chłopaka, który nie dając sobie rady z miłością do miejscowej piękności panny Dagny Kielland postanowił zakończyć swój żywot.
Lillesand to "dziura", gniazdo os, zabita deskami wiocha, gdzie każdy gapił się na każdego i żył cudzym życiem.
Nagel obserwował, rozmawiał, toczył dyskusje religijno-polityczne, zaskakiwał mieszkańców swoimi pomysłami, opowieściami, oszałamiał swymi czynami.
Zachowywał się tak jakby czytał w ludzkich duszach, starał się być obrońcą biednych i skrzywdzonych.
Podobnie jak nieżyjący Karlsen panna Dagny rzuciła urok na naszego bohatera.
Jego szalone zauroczenie do owej niewiasty przerodziło się w obłęd.
Podobno "Szarady" to najtrudniejsza powieść Knuta Hamsuna. Główny bohater Nagel jest przez autora przedstawiony jako człowiek z niespójną psychiką, egzystencjalny desperat zagubiony w labiryncie życia.
Niektórzy dopatrują się w książce wizji romantycznej, inni znowu wątków biograficznych samego autora.
Dla mnie bohater jest schizofrenikiem, który nie potrafi dostosować do sytuacji swoich uczuć oraz zachowania. W konsekwencji dochodzi u niego do zaburzenia funkcjonowania i rozpadu osobowości. Nie potrafi krytycznie i realistycznie ocenić własnej osoby, otoczenia oraz kontaktów z mieszkańcami Lillesand.
Treść trudna i pod względem kompozycyjnym książka również nie należy do najłatwiejszych. Występują w niej baśnie opowiedziane prozą liryczną, sarkastyczne, cyniczne polemiki, długie monologi wewnętrzne.
Powieść jest ciekawa, ale bardzo trudna, obłąkana, wymaga dużego skupienia podczas czytania, a przez tą inność i szaleństwo intryguje, wciąga tak, że ciężko ją odłożyć na bok. Jest taka zupełnie inna...
Jeszcze czegoś takiego, nie czytałam, aczkolwiek jestem zadowolona z nowego doświadczenia czytelniczego, a z drugiej strony rozumiem, czemu nie odniosła ona sukcesu, bo ponoć nigdy nie sprzedawała się zbyt dobrze.
Mam wrażenie, że jest to powieść, która zachwyci tylko nielicznych.
12 czerwca 1891 roku, do brzegu Lillesand w Norwegii przybił parowiec, a na nim wśród wielu podróżnych Johan Nilsen Nagel.
więcej Pokaż mimo toŚredniego wzrostu, o śniadej cerze, mrocznym spojrzeniu, delikatnych ustach, barczysty, ponoć agronom z wykształcenia, wyróżniał się wśród innych ubiorem. Jego żółty garnitur i osobliwe nakrycie głowy przyciągały spojrzenia ludzi i budziły w nich...
Dobra powieść po upływie lat od jej wydania nie staje się anachroniczna, bo koniec końców człowieka zawsze dotykają te same wybory, obsesje, problemy. I "Szarady" są tego doskonałym przykładem. Świetnie zarysowani, cierpliwie przedstawieni bohaterowie, znakomicie prowadzona narracja wykorzystująca iście modernistycznie literackie narzędzia (monologi wewnętrzne, dysputy filozoficzne). Cudownie się czyta powieść, w której każde kolejne zdanie pokazuje, że autor jest znakomitym pisarzem i erudytą, który dokładnie wie po co pisze.
Dobra powieść po upływie lat od jej wydania nie staje się anachroniczna, bo koniec końców człowieka zawsze dotykają te same wybory, obsesje, problemy. I "Szarady" są tego doskonałym przykładem. Świetnie zarysowani, cierpliwie przedstawieni bohaterowie, znakomicie prowadzona narracja wykorzystująca iście modernistycznie literackie narzędzia (monologi wewnętrzne, dysputy...
więcej Pokaż mimo toNajbardziej rozczarowująca i nudna książka od nie pamiętam kiedy. Najgorsze, że zaczęła się dość ciekawie i miała kilka wciągających wątków. Później pojawia się "strumień świadomości" głównego bohatera, a raczej ściek. Trudno mi opisać jak bardzo żałuję czasu poświęconego. Zniechęciła mnie do czytania na jakiś czas co już samo w sobie jest wyczynem. Czasami jednak lepiej odłożyć na bok lekturę - tutaj wygrało moje nie poddawanie się i to był błąd. Czułem się jak w filmie "Chłopaki nie płaczą" i słyszałem w głowie "zaraz się rozkręci". Tytuł "Szarady" - być może dlatego że główny bohater pojawia się znikąd owiany nutką tajemnicy a staje się karykaturą. Jego zachowanie z początku jest zaskakujące, a później coraz bardziej nudzi, drażni i wybiera najbardziej rozczarowujące decyzje. Gdy myślisz że ten festiwal żenady się kończy, ten przebija jeszcze dno. Autor wyleczył mnie z próby sięgnięcia po jego inne dzieła. Nigdy więcej. Nie wystawiam oceny.
Najbardziej rozczarowująca i nudna książka od nie pamiętam kiedy. Najgorsze, że zaczęła się dość ciekawie i miała kilka wciągających wątków. Później pojawia się "strumień świadomości" głównego bohatera, a raczej ściek. Trudno mi opisać jak bardzo żałuję czasu poświęconego. Zniechęciła mnie do czytania na jakiś czas co już samo w sobie jest wyczynem. Czasami jednak lepiej...
więcej Pokaż mimo toAleż to jest dobra książka. Póki co inne rzeczy smakują jakoś mniej po niej.
Ależ to jest dobra książka. Póki co inne rzeczy smakują jakoś mniej po niej.
Pokaż mimo toNawet ciekawa, choć trochę męcząca. Są cechy typowej literatury romantycznej, a to przecież neoromantyzm.
Nawet ciekawa, choć trochę męcząca. Są cechy typowej literatury romantycznej, a to przecież neoromantyzm.
Pokaż mimo to