Klucz

Okładka książki Klucz Jun'ichirō Tanizaki
Okładka książki Klucz
Jun'ichirō Tanizaki Wydawnictwo: Państwowy Instytut Wydawniczy Seria: Proza Dalekiego Wschodu literatura piękna
175 str. 2 godz. 55 min.
Kategoria:
literatura piękna
Seria:
Proza Dalekiego Wschodu
Tytuł oryginału:
Kagi
Wydawnictwo:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania:
2020-09-23
Data 1. wyd. pol.:
2020-09-23
Data 1. wydania:
2004-01-01
Liczba stron:
175
Czas czytania
2 godz. 55 min.
Język:
polski
ISBN:
9788381961073
Tłumacz:
Anna Zielińska-Elliott
Tagi:
literatura japońska diarystyka zdrada erotyzm
Średnia ocen

7,2 7,2 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,2 / 10
117 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
515
424

Na półkach:

Ciekawe spojrzenie na ówczesną Japonię w perspektywie kulturowej. I nietypowe formy relacji bohaterów powieści, czasami wręcz wywołujące w czytelniku nieprzyjemne uczucia.

Ciekawe spojrzenie na ówczesną Japonię w perspektywie kulturowej. I nietypowe formy relacji bohaterów powieści, czasami wręcz wywołujące w czytelniku nieprzyjemne uczucia.

Pokaż mimo to

avatar
905
195

Na półkach:

Powieść z 1957 roku wywołała spory skandal obyczajowy w Japonii, była nawet przedmiotem dyskusji w parlamencie. Mąż i żona piszą swoje pamiętniki - wiedząc, że druga strona je czyta. Tak się zaczyna gra pozorów między małżonkami. 55-letni stateczny profesor – wciąż nie może spełnić swych fantazji erotycznych z żoną Ikuko, która jest o 11 lat młodsza. Z pozoru tradycyjna i konserwatywna i gorsząca się na pomysły i fantazje męża, z drugiej strony ma w sobie sporą pożądliwość, których mąż nie jest w stanie zaspokoić. Pewnego wieczoru kobieta spożywa za dużo alkoholu i traci przytomność - mąż po ponad 20 latach poznaje ciało żony dość dokładnie ….
To było naprawdę niezłe - perwersyjne i bardzo dosłowne; ukazujące mroczne zakamarki ludzkich namiętności i pożądania. Ale także to powieść wielowymiarowa o obsesjach, mistyfikacji i dbaniu o pozory, a także o zmaganiu się ze starością.
Polecam bo czyta się świetnie

Powieść z 1957 roku wywołała spory skandal obyczajowy w Japonii, była nawet przedmiotem dyskusji w parlamencie. Mąż i żona piszą swoje pamiętniki - wiedząc, że druga strona je czyta. Tak się zaczyna gra pozorów między małżonkami. 55-letni stateczny profesor – wciąż nie może spełnić swych fantazji erotycznych z żoną Ikuko, która jest o 11 lat młodsza. Z pozoru tradycyjna i...

więcej Pokaż mimo to

avatar
1060
311

Na półkach: ,

Z ciekawością przeczytałam te książkę, jakże odległa od nas kulturowo. Wszystko w tej powieści jest subtelne i niedopowiedziane. Teatr czworga aktorów, z których żadne nie ujawnia prawdy, aż do wyczekiwanego finału. Rozbawiła mnie informacja, ze powieść wywołała taki skandal obyczajowy w Japonii, ze aż dyskutowano o niej w parlamencie:)

Z ciekawością przeczytałam te książkę, jakże odległa od nas kulturowo. Wszystko w tej powieści jest subtelne i niedopowiedziane. Teatr czworga aktorów, z których żadne nie ujawnia prawdy, aż do wyczekiwanego finału. Rozbawiła mnie informacja, ze powieść wywołała taki skandal obyczajowy w Japonii, ze aż dyskutowano o niej w parlamencie:)

Pokaż mimo to

avatar
95
52

Na półkach:

Fajne przedstawienie, że nie wszystko jest takim na jakie wygląda. Podoba mi się pokazanie jakim wstydliwym narodem są japończycy, oraz odważne przedstawienie starszych ludzi pełnych wigoru. W tamtych czasach to dopiero musiało robić furorę, jestem bardzo ciekawa jakby wyglądała powoesc gdyby nie nałożone cenzury.

Fajne przedstawienie, że nie wszystko jest takim na jakie wygląda. Podoba mi się pokazanie jakim wstydliwym narodem są japończycy, oraz odważne przedstawienie starszych ludzi pełnych wigoru. W tamtych czasach to dopiero musiało robić furorę, jestem bardzo ciekawa jakby wyglądała powoesc gdyby nie nałożone cenzury.

Pokaż mimo to

avatar
393
336

Na półkach: ,

Bardzo ciekawa pozycja, a jeszcze lepiej, że dostaliśmy wyjaśnienie w posłowiu. Wyjaśnienie, dlaczego są takie różnice w pierwszej i drugiej połowie. Momentami sytuacje się wykluczają. Okazuje się, że to wpływ opinii publicznej i debaty w polityce o rozwiązłości.

Bardzo ciekawa pozycja, a jeszcze lepiej, że dostaliśmy wyjaśnienie w posłowiu. Wyjaśnienie, dlaczego są takie różnice w pierwszej i drugiej połowie. Momentami sytuacje się wykluczają. Okazuje się, że to wpływ opinii publicznej i debaty w polityce o rozwiązłości.

Pokaż mimo to

avatar
1039
991

Na półkach: , , , ,

Aż trudno uwierzyć, że ta powieść spowodowała wzburzenie konserwatywnej części japońskiej opinii publicznej w latach pięćdziesiątych ubiegłego stulecia. Z dzisiejszego punktu widzenia (a na zachodzie pewnie nawet od lat sześćdziesiątych) nie zawiera żadnych elementów erotycznych a zachowanie bohaterów wydaje się mocno powściągliwe i archaiczne w swojej formie.
Autor przedstawia – w zasadzie naprzemiennie – zapisy w pamiętnikach pięćdziesięciosześcioletniego męża, profesora i jego młodszej o jedenaście lat żony. Jak łatwo się domyślić dotyczą one przede wszystkim wzajemnej relacji pomiędzy nimi, w tym także intymnej. W to wszystko wmieszana jest ich dorosła córka i przyjaciel, nauczyciel – pozornie przewidywany na przyszłego zięcia. No i oboje bohaterowie wzajemnie wiedzą o swoich pamiętnikach, a nawet mają do nich dostęp i … przekonanie co do tego, czy druga strona zrobi z tego użytek.
I akcja powoli się rozkręca, pokazując wzajemne intrygi obu stron zmierzające do polepszenia wzajemnych relacji erotycznych (przynajmniej z punktu widzenia jednego z małżonków). Na pewno intrygi te są perwersyjne na sposób japoński. Z punktu widzenia europejskiego mężczyzny zachowanie męża jest niezrozumiałe i na pewno nie służy jego upragnionemu celowi.
Inaczej w przypadku jego małżonki i Pana Kimury, których działania akurat wydają się przewidywalne. W przeciwieństwie z kolei do Toshiko, córki pary bohaterów. Powstaje zatem japońska szarada pozornie łatwa do rozwiązania, z męskiego punktu widzenia. Ale autor pokazał, że wiedza kobiet i umiejętność poradzenia sobie w trudnych sytuacjach, szczególnie związanych z relacjami międzyludzkimi, znacznie przekracza przewidywania i oczekiwania mężczyzn.
Mimo tego książka jest jednak bardzo specyficznie japońska. Na pewno jej lekturę ułatwia znajomość klasyki antropologii kultury, czyli książki „Chryzantema i miecz” Ruth Benedict, traktującej m.in. o wartościach japońskiego społeczeństwa.
Przeczytane w ramach lipcowego wyzwania LC – książka poniżej 200 stron.

Aż trudno uwierzyć, że ta powieść spowodowała wzburzenie konserwatywnej części japońskiej opinii publicznej w latach pięćdziesiątych ubiegłego stulecia. Z dzisiejszego punktu widzenia (a na zachodzie pewnie nawet od lat sześćdziesiątych) nie zawiera żadnych elementów erotycznych a zachowanie bohaterów wydaje się mocno powściągliwe i archaiczne w swojej formie.
Autor...

więcej Pokaż mimo to

avatar
40
22

Na półkach:

Gorzka, prawdziwa i mocna historia miłości przepełniona bólem i perwersją.

Gorzka, prawdziwa i mocna historia miłości przepełniona bólem i perwersją.

Pokaż mimo to

avatar
606
199

Na półkach: , ,

Nie będę chyba zbyt oryginalny, kiedy napiszę, że po Klucz sięgnąłem głównie pod wpływem przysłowiowej niezdrowej ciekawości. Tym bardziej, że wiodła mnie ku temu również ochota skonfrontowania filmu (T. Brassa) z literackim pierwowzorem. I oczywiście znając obraz nie mogłem ustrzec się przed tzw. porównywaniem i wizualizacją (bohaterów).
Co tu się oszukiwać. Mimo dużego wysiłku włożonego w azjatyckie umiejscowienie i kontekst utworu, nie zdołałem całkiem wyrzucić z głowy Stefani Sandrelli. I chyba jednak nieco zaburzyła (ona!) mi koncepcję tegoż utworu.
Choć przyznam, że są też zauważalne różnice. Na przykład postacie w książce lepiej są rozpisane. Profesor i jego pasja (jej wytłumaczenie i zrozumienie) jawi się nam jako człowiek poniekąd tragiczny. Zaś żona na wzór femme fatale igra ze swoimi zachciankami i pokusami, balansując na granicy powinności, etyki, dobrego smaku. Do tego dokładniej widzimy, że ten romans rozpisany jest na czworo, a nie na dwoje, czy jak początkowo można by przypuszczać na troje. Intensywną i bardzo ważną postacią (aczkolwiek nie wiedzieć czemu pomijaną, lub skrajnie marginalizowaną) jest również córka. Młodsza, ale nieco brzydsza wersja matki, która rozgrywa swoją własną partię zmysłowych szachów!?
Bo jakby się dobrze przyjrzeć, każdy osoba ma w tym swój własny interes. Profesor, choć z pozoru wydaje się być najgorzej oceniony, jest największą ofiarą (swoją drogą ciężko mi uwierzyć, że w jego przypadku instynkt samozachowawczy przegrał z wolą samozniszczenia). Żona, mimo pozornej uległości, szarej myszki, jest wręcz perfidną manipulantką, bezwzględnie dążącą do własnego (nieetycznego) celu. Kochanek, który wiję się między chorymi zakusami (pożądaniem jego żony i równocześnie córki),a koleżeństwem i oddaniem wobec profesora. Wreszcie ta córka, która nie wprost, nie bezpośrednio snuje własną, nie mniej perfidną od matki intrygę.
Z jednej więc strony Klucz okazuje się opowieścią brutalnie ludzką (pochwalającą swego rodzaju hedonizm),z drugiej zaś jest przestrogą jaką można wysnuć z ciemnej odsłony tej historii. Pokazuje, że ludzie - nawet najbliżsi sobie - potrafią być okrutni, przebiegli, bezwzględni. Że miłość potrafi być piękna, co również okrutna. Podkreśla się fakt, że w związku, generalnie w miłości nie ma równowagi. Zwykle ktoś bardziej kocha, a ktoś inny bardziej wykorzystuje. Co ciekawe ten przykład doskonale pokazuje, że na każdym etapie życia możemy popaść w destrukcyjne zależności. I że w pewnych przypadkach nie ma ratunku.
Generalnie - literacko - świetnie napisana książka. W formie dwugłosowego pamiętnika. Lekko ocenzurowana, ale i tak bardziej dosłowna niż niejeden erotyczny romans. Wszak to co niedopisane bardziej potrafi rozpalić naszą wyobraźnie. I jak już wcześniej wspominałem, jest to świetne studium postaci (ich upadku, demoralizacji). Kluczem można zachwycać się na wielu płaszczyznach. Choć dla mnie osobiście jest przede wszystkim przestrogą, przed nadmiernym i niespełnionym oczekiwaniem jakie pary często wobec siebie pokładają. Zwłaszcza, gdy szybko okazuje się, jak bardzo mogą być względem siebie niedopasowani.
Na marginesie dodam, że w pewnym stopniu Klucz jest też pochwałą libertynizmu i wolnej miłości. Nieskrępowanego seksu jako przejawu ludzkiej samoświadomości. Jest szpikulcem, który wbija się w naszą europejską moralność i cnoty. Książka niezwykła i warta przeczytania.

Nie będę chyba zbyt oryginalny, kiedy napiszę, że po Klucz sięgnąłem głównie pod wpływem przysłowiowej niezdrowej ciekawości. Tym bardziej, że wiodła mnie ku temu również ochota skonfrontowania filmu (T. Brassa) z literackim pierwowzorem. I oczywiście znając obraz nie mogłem ustrzec się przed tzw. porównywaniem i wizualizacją (bohaterów).
Co tu się oszukiwać. Mimo dużego...

więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo to

avatar
303
5

Na półkach:

Pierwsze moje i z pewnością nieostatnie zetknięcie z Tanizakim. Wyjątkowa forma, która pozostawia czytelnika z serią pytań bez odpowiedzi, domysłów i wyobrażeń na temat rzeczywistego przebiegu wydarzeń i motywacji dwójki bohaterów. Poza miłosnymi zmaganiami starego małżeństwa i jednego młodego studenta nie ma tu wiele więcej, ale studium intryg małżeńskich jest doprawdy fascynujące. Niestety, jak dowiadujemy się z posłowia, moglibyśmy spodziewać się innego zakończenia, bardziej zgodnego z pierwotną wizją autora - ot, efekty publikacji w odcinkach w czasach cenzury ;)

Pierwsze moje i z pewnością nieostatnie zetknięcie z Tanizakim. Wyjątkowa forma, która pozostawia czytelnika z serią pytań bez odpowiedzi, domysłów i wyobrażeń na temat rzeczywistego przebiegu wydarzeń i motywacji dwójki bohaterów. Poza miłosnymi zmaganiami starego małżeństwa i jednego młodego studenta nie ma tu wiele więcej, ale studium intryg małżeńskich jest doprawdy...

więcej Pokaż mimo to

avatar
1522
1314

Na półkach:

Im dłużej rozmyślam o tej powieści tym bardziej wydaje mi się ona fascynująca. Zaczynałam czytać z dużą rezerwą by skończyć z wielkim zaskoczeniem na twarzy. Bardzo ciekawa podróż w meandry japońskiej psychiki.

Im dłużej rozmyślam o tej powieści tym bardziej wydaje mi się ona fascynująca. Zaczynałam czytać z dużą rezerwą by skończyć z wielkim zaskoczeniem na twarzy. Bardzo ciekawa podróż w meandry japońskiej psychiki.

Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    207
  • Przeczytane
    158
  • Posiadam
    24
  • 2021
    9
  • Literatura japońska
    8
  • Japonia
    7
  • Azja
    6
  • 2022
    4
  • 2020
    4
  • Literatura piękna
    4

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Klucz


Podobne książki

Przeczytaj także