Koniec polityki, czyli państwo bez przymusu
- Kategoria:
- nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
- Tytuł oryginału:
- The End. The Fall of the Political Class
- Wydawnictwo:
- Fijorr Publishing
- Data wydania:
- 2018-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2018-01-01
- Liczba stron:
- 283
- Czas czytania
- 4 godz. 43 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788364599484
- Tłumacz:
- Michał Kresak
- Tagi:
- Libertarianizm demokracja interwencjonizm kapitalizm korupcja państwo państwo opiekuńcze podatki Przedsiębiorczość redystrybucja socjalizm wolność wolny rynek bank centralny
„Książka Koniec polityki, czyli państwo bez przymusu opowiada o innej drodze. O lepszej drodze. O zastosowaniu nauki do poznania natury społeczeństwa oraz o stosowaniu racjonalnej, sprawdzonej wiedzy do tworzenia technologii, która pozwoli osiągnąć wolność. Wolność jako mierzalny stan społeczeństwa. Jak przekonasz się czytając tę książkę, polityka, z całym sztafażem zakazów i nakazów, nie tylko jest dokładnym przeciwieństwem nauki i zasadniczo nigdy nie rozwiązała żadnego problemu społecznego, ale co gorsza, jest zbędna i może być bez trudu zastąpiona mechanizmami wolnego wyboru”.
Fragment książki
Autor, Chas Holloway, w pierwszym tomie trzyczęściowej serii, zarysowuje koncepcję Open Source Government, która dzięki rozwojowi i popularyzacji technologii Blockchain daje nadzieję na zorganizowanie społeczeństwa na zasadzie dobrowolności, bez scentralizowanego aparatu przemocy. Żyjemy u progu kolejnej rewolucji technologicznej, która diametralnie odmieni życie człowieka. Chas Holloway nas na tę rewolucję przygotowuje.
Wartością dodatkową książki jest wyjaśnienie znaczenia i istotności metody naukowej oraz wiele ciekawostek historycznych.
Spis treści
Wstęp do wydania polskiego …………………………………………………………….11
Państwo bez przymusu…………………………………………………………………..11
Dwa porządki………………………………………………………………………………12
Podatek, czyli cena państwa……………………………………………………………15
Wolny wybór……………………………………………………………………………….17
Alternatywa…………………………………………………………………………………20
Podziękowania autora zechcą przyjąć: …………………………………………………23
Upadek klasy politycznej ………………………………………………………………….25
Czym jest Open Source Government? ………………………………………………..29
Wstęp ……………………………………………………………………………………………31
Rozdział pierwszy. Zarys wolności …………………………………………………..35
1.1. Zaginione tabliczki…………………………………………………………………35
1.2. Polityka to przeżytek……………………………………………………………….37
1.3. Do zainteresowanych technologią……………………………………………..43
1.4. Zabójcza dysproporcja…………………………………………………………….44
1.5. Gąszcz zabobonów………………………………………………………………….46
1.6. Ostatni dzwonek…………………………………………………………………….51
1.7. Nauka i polityka to przeciwieństwa……………………………………………55
1.8. Precyzja semantyczna………………………………………………………………57
1.9. Czy mnisi potrafią jeździć na elektrycznych deskorolkach?…………….59
1.10. Niewola………………………………………………………………………………61
1.11. Definicje: niewoli, kradzieży i swobody…………………………………….67
1.12. Abecadło kradzieży……………………………………………………………….72
1.13. Czym jest wolność?……………………………………………………………….76
1.14. Przesądy………………………………………………………………………………78
1.15. Wolność idealna……………………………………………………………………92
1.16. Wolność operacyjna………………………………………………………………93
Rozumowanie przyczynowe ……………………………………………………………97
Rozdział drugi. Własność ……………………………………………………………..101
2.1. Przyjęcie herbaciane Szalonego Kapelusznika…………………………….101
2.2. Wieloznaczność……………………………………………………………………104
2.3. Wiązka praw………………………………………………………………………..108
2.4. Władza centralna………………………………………………………………….109
2.5. Systemy………………………………………………………………………………113
2.6. Model pierwszy: rację ma silniejszy………………………………………….116
2.7. Model drugi: świat jednoosobowy……………………………………………117
2.8. Model trzeci: świat dwuosobowy……………………………………………..118
2.9. Własność zdefiniowana………………………………………………………….121
2.10. Pochodne życia i działań………………………………………………………122
2.11. Życie biologiczne………………………………………………………………..122
2.12. Umysł……………………………………………………………………………….123
2.13. Ludzkie działanie………………………………………………………………..124
2.14. Materialne wytwory…………………………………………………………….124
2.15. Granice własności……………………………………………………………….125
2.16. Przenoszenie własności…………………………………………………………127
2.17. Stabilność społeczna…………………………………………………………….129
2.18. Zasoby naturalne………………………………………………………………..130
2.19. Ekosystem………………………………………………………………………….132
2.20. Prawa naturalne………………………………………………………………….133
2.21. Własność a ekosystem………………………………………………………….134
2.22. Jak powstaje własność………………………………………………………….142
2.23. Zanik własności: przykład zgubionego portfela………………………..143
2.24. Społeczeństwo i cywilizacja ………………………………………………….144
2.25. Znów do zainteresowanych technologią………………………………….148
Duchy nie istnieją ………………………………………………………………………..149
Rozdział trzeci. Przymus ………………………………………………………………155
3.1. Lęk przed zmianą………………………………………………………………….155
3.2. Skąd wiesz, co jest dobre?……………………………………………………….156
3.3. Rodowód rewolucji……………………………………………………………….159
3.4. Grupy koczowników……………………………………………………………..161
3.5. Państwo-miasto…………………………………………………………………….162
3.6. Rzemieślnicy………………………………………………………………………..163
3.7. Papirus rhinda……………………………………………………………………..164
3.8. Pierwsi Grecy……………………………………………………………………….166
3.9. Sokrates………………………………………………………………………………170
3.10. Arystoteles…………………………………………………………………………171
3.11. Zenon z Kition…………………………………………………………………..175
3.12. Wielkie biblioteki……………………………………………………………….176
3.13. Rozwój Kościoła rzymskokatolickiego…………………………………….181
3.14. Czas scholastyki………………………………………………………………….182
3.15. Śmiertelny wzorzec …………………………………………………………….183
3.16. Giordano Bruno…………………………………………………………………184
3.17. Francis Bacon…………………………………………………………………….186
3.18. Kartezjusz………………………………………………………………………….187
3.19. Metoda naukowa………………………………………………………………..188
3.20. Prawda………………………………………………………………………………190
3.21. Potwierdzanie…………………………………………………………………….191
3.22. Upowszechnienie wnioskowania naukowego……………………………193
3.23. Brzytwa Ockhama………………………………………………………………194
3.24. Problem form idealnych……………………………………………………….196
3.25. Czy można naukowo zrozumieć społeczeństwo?……………………….197
3.26. Definicja przymusu……………………………………………………………..199
3.27. Działanie…………………………………………………………………………..199
3.28. Umyślność…………………………………………………………………………200
3.29. Mierzalna strata………………………………………………………………….201
3.30. Samoobrona………………………………………………………………………201
3.31. Jednostki i ich grupy……………………………………………………………202
3.32. Po raz kolejny do zainteresowanych technologią……………………….203
3.33. Dobro i zło………………………………………………………………………..204
3.34. Polityka jest wieloznaczna – nie bez powodu……………………………207
3.35. Moralność………………………………………………………………………….211
3.36. Właścicielstwo……………………………………………………………………212
3.37. Ograniczanie systemów społecznych………………………………………213
Definicje operacyjne …………………………………………………………………….215
Rozdział czwarty. Stałe fundamentalne …………………………………………..221
4.1. Integracja…………………………………………………………………………….221
4.2. Punkty integracji…………………………………………………………………..222
4.3. Tycho Brahe (żyjący w latach 1546–1601 duński astronom)………..224
4.4. Johannes Kepler (żyjący w latach 1571–1630 astronom)……………..225
4.5. Pierwsi eksperymentatorzy……………………………………………………..226
4.6. Isaac Newton……………………………………………………………………….232
4.7. Stałe fundamentalne……………………………………………………………..236
4.8. Zasada pierwsza……………………………………………………………………237
4.9. Zasada druga……………………………………………………………………….238
4.10. Zasada trzecia…………………………………………………………………….238
4.11. Zasada czwarta……………………………………………………………………239
4.12. Pierwsze prawo OSG……………………………………………………………..239
4.13. Uniwersalność…………………………………………………………………….240
4.14. Chciwość…………………………………………………………………………..242
4.15. Sukces……………………………………………………………………………….243
4.16. Moralność zysku…………………………………………………………………244
4.17. Drugie prawo OSG………………………………………………………………..245
4.18. Zmienna zależna…………………………………………………………………245
4.19. Zmienna niezależna…………………………………………………………….247
4.20. Swoboda……………………………………………………………………………248
4.21. Drugie prawo – wyrażone matematycznie……………………………….248
4.22. Cztery etapy cywilizacji………………………………………………………..249
4.23. Etap pierwszy: świat koczowników…………………………………………250
4.24. Etap drugi: osada………………………………………………………………..251
4.25. Etap trzeci: miasto………………………………………………………………253
4.26. Etap czwarty: tyrania…………………………………………………………..255
4.27. Przełamanie cyklu……………………………………………………………….256
4.28. Epilog……………………………………………………………………………….257
Galileusz i arystotelik …………………………………………………………………..259
O autorze …………………………………………………………………………………263
Ważna nota od autora ………………………………………………………………..265
Uzupełnienie ……………………………………………………………………………267
Moja definicja własności a poprzednie nieudane próby………………….267
Czym jest jednostka?………………………………………………………………..271
Dlaczego definicja własności zawiera słowo „działania”?…………………276
Co z prezentami?…………………………………………………………………….277
Czy właścicielstwo i samoobrona są wieloznaczne?………………………..278
„Logika jest kiepskim modelem przyczyny i skutku”……………………..280
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 8
- 2
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Książkę kupiłem dawno, więc przynajmniej nie mam tak silnego poczucia źle wydanych pieniędzy.
''Koniec polityki'' jest miejscami zabawny, ma kilka dobrych momentów, ciekawych uwag - ale nic więcej. Autor wprowadza swoje definicje z zakresu filozofii polityki, które mają przysłużyć się funkcjonowaniu Open Source Government.
Niewiele jednak dowiadujemy się o tym, dlaczego akurat te wartości powinny być na pierwszym miejscu, ani dlaczego powinniśmy zastosować do tej konkretnej dziedziny akurat ten typ metodologii nauki.
Oczywiście, będąc fair wobec autora, pojawia się zdawkowa argumentacja, głównie odwołująca się do praktycznych kryteriów, czy możliwości praktycznej operacjonalizacji
Jednak cały ten mankament jest potraktowany po macoszemu, autor woli się zachwycać tym, jak to ''metoda naukowa'' i kryteria przez niego przedstawione wyjaśniają to, nad czym głowią się eksperci od nauk społecznych (charakter naukowości tychże jest w książce podważany)
Książka w niektórych rozdziałach jest sztucznie rozwadniana przez opisywanie nam historii wielkich umysłów tego świata, który zrewolucjonizowali podejście do nauki. Interesujące - ale wydaje się mijać z celem publikacji.
Holloway wydaje się niezwykle przekonany o swojej ''naukowości'', na tyle, że musi nagminnie przypominać o ''naukowym charakterze'' swoich odkryć. Wydaje się jednak, że brakuje mu badawczego profesjonalizmu - jego główny zarzut do Locke'owskiej definicji własności wydaje się opierać na kompletnym jej niezrozumieniu (co słusznie wytyka tłumacz książki).
Czy książkę dałoby się uratować poprzez dodanie do niej całej obudowy analizy normatywnej, która jest jej potrzebna? Prawdopodobnie nie. Czy książka wypada lepiej, jeżeli przeanalizuje się ją w odniesieniu do dwóch pozostałych z tej serii? Jeżeli ktoś ma na tyle odwagi - zachęcam do weryfikacji.
Mam jednak wrażenie, że popadam w pewne uprzedzenia względem autora. Może godnej uwagi treści jest tam więcej, niż byłem w stanie wynieść. Nie ukrywam, że mój proces czytania nie był tak skrupulatny, jak mógłby być, a tam gdzie był, nie mogłem nie przewracać oczami.
''Mięcho'' książki możnaby zawrzeć na max 30 stronach, nie wliczając w to dodatków, not od autora itd. To, co stanowiło rdzeń propozycji OSG, jak przypuszczam, mogłoby być potraktowane jako ciekawostka, pewna możliwość badawcza - w charakterze dodatku do typowej analizy libertariańskiej, jeżeli ktoś faktycznie by chciał tak usilnie zadbać o mariaż wolności naszego społeczeństwa i technologii.
Można dyskutować nad tym, czy ''Koniec polityki'' nie jest książką szkodliwą z perspektywy promowania idei wolności w duchu libertariańskim, ale nie chcę rzucać zbyt poważnymi oskarżeniami - ani tym bardziej dokładać mikrocegiełki do obniżenia dochodów wydawnictwa, które - co należy mieć na uwadze - w większości publikuje porządne treści.
Książkę kupiłem dawno, więc przynajmniej nie mam tak silnego poczucia źle wydanych pieniędzy.
więcej Pokaż mimo to''Koniec polityki'' jest miejscami zabawny, ma kilka dobrych momentów, ciekawych uwag - ale nic więcej. Autor wprowadza swoje definicje z zakresu filozofii polityki, które mają przysłużyć się funkcjonowaniu Open Source Government.
Niewiele jednak dowiadujemy się o tym, dlaczego...