rozwiń zwiń

Dzieła wszystkie - Hieronim Bosch

Okładka książki Dzieła wszystkie - Hieronim Bosch
Walter Bosing Wydawnictwo: Taschen sztuka
96 str. 1 godz. 36 min.
Kategoria:
sztuka
Tytuł oryginału:
Bosch
Wydawnictwo:
Taschen
Data wydania:
2000-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2000-01-01
Liczba stron:
96
Czas czytania
1 godz. 36 min.
Język:
polski
ISBN:
8391331105
Tłumacz:
Ewa Wanat
Tagi:
bosch malarstwo sztuka
Średnia ocen

                7,6 7,6 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,6 / 10
7 ocen
Twoja ocena
0 / 10

Opinia

avatar
565
558

Na półkach: ,

Walter Bosing w tej publikacji zebrał dzieła Hieronima Boscha i je opisał. Zbiór został wydany w formie albumu, na ładnym i śliskim papierze, z dużą ilością kolorowych reprodukcji stanowiących około połowę objętości. Na frontowej stronie okładki znalazło się jedno z często przywoływanych dzieł – tablica środkowa tryptyku "Sąd Ostateczny" ("Sąd nad światem"). Natomiast z uwagi na sensacyjny charakter żurnaliści rozpropagowali tablicę środkową "Ogrodu rozkoszy" – niezwykle skomplikowanego obrazu z mnóstwem szczegółów i bogactwem symboli; w środku książki została przeprowadzona dokładna analiza.

Treść albumu była interesująca, wciągnęła mnie. Było sporo odniesień historycznych – a to zawsze w książkach lubiłem. Została opisana ówczesność z tradycją malarstwa niderlandzkiego.

Autor we wstępie nakreślił tło historyczne czasów w których żył tytułowy malarz. Przy analizach przywoływał źródła z badaczami i umieszczał je w przypisach. Podał w których muzeach można było zobaczyć poszczególne dzieła.

Dzięki komentarzom autora publikacji do dzieł Hieronima Boscha lepiej mogłem zrozumieć symbolikę, znaczenie elementów, poszczególnych scen i przesłania płynące z tych obrazów, które miały moralizatorskie znaczenie i osadzone były w kulturze katolickiej. Chociaż niektóre sceny, postacie i elementy raczej temu przeczyły swoim demonicznym charakterem, to jednak dzieła należało rozpatrywać całościowo i w związku z tym tę straszność wyrazu mogłem właściwiej pojąć. Dlatego Hieronim Bosch za stworzenie tych malowideł nie został oskarżony o herezję ani nie został spalony na stosie.

Hieronim Bosch mnóstwo drobnych elementów umieszczał na drugim planie w swoich obrazach. Szczegóły malował z pietyzmem. Mimo, że malował starożytne sceny biblijne, to były one nacechowane kulturą średniowiecza poprzez ubiory, budowle, symbole jakimi powszechnie posługiwano się za życia artysty. Na wczesnym etapie twórczości zauważyłem dzieła typowe dla średniowiecza, natomiast późniejsze były już z naleciałościami renesansowymi, a nawet zbliżone do surrealizmu (bądź ujmując to inaczej: Bosch był jednym z prekursorów surrealizmu, który zrodził się w sztuce około czterysta lat później). Obrazy przedstawiały bardzo drastyczne sceny, tortury, straszne oblicza twarzy, połączenie sylwetek ludzkich ze zwierzęcymi oraz dziwne kształty otaczającego ich środowiska przedmiotów i elementów natury. Te dzieła wzbudzały we mnie przerażenie.

Jednym z największych, najbardziej popularnych i rozpoznawalnych dzieł Hieronima Boscha stał się "Ogród rozkoszy". Najbardziej straszny, przerażający był "Sąd Ostateczny", na analizę którego autor przeznaczył cały rozdział, gdyż było to jedno z najważniejszych dzieł artysty. Tutaj i w wielu innych malowidłach sceny demoniczne były dobitne, emanowała z nich okropność wzbudzająca lęk u osoby patrzącej na obraz. Specyficzne było "Siedem grzechów głównych i cztery rzeczy ostateczne" namalowane na blacie stołu, gdzie grzechy zostały rozmieszczone na dużym okręgu znajdującym się w środku stołu, a rzeczy ostateczne w małych kołach w rogach stołu, "jak przypuszcza wielu badaczy, forma koła oznacza prawdopodobnie wszechobecność grzechów w świecie".

Moją uwagę przyciągnęła postać w tryptyku "Kuszenie świętego Antoniego" na lewym skrzydle zatytułowanym "Lot i upadek św. Antoniego", na 92 stronie książki. Malarz umieścił tam siebie jako mężczyznę pomagającego dwom braciom zakonnym nieść omdlałe ciało świętego Antoniego przez most; gdzie bardzo wyróżniał się swoim świeckim ubiorem. Domyśliłem się, że osobista interwencja artysty mogła oznaczać ogromne poważanie względem świętego Antoniego, który żył bardzo długo w latach około 251 – 356 i jego zasługi były rozpowszechnione w średniowieczu.

Na dwóch obrazach zauważyłem tę samą postać – takie miałem odczucie. W obrazie "Cierniem ukoronowanie" (olej na drewnie, 165 x 195 cm) z 77 strony, zauważyłem bardzo duże podobieństwo twarzy mężczyzny w kapeluszu z mężczyzną obrazu "Głowa kusznika" (olej na drewnie, 28 x 20 cm) z 9 strony. Na "Głowie kusznika" został przedstawiony młodszy mężczyzna z zarostem, natomiast w "Cierniem ukoronowaniu" miał te same rysy twarzy, tyle że starsze, ale było to samo spojrzenie. Być może artysta korzystał z tego samego modela dwukrotnie i w odległości czasowej kilkunastu lat. Być może artysta przywołał ze swojej pamięci rysy tego mężczyzny. Najbardziej podobała mi się "Głowa kusznika" z wczesnej twórczości, nie z uwagi na przypisaną rolę, ale na piękno portretu, skupionej uwagi i ukazanego stanu zamyślenia.

Bardzo spodobało mi się zdanie, ostatnie w tej publikacji podsumowujące malarstwo Hieronima Boscha i przełomowy moment dziejowy, w którym tworzył: "W sztuce Boscha umierające średniowiecze zapłonęło jeszcze raz pełnym blaskiem, zanim zgasło na zawsze".

Jako ciekawostki: Hieronim Bosch żył w prawie tych samych latach co "człowiek renesansu" Leonardo da Vinci. Bosch malując obrazy wzorował się na Tundalesie (inaczej: rycerzu Tundalu) oraz "Boskiej komedii" Dantego Alighieri.

Walter Bosing w tej publikacji zebrał dzieła Hieronima Boscha i je opisał. Zbiór został wydany w formie albumu, na ładnym i śliskim papierze, z dużą ilością kolorowych reprodukcji stanowiących około połowę objętości. Na frontowej stronie okładki znalazło się jedno z często przywoływanych dzieł – tablica środkowa tryptyku "Sąd Ostateczny" ("Sąd nad światem"). Natomiast...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Przeczytane
    9
  • Chcę przeczytać
    5
  • Posiadam
    3
  • Ulubione
    1
  • Sztuka
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Dzieła wszystkie - Hieronim Bosch


Podobne książki

Przeczytaj także