Języki gropowieści. Studia o różnojęzyczności gier cyfrowych
- Kategoria:
- popularnonaukowa
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
- Data wydania:
- 2019-05-20
- Data 1. wyd. pol.:
- 2019-05-20
- Liczba stron:
- 345
- Czas czytania
- 5 godz. 45 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788323346524
- Tagi:
- gry informatyka
Książka Tomasza Z. Majkowskiego należy do ciągle nielicznych polskich opracowań jednego z najważniejszych zjawisk współczesnej kultury popularnej, jakimi są cyfrowe gry wideo. Łączy w sobie zalety kompetentnego przewodnika (przydatnego zarówno dla początkujących, jak i dla zaawansowanych) po tym rozległym kontynencie powszechnej rozrywki, coraz bardziej wyrafinowanej technologii, niezwykle dochodowego kulturowego przemysłu oraz nieprzerwanie rosnącej, wielomilionowej rzeszy entuzjastycznych konsumentów wszystkich pokoleń – z walorami oryginalnej, profesjonalnej kulturowej analizy tego ważnego fenomenu dzisiejszej cyberkultury. Zainteresowania autora skupiają się na centralnej formie czy gatunku tego świata gier cyfrowych, którą autor nazywa gropowieściami. Ich aspekty growe podporządkowane są przebiegom fabularnym, niosącym całościową, złożoną, pełną „różnojęzycznych” napięć ideowych wizję świata, wyłaniającą się w toku przygód poszukującego w nim swego miejsca działającego człowieka.
"Tomasz Z. Majkowski zarysowuje genealogię owych gropowieści, dostrzegalną już w tradycji kultury ludowej, ewolucyjne przemiany, jakie zaszły w rozwoju tego gatunku w ostatnim ćwierćwieczu, oraz najbardziej charakterystyczne cechy składające się na jego poetykę, którą ciekawie i pomysłowo analizuje na licznych przykładach, odkrywczo inspirując się teorią różnojęzyczności, dialogowości i polifonii Michaiła Bachtina."
Prof. dr hab. Ryszard Nycz
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 18
- 7
- 3
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Języki gropowieści. Studia o różnojęzyczności gier cyfrowych
Dodaj cytat
OPINIE i DYSKUSJE
Sięgając po „Języki gropowieści” na potrzeby pracy magisterskiej, nie spodziewałem się zbyt wiele. Sądziłem, że autor przedstawi najnowsze gry komputerowe w dosyć optymistycznym świetle, a styl naukowy będzie jedynie przykrywką dla prostego przenoszenia gry na papier, z czym się już spotykałem. Jak się jednak okazało, Tomasz Majkowski zrobił coś zupełnie innego.
Autor wprowadza do polskiego dyskursu groznawczego kategorię gropowieści, której nie będę tu przybliżał, aczkolwiek zdaje mi się intuicyjnie dosyć czytelna. Następnie w kolejnych rozdziałach książki pisze o różnych gropowieściach, z których każda pochodzi z innego gatunku gier. Jest to jednak tylko punkt wyjścia dla znacznie szerszych, ciekawszych studiów. W ten sposób „Wiedźmin 3” staje się podstawą do rozważań na temat postkolonializmu, seria „Assassin's Creed” zostaje przedstawiona w świetle karnawalizacji, a przy pomocy „Tomb Raider” wyjaśnione zostaje pojęcie awatara.
To więcej niż należałoby oczekiwać. Majkowski nie tylko świetnie porusza się po dyskursie ludologicznym, cytując autorów takich jak Aarseth, Frasca czy Filiciak, ale także prowadzi swoje własne, heterogeniczne badania. Nie zadowala go stawianie pytań bez odpowiedzi czy dziecięcy zachwyt nad grami komputerowymi, z którym chce pozostawić czytelnika. Wałkowana od lat dyskusja na temat potrzeby zbudowania odpowiedniej metodologii do badań gier nie jest tu poruszana. Zamiast pisać o problemie, autor decyduje się go rozwiązać, badając przedstawione w swojej książce tytuły na wiele rozmaitych sposobów. Zdecydowanie polecam!
Sięgając po „Języki gropowieści” na potrzeby pracy magisterskiej, nie spodziewałem się zbyt wiele. Sądziłem, że autor przedstawi najnowsze gry komputerowe w dosyć optymistycznym świetle, a styl naukowy będzie jedynie przykrywką dla prostego przenoszenia gry na papier, z czym się już spotykałem. Jak się jednak okazało, Tomasz Majkowski zrobił coś zupełnie innego.
więcej Pokaż mimo toAutor...