Muzyka i filozofia T. 1. Refleksje, konteksty, interpretacje

- Kategoria:
- muzyka
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina
- Data wydania:
- 2017-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2017-01-01
- Liczba stron:
- 200
- Czas czytania
- 3 godz. 20 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788361489900
- Tagi:
- Filozofia muzyki muzykologia teoria muzyki
Filozoficzne powiązania muzyki to obecnie temat modny w świecie, a filozofia muzyki rozwija się dynamicznie. W miarę możliwości staramy się nie przeoczyć tego nurtu humanistycznych rozważań i rozwijać refleksję o muzyce ku sprecyzowaniu jej filozoficznych zależności. Nie tylko estetyka muzyki, lecz przede wszystkim ontologia dzieła muzycznego, nowoczesne spojrzenie na metodologię badań, a także powiązanie muzyki z etyką to grunt, który w naszym kraju teoria muzyki stopniowo odkrywa.
Książka Muzyka i filozofia I, grupuje wypowiedzi z ogromnego obszaru, stanowiące obraz obecnych zainteresowań z pogranicza muzyki i filozofii. Dzięki temu podjęty temat zostaje zaprezentowany w postaci wyboru o różnorodnym naświetleniu. Z jednej strony muzyka i filozofia, z drugiej filozofia muzyki; rozważania ogólne obok problemów szczegółowych; spotkanie klasyków myśli o sztuce z autorami współczesnymi i mniej zbadanymi obszarami estetycznych i nie tylko estetycznych dociekań; teksty znanych naukowców i młodych, lecz interesujących badaczy; referaty pochodzące z jednej konferencji (2013) i inne, uzupełniające, specjalnie do niniejszej antologii zamówione. Jednym zdaniem — spotkanie pokoleń i indywidualności, a zarazem specyfikacja problematyki i syntetyczne podsumowania. Toteż podtytuł zbioru, Refleksje, konteksty, interpretacje, dobrze oddaje zawartość tomu. Mamy nadzieję, że następne podążą w tym samym kierunku. Jeżeli różnorodność kontekstów zostanie sprecyzowana, interpretacja nabierze znamion ściślejszego myślenia, pogłębi się refleksja, to wyłoni się przed nami nowa, samodzielna dyscyplina — filozofia muzyki.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Muzyka i filozofia T. 1. Refleksje, konteksty, interpretacje
Dodaj cytat
OPINIE i DYSKUSJE
Zbiór tekstów, których autorzy próbują odpowiedzieć na podstawowe pytania dotyczące istoty samej muzyki, miejsca jakie zajmuje w kanonie sztuki oraz jej związku z filozofią. Książka grupuje wypowiedzi z ogromnego obszaru, stanowiące obraz obecnych zainteresowań z pogranicza muzyki i filozofii.
Nie jest to sensu stricto zapis konferencji “Muzyka i filozofia”, która odbyła się 22 maja 2013 roku. Niektóre z zamieszczonych tekstów zostały rozbudowane lub zmienione. Całość antologii uzupełniono o teksty naukowców nieobecnych na konferencji.
Podjęty temat został zaprezentowany w postaci wyboru o różnorodnym naświetleniu. Są tu teksty ciekawe (np. “Wszystko brzmi, czyli o współczesnym przenikaniu codzienności do świata muzyki i sztuki” Marty Dziewanowskiej-Pachowskiej, czy “Interpretacja jako doświadczenie obcego” Anny Chęćki). Są teksty mocno zahaczające o filozofię (“Bezinteresowne upodobanie: Kant i Rilke” K. Lipki, “Emancypacyjna rola muzyki w koncepcji estetycznej G. W. F. Hegla” Jakuba Dmeńskiego). Osobną grupę zajmują teksty z dziedziny muzykologii, stanowiące ważny głos w dyskusji nad współczesną muzyką i jej analizą.
Moje wewnętrzne opory wzbudził tekst Marcina Trzęsioka traktujący o muzycznych implikacjach teorii rezonansu morficznego Ruperta Sheldrake’a.
Książka ta w pewnym sensie kładzie podwaliny pod usamodzielnienie się dyscypliny filozofii muzyki.
Zbiór tekstów, których autorzy próbują odpowiedzieć na podstawowe pytania dotyczące istoty samej muzyki, miejsca jakie zajmuje w kanonie sztuki oraz jej związku z filozofią. Książka grupuje wypowiedzi z ogromnego obszaru, stanowiące obraz obecnych zainteresowań z pogranicza muzyki i filozofii.
więcej Pokaż mimo toNie jest to sensu stricto zapis konferencji “Muzyka i filozofia”, która odbyła...