Niewolnicy i panowie. Sześć i pół eseju z antropologii i filozofii społecznej świata
- Kategoria:
- filozofia, etyka
- Seria:
- Konkurs o Nagrodę im. Barbary Skargi
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Naukowe PWN
- Data wydania:
- 2020-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2020-01-01
- Liczba stron:
- 360
- Czas czytania
- 6 godz. 0 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788301193973
Niewolnicy i panowie to zbiór esejów z antropologii i filozofii społecznej nowoczesności poświęconych kwestii emancypacji, rozumianej jako istota nowoczesnego projektu człowieka. Przyjmując za perspektywę punkt widzenia teraźniejszości, stanowiącej późne stadium historii nowoczesnego Zachodu, Dobrowolski stara się zdać sprawę z obecnej kondycji zachodniego człowieka, zdefiniowanej przez te schyłkowe okoliczności, w kontekście i w odniesieniu do źródeł, antynomii, psychospołecznych, ekonomicznych i psychopolitycznych uwarunkowań oraz perspektyw idei równej wolności dla każdego. Z jednej strony badania te mają charakter czegoś na kształt historii wyobraźni ludzkiej, literacko-filozoficzno-historycznej rekonstrukcji narracji, jakimi posługiwał się człowiek nowoczesny (i nowożytny) w swoich wyobrażeniach samego siebie. Z drugiej zaś strony czegoś, co ma dostarczyć autorowi i czytelnikowi narzędzi orientacji w jego/jej własnych okolicznościach. Mówiąc bardziej górnolotnie dostarczyć, za pomocą sięgającej daleko wstecz genealogii tego, co aktualne, wstępnego zarysu ontologii bytu społecznego teraźniejszości (drugiej dekady XXI wieku).
Już od starożytności pytanie o to jak nie być niewolnikiem? kształtowało rozumienie tego, czym było bycie wolnym obywatelem. Zwłaszcza jednak w nowożytności emancypacja nie może być kompletna bez zniesienia niewolnictwa, a nowoczesne, oświecone myślenie zawsze chciało uwierzytelniać się w oczach publiczności i odbiorców tym właśnie hasłem promocyjnym: natura wszystkich ludzi jest równa i wolna. Ze względu na ten postulat nowoczesność w ogóle może być atrakcyjniejsza niż inne propozycje spoza jej kręgu ideologicznego (tradycjonalne czy antynowoczesne). Emancypacja jest obietnicą wspólnoty wolnych, racjonalnych podmiotów-panów, a nie tylko uwolnienia z kajdan. Jednak bez zniesienia niewolnictwa, nowoczesność nie mogłaby rościć żadnych pretensji do moralnej wyższości; na ile pretensjom tym możemy jeszcze ulegać, na ile musimy je podtrzymywać, choćby bez wiary? Jak to się dzieje, że projekt ukonstytuowania nowej ludzkiej wspólnoty społeczna modernizacja często w nowoczesności dewiował w stronę nieprzewidywalnych, antyracjonalnych i moralnie odrażających formacji wspólnotowych o charakterze wojowniczo agresywnym?
Kolejna ważna pozycja w dorobku Jacka Dobrowolskiego.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 6
- 5
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Niewolnicy i panowie. Sześć i pół eseju z antropologii i filozofii społecznej świata
Dodaj cytat
OPINIE i DYSKUSJE
Szumne zapowiedzi skończyły się na słowotoku, żeby nie odbiegać od cenzuralnych określeń, jak np. dolny efekt przejedzenia się autora historią filozofii. Bogaty zasób cytowanych postaci jakoś pomija obszar Spenglera, Peirce’a, Waldo Emersona. Jednym słowem euro bulgot, ale jaki bogaty. Twórczość fundacyjna.
Np. Tocqueville jest przedstawiony w samych superlatywach jako autor „O demokracji w Ameryce” tymczasem, podobnie jak autor „Niewolników…” nie śmiał on tknąć strony tych co utworzyli i sterowali tamtejszą demokracją, jaką szeroko opisał Michael Parenti w „Demokracji dla nielicznych”. Tocqueville nie znał nawet angielskiego….
Uchwała Parlamentu Europejskiego o niewolnictwie brzmiałaby podobnie, może była by jedynie nieco obszerniejsza. Zresztą śliskość węgorza autor zaprezentował już na skrzydełku okładki – „Ponieważ nowoczesność jest w swej istocie emancypacją, nie istnieje i nie może istnieć żadne oryginalne nowożytne uzasadnienie konieczności niewolnictwa.” A przecież to dla Geremka zarezerwowane było porównanie – gdy idzie po schodach, to nie wiadomo, czy wchodzi, czy schodzi. No cóż, najważniejsze to iść po schodach, długo iść.
Szumne zapowiedzi skończyły się na słowotoku, żeby nie odbiegać od cenzuralnych określeń, jak np. dolny efekt przejedzenia się autora historią filozofii. Bogaty zasób cytowanych postaci jakoś pomija obszar Spenglera, Peirce’a, Waldo Emersona. Jednym słowem euro bulgot, ale jaki bogaty. Twórczość fundacyjna.
więcej Pokaż mimo toNp. Tocqueville jest przedstawiony w samych superlatywach jako...