rozwińzwiń

Krytyka czystego rozumu

Okładka książki Krytyka czystego rozumu Immanuel Kant
Okładka książki Krytyka czystego rozumu
Immanuel Kant Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN Cykl: Immanuel Kant: Dzieła zebrane (tom 2) Seria: Biblioteka Klasyków Filozofii filozofia, etyka
483 str. 8 godz. 3 min.
Kategoria:
filozofia, etyka
Cykl:
Immanuel Kant: Dzieła zebrane (tom 2)
Seria:
Biblioteka Klasyków Filozofii
Tytuł oryginału:
Kritik der reinen Vernunft
Wydawnictwo:
Wydawnictwo Naukowe PWN
Data wydania:
1957-01-01
Data 1. wyd. pol.:
1957-01-01
Liczba stron:
483
Czas czytania
8 godz. 3 min.
Język:
polski
Tłumacz:
Roman Ingarden
Tagi:
epistemologia Immanuel Kant kantyzm
Średnia ocen

8,0 8,0 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
8,0 / 10
4 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
19
17

Na półkach:

Jest to ważne dzieło, natomiast wiele z tego, co Kant mówi, wydawać się może niekiedy aż tautologiczne. Przeciwstawność determinizmu i wolnej woli (Trzecia Antynomia),nieudolność dowodów istnienia Boga, intelekt i zmysłowość jako dwa aspekty poznania - to wszystko dziś pozornie dobrze znane i przez to w kontekście monumentalności "Krytyki czystego rozumu" budzące co najmniej zdziwienie, czasami może nawet zażenowanie, jeżeli ktoś nie podziela dość rozpowszechnionego entuzjazmu w odniesieniu do pierwszej Krytyki. Trochę mniej zrozumiałe myśli: synteza a priori, syntetyczna jedność apercepcji, formy naoczności, kategorie czy schematy są dla wielu z kolei wprost nieczytelne. Jednak te dwa aspekty dzieła królewieckiego myśliciela są w istocie nieodłączne i dlatego pozorna przejrzystość tych myśli Kanta, które w rozwodnionej formie przyjęły się w dyskursie bardziej potocznym, np. krytyka metafizyki, w istocie szkodzi poprawnemu zrozumieniu filozofii krytyczno-transcendentalnej. Serce dzieła, Transcendentalna Logika, przedstawia z jednej strony rozbudowaną teorię wiedzy empirycznej, z drugiej - wiedzy czystej, tzn. a priori. Kant zrywa z Hume'm w sposób, który ten sam w jakiś sposób antycypował, tzn. neguje możliwość potraktowania myśli jako przedmiotu obok innych przedmiotów (słowo "władza [poznawcza]" to sugeruje - wypadałoby raczej mówić o mocy, np. mocy sądzenia),co w jakiś sposób odzwierciedlone jest w kantowskiej krytyce dowodu nieśmiertelności duszy, który wszak takiego utożsamienia, jedności myślenia z jednością jakiejś rzeczy (wyobrażonej na wzór rzeczy zmysłowych, krzesła czy książki),dokonuje. Kant używa słowa "samorzutność", aby określić naturę tej mocy jako wolnej i samoświadomej. Z tego najwyższego punktu - czystego Ja albo syntetycznej jedności apercepcji (która jest tożsama z intelektem, jak sam pisze) - zaleca wyprowadzić (czego sam jeszcze nie robi) kategorie, czyli czyste określenia myślowe albo logiczno-transcendentalne. Wylicza wśród nich określenia konieczności, możliwości czy przyczynowości jako konstytutywne dla myślenia w ogóle, czym odróżnia swoje stanowisko od Hume'a (chociaż można usprawiedliwiać Szkota, twierdząc, że ten wcale nie negował obecności tych pierwiastków w myśleniu, a raczej chciał ją wyjaśnić na gruncie własnej psychologii - Kant jednak zdaje się nie podzielać tej życzliwej interpretacji). Jedność sądu, podstawowego aktu intelektualnego, nie wynika z żadnych zewnętrznych okoliczności, np. subiektywnych skojarzeń, tylko określona według własnej, wewnętrznej zasady - logicznej. To budzi problem w świetle tego, że ludzkie myślenie czy też, ujmując to inaczej, procesy neurologiczne za nie odpowiadające wszak nie stanowią jako część przyrody zmysłowej całkowicie autonomicznej sfery, a podlegają innym niż wewnętrzne prawom: zwłaszcza prawom fizyki. Kant (nieco tchórzliwie) tymczasowo spycha myślenie czy też wolność w ogóle do jakiejś ponadzmysłowej krainy i dopiero w Krytyce władzy sądzenia mówi, jak można przezwyciężyć ten dualizm. Nie można więc zapominać, że Dialektyka rozumu, choć ma w Krytyce czystego rozumu charakter całkowicie subiektywny i doczekuje się u Kanta zaledwie rozstrzygnięcia moralnego (na rzecz wolności woli czy istnienia Boga),jest czymś, jak wskazuje autor dzieła, przyrodzonym. Nierozstrzygalne problemy dogmatycznej metafizyki rodzą się z wyszczególnionych przez Kanta napięć między kategoriami, które ugruntowują wszelkie rzetelne poznanie.

Dzieło Kanta oceniam na 10/10 gwiazdek. Nie jest to, jak się niekiedy uważa, co dokumentują nawet niektóre komentarze na tej stronie, sucha scholastyka poprzeplatana w kilku miejscach błyskotliwymi myślami, tylko popis bardzo skrupulatnego i odważnego umysłu zaangażowanego w próbę rozwiązania kluczowego problemu i zrozumienia jego natury, także w świetle innych problemów. Bywa często tak, iż takie problemy długo nie doczekują się choćby zauważenia, a dzięki powierzchownemu sformułowaniu, kiedy już zostaną postawione, odpowiada się na nie w sposób albo bardzo dowolny i partykularny, albo tchórzliwy i agnostyczny. Warto czytać ostrożnie, zwracając uwagę na związek między kolejnymi sekcjami, bo zapewniam, że niewiele, wbrew temu co się często twierdzi, jest tutaj przypadkowe.

Można powtarzać, ile się chce, jakże to przełomowe i genialne było dzieło Kanta, ale właściwie jest to równie płytkie i nudne, co mówienie w kółko "Słowacki wielkim poetą był", o ile nie zamierza się samemu zasmakować kantowskiego idealizmu. Nie wymaga to wcześniejszego zapoznania się z jakimikolwiek innymi tekstami, a tylko posługiwania się własnym rozumem, jak głosił sam Kant. Nie warto czytać Krytyki, jeżeli nie jest się w stanie (autentycznie) dojrzeć przełomowości niektórych myśli, a zapewniam, że czas spędzony na lekturze monumentalnego tekstu Kanta sposób można spożytkować równie dobrze, np. czytając poezję Słowackiego. :)

Jest to ważne dzieło, natomiast wiele z tego, co Kant mówi, wydawać się może niekiedy aż tautologiczne. Przeciwstawność determinizmu i wolnej woli (Trzecia Antynomia),nieudolność dowodów istnienia Boga, intelekt i zmysłowość jako dwa aspekty poznania - to wszystko dziś pozornie dobrze znane i przez to w kontekście monumentalności "Krytyki czystego rozumu" budzące co...

więcej Pokaż mimo to

avatar
340
188

Na półkach:

7 tomów Kanta, jednak nie podoba mi się terminologia wprowadzona przez prof. Romana Ingardena gdyż koliduje ona z Schopenhauerem.

Mam to na myśli hasła takie jak: satze, reine Vernuft, Verstand oraz słowa co do intelektu i takie tam.

Tłumaczenie to nie jest wybitne jednak jest bardzo dobre. Chmielewski też dobrze tłumaczył a Ingarden przyzwoicie: jednak co do zarzucenia czegoś Ingardenowi to tak, uważam iż był on Bergsonistą a też fenomenologiem na tym gruncie irracjonalizmu.
To paradoksalnie oddala nas od istoty. A jednak cała filozofia tego filozofa bazuje na terminologiach Ingardenowskich. Oczywiście to się zmieni z czasem. 50 lat, 70 lat...

7 tomów Kanta, jednak nie podoba mi się terminologia wprowadzona przez prof. Romana Ingardena gdyż koliduje ona z Schopenhauerem.

Mam to na myśli hasła takie jak: satze, reine Vernuft, Verstand oraz słowa co do intelektu i takie tam.

Tłumaczenie to nie jest wybitne jednak jest bardzo dobre. Chmielewski też dobrze tłumaczył a Ingarden przyzwoicie: jednak co do zarzucenia...

więcej Pokaż mimo to

avatar

Niepojęta jest podniosłość ducha tego dzieła dla filozofii europejskiej, ale forma budzi znaczne zastrzeżenia. Nie mam tu na myśli jedynie tłumaczenia, które w przypadku Chmielewskiego zniekształca pewne myśli i odrzuca wszechobecnymi archaizmami, lecz o niezliczone problemy interpretacyjne, które wiążą się z tym tekstem. Można powiedzieć, że przenikają się tutaj dwa style myślenia, z którego jeden należy do tradycji Kartezjusza i Hume'a, a drugi jest prawie zupełnie nowatorski lub kopernikański, jak mówi sam Kant.

Mimo wszystko, 10/10

Niepojęta jest podniosłość ducha tego dzieła dla filozofii europejskiej, ale forma budzi znaczne zastrzeżenia. Nie mam tu na myśli jedynie tłumaczenia, które w przypadku Chmielewskiego zniekształca pewne myśli i odrzuca wszechobecnymi archaizmami, lecz o niezliczone problemy interpretacyjne, które wiążą się z tym tekstem. Można powiedzieć, że przenikają się tutaj dwa style...

więcej Pokaż mimo to

avatar
192
177

Na półkach:

Terms & conditions filozofii

Wyjaśnienie pomyślunku dla pedantów (jeśli ktoś źle rozumował, to po przeczytaniu dalej będzie)

napisy końcowe trwające dłużej niż sam film (wcześniejszej filozofii)

Świetna treść w beznadziejnej formie. Kant drażni swoją dokładnością; powiedzmy szczerze, dało się napisać to dzieło lepiej, zwiewniej, gładziej. Nikt nie lubi marmurowej rzeźby, która wygląda szpetnie, a ciężko przenieść ją na dalszy plan. Żal mi mojego czasu. Radzę znaleźć opracowanie.

Terms & conditions filozofii

Wyjaśnienie pomyślunku dla pedantów (jeśli ktoś źle rozumował, to po przeczytaniu dalej będzie)

napisy końcowe trwające dłużej niż sam film (wcześniejszej filozofii)

Świetna treść w beznadziejnej formie. Kant drażni swoją dokładnością; powiedzmy szczerze, dało się napisać to dzieło lepiej, zwiewniej, gładziej. Nikt nie lubi marmurowej...

więcej Pokaż mimo to

avatar
19
5

Na półkach:

Przekład Piotra Chmielowskiego, mimo upływu lat, nadal zachwyca. Na pewno przeczytam całą książkę jeszcze kilka razy w swoim życiu.

Przekład Piotra Chmielowskiego, mimo upływu lat, nadal zachwyca. Na pewno przeczytam całą książkę jeszcze kilka razy w swoim życiu.

Pokaż mimo to

avatar
152
88

Na półkach:

Książkę czyta się długo i wymaga skupienia. Autor posługuje się w piśmie licznymi schematami logicznymi; dzięki temu jego słowa są możliwe do dość precyzyjnej interpretacji (nie zawsze oczywiście),jednakże są poukładane w sposób sztuczny. Jest to minus dla czytelnika, plus dla znawcy.
Teoria Kanta w KCR jest złożona i trudno mi wskazać na jakieś jedno "przesłanie": autor próbuje zarazem zbić argumenty osób, które posługują się nieuprawnionymi z punktu widzenia rozumu stwierdzeniami rozszerzającymi rzekomo nasze poznanie rzeczywistości. Jednocześnie jednak Kant jest przeciwny sceptycyzmowi, wskazując, że ten zbytnio zawęża zakres tego, co poznawalne.
Teoria 10/10, książka 8/10

Książkę czyta się długo i wymaga skupienia. Autor posługuje się w piśmie licznymi schematami logicznymi; dzięki temu jego słowa są możliwe do dość precyzyjnej interpretacji (nie zawsze oczywiście),jednakże są poukładane w sposób sztuczny. Jest to minus dla czytelnika, plus dla znawcy.
Teoria Kanta w KCR jest złożona i trudno mi wskazać na jakieś jedno "przesłanie": autor...

więcej Pokaż mimo to

avatar
1576
1576

Na półkach: ,

Szalony Kant, dalsze jego mądrości...

Studiowało się tą filozofię w sumie bodajże 6 lat, więc i troszkę filozoficznych książek się przeczytało. To książka z mojej półki "różności", wrzucam tu te setki książek które przeczytałem w życiu w latach 2000-2019.

Szalony Kant, dalsze jego mądrości...

Studiowało się tą filozofię w sumie bodajże 6 lat, więc i troszkę filozoficznych książek się przeczytało. To książka z mojej półki "różności", wrzucam tu te setki książek które przeczytałem w życiu w latach 2000-2019.

Pokaż mimo to

avatar
368
48

Na półkach:

a) wiedza nie pochodząca od zmysłów i analizy / logiki rozumu to nie wiedza, a wiara
b) celem filozofii jest danie człowiekowi całościowego obrazu Świata na drodze rozumowej - w przeciwieństwie do religii, opierającej się na wierze / mistycyzmie / czekaniu na objawienie (co się stanie jeśli 2 mistyków "otrzyma" przeciwstawne do siebie objawienia ?)

a) wiedza nie pochodząca od zmysłów i analizy / logiki rozumu to nie wiedza, a wiara
b) celem filozofii jest danie człowiekowi całościowego obrazu Świata na drodze rozumowej - w przeciwieństwie do religii, opierającej się na wierze / mistycyzmie / czekaniu na objawienie (co się stanie jeśli 2 mistyków "otrzyma" przeciwstawne do siebie objawienia ?)

Pokaż mimo to

avatar
260
28

Na półkach:

Nie szukaj w niej przygody, chyba, że to przygoda dla Twojego rozumu.NIe znajdziesz w niej otwartych komnat zrozumienia. Tylko zamknięte, zasłonięte i jeśli tylko Ty sam je otworzysz, odkryjesz własnym umysłem, doznasz unikatowego doświadczenia.
Osobiście zastosowałem radę starych wyjadaczy w filozofowaniu - jak czegoś, czytając, nie rozumiesz czytaj dalej. NIe zniechęcaj się. I tak było. Mamy takie pozycje książkowe, których fabuła wlecze się , przysłowiowe "flaki z olejem". No bo jak określić zdanie, które zaczyna się na początku strony a kończy na jej końcu, albo i dalej ? Mnie powaliło stwierdzenie, że podstawowymi składnikami rzeczywistości są przestrzeń i czas. Czyżby Einstein czytał Kanta ?

Nie szukaj w niej przygody, chyba, że to przygoda dla Twojego rozumu.NIe znajdziesz w niej otwartych komnat zrozumienia. Tylko zamknięte, zasłonięte i jeśli tylko Ty sam je otworzysz, odkryjesz własnym umysłem, doznasz unikatowego doświadczenia.
Osobiście zastosowałem radę starych wyjadaczy w filozofowaniu - jak czegoś, czytając, nie rozumiesz czytaj dalej....

więcej Pokaż mimo to

avatar
106
106

Na półkach:

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    1 139
  • Przeczytane
    376
  • Posiadam
    167
  • Filozofia
    64
  • Teraz czytam
    47
  • Ulubione
    15
  • Chcę w prezencie
    13
  • Filozofia
    5
  • Do kupienia
    4
  • Studia
    4

Cytaty

Więcej
Immanuel Kant Krytyka czystego rozumu Zobacz więcej
Immanuel Kant Krytyka czystego rozumu Zobacz więcej
Immanuel Kant Krytyka czystego rozumu Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także