Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego literatura piękna
198 str. 3 godz. 18 min.
- Kategoria:
- literatura piękna
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
- Data wydania:
- 2007-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2007-01-01
- Liczba stron:
- 198
- Czas czytania
- 3 godz. 18 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788323323273
Dlaczego istnieje coś , co nie jest ani podmiotem, ani przedmiotem, co jednak nieustannie powraca, wzburza, odpycha, fascynuje? To nie nerwica. Dostrzega się to w fobii, w psychozie. Freud zauważył ten wybuch, lecz być może i pominął. Psychoanaliza, jeśli chce wyjść poza proste powtarzanie, powinna dołożyć starań, aby to usłyszeć. Albowiem historia i społeczeństwo narzucają nam to. W obrzydzeniu. Czy zatem rytuały, religie, sztuka nie robią nic innego, tylko zaklinają wstręt?
Dodaj do biblioteczki
Porównaj ceny
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Szukamy ofert...
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 169
- 60
- 15
- 5
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
To jest tak spierdolony bełkot, że głowa boli. Typowy żargon francuskich intelektualistów drugiej połowy XX wieku, mnóstwo Lacana, strukturalizmu, wszystko w formie fragmentarycznych notatek/impresji jak u Barthesa. Jak ktoś chce przez to brnąć, to proszę bardzo, ale nie dowiecie się z tej książki nic co wam się przyda do życia. Poczytajcie sobie wiersze Pessoi, pójdźcie na spacer, posłuchajcie Schuberta, wypijcie dobrą kawę, ale nie wciskajcie mi kitu, że te psychoanalityczne brednie ubrane w kożuszek z nadmuchanych metafor cokolwiek znaczy.
To jest tak spierdolony bełkot, że głowa boli. Typowy żargon francuskich intelektualistów drugiej połowy XX wieku, mnóstwo Lacana, strukturalizmu, wszystko w formie fragmentarycznych notatek/impresji jak u Barthesa. Jak ktoś chce przez to brnąć, to proszę bardzo, ale nie dowiecie się z tej książki nic co wam się przyda do życia. Poczytajcie sobie wiersze Pessoi, pójdźcie na...
więcej Pokaż mimo todobrze rozpisana struktura wstrętu, ale pewne rzeczy znane skądinąd (i niekiedy lepiej opracowane pewne interesujące kwestie; np. z działki naukowej paradygmat kognitywno-ewolucyjny dobrze sobie radzi z wyjaśnianiem ludzkich "pierwocin") jak np. od wymienianej wielokrotnie M. Douglas (skoncentrowanej głównie na analizie pierwotnej religii hebrajskiej). Liczne nawiązania Kristevy pokazują, że znaczna część tekstu zawdzięcza zapożyczeniom od innych autorów i przepracowaniu materiału przez maszynkę psychoanalityczną. Momentami patosu poetyki psychoanalitycznej było zbyt wiele, ukraszonego do tego zachwytem literaturą. Celine'a jeszcze nie znam, więc się nie wypowiem. Sporo w lekturze pominąłem, jedynie przekartkowałem, tak trzeba było, byłem nastawiony na to, że wniesie to raczej więcej od strony rozeznania antropologicznego i psychologicznych rozjaśnień. Niemniej dobrze wiedzieć skąd się biorą pewne hasła, już niemal bonmoty, powtarzane wśród części fascynatów i speców od kultury, lewicy i postmodernizmu.
Zagadnienie wstrętu w Biblii i pierwotnej religii hebrajskiej warto uzupełnić o "Rzeczywistość Hebrajczyków", najlepiej to rozpracowywująca, a dopiero niedawno odkopana pozycja, wyprzedzająca tak M. Douglas, Kristevę jak i paradygmat kognitywno- ewolucyjny w antropologii i religioznawstwie (Goldberg był z wykształcenia biologiem).
Plus za tematykę, plus za to, że klasyk w tematyce, ale jeżeli ktoś zna książki, autorów z dobrymi wyjaśnieniami, podejściem do zjawiska wstrętu >> pisać.
dobrze rozpisana struktura wstrętu, ale pewne rzeczy znane skądinąd (i niekiedy lepiej opracowane pewne interesujące kwestie; np. z działki naukowej paradygmat kognitywno-ewolucyjny dobrze sobie radzi z wyjaśnianiem ludzkich "pierwocin") jak np. od wymienianej wielokrotnie M. Douglas (skoncentrowanej głównie na analizie pierwotnej religii hebrajskiej). Liczne nawiązania...
więcej Pokaż mimo toZ eseju Kristevy można wywnioskować, że głownym punktem jej teorii „abject” jest to, że „wy-miot” jest przewrotny, nie poddaje się zakazom, prawu, ale przeinacza je, psuje, manipuluje, przekracza granice i konwencje. Wstręt to odwrotna strona kodów religijnych, moralnych, ideologicznych. Unikamy wprost konfrontacji z tym, co wstrętne. Obrzydzenie narzucają nam historia i społeczeństwo – rytuały, religie, sztuka polegają na zaklinaniu wstrętu. „Abject” nie jest ani podmiotem ani przedmiotem, jednak nieustannie powraca, wzburza, dopycha i fascynuje. Pozbawiony tożsamości i stałego miejsca. Byt z pogranicza.
Z eseju Kristevy można wywnioskować, że głownym punktem jej teorii „abject” jest to, że „wy-miot” jest przewrotny, nie poddaje się zakazom, prawu, ale przeinacza je, psuje, manipuluje, przekracza granice i konwencje. Wstręt to odwrotna strona kodów religijnych, moralnych, ideologicznych. Unikamy wprost konfrontacji z tym, co wstrętne. Obrzydzenie narzucają nam historia i...
więcej Pokaż mimo toNie da jej się czytać, a jednocześnie po prostu nie można jej nie przeczytać.
Nie da jej się czytać, a jednocześnie po prostu nie można jej nie przeczytać.
Pokaż mimo to