Gry w kulturę: gry w mit. Mitografia jako lektura

- Kategoria:
- nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
- Seria:
- Jagiellońskie Studia Socjologiczne
- Wydawnictwo:
- Data wydania:
- 2012-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2012-01-01
- Liczba stron:
- 154
- Czas czytania
- 2 godz. 34 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788323332596
- Tagi:
- antropologia kultury literaturoznawstwo kulturoznawstwo mity
Książka jest zbiorem pięciu mitograficznych studiów przypadków społecznego fenomenu mitotwórstwa. Studia te tworzą integralną całość, stanowiąc jednocześnie odrębne i samodzielne szkice mitograficzne poświęcone polskojęzycznym tekstom kultury. Łączy je podstawowe pytanie badawcze: w jaki sposób mit manifestuje się w zróżnicowanych gatunkach tekstów kultury? W odpowiedzi na to fundamentalne pytanie w ramach współczesnej refleksji mitograficznej, książka prezentuje pięć głównych, gatunkowych nośników mitu w polskojęzycznym uniwersum symbolicznym: powieść, miniaturę dramatyczną, poemat, kabaret literacki oraz serial telewizyjny. Mitografia rozumiana jako lektura jest więc strategią interpretacji tekstu kultury w kategoriach kulturowego wskaźnika zmiany społecznej, którą uwidacznia mit. Mit, czyli zwerbalizowane napięcie: gra z mitotwórczym potencjałem relacji społecznej pomiędzy tekstem kultury, jego odbiorcą i kontekstem tego odbioru.
Cywilizacja europejska równolegle z postępem technicznym generowała utopie społeczne – porywające wizje społeczeństwa doskonałego, w którym istnienie człowieka i jego istoty stają się tym samym, a wolność jednostki ma być nieograniczona. Właśnie takie pola wolności bez granic rekonstruuje Autorka Gry w kulturę: gry w mit. Mitografia jako lektura w twórczości: Andrzeja Kijowskiego, Stanisława Wyspiańskiego, Stanisława Przybyszewskiego, w kabarecie „Loch Camelot” i serialu „Ranczo”. Anna Kapusta stawia pytanie badawcze: w jaki sposób mit uobecnia się w zróżnicowanych gatunkach tekstów kultury? Mitografia jest dla niej wskaźnikiem zmiany społecznej, którą uwidacznia mit, czyli zwerbalizowane napięcie: gra z emocjami, powstającymi w relacji: tekst kultury ---- odbiorca ---- kontekst.
Przekonująco pisze o tym Autorka we Wstępie zatytułowanym Energia mitu – myśl i potencjał ujęzykowienia. Ten Wstęp dobrze uzasadnia całą konstrukcję i jest zapowiedzią narracji porządkującej, czyli kreowania znaczeń, bowiem proces mitotwórczy to społeczny akt werbalizacji polisemicznych znaczeń.
Z Przedmowy Prof. dr hab. Marioli Flis
Anna Kapusta urodzona dnia 29 grudnia 1982 roku w Krakowie. Autorka monografii naukowych: Mitologie twarzy. Cyprian Norwid i Stanisław Wyspiański – próba komparatystyki mitu (2007) i Od rytuału do mitu? Teatr Śmierci Tadeusza Kantora jako fakt antropologiczny (2011),twórczyni koncepcji merytorycznej i współredaktorka pracy zbiorowej: Kultura i rozpacz. Analizy ekspresji rozpaczy w tekstach kultury (2009). Opublikowała książki literackie: Biały ptak (2003),Kobiety mistrza (2006),Znaki życia (2008),Pisać rzęsą poemat (2009),Nie jestem poetką (2009),AnKa. Sennik byłej poetki (2010),Imbiry (2010) oraz Listy do skały (2011).
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
OPINIE i DYSKUSJE
Analiza współczesnej kultury i tworzonych w jej ramach mitów oraz wpływu rozmaitych tekstów kultury na odbiorców. Szkice tu zawarte w większości były publikowane wcześniej w pracach zbiorowych, tutaj zostały po prostu zebrane w tom autorski. Są to teksty bardzo interesujące, niemniej trudne w odbiorze ze względu na rozbudowane odwołania do różnych teorii i koncepcji, a także styl autorki. Przy kilku publikacjach z dziedziny nauk humanistycznych wspominałam, że są warte poznania również poza obiegiem naukowym, tym razem jednak tak nie jest.
Jest to książka specjalistyczna, autorka posługuje się aparatem pojęciowym kilku różnych dziedzin humanistycznych i dla laika prawdopodobnie byłoby to całkowicie niezrozumiałe. Na przykład w szkicu poświęconym kabaretowi Loch Camelot czytamy (proszę zwrócić uwagę, że jest to jedno zdanie): "Paradoks <<świadomości fikcji>> i jednoczesnego <<zanurzania się>> w jej mitotwórczym wymiarze sprawia, iż sytuacja komunikacyjna w kabaretowym, nadawczo-odbiorczym uniwersum jest ponowoczesnym wskaźnikiem podmiotowego dylematu partycypacji w micie - paradoksu rozumianego jako świadomość fikcjonalnych <<tekstowych światów>> kabaretu, którym widz ulega w planie biograficznym - <<pomimo>> owej fikcji, a w społecznych strukturach myślenia mitycznego - właśnie <<za>> pośrednictwem owej fikcji". Autorka w całej książce konsekwentnie zaznacza cudzysłowem każde inne od tradycyjnego użycie wyrazu, jego przenośny charakter lub sformułowanie potoczne. Ma to z pewnością na celu wybicie czytelnika z poczucia oczywistości, zakwestionowanie powszechnie używanych pojęć, zmuszenie do refleksji na głębszym poziomie. I czasem działa w ten sposób, czasem jednak niestety mnie zniechęcało (co może być winą moją, a nie książki, być może zabrakło mi cierpliwości). W zebranych w tomie szkicach często pojawiają się zdania tak rozbudowane, jak to przytoczone powyżej. I nie ma co narzekać, w końcu to teksty naukowe, ich celem nie jest przyjemność odbioru. Ale według mnie nieco przystępniejsza forma nie zaszkodziłaby publikacji, a pomogłaby w przyswojeniu analiz Anny Kapusty.
Co do treści to ponownie (jak w przypadku "Kieszeni i podszewek") jestem pod wrażeniem tego, jak szerokie konteksty autorka potrafi przypisać omawianym zjawiskom. To fascynujące jak np. teorię kształtowania mitów w kulturze współczesnej można przestawić na przykładzie serialu "Ranczo". Albo czytanie Przybyszewskiego przefiltrowane przez teorię Kristevej. Bardzo użyteczna pożywka dla umysłu i podstawa dla intelektualnej przygody. Oczywiście o ile przebrnie się przez zawiły styl.
Analiza współczesnej kultury i tworzonych w jej ramach mitów oraz wpływu rozmaitych tekstów kultury na odbiorców. Szkice tu zawarte w większości były publikowane wcześniej w pracach zbiorowych, tutaj zostały po prostu zebrane w tom autorski. Są to teksty bardzo interesujące, niemniej trudne w odbiorze ze względu na rozbudowane odwołania do różnych teorii i koncepcji, a...
więcej Pokaż mimo to