O cywilizację łacińską

Okładka książki O cywilizację łacińską
Feliks Koneczny Wydawnictwo: Dom Wydawniczy ''Ostoja'' filozofia, etyka
57 str. 57 min.
Kategoria:
filozofia, etyka
Wydawnictwo:
Dom Wydawniczy ''Ostoja''
Data wydania:
2006-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2006-01-01
Liczba stron:
57
Czas czytania
57 min.
Język:
polski
ISBN:
8360048029
Tagi:
Polityka kultura filozofia cywilizacja etyka historiozofia chrześcijaństwo
Dodaj do pakietu
Dodaj do pakietu
Średnia ocen
7,1 7,1 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Poczekaj, szukamy dla Ciebie najlepszych ofert

Pozostałe księgarnie

Informacja

Reklama
Reklama

Książki autora

Podobne książki

Reklama

Oceny

Średnia ocen
7,1 / 10
15 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
400
309

Na półkach:

Zbiór artykułów zagorzałego antybolszewika i narodowca. Koneczny jest bezkompromisowy, stawia odważne tezy i stara się je bronić opierając na literaturze. Warto przeczytać choćby dla przeciwstawienia swoich pogląd z innymi, ponieważ Koneczny zmusza do myślenia, a to zawsze rozwija.

Zbiór artykułów zagorzałego antybolszewika i narodowca. Koneczny jest bezkompromisowy, stawia odważne tezy i stara się je bronić opierając na literaturze. Warto przeczytać choćby dla przeciwstawienia swoich pogląd z innymi, ponieważ Koneczny zmusza do myślenia, a to zawsze rozwija.

Pokaż mimo to

1
avatar
101
47

Na półkach: ,

Tematyka zawarta w broszurze oscyluje wokół zagadnień cywilizacyjnych opartych o koncepcje autora. Fundamentem oraz nośnikiem cywilizacji europejskiej (łacińskiej) w myśli Konecznego jest katolicyzm wraz z jego poczuciem etyki, moralności oraz ukutym przez autora pojęciu pieciomianu bytu człowieczego zwanym jako „Quincunx”. W rozdziale „Rozmnożenie bolszewizmu” autor porusza problem zjawiska bolszewizmu i jego wzmożonej aktywności, w Polsce który budzi słuszne obawy nie tylko ze względu na życie społeczne, ale także z punktu widzenia cywilizacyjnego. Rozdział „Czy polityka należy do cywilizacji?” opisuje zależność metody życia zbiorowego wobec rodzaju polityki, która z niej się wywodzi. Głównym przykładem różnic w stosunku do cywilizacji opartej o katolicyzm i polityki w jej wydaniu jako przykład został zestawiony system polityczny wywodzący się z cywilizacji Bizantyńskiej (protestantyzm). W katolicyzmie mamy do czynienia z jednością poprze różnorodność społeczną oparta o dobrowolność wyboru w Bizantyńskiej wersji jedność jest tylko poprze jednostajność, która może być uzyskana tylko poprzez przymuś ze strony państwa. Następny rozdział to „Państwo, a metody życia zbiorowego”. Konieczny w myśl swojej koncepcji genezę różnorodności występowania danej cywilizacji i jej państwowości upatruje w trójprawie jako fundament do dalszego rozwoju konstruktu społeczno państwowego. "Odmienność bowiem trójprawa sprowadza odmienność, a nawet rozbieżność we wszystkim a wszystkim. Tu tkwi geneza różnorodności cywilizacji. Trójprawo wystarcza, żeby na jego podstawie utworzyło się państwo odpowiedniego typu." W rozdziale „Nauka, a cywilizacje” omawiane jest podejście różnych typów cywilizacyjnych do kwestii nauki oraz jej postrzegania. Autor wnioskuje, że takie cywilizacje jak chińska, żydowska, arabska i bramińska cechują się lenistwem oraz niechęcią co do istoty nauki oraz jego pojmowania. Jedyną cywilizacją podchodzącą do nauki w sposób właściwy jest właśnie cywilizacja łacińska jako najbardziej twórcza. Rozdział „Prawda, a cywilizacje” tyczy się pojmowania prawdy wyrosłej na fundamencie wiary katolickiej. Prawda i jej znaczenie w życiu zbiorowym posiada wysoką range. Prawda wypływa z moralności oraz etyki, która nadaje ton w sferze polityki oraz stanowi o charakterze danej cywilizacji. Prawda i jej rozumowanie została opisana pod katem pozostałych cywilizacji. „Kult prawdy stanowi koronę wykształcenia etycznego”. Przedostatni rozdział to „Harmider etyk” Koneczny etykę i jej generalia zamyka w obrębie siedmiu pojęć takich jak obowiązek, bezinteresowność, odpowiedzialność, sprawiedliwość, sumienie, stosunek do pracy i czasu. Każda cywilizacja prowadzi się swoją unikalną etyką. Nie ma etyki ogólnoludzkie z racji jej różnorodnego występowania i pojmowania. Pomieszanie etyczne prowadzi do sytuacji acywilizacyjnej, gdyż nie można być cywilizowanym dwojako to i tak samo nie można prowadzić się w życiu różnoraką etyką. Ostatni rozdział „Rodowód monizmu prawniczego” opisuje wytworzenie się monizmu, który został podzielony na publiczny i prywatny. Każdy monizm czy to publiczny czy prywatny rozrośnięty pochłaniający inne aspekty życia zbiorowego prowadzić może tylko do despotyzmu co w przekonaniu historyka nie może nieś ze sobą cech twórczych danego społeczeństwa ze względu na jego ucisk. Równowaga prawa publicznego i prywatnego zachowana być musi dla dobra ustosunkowania się relacji między państwem, a społeczństwem. Warto mieć również na uwadze słowa Feliksa Konecznego w dobie dzisiejszych czasów, gdzie państwo coraz bardziej zaczyna ingerować w prywatne życie przeciętnego obywatela co jest jawnym jego naruszeniem. "Dziś obrońcom cywilizacji łacińskiej wypada bronić nie publicznego już prawa, ale prywatnego, żeby nie zostało pożarte przez wypa­czone prawo państwowe. Gdy bowiem omnipotencja państwa obejmie władzę nad wszelkimi sprawami dotychczasowego prawa prywatnego, pozyska zarazem moc ograniczania go, modyfikowania i suspendowania. W praktyce będzie to pozostawione „swobodnemu uznaniu" każdego urzędnika w przydzielonym mu zakresie."

Tematyka zawarta w broszurze oscyluje wokół zagadnień cywilizacyjnych opartych o koncepcje autora. Fundamentem oraz nośnikiem cywilizacji europejskiej (łacińskiej) w myśli Konecznego jest katolicyzm wraz z jego poczuciem etyki, moralności oraz ukutym przez autora pojęciu pieciomianu bytu człowieczego zwanym jako „Quincunx”. W rozdziale „Rozmnożenie bolszewizmu” autor...

więcej Pokaż mimo to

3
avatar
34
5

Na półkach:

Ostatni rozdział najciekawszy

Ostatni rozdział najciekawszy

Pokaż mimo to

0
Reklama
avatar
2
1

Na półkach:

Polecam.

Polecam.

Pokaż mimo to

0
avatar
171
79

Na półkach: ,

Krótki zbiór esejów postulujących cywilizację łacińską i porównujących jej założenia (oparte o quincunx) do stwierdzonych indukcyjnie innych cywilizacji. Książeczka wymaga wstępnego przygotowania

Krótki zbiór esejów postulujących cywilizację łacińską i porównujących jej założenia (oparte o quincunx) do stwierdzonych indukcyjnie innych cywilizacji. Książeczka wymaga wstępnego przygotowania

Pokaż mimo to

2
avatar
99
1

Na półkach:

najmniej o samej cywilizacji łacińskiej...

najmniej o samej cywilizacji łacińskiej...

Pokaż mimo to

0

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki O cywilizację łacińską


Reklama
zgłoś błąd