Menon

Okładka książki Menon Platon
Okładka książki Menon
Platon Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN filozofia, etyka
96 str. 1 godz. 36 min.
Kategoria:
filozofia, etyka
Wydawnictwo:
Wydawnictwo Naukowe PWN
Data wydania:
1959-01-01
Data 1. wyd. pol.:
1959-01-01
Liczba stron:
96
Czas czytania
1 godz. 36 min.
Język:
polski
ISBN:
8300000000
Tłumacz:
Władysław Witwicki
Tagi:
filozofia filozofia starożytna filozofia grecka dialog dialogi platon sokrates menon
Średnia ocen

6,5 6,5 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
6,5 / 10
24 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
576
514

Na półkach:

Jestem pozytywnie zaskoczona tym dialogiem. Jaka zwykle lektura dostarcza wiedzy o metodach Sokratesa oraz o jego ironii. Mowa jest o dzielności, do definicji jednej nie dochodzimy. Jednak poznajemy teorie anamnezy, rozumienie cnoty (czy można się jej wyuczyć, czym jest i czy jest jednakowa dla wszystkich),które potem przejmą m.in. stoicy, intelektualizm etyczny (i komentarz krytyczny Witwickiego w objaśnieniach tłumacza),teorię szkodliwość zła dla podmiotu, porównanie Sokratesa do drętwy, rozumienie wiedzy. Najbardziej jednak podobał mi się sam początek dialogu i jego wydźwięk feministyczny:)

Jestem pozytywnie zaskoczona tym dialogiem. Jaka zwykle lektura dostarcza wiedzy o metodach Sokratesa oraz o jego ironii. Mowa jest o dzielności, do definicji jednej nie dochodzimy. Jednak poznajemy teorie anamnezy, rozumienie cnoty (czy można się jej wyuczyć, czym jest i czy jest jednakowa dla wszystkich),które potem przejmą m.in. stoicy, intelektualizm etyczny (i...

więcej Pokaż mimo to

avatar
700
675

Na półkach:

Tym razem dyskusja toczy się na temat "Czym jest dzielność", ale bardziej chodzi w niej o ustalenie reguł rozumowania. Pojawia się koncepcja anamnezy i maieutyczna metoda Sokratesa, poza tym znowu jest jeżdżenie po sofistach. Bardziej suche niż "Fajdros" i "Uczta".

Tym razem dyskusja toczy się na temat "Czym jest dzielność", ale bardziej chodzi w niej o ustalenie reguł rozumowania. Pojawia się koncepcja anamnezy i maieutyczna metoda Sokratesa, poza tym znowu jest jeżdżenie po sofistach. Bardziej suche niż "Fajdros" i "Uczta".

Pokaż mimo to

avatar
128
128

Na półkach: ,

„Menon” to dialog platoński należący do wczesnego okresu jego twórczości, czyli do tzw. pism wczesnych, które pisał będąc jeszcze młodym człowiekiem. Jest to, jak wiele innych, tzw. dialog sokratyczny, gdyż jego główną postacią oraz protagonistą jest Sokrates. Tym razem rozmówcą Sokratesa jest szlachetnie urodzony uczeń Gorgiasza, Menon, a całość skupia się, jak to w przypadku wczesnych dialogów platońskich bywa, na rozważaniu konkretnego pojęcia, przy czym Sokrates prowadzi rozmowę za pomocą swej słynnej metody elenktycznej. Rozważanym pojęciem jest cnota.

Spotykają się Sokrates oraz Menon – młody mężczyzna z dobrego rodu, uczeń sofisty Gorgiasza, który właśnie odwiedza Ateny w towarzystwie licznych niewolników mu usługujących. Zaczynają rozmawiać o cnocie (ἀρετή). Menon pyta Sokratesa, czy cnota jest umiejętnością i czy można się jej wyuczyć. Sokrates na to, że najpierw trzeba w ogóle rozważyć, czym cnota jest. Przypuszcza on, że nikt tego nie wie, ale Menon twierdzi, że on wie. Sokrates więc prowokuje go, aby podał definicję. Okazuje się jednak, że wcale nie jest to takie proste, zwłaszcza gdy rozmowa zaczyna się pogłębiać o nowe pytania, takie jak: czy cnota jest jedna, czy może jest wiele różnych cnót? Gdzie szukać cnoty? Co ją warunkuje? Sokrates wykazuje Menonowi, czego ten się nie spodziewał, że jest to bardzo złożona kwestia, a nawet odkrywa przed nim zupełnie nową perspektywę dotyczącą cnoty.

Platon powraca w „Menonie” do pojęcia cnoty. Poprzednim razem rozprawiał nad nią w dialogu „Protagoras”. Tym razem robi to jednak pod nieco innym kątem, a poza tym dodaje parę nowych zagadnień, bardzo istotnych w kontekście całokształtu filozofii platońskiej. Platon argumentuje (poprzez Sokratesa, któremu wkłada w usta swoje poglądy) za istnieniem wiedzy wrodzonej. Uczenie się jest w rzeczywistości „przypominaniem sobie” tego, co już wiemy, tzn. co jest już zapisane w duszy (koncepcja anamnezy). Scena z niewolnikiem uczącym się geometrii przeszła chyba do historii filozofii i jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych fragmentów z dialogów Platona. Dialog ten jest znany jeszcze z tzw. paradoksu Menona: „Szukać wiedzy to absurd, ponieważ albo już wiesz i wtedy nie ma czego szukać, albo nie wiesz czego szukasz, a wtedy trudno oczekiwać, że to znajdziesz”.

„Menon” to dialog platoński należący do wczesnego okresu jego twórczości, czyli do tzw. pism wczesnych, które pisał będąc jeszcze młodym człowiekiem. Jest to, jak wiele innych, tzw. dialog sokratyczny, gdyż jego główną postacią oraz protagonistą jest Sokrates. Tym razem rozmówcą Sokratesa jest szlachetnie urodzony uczeń Gorgiasza, Menon, a całość skupia się, jak to w...

więcej Pokaż mimo to

avatar
3129
803

Na półkach: , , ,

„Menon” czyli „Czym jest dzielność i czy można się jej nauczyć?” to kolejny w moim dorobku czytelniczym dialog Platona z Sokratesem w roli głównej. Tym ciekawszy, że w pewnym momencie pojawia się przyszły oskarżyciel filozofa - Anytos. Czytając tę rozmowę – rozważania Sokratesa z Menonem miałam nieustanne wrażenie, że Platon kpi i z Menona, i z Ateńczyków, i z czytelnika. Przy czym dla współczesnego odbiorcy wiele z rozważań Sokratesa jest już przeterminowanych i niezgodnych z obecnym stanem wiedzy. Momentami dialog jest nawet zaskakująco naiwny. Natomiast sam proces dochodzenia do pewnych stwierdzeń i ogólna wymowa utworu jest bardzo aktualna.

Czytałam wydanie „Menona” dostępne na Wolnych Lekturach. Zawarte w nim objaśnienia tłumacza – Władysława Witwickiego – są po prostu świetnie i doskonale pozwalają pojąć zamysł i przesłanie Platona. I właśnie w tych objaśnieniach trafiłam na cytat, który mnie olśnił:

”Kryteria etyczne nie były dla wielkich i mocnych, tylko dla słabych i zależnych. I dziś, kiedy się o wybitnych osobistościach mówi: to wielki człowiek, nie pamięta się zazwyczaj o ich zbrodniach. Mało kto wymienia pośród znanych morderców np. Cezara lub Napoleona. Przywykło się do tego, żeby zbrodniarzy widzieć tylko pośród poddanych, rządzonych, odpowiedzialnych, zależnych. Może w związku z tym, że faktyczna odpowiedzialność karna maleje z wysokością stanowiska i z wielkością wpływów w każdym państwie.”

Spotkałam się kiedyś z opinią, że skoro na bieżąco tyle książek wychodzi, to po co czytać utwory autorów, którzy nie żyją…Właśnie dla takich cytatów się starocie czyta. Bo tylko wtedy człowiek nie traci nadziei, że w społeczeństwie jednak coraz mniej Anytosów będzie funkcjonować.

„Menon” czyli „Czym jest dzielność i czy można się jej nauczyć?” to kolejny w moim dorobku czytelniczym dialog Platona z Sokratesem w roli głównej. Tym ciekawszy, że w pewnym momencie pojawia się przyszły oskarżyciel filozofa - Anytos. Czytając tę rozmowę – rozważania Sokratesa z Menonem miałam nieustanne wrażenie, że Platon kpi i z Menona, i z Ateńczyków, i z czytelnika....

więcej Pokaż mimo to

avatar
715
627

Na półkach:

Sokrates naprowadza bohatera skąd bierze się dzielność.

Sokrates naprowadza bohatera skąd bierze się dzielność.

Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Przeczytane
    43
  • Chcę przeczytać
    13
  • Filozofia
    3
  • Posiadam
    2
  • 2017 r.
    1
  • Starożytność
    1
  • 50 książek 2016
    1
  • Psyche, Sofia i Zocha
    1
  • 2017
    1
  • Przeczytane przez Namjoona
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Menon


Podobne książki

Przeczytaj także